Jodå, den är i ett enda stycke vattentät betong och väger närmare 12 ton:)

Det är rejält med fall på den men samtidigt inte mer än att man knappt märker det när man går på den eller ställer bord och stolar där. Den skjuter ut ca 100 mm utanför ytterväggen under och har en droppkant på undersidan.

Vi har nog tänkt behålla den släta betongytan men vi får se. Man kan ju måla med t. ex. tvåkomponentfärg med halkskydd i eller lägga plattor. Vi bestämde dock höjden på den i förhållande till balkongdörrar utifrån att vi inte skulle bygga upp med trätrallar eller liknande. Vi kände att bor vi i ett "underhållsfritt" betonghus ska vi inte ha trätrall, träräcken, etc utomhus.
 
På begäran kommer här en bild som är tänkt att visa hur otroligt släta innerväggarnas insida är. Bilden är tagen med mobilkamera så jag vet inte om det framgår, men man ser fönsteröppningen i bakgrunden spegla sig i väggen. Väggarnas insida är neråt i gjutformen, mot dess blanka stål. Det är därför de blir så släta. Så efter att ha spacklat borrhålen efter stämp m.m. är det bara att tapetsera/måla.

(De lodräta randiga stråken är inte ojämnheter i ytskiktet utan spår av vatten som runnit ner från betongbjälklaget när vi började värma upp huset.)
 
  • Slät innervägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir min favorit tråd.
Lycka till!
 
Mycket läckert bygge! Hoppas på många och detaljrika bilder under byggets gång:)
Lycka till!
 
AnnaJohanna

Kan ni tänka er lägga ut fotot på fasadens struktur?
Skulle det fungera med extra isolering på utsidan med 100 mm EPS?
 
Ok, kan fixa det under dagen. Tveksam till att det skulle fungera/bli bra med EPS på utsidan. Tillverkaren gör ju fasaden som man vill ha den. I vårt fall ströpplad putsstruktur direkt i betongen och med slät betong vid husknutar och fönstersmygar. Tillverkaren gör olika väggtjocklekar, utifrån kundens önskemål, så då är det nog bättre att be och få extra EPS i sandwichkonstruktionen, det vill säga mellan betonginner- respektive betongyttervägg. EPS på utsidan innebär ju också en fördyring eftersom man då måste göra någon form av fasadbeklädnad.
 
AnnaJohanna skrev:
Ok, kan fixa det under dagen. Tveksam till att det skulle fungera/bli bra med EPS på utsidan. Tillverkaren gör ju fasaden som man vill ha den. I vårt fall ströpplad putsstruktur direkt i betongen och med slät betong vid husknutar och fönstersmygar.

Tillverkaren gör olika väggtjocklekar, utifrån kundens önskemål, så då är det nog bättre att be och få extra EPS i sandwichkonstruktionen, det vill säga mellan betonginner- respektive betongyttervägg. EPS på utsidan innebär ju också en fördyring eftersom man då måste göra någon form av fasadbeklädnad.
Oj. Kan man få 270mm EPS eller dyl, är det perfekt!!!

Då väntar jag på ett foto. Tack!
 
håller med kamilenski, ett u-värde på 0,22 är inte så märkvärdigt. Däremot med 100 mm extra så det blir ner mot 0,14 börjar det vara intressant.
 
Här kommer två foton. Det ena visar två väggsektioner där den med putsstruktur i betongen är en del av husets långsida och slutar där strukturen slutar. Där är en skarv till det släta hörnet som tillhör gavelväggen. Skarven är fasad på båda väggarna och avståndet mellan dem är ca 10 mm exkl fasningen som inte fogfylls. På utsidan fogar man med Sika Construktion. Mellan väggarna placerar man isolering mitt för där cellplasten ligger i sandwichkonstruktionen på respektive vägg. Skarven i innerväggarna täcks tillfälligt med t. ex. en playwoodskiva och sedan skarvgjuter man innerhörnet genom att hälla ner K40-betong uppifrån.

Fasaden kommer vi att måla vit med silikatfärg i vår. Det ger putsstrukturen en något slätare och "grövre" yta. Jag vet inte om det framgår men radhusen på den andra bilden har samma putsstruktur som vårt hus. Jag råkade köra förbi när radhusen monterades för drygt ett år sedan. Jag stannade och pratade med montörerna och följde deras arbete under någon timme. Efter det var jag "såld". Vi hade planerat bygga ett trähus men efter att ha sett detta koncept och fått veta att det inte var dyrare än trähus, snarare billigare, så var saken klar.
 
  • Putsvägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gertrudsvikshus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Malena67
  • Laddar…
Det ser bra ut. Man sparar in putsarbetet samt att det sitter bättre.
 
Hade inte tänkt att bygga betonghus förut men nu fick jag upp intresset....
Ska kontakta fabrikanten till veckan och kolla hur mycket tillägg i kostnad det blir för tjockare isolering....
 
imported_jo skrev:
Hade inte tänkt att bygga betonghus förut men nu fick jag upp intresset....
Ska kontakta fabrikanten till veckan och kolla hur mycket tillägg i kostnad det blir för tjockare isolering....
Lägg det här. Jag låter bli att ringa då :)
 
kamilenski skrev:
Lägg det här. Jag låter bli att ringa då :)
ok fattade först inte vad du mena...går på tradolan:)
men ok, jag lägger upp det här direkt jag fått uppgifterna
 
Redigerat:
Trevligt med bilderrna på både in- och ut-sida :)

Hur funkar det med hörnen på huset, på utsidebilden ser ut som ni har någon utsmyckning i hörnen, gjuts den i fabriken eller sätts de på i efterhand?

Såg ni några exempel från leverantören på genomfärgad betong? såg det i så fall inte bra ut eller blir det dyrt? (med tanke på att ni i övrigt valt så mycket underhållsfritt som möjligt, väljer man att måla istället för att ha genomfärgat så måste målningen göras om då och då)
 
Hörnen är släta och det görs i fabriken. Den vägg som har hörnen har en fejkad fasning till sin yta med putsstruktur, för att det ska se likadant ut som där den andra väggen ansluter med sin putsstruktur till den förstnämnda väggens släta hörn. Som du ser på bilden på radhusen kan man även få andra utsmyckningar, i det fallet ett slätt parti runt fönstren. Men det valde vi bort.

Vi har inte sett några exempel på infärgad betong från fabrikanten, och tog inte upp den diskussionen eftersom vi inte tänkt på det. Däremot har vi sett exempel på betonghus som målats med högkvalitativ silikatfärg och de ser lika fräscha ut efter 15-20 år som när de var nymålade. Går tydligen inte att jämföra med att måla trähus, som ju håller betydligt kortare tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.