Tyresö
simon_isacsson skrev:
Kul att höra att det var bra i alla fall eftersom det är jag som ritat huset. En del arkiteker (studenter) kan trots allt. Bygget startar i april nån gång.
Jag gratulerar till framgången - jag hade definitivt blivit nöjd med den planritningen och det kommer troligtvis din kund också bli.
 
Simon - snyggt! Tilltalade mig absolut!

På tal om dåligt konstruerade hallar, jag är tyvärr hopplöst fast i "inredningstidningsträsket" och läser massor av dem, dels för att få idéer men även för att inte tappa suget helt när det gäller min egen husrenovering. I en av dessa såg jag för ett tag sedan en tillbyggnad som jag tyckte var hur fräck som helst och gärna skulle velat ha haft i ett egenritat hus någon gång i framtiden;
paret hade ett hus, lite äldre kanske men ganska vanligt förekommande och de hade fått hjälp av en arkitekt att rita på en "låda" ställd på ena sidan som skulle bli deras nya entré på undervåningen samt ett extrarum med balkong tror jag det var på ovanvåningen, Hur som, istället för att göra ett vanligt fyrkantigt rum med ett par garderober i ena änden så hade ytterväggen fortfarande en fyrkantig form medan inuti fyrkanten så var det ett åttakantigt rum som blev hall, i varje hörne som uppstod var det ett rum, ett för familjens alla vinterkläder, vinterskor, pjäxor och allt sånt, ett för vardagsytterkläder, ett litet hobbyrum eller pysselrum och så då ett till som jag inte kommer ihåg vad det var. I mitten så blev det ett stort klinkat utrymme där många kunde få plats samtidigt och det såg riktigt trevligt ut!
Någon gång så...
 
simon_isacsson skrev:
Fast det har dom ju löst genom att ha en tvättstuga med separat ingång på de flesta av husen. Så att snöiga barn kan komma in den vägen och hänga av sig direkt i torkskåpet osv. Hallen blir alltså inte så himla blöt, och i de flesta fallen kan man ta en annan väg runt i huset om man inte skall till just tvättstugan.
Måste man ha en egen förstuga för att det ska bli rätt?

well well. Men skulle ni anse att detta är en vettig lösning på det problemet?
[bild][bild]
[bild]
de sakerna jag nog skulle ändra på är några saker men det ser klart mycket bättre ut än många husfirmor har men det jag kan tänka mig ändra är

1 en toa som man kan komma in i direkt från de våta delarna då det inte är så ovanligt att folk har brottom till toa när de kommer hem och kan villa ha skorna på sig och även kunna lägga av blöta paraplyn mm där men det andra kan man lösa med tvättstugan men en liten toa med handfat så om man varit ute och är skitig så kan man slabba av sig händer och gå på toa och ut igen utan att gå in i själva huset och sen en "fin toa" som är som den du har

2 skulle lägga köket där du har det sovrummet så man slipper bära sakerna runt för när man kommer hem med matkassar mm så vill man ha så rakt som möjligt och sen inte gå förbi toan varje gång man ska in i köket när man har gäster heller

3 vrida trappen så det blir ett L så får du mer utrymme på övervåningen när inte trappen går rakt upp så får du ett utrymme framför som är större och mer användbart och får som en liten hall där uppe med som på undervåningen och då tar den inget direkt utrymme heller när man viker den sista biten på trappen

sen så är jag inte en som skulle villa ha en sådan planlösning som du har då det blir väldigt öppet på undervåningen och få rum att använda men det beror också på hur det ser ut på övervåningen men som jag sa så ser det klart mycket mer genomtänkt ut än många husbyggare har på sina modeller


Sen när det är rent allmänt så tycker jag också att de flesta bygger för utlandsinsperat nu och själv så tycker jag att det gamla svenska har lite fördelar jämfört med det som byggs nu som att ha en ingång som en farstu som är stor nog för att hänga av sig och samtidigt bli som en liten luftsluss så man håller skiten ute så
Och sen har alla gamla hus kattvindar och där pratar vi förvaringsutrymmen som är långt mer än de flesta husen idag och på det så var det många hus som hade källare som ibland var typ bara jordkällare under huset men också svalt förråd utan uppvärmning men det blir ändå inte kalt så saker går sönder och det är också bra förvaringsutrymmen att kunna lägga saker där eller ha som hobbyrum mm så man inte stökar ner i den bebodda delen av huset.

Men så bygger inte folk idag och att ta intryck från kulturer där man inte har snö och slask och där man går med skorna inne känns ganska så fel då borde vi iställe ta intryck från kulturer där man tar av sig skorna som kina och japan iställe eller se hur vi gjorde förut och förnya det då vi inte längre har en värmekälla i huset som sitter i köket och behöver en trappa så nära vedspisen som går för att sprida värmen jämt i huset men ändå tänka lite mer i de banorna tycker jag

Så jag är lite konservativ men tänker man på varför vi byggde hus som vi gjorde förut så finns det en del insperation att ta tillvara på där iställe för att kolla hur det ser ut på varma ställen med andra kulturer än vi har
 
Påtal om arkitekter finns det faktiskt kvinnliga. Förvisso finns det också bortskämda flickor. Men påfallande ofta står det en kvinna bakom just de förståndigaste planlösningarna. Kanske tack vare deras pådyngade könsroller?
 
billy_baver skrev:
Påtal om arkitekter finns det faktiskt kvinnliga. Förvisso finns det också bortskämda flickor. Men påfallande ofta står det en kvinna bakom just de förståndigaste planlösningarna. Kanske tack vare deras pådyngade könsroller?
Bakom de klokaste hjälpmedlen i hemmet står oftast manliga uppfinnare. Av naturliga skäl. Män som "tvingats" gå hemma och sköta barn eller liknande och då har upptäckt problem som de sedan har förenklat med diverse uppfinningar :)
 
simon_isacsson skrev:
Fast det har dom ju löst genom att ha en tvättstuga med separat ingång på de flesta av husen. Så att snöiga barn kan komma in den vägen och hänga av sig direkt i torkskåpet osv. Hallen blir alltså inte så himla blöt, och i de flesta fallen kan man ta en annan väg runt i huset om man inte skall till just tvättstugan.
Måste man ha en egen förstuga för att det ska bli rätt?

well well. Men skulle ni anse att detta är en vettig lösning på det problemet?

Jag är inne på mitt 3e hus och har haft ett med sk grov ingång det är en kanon ide om den fungerade:) tyvärr blir den inte använd eller så blir det bara den som används vilket gör att tvättstugan blir den väg alla utom jultidningsförsäjaren och Tomten går in i huset, ingen tvättstuga jag har varit i är anpassad för det...
 
simon_isacsson skrev:
Fast det har dom ju löst genom att ha en tvättstuga med separat ingång på de flesta av husen. Så att snöiga barn kan komma in den vägen och hänga av sig direkt i torkskåpet osv.Hallen blir alltså inte så himla blöt, och i de flesta fallen kan man ta en annan väg runt i huset om man inte skall till just tvättstugan.
"Epic fail!" :(

Hur tänkte du nu?:S
Det spelar väl ingen roll om man har barn eller inte. Man drar in snö och grus ändå och eftersom många går i strumplästen hemma så blir man blöt och grusig ändå. Det blir alltid extra smutsigt precis innanför dörren. Måste man passera där hela tiden, så drar man runt den skiten i hela huset.

I den första lägenheten som jag och min fru bodde i, var hallen planerad så att man behövde passera alldeles intill ytterdörren, varje gång man skulle till och från köket. Den arkitekten skulle jag vilja träffa i en mörk gränd, med ett bollträ till hands...

När vi förra året började leta hus på allvar så insåg jag snart till min förtvivlan, något som jag länge misstänkt. Att jag skulle behöva ge efter, på vad som egentligen är en glasklar "deal breaker". För om man ratar alla hus med trappan "mitt i skiten", så finns det inga hus kvar.

Nu sitter jag här i ett hus med trappan precis innanför ytterdörren, och enda anledningen till att det är hyffsat rent vid foten av trappan, är att huset är så dumt placerat/planerat att grovingången i tvättstugan blir den naturliga ingången, istället för den riktiga entrén. Tyvärr så innebär det också att alla gäster envisas med att komma in via tvättstugan. Där är det trångt, det finns dåligt med plats att hänga av sig, ännu mindre plats för skorna, och hur trevligt är det egentligen att komma in via tvättstugan?

Tyvärr så är mitt hus inte sämre planerat än andra, utan det är ett ganska typiskt 70-tals hus.q(;^;)p
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
...tyvärr blir den inte använd eller så blir det bara den som används vilket gör att tvättstugan blir den väg alla utom jultidningsförsäjaren och Tomten går in i huset, ingen tvättstuga jag har varit i är anpassad för det...
+1:)
 
M
I mitt drömhus finns:
En stor hall med gott om plats för ytterkläder, skor, cykelhjälmar, skolväskor, träningskläder, inlines, barnvagnar och gud vet vad.
En stor tvättstuga, INTE kombinerad med grovingång. Hur lyckat är det egentligen med ingång för blöta och skitiga barn bland ren tvätt på tork? I min drömtvättstuga finns gott om plats för hängande tvätt, är ingen fan av torktumlare. Samt en stor garderob per person där ren tvätt läggs. Onödigt att kånka tvätt genom hela huset till respektive sovrum när majoriteten av alla plagg används så ofta att de hämtas direkt från ren-tvätthögen och aldrig hinner vidare.
Ev. trappa ska vara placerad så som majoriteten i tråden anser, alltså långt från skiten i hallen.

Bor nu i ett femtiotalshus med frimärksstor hall, trappa både upp och ner där man måste passera detta frimärke... Långt ifrån min dröm alltså. Men det är till att göra det bästa av det man har och gilla läget.
 
Hej

Varför går ni inte bara till en arkitekt och ber denne att rita det hus som ni vill ha istället för att
reta er på alla modulhus förslag med "fel" planlösning.

Vi gjorde det och nu byggs vårt hus, ett perfekt planerat drömhus om 250 kvm pluss dubbelgarage.

//JaGus
 
Jag hade en vän i min ungdom vars hus började med att man kom in i familjens enda badrum/tvättstuga och sedan in i vardagsrum eller sovrum (toan hade fyra dörrar!!) gick man genom sovrummet kom man in i köket. Husets herre var hemma byggare och allting var ogjort. de hade tre barn och alla sov i samma rum, mysigt. Mamma och pappa sov i vardagsrummet (som också inhyste mammans jobb, att göra hemmagjorda presentkorgar. Jag har tyvärr ingen bild, men jag hoppas ni görstår att jag är luttrad när det gäller dåliga lösningar på hus.

En annan kompis hyrde ett tag en lägenhet med duchen i köket. Det jag tycker var intressantast var att det var en stor lägenhet med fyra rum på nästan 90 kvadrat...
 
JaGus skrev:
Hej

Varför går ni inte bara till en arkitekt och ber denne att rita det hus som ni vill ha istället för att
reta er på alla modulhus förslag med "fel" planlösning.

Vi gjorde det och nu byggs vårt hus, ett perfekt planerat drömhus om 250 kvm pluss dubbelgarage.

//JaGus
Helt riktigt...
Har du någon ritning som vi kan få del av....:)
 
JaGus skrev:
Hej

Varför går ni inte bara till en arkitekt och ber denne att rita det hus som ni vill ha istället för att
reta er på alla modulhus förslag med "fel" planlösning.

Vi gjorde det och nu byggs vårt hus, ett perfekt planerat drömhus om 250 kvm pluss dubbelgarage.

//JaGus
Jag är inte i startgroparna för att bygga utan startade tråden för att lyfta fram problemet med arkitekter som efter många års studier, och i många fall lång erfarenhet nått sk. "stjärnstatus" trots att de inte kan rita ett funktionellt hus. Den dagen jag bygger själv kommer jag även att rita huset själv precis som jag vill ha det.

Kul att ni har lyckats få fram ett hus ni tror på, men om det är perfekt planerat kommer ni inte bli varse förrän ni bott in er ordentligt. Men att ha den känslan i ritstadiet är ju en riktigt bra början:)
Lycka till
 
En dålig ursäkt, för en ännu sämre planlösning! Skall man göra nåt som helst anspråk på brandsäkerhet, så måste det finnas alternativa utrymningsvägar.
Visst, men allt som gör att utrymningen går snabbare är bra. Ofta så är ju den andra utrymningsvägen ett fönster på andra våningen.
 
Tyresö skrev:
Det här är en fullständig lösning på problemet - nästan, man måste fortfarande passera hallen för att komma in i tvättstugan. Det är åtminstone så här jag skulle vilja att vi har det här hemma.

Ett litet tips: Om man flyttar dörren till tvättstugan längre in mot husets mitt (tvättstugans hörn), så minskar problemet med att man måste gå i vätan för att komma till tvättstugan. Det tenderar ju att vara mer blött ju närmare dörren man kommer. Att flytta dörren innebär kanske att tvättstugan får en något mindre optimal utformning, det blir priset.

Ett annat sätt att minska problemet är att ha golvvärme innanför dörren, så att golvet torkar upp fortare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.