AnneFi
Enk Projektet skrev:
Gjut med betong istället, det är ju ännu bättre:)
Knarr kan komma från lite olika ställen när man blandar matrl som trä, alu, plast och med olika temperaturer...

Har varit på några jobb där man tagit ur det uppreglade 2-skikts golvet och lagt på frigolit sedan golvvärme armering och sedan betong med kanon resultat:)
tror faktiskt inte att betongvalven hållet för att gjuta så mycket. Väger ju ganska mycket.
sambon är murare och hans bästa vän är annars allt som heter gjuta. :)
 
kimmo_thn skrev:
jag hade 100% belåning som start för 1år sen när jag köpte mitt hus. Hur ska man annars göra idag om man är ung och inte har nån form av start kapital?
Spara.
 
Bricco skrev:
Oj här har det runnit till! Många av er säger ju cash is king, spara och köp. Men är det verkligen så gemene man jobbar?
Varför ska du göra som alla andra? Hälften är dummare än medelsvensson!

Har ni inte lån att spara ihop till köket så har du definitivt inte råd att låna till det.
 
Nyfniken skrev:
Varför ska du göra som alla andra? Hälften är dummare än medelsvensson!

Har ni inte lån att spara ihop till köket så har du definitivt inte råd att låna till det.
Det där är ju ett svar jag inte är helt överens med.

Låt säga man lånar 150 000kr med blanko. Det blir ca 1500kr/månaden i 10 år. Då kan du rusta nästa vecka och man kanske har ganska bra med pengar över varje månad men inte med tid. Men ska du spara ihop till det så får du ju alltså vänta 10 år på ditt kök..

Men du kanske också tillhör skaran som ärvt huset, gjort bostadsvinst i Stockholm och spar till nya bilen och vunnit på lotto och därmed kan vara lite extra kaxig ;) Men i lugnaste vattnen går största gäddan..

Jag har bara lite svårt att se risken i att investera i sitt hem när andra går och köper nya bilar för 300 000kr med lånade pengar som tappar 100 000kr första 2 åren medans mitt hem bara kommer peka rakt uppåt. Jag skulle ju inte ha några som helst problem med en 1000 lapp mer i månaden. Däremot har jag problem med att vänta 10 år.. Om jag kan tänka mig ge banken det dom vill ha för att jag ska få skynda på detta och ändå leva ett bra liv så varför är det så fel? Så länge man har lite luft i sin ekonomi så?
 
Redigerat:
AnneFi skrev:
det är Bottenvåningen med källarplan undertill.
Då skulle jag bara lägga gles och plåt...
 
A
petersson79 skrev:
Blir lite förundrad här, alla ni som säger att ni sparar ihop till alla renoveringar mm - vad har ni för familjesitation? För mig känns det som om ni som säger det är medelålders utan hemmaboende barn med rätt högt uppsatta tjänster eller har hus ni fått genom föräldrar typ eller yngre med karriärer som inte fått/valt bort barn än så länge. Har mycket svårt att tänka mig, iaf i den del av Sverige vi bor, att man skulle kunna amortera sig skuldfri och spara ihop till större renoveringar med småbarn hemma och en sambo som går hemma på mammapeng alt jobbar som affärsbiträde... Blir ju inte så mycket pengar över i slutändan om man säger så...

Vi kommer i dagarna påbörja en större renovering, som till 90% betalas av banken... Skulle vi försöka spara ihop till den så skulle vi ha ett i princip obeboeligt hus fram tills pensionen om drygt 30 år... Sen är ju tanken givetvis att när ekonomin tillåter igen börja amortera/spara ihop till kommande projekt...

Jag har väl redan svarat hur jag gör. Om man lånar eller sparar till renoveringarna bestämmer man själv. Antingen konsumerar man på förhand och får betala för det (låneränta) eller så skjuter man upp konsumtionen till framtiden och får betalt för det (avkastning på sparpengarna).

Men det viktigaste tycker jag är att man faktiskt har en långsiktig plan för hur man ska betala för ett lån.

Tänker man någonsin betala av lånet eller ska man fortsätta att bara betala räntor tills man dör och sedan låta arvingarna sälja huset och betala tillbaka lånet? Eller tänker man sig amortera lånen och få lägre ränteutgifter för att ha mer pengar över varje månad så småningom?

Hur tänker man sig finansiera nästa renoveringsomgång om 15-20 år, ska den också finanseras med ytterliggare lån utan att ha betalat den förra renoveringen?

Tänker man sig vilja ha låga omkostnader lagom till pensionen genom att betala av på lånen innan dess, eller planerar man sälja huset och flytta till något billigare lagom till pensionen och då betala av lånen?

Räknar man med högre inkomster inom en överskådlig framtid och lånar därför nu och väntar med amorteringar tills dess man har mer inkomst?

Har man räknat på vad det kostar att inte betala av sina lån, ett lån på 100 000 kr med 3% ränta kostar bara 250kr per månad i ränta (före ränteavdrag). Men om man inte betalar av lånet har man betalat 100 000kr i räntor efter 33 år. Den som inte betalar dessa räntor kan spara 250 kr i månaden och med 3% ränta har den efter 33 år fått ihop närmare 170 000 kr, varav 70 000 kr i räntor.

Det är den typen av frågor jag tycker man ska ställa sig innan man bestämmer sig för om man ska låna till renoveringen eller låta bli.
 
En blankolån innebär ju max 10-12 år för ett lån så på den perioden är ju ditt kök eller bad eller vad man nu gör helt betalt. Visst man får betala ca 7-8000kr i räntor under denna period för ett lån på 150k men det kanske man tycker är värt om man spar 10 års sparande? Och man planerar ju troligen att bo kvar minst denna tid om man ger sig in i att renovera stort. Värre saker har väl lånats till än investering i sitt boende? Jag garanterar att jag har ratio 1:1 på investerad krona för min villa så även om jag tvingas sälja för min livssituation ändras så skulle jag med alla lån ändå hamna på plus.
 
A
Bricco skrev:
Det där är ju ett svar jag inte är helt överens med.

Låt säga man lånar 150 000kr med blanko. Det blir ca 1500kr/månaden i 10 år. Då kan du rusta nästa vecka och man kanske har ganska bra med pengar över varje månad men inte med tid. Men ska du spara ihop till det så får du ju alltså vänta 10 år på ditt kök..
Inga konstigheter, vill man ha köket nu så bestraffas man med låneränta. Vill man vänta med köket belönas man med sparränta. Ännu så länge är räntan så låg att straffet för att låna och belöningen för att spara inte är tillräckligt stora för att generellt påstå att det är bättre att vänta.

Bricco skrev:
Jag har bara lite svårt att se risken i att investera i sitt hem när andra går och köper nya bilar för 300 000kr med lånade pengar som tappar 100 000kr första 2 åren medans mitt hem bara kommer peka rakt uppåt.
Men din köksrenovering tappar också i värde och kommer att vara värd i princip 0 till slut. Ditt nuvarande kök kostade säkert en hel del slantar när det sattes in, men du tänker riva ut det så nu är det värt noll.

Bricco skrev:
medans mitt hem bara kommer peka rakt uppåt.
1. Hur vet du att det kommer fortsätta så?

2. Menar du att ditt hem inte kommer fortsätta peka rakt uppåt om du väntar med renoveringen?
 
A
Bricco skrev:
En blankolån innebär ju max 10-12 år för ett lån så på den perioden är ju ditt kök eller bad eller vad man nu gör helt betalt. Visst man får betala ca 7-8000kr i räntor under denna period för ett lån på 150k men det kanske man tycker är värt om man spar 10 års sparande? Och man planerar ju troligen att bo kvar minst denna tid om man ger sig in i att renovera stort. Värre saker har väl lånats till än investering i sitt boende? Jag garanterar att jag har ratio 1:1 på investerad krona för min villa så även om jag tvingas sälja för min livssituation ändras så skulle jag med alla lån ändå hamna på plus.
Är inte räntan på ett blanco-lån typ 5-6%? I så fall pratar vi inte om 7-8 tusen i räntor, snarare 30-35000kr i räntor efter 12 år väl?
 
bra-byggare skrev:
Inga konstigheter, vill man ha köket nu så bestraffas man med låneränta. Vill man vänta med köket belönas man med sparränta. Ännu så länge är räntan så låg att straffet för att låna och belöningen för att spara inte är tillräckligt stora för att generellt påstå att det är bättre att vänta.


Men din köksrenovering tappar också i värde och kommer att vara värd i princip 0 till slut. Ditt nuvarande kök kostade säkert en hel del slantar när det sattes in, men du tänker riva ut det så nu är det värt noll.


1. Hur vet du att det kommer fortsätta så?

2. Menar du att ditt hem inte kommer fortsätta peka rakt uppåt om du väntar med renoveringen?
2. Jo över tid ökar ju värdet på boendet alltid. Finns väl inget som är en så säker investering som boende. Över en längre tid alltså.

Du har en bra poäng i att köket åldras dvs att det om 10 år inte kan ses som en värdehöjare. Men om 10 år vore ju blankolånet betalt och man kan ta ett nytt och fixa köket igen ;)
 
A
Bricco skrev:
2. Jo över tid ökar ju värdet på boendet alltid. Finns väl inget som är en så säker investering som boende. Över en längre tid alltså.
Jag kanske är trög, men jag förstår inte riktigt varför "säker investering" är ett så självklart motiv för att renovera köket med lån och betala 30-40 tusen i räntor? Boendet går ju upp i alla fall, även om du väntar med köket, väl?

Bricco skrev:
Du har en bra poäng i att köket åldras dvs att det om 10 år inte kan ses som en värdehöjare. Men om 10 år vore ju blankolånet betalt och man kan ta ett nytt och fixa köket igen ;)
Men är det någon skillnad att göra så med kök jämfört med bilar?
 
petersson79 skrev:
Blir lite förundrad här, alla ni som säger att ni sparar ihop till alla renoveringar mm - vad har ni för familjesitation? För mig känns det som om ni som säger det är medelålders utan hemmaboende barn med rätt högt uppsatta tjänster eller har hus ni fått genom föräldrar typ eller yngre med karriärer som inte fått/valt bort barn än så länge. Har mycket svårt att tänka mig, iaf i den del av Sverige vi bor, att man skulle kunna amortera sig skuldfri och spara ihop till större renoveringar med småbarn hemma och en sambo som går hemma på mammapeng alt jobbar som affärsbiträde... Blir ju inte så mycket pengar över i slutändan om man säger så...

QUOTE]

Jag har stora barn (dock under 18) och bra lön NU (fast bara en inkomst) men jag har alltid kört så, även när barnen var små och inkomsten låg.. När man har sämre med pengar har man ju ändå mindre råd. Varför ska man skaffa sig massa skulder då? Innan inredningsnojan slog till så ansågs det helt enkelt inte som människoovärdigt att leva med ett gammalt sjuttitalskök ett antal år :). Så har jag också ett konsumtionsutrymme som inte belastas av gamla "lyxlån" nu.
 
Redigerat:
Jag är också av åsikten att spara ihop istället för låna - detta trots att jag själv tjänar på belåningen ;)

Vi har visserligen lån på huset men dessa är avbetalda runt 37 års ålder och inga övriga lån trots total avsaknad av arv eller annan hjälp av släkt och ett hus fyllt med möbler och prydnader från kända designers. 3 bilar, släpvagn, 2 hundar, 4 hjulingar, snöskoter mm. Är varken medelålders eller barnlös utan en 3 barnsfar under 30 och en studerande fru. Svaret är att vi bor på landet och gör allt själv, är ekonomiska/snåla på övrig konsumtion.

Men jag ska villigt erkänna att hade vi bott i en stad hade denna livstil inte gått att uppehålla och då håller jag mer med Bra-byggare. Jag förordar sparande då vissa har en övertro på fastigheters värde. Det har generellt varit trygga affärer men garantier finns aldrig. Den största risken är om priserna faller och man tvingas till större amorteringar med högt ränteläge samtidigt och att då ha renoveringslån samtidigt kan innebära stora problem

Mvh Lorant
 
Henri skrev: Gäller exemplet ett nyligen genomfört husköp med 100% belåning? Och sedan ytterligare full belåning för reparationer och tillbyggnad? I så fall "Oj då"!
FredrikR skrev:
Köpt för 3½år sedan, fullbelånat då, inte nu.
Har ni inte råd att spara till reparationer och tillbyggnad så har ni naturligtvis inte råd att låna till det!
 
A
Henri skrev:
Henri skrev: Gäller exemplet ett nyligen genomfört husköp med 100% belåning? Och sedan ytterligare full belåning för reparationer och tillbyggnad? I så fall "Oj då"!

Har ni inte råd att spara till reparationer och tillbyggnad så har ni naturligtvis inte råd att låna till det!
Fast det handlade väl inte om att inte ha råd, utan om att få det klart nu och inte om 10 år eller vad det nu skulle ta att spara ihop pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.