A
Jag tycker man inte bara ska fokusera på månadskostnaden av ett lån även om det är månadskostnaden som ibland är det som avgör om man har råd eller inte. Men det är inte så svårt att sänka månadskostnaden, betalar man av lånet på 30 år istället för på 10 år så har man sänkt månadskostnaden ganska ordentligt. Struntar man i att amortera helt så blir månadskostnaden ännu lägre. Baksidan av myntet är att man i slutändan kommer ge banken mer och mer pengar ju längre avbetalningstid man väljer. I vissa fall har man betalat banken mer i räntor än själva lånesumman.

Ta 150 000 kr blanco-lånet ovan som exempel som kostat ca 40 000kr i räntor efter att ha betalat 1 600kr i månaden i 10 år, köket har därmed kostat 190 000kr när det är slutbetalt. Väljer man ett något billigare kök, säg för 125 000kr och sparar ihop till det med 1600 kr i månaden har man fått ihop till köket efter 6 år om man får 2,6% sparränta. Fortsätter man spara efter köksrenoveringen har man 4 år senare (när kökslånet skulle varit betalt) fått ihop ytterligare 80 000kr till som man kan använda till någon annan renovering, det är inte kattskit.

Men här ska inte jag sitta och raljera, att banklån kostar pengar är ju ingen hemlighet... Men frågan är inte bara om man klarar av räntorna utan snarare om man vill betala dem, för man har oftast ett val.
 
FredrikR skrev:
Och som du säkert redan läst, men inte verkar förstått, så var frågan om vi behövde kök och garage nu eller sen när vi sparat ihop pengarna.. :).
Tråden gäller ju låna eller spara till "behoven"! Behov kan man ha i olika hög grad. Om man exempelvis har ett tak som läcker så har man verkligen behov av en reparation. Sedan finns hela skalan av mer eller mindre angelägna behov eller önskningar. Och så är det ju tyvärr det där med pengar...
 
Redigerat:
Bricco skrev:
Men du kanske också tillhör skaran som ärvt huset, gjort bostadsvinst i Stockholm och spar till nya bilen och vunnit på lotto och därmed kan vara lite extra kaxig ;) Men i lugnaste vattnen går största gäddan..
Nej jag hör väl till den dummare halvan. Vi köpte ett hus som inte behöver renoveras. Vi behöver dock fixa till tomten, men det kommer vi definitivt inte låna till. Och har vi inte råd att spara så får det vänta.

Bricco skrev:
Jag har bara lite svårt att se risken i att investera i sitt hem när andra går och köper nya bilar för 300 000kr med lånade pengar som tappar 100 000kr första 2 åren medans mitt hem bara kommer peka rakt uppåt.
Du måste förstå att en bil och ett kök är i princip samma sak. Och återigen: Undvik att göra som "alla andra".

Bricco skrev:
Jag skulle ju inte ha några som helst problem med en 1000 lapp mer i månaden. Däremot har jag problem med att vänta 10 år.. Om jag kan tänka mig ge banken det dom vill ha för att jag ska få skynda på detta och ändå leva ett bra liv så varför är det så fel? Så länge man har lite luft i sin ekonomi så?
Har du luft i ekonomin så är det väl bara att spara mer?

Ett blancolån på 150.000:- på 10 år till 7% ränta (5% är en vanlig bolåneränta, inte en vanlig blancoränta) kostar dig nästan 40.000 kr i räntor. Då kostar köket 210.000 kr. Det är det jag menar med "Har du inte råd att spara ihop till köket så har du definitivt inte råd att låna till det."
 
Nyfniken skrev:
Ett blancolån på 150.000:- på 10 år till 7% ränta (5% är en vanlig bolåneränta, inte en vanlig blancoränta) kostar dig nästan 40.000 kr i räntor. Då kostar köket 210.000 kr. Det är det jag menar med "Har du inte råd att spara ihop till köket så har du definitivt inte råd att låna till det."
Det han säger är väl att han inte har tid att vänta, men råd att betala ränta?
Eller tolkar jag nåt fel? :)
 
abrovink skrev:
Det behöver inte ha med marginalerna att göra, det kanske är den pengen man vill avvara på köket varje månad. Lånar du till köket räcker det också till avbetalningen.
Förvisso sant. Nyfiket bara, vid vilken marginal tycker du man har rimlig marginal för att det ska vara motiverat att låna 150.000 på 10 år till ett snyggare kök, men inte tillräcklig marginal för att det är rimligt att ta sig tiden att spara ihop till den?
 
FredrikR skrev:
Det han säger är väl att han inte har tid att vänta, men råd att betala ränta?
Eller tolkar jag nåt fel? :)
I så fall är det väl en icke-fråga?
 
A
Ja, men TS var samtidigt nyfiken på hur andra finansierar sina renoveringar.
 
Fixartanten skrev:
Ser att TS inte får mycket respons för den frågan!
Jag svarade.
När mina barn renoverar, kommer de hem till mamma. Hon tar pengar från vårat konto o lånar.
Sen värderas huset om/belånas o vi får tillbaka 50% av det vi lånade till barna. Andra hälften skänker mamman i present.

:(

Gör inte era mammor så?
 
kamilenski skrev:
Gör inte era mammor så?
Min mammas barn gör inte så.
 
Räntan och skattereglerna är enligt min mening helt avgörande faktorer. Nu med löjligt låga räntor och de frikostiga ränteavdragen fortfarande intakta så är det låna som gäller. Skulle räntorna gå upp några procentenheter till och/eller ränteavdragen begränsas så blir det mer intressant att spara innan man konsumerar.
 
Deven skrev:
Skulle räntorna gå upp några procentenheter till och/eller ränteavdragen begränsas så blir det mer intressant att spara innan man konsumerar.
Ja, men då är det för sent att spara, när man redan har konsumerat med lån!
 
A
Deven skrev:
Räntan och skattereglerna är enligt min mening helt avgörande faktorer. Nu med löjligt låga räntor och de frikostiga ränteavdragen fortfarande intakta så är det låna som gäller.
Helt rätt! d^_^b
Det är konsumtion med lånade pengar som hjälper till att hålla tillväxten hög i Sverige och som gör att mitt aktiesparande ökar i värde så låna och konsumera för attan. :D
 
Henri skrev:
Ja, men då är det för sent att spara, när man redan har konsumerat med lån!
Ja, där skiljer det sig ju mot exemplet med bilen som man i alla fall kan sälja och få tillbaka lite pengar för i en svår situation. Klart, man kan väl kränga vitvaror och köpa gamla men tror inte det ligger nära till hands ;)

Lutar åt att göra en 50/50 lösning. Spara ett par år och låna slutklämmen. Man måste ju leva lite också. Finns ju folk som sparar och lever snålt och sen ändras livsituationen eller man kanske dör och alla skitår med sparande åt skogen. Tror det vore värre än att dra ner på annat senare om det nu skulle behövas, typ skaffa billigare bil eller leva snålare helt enkelt.

Livet är för skört för sparande :)
 
A
Jag tycker det låter som en bra idé. Med 50/50 får man en kompromiss med lite av båda.Spara en del, leva en del. Halverad räntekostnad, halverad spartid.d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.