Tegheim skrev:
Riktigt stort och bra garage han byggde! Avis där! MEN, ett stort MEN... jag tycker han fuskar överallt?! Hur fan gör dom när dom gjuter tex? Det är ju inte rakt nånstans! Och finishen på tex pneumatiken, kablar osv... nej... ytan och utrustningen är jag sjukt avis på, men jag hade inte tolererat fusket...
Det är ju USA.... har läst lite andra trådar där och detta är hög standard om man jämför.
Håller det är ju lika mycket hus som garage..
Undra vad det kostade. Kanske står nån stans.

// magus
 
Fint USA garage, e ju lite roligare bygga när det är solsken året om.....!
Åter igen avdelat ljust upptill mörkt nertill på väggarna, en grå färg nertill är nog inte så dumt att måla med, kanske blir så i mitt också, snyggt med en färgstark linje imellan också om man t.ex. har röd pelarlyft så matchar det ju snyggt, vilket jag nog kommer att ha, utan att nämna något namn :)
Blåa grejer kör ju Biltema med bl.a. så man kanske skulle ha en röd o en blå linje :D

Förresten har jag funderat på om det blir för halt i mitt garage senare, om jag ska måla om golvet i etapper o typ strö ut lite blästersand med en sil så man får ett halkskydd, men då skulle man nog vilja testa det på nån skiva först för att se att det blir bra. Får man snö under skorna o går in är det som bambi på hal is :)

Rörelsesensor till några lampor är inte så dumt.
Jag fick läsa igenom min egna tråd för att minnas vad jag köpt men det är iaf 10st 2x49W T5 armaturer vilket innebär att dom ligger på 980Watt totalt.
Dom är nog så starka att det räcker med 2st för att lysa upp för en bilplats om man placerar dom längs med bilen och strax utanför bilens långsidor och kanske vinkla dom lite om det behövs.
Vid lyften kommer ju taket luta tror det är 18 grader, så där behövs nog ingen vinkling, kanske sätter 4st i bakre halvan på garaget då, eftersom jag numera tänkt bygga mellanvägg där o får därmed en bilplats till vänster och maskinrum till höger.
Då blir det rätt lagom med 4st runt bilplatsen vid kommande billyft och en över arbetsbänken var det nu blir, antagligen högra långsidan på garaget.
Då skulle man kunna dela upp det på 3 eller 4 kretsar.
Alternativt sätter jag då en lysrörsarmatur på loftet också så behöver jag inget mer lyse sedan.
Det är ju inga vanliga armaturer utan som sagt 98 watts T5 armaturer som är sjukt starka, det kommer bli ljusare inne än vad det är ute.
Problemet i mitt fall är väll att om jag ska jobba i innre högra halvan på garaget måste jag gå igenom öppna delen med lyften för att ta mig in där, och sätter jag då lysknappen där inne, bör jag ju ha något ljus så jag hittar in dit, annars måste jag ha 5 armaturer stå & gå bara för att hitta in om det är mörkt, så någon form av rörelsestyrd lampa måste jag nog ha bara för att få lite ledljus.

Jag kommer nog börja med att isolera undre halvan av garaget oxå, sen får vi se vad jag hinner och har råd med under 2011..

Börjar bli lite segt nu när ni fått "färdigt" era garage o kan hålls där medans jag ligger ett år efter o har dåligt med tid, pengar o sen ska man hitta folk som i sin tur har tid hjälpa till ibland me...

Har funderingar på hur jag ska göra när jag bygger igen rummen längst in i garaget oxå, jag måste ha stora portar så jag kan forsla in/ut bilar/maskiner men har ändå tänkt ha det skapligt tätt o isolerat så jag kan hålla högre värme där än i resten av garaget, men kommer inte köpa några svindyra färdiga portar, utan får nog bli att snickra något själv, tips nån?
 
patriklarsson skrev:
Fint USA garage, e ju lite roligare bygga när det är solsken året om.....!
Åter igen avdelat ljust upptill mörkt nertill på väggarna, en grå färg nertill är nog inte så dumt att måla med, kanske blir så i mitt också, snyggt med en färgstark linje imellan också om man t.ex. har röd pelarlyft så matchar det ju snyggt, vilket jag nog kommer att ha, utan att nämna något namn :)
Blåa grejer kör ju Biltema med bl.a. så man kanske skulle ha en röd o en blå linje :D

Förresten har jag funderat på om det blir för halt i mitt garage senare, om jag ska måla om golvet i etapper o typ strö ut lite blästersand med en sil så man får ett halkskydd, men då skulle man nog vilja testa det på nån skiva först för att se att det blir bra. Får man snö under skorna o går in är det som bambi på hal is :)

Rörelsesensor till några lampor är inte så dumt.
Jag fick läsa igenom min egna tråd för att minnas vad jag köpt men det är iaf 10st 2x49W T5 armaturer vilket innebär att dom ligger på 980Watt totalt.
Dom är nog så starka att det räcker med 2st för att lysa upp för en bilplats om man placerar dom längs med bilen och strax utanför bilens långsidor och kanske vinkla dom lite om det behövs.
Vid lyften kommer ju taket luta tror det är 18 grader, så där behövs nog ingen vinkling, kanske sätter 4st i bakre halvan på garaget då, eftersom jag numera tänkt bygga mellanvägg där o får därmed en bilplats till vänster och maskinrum till höger.
Då blir det rätt lagom med 4st runt bilplatsen vid kommande billyft och en över arbetsbänken var det nu blir, antagligen högra långsidan på garaget.
Då skulle man kunna dela upp det på 3 eller 4 kretsar.
Alternativt sätter jag då en lysrörsarmatur på loftet också så behöver jag inget mer lyse sedan.
Det är ju inga vanliga armaturer utan som sagt 98 watts T5 armaturer som är sjukt starka, det kommer bli ljusare inne än vad det är ute.
Problemet i mitt fall är väll att om jag ska jobba i innre högra halvan på garaget måste jag gå igenom öppna delen med lyften för att ta mig in där, och sätter jag då lysknappen där inne, bör jag ju ha något ljus så jag hittar in dit, annars måste jag ha 5 armaturer stå & gå bara för att hitta in om det är mörkt, så någon form av rörelsestyrd lampa måste jag nog ha bara för att få lite ledljus.

Jag kommer nog börja med att isolera undre halvan av garaget oxå, sen får vi se vad jag hinner och har råd med under 2011..

Börjar bli lite segt nu när ni fått "färdigt" era garage o kan hålls där medans jag ligger ett år efter o har dåligt med tid, pengar o sen ska man hitta folk som i sin tur har tid hjälpa till ibland me...

Har funderingar på hur jag ska göra när jag bygger igen rummen längst in i garaget oxå, jag måste ha stora portar så jag kan forsla in/ut bilar/maskiner men har ändå tänkt ha det skapligt tätt o isolerat så jag kan hålla högre värme där än i resten av garaget, men kommer inte köpa några svindyra färdiga portar, utan får nog bli att snickra något själv, tips nån?
Jag kommer nog att lägga nån linje med färg, blått eller rött. Det lutar nog åt rött.
Tänker mig att ha nån grå på nederdelen, dock inte jättemörk.

Golv är ju en jädra grej bara det. Har inte bestämt hur jag ska göra.
Jag tycker ljuset med 2x36 (gamla rör) är ok med min placering. Visst kunde det varit mer men det är fullgott för min del.
Tror vi har en ljusmätare på jobbet, ska vid tillfälle låna den och kolla vad jag har.

Plafonden som jag köpte skulle funka fint till ditt problem med ledljus!

Jag tycker mitt bygge har gått otroligt segt med tanke på att jag inte har så mycket tid att lägga där. Dock är det kul när man får börja med sånt som gör att man "ser slutet".
Jag har dock massor kvar.... uj va mycket det är kvar!

// magnus
 
jag får se hur jag gör med golvet, eftersom det kommer vara torrt nästan hela tiden förutom när man går in me snö på skorna så är det inte hela världen om det är lite halt, jag kommer nog inte orka måla om.
plafonden låter smidig, blir nog till att sätta en sådan o en stark lampa i, är det en E27 sockel i?
visst går det segt men man skiter ju inte pengar heller..

jävligt snyggt golv men de funkar me biltemas färg oxå, jag är nöjd iaf
 
patriklarsson skrev:
jag får se hur jag gör med golvet, eftersom det kommer vara torrt nästan hela tiden förutom när man går in me snö på skorna så är det inte hela världen om det är lite halt, jag kommer nog inte orka måla om.
plafonden låter smidig, blir nog till att sätta en sådan o en stark lampa i, är det en E27 sockel i?
visst går det segt men man skiter ju inte pengar heller..

jävligt snyggt golv men de funkar me biltemas färg oxå, jag är nöjd iaf
Jag är ruggigt sugen på ovanstående golv.. men jag tror det är rätt dyrt.

Lampan kommer från Markslöjd och heter CELTIC. Max 60watt kan man stoppa i.
Jag har just satt i en 42w halogen E27. Har dock inte kollat hur bra det lyser.

// magnus
 
Tegheim skrev:
Riktigt stort och bra garage han byggde! Avis där! MEN, ett stort MEN... jag tycker han fuskar överallt?! Hur fan gör dom när dom gjuter tex? Det är ju inte rakt nånstans! Och finishen på tex pneumatiken, kablar osv... nej... ytan och utrustningen är jag sjukt avis på, men jag hade inte tolererat fusket...


Jänkarna har alltid byggd så där, grovt o stort. För dom är nog det inte "fusk".
Jag kan hålla med att luftslangarna var inte så snyggt dragna.
Tänk o rita ett bygglov för en sån stor byggnad bara med stående 2x4" reglar i sverige! Hur många konstruktörer hade godkänt det?
 
Redigerat:
imported_jo skrev:
Jänkarna har alltid byggd så där, grovt o stort. För dom är nog det inte "fusk".
Jag kan hålla med att luftslangarna var inte så snyggt dragna.
Tänk o rita ett bygglov för en sån stor byggnad bara med stående 2x4" reglar i sverige! Hur många konstruktörer hade godkänt det?
För oss är det ju ren överlevnadsinstinkt att inte bygga så klent.
Vet inte hur mycket last osb skivorna tar men sånt vågar man ju inte lita på.
Sen har vi ju sett hur det går med husen när det blåser i usa.

På mitt bygge har det inte hänt någe alls förutom att jag städat lite (flyttat om)
Snön har gått från en dryg halveter ner till nån dm på ett par dagar här.. mycket smältvatten blir det!
Håller på att skola in yngste sonen på dagis och nästa vecka blir det tillbaka till jobbet för första gången sen augusti.
Ska bli spännande.


//Magnus
 
Står det att det är 2"4 nånstans? (USA garaget alltså)
Tycker de stående reglarna ser grövre ut, är också spikade med 3st spik i syllen vilket väl tyder på grövre, skulle gissa på 2"6 iaf. :)

<edit>
Ni menar övervåningen va? Ser ja nu...
Dock lär väl OSB styva upp bra i sidled.

Det töar fint här också, solen värmer in genom fönstret - känns som mars...
 
Redigerat:
Jag tror jag har 2"4 i väggarna på mitt garage plus några OSB invändigt, det ska dit mer iår men det har ju klarat ett par år nu med några riktigt blåsiga dagar, anser inte det är ostadigt...
 
Den där varianten av garage såg ju vettig ut. Kanske ska be någon göra ett likadant åt en.
Fast nån wankelbil har jag ju inte...
 
L. Mäkinen skrev:
Den där varianten av garage såg ju vettig ut. Kanske ska be någon göra ett likadant åt en.
Fast nån wankelbil har jag ju inte...
Vettig är ju upp till var och en.
Be inte nån från Ödeshögstrakten bara!

Wankelbil är väl inga problem att skaffa eller? Jag kan säkert bistå om du blir sugen. :)

// magnus
 
DSCF0013-2.JPG

Kvällens garagejobb. Det bidde en bänk. Var på Seconhand i Ölmstad och fyndade tre bänkskivor för 240:- (för alla tre). Sen blev det lite sågande och skruvande.


//Magnus
 
Ser bra ut Magnus, själv har jag inte kommit vidare med mitt garage men om 2V är det semester igen (har haft en vecka precis men den försvann fort) så hoppas man hinner nått.
Måste isolera klart gavelspetsarna o börja regla upp taket så man får dit lite gips, o sedan gips på väggarna, då känns de som man kanske kan börja använda garaget lite sen iaf!
Har du börjat skruva nått me gröningen?
 
Här händer det inte nåt mycket......
Har i alla fall svetsat ett par fästen till luftvärmepumpen. Den ska i alla fall upp innan vintern.
Får se om jag hinner med nåt på semestern, det är inte så troligt.
Tänkte bara tipsa om att "min" leverantör verkar ha skaffat sig ett nytt företag!!:D

http://www.cjsstugor.se/

Den här gången skyltar han till och med med organisationsnummer!

//magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.