Baka på - både betong o bullar :D

Det blir jättebra, både för bygge o byggare. Håller helt med Tyresö; även om vi hade helt fantastiska snickare här så märktes det att det som dottern bakade o bjöd på gick hem i byssjan! Har dessutom själv jobbat som fastighetsskötare tidigare och vilken välsignelse det var vintertid när hyresgäster förbarmade sig o bjöd på kaffe när man slitit med snöskottning :D

Kjell G
 
Nu har vi täck för alla fönster- och dörröppningar med 10 cm cellplast och slagit på en 9 kW byggfläkt. Vi har även täckt in betongbjälklaget med cellplast och lagt reglar på för att kulingen inte ska lyfta ner dem igen.

Ska straxt ner igen och komplettera med lite drevning i några små hål och slå på en fläkt till och se om huvudsäkringen håller. :)
 
  • IMG_0828.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster levereras från en Polsk firma, http://www.bertrand.pl/. Finns det någon svensk representant för denna firma? Jag förstår att ni valt PVC fönster. Hur bra isolervärde har dessa fönster? Finns det inget trä i konstruktion eller karm?
 
Ja, bland annat Cidervik AB i Västervik. U-värdet i konstruktionen som helhet varierar mellan våra fönster beroende på utformning (hur stor del som är karm i förhållande till glasytan, härdat eller inte härdat glas och så vidare. Vi fick en spec fönster för fönster med ett antal decimaler men i grova drag pendlar det mellan 0,9 och 1,1. Glasen i sig ligger runt 0,7 (går att få 0,5).

Inget trä i konstruktionen. Bara en fyrkantsstålram inbakad i en fackverkskonstruktion av PVC och diverse isolerande material. Hörde något om att kraven på U-värde i fönster höjs om några år. Vet inte om det stämmer men det påstås att träfönster då måste konstrueras annorlunda, med någon form av mellanliggande isolering för att klara kraven. Jag känner på mig att PVC kommer bli allt mer efterfrågade, inte minst då priset i förhållande till kvalitén är mycket bra. Själva fastnade vi särskilt för att de är inåtgående och kan öppnas både i uppkant (vädringsläge med begränsad risk för att det regnar in) och sidledes (putsningsläge).
 
Redigerat:
Hur ser infästningen av fönstrena ut, enligt tillverkaren av betongelementen så "Reglar för fönstermontage är ingjutna i fönsternischerna för att det ska gå lätt och smidigt att montera fönstren", är det metallreglar man skruvar fast fönstrena i?, sitter i så fall reglarna fast i isoleringen eller hur har de löst det för att minimera köldbryggor?
 
Det är 45-reglar i trä som är gjutna mot ytterskivan i betong och innanför kommer cellplasten som därmed bryter kölbryggan till innerskivan. Placeringen gör att fönsterkarmen på utsidan ligger ca 50 mm innanför yttervägg och ger regäla fönstersmygar på ca 230 mm på insidan. En annan PVC-fönstersort som vi tittade på först fästes inte med karmskruv utan med järn, som vi hade varit tvugna att täcka med foder eller hugga in försänkningar för i den fina och släta fönstersmygen i betong. Det hade inte varit bra, så det gäller att välja rätt typ av PVC-fönster.
 
verkar smidigt med de ingjutna reglarna, men trä mot betong, funkar det? man brukar ju inte få göra så tex på en källarvägg inomhus (utan plastmellanlägg) men det kanske bara är på insidan av väggen?
 
Jadå, det anses inte innebära någon risk eftersom regeln ligger "torrt" innanför den yttre fogen mellan fönster och betongyttervägg och 70 mm in i betongen sett från fasadytan.
 
Idag i gryningen påbörjades monteringen av den andra balkongen. Det var mycket justerande och mätande för att få de tre rostfria stålpelarna att linjera med varandra, kapas till rätt höjd så att fallet blir rätt på balkongen och, inte minst, att vara centrerade till de kraftiga LED-lampor som gjutits in intill deras nedre fästpunkt :)

Arbetet underlättades inte direkt av att det var -16°. Vi hade idag även tänkt färdigställa undergjutandet av väggarna respektive foggjuta betongbjälklaget för att kunna montera övervåningen på torsdag, men kylan är för extrem. Det är bara att inse fakta. På grund av att husleverantören har många andra monteringar inbokade, och både de och vi vill ha samma duktiga kranförare (som har semester nästa vecka), skjuts montering av övervåningen till den 17 januari. Det finns dock mycket att göra på nedervåningen under tiden så vi tappar inte tempo. Om det bara kunde bli lite varmare så att vi kan färdigställa monteringen av fönstren så vore mycket vunnet.
 
  • IMG_0830.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0835.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tyresö
Det där med kyla gör att allting tar dubbelt så lång tid - så länge man kan jobba sej varm, så är det okej - värre är det vid väntläge, då blir man genomfrusen. Kul att du matar tråden med bilder och bildförklaringar.

Även om jag har sett såna här projekt i 1000-tal (nästan hela Stockholm är byggt på det här viset), så är det ändå intressant att följa det här "miniatyrprojektet".
 
Glömde nämna att balkongen vi just monterade måste undergjutas i den lilla springan mellan betongyttervägg och balkongens underdel innan vi kan ställa övervåningens vägg där. Balkongen vilar just nu bara på fyra små utspridda ståldistanser. De var framförallt denna gjutning som fick mig att ta beslut om att skjuta på hela gjutarbetet. Känns svårt att kunna isolera just denna gjutning från kyla eftersom hela gjutstället är omgärdat av oisolerad ytterbetong.
 
Tyresö
AnnaJohanna skrev:
Glömde nämna att balkongen vi just monterade måste undergjutas i den lilla springan mellan betongyttervägg och balkongens underdel innan vi kan ställa övervåningens vägg där. Balkongen vilar just nu bara på fyra små utspridda ståldistanser. De var framförallt denna gjutning som fick mig att ta beslut om att skjuta på hela gjutarbetet. Känns svårt att kunna isolera just denna gjutning från kyla eftersom hela gjutstället är omgärdat av oisolerad ytterbetong.

Ett rätt fattat beslut! Låt hellre byggtiden bli längre än planerat, än att riskera att betongen fryser innan brinnprocessen kommit igång. Det är aldrig imponerande med backjobb.

Det går annars att värma upp betongytorna med gasolbrännare innan gjutning - men det tar enormt lång tid.
 
Planerar inköp för att isolera betongskivan som utgör den norra balkongen och tillika taket över köket, men behöver lite tips. Jag ska regla ner ett innertak under denna betongskiva ca 30 cm, men vad ska jag sätta för isolering mot den kalla betongen högst upp så att säga och hur fäster man den isoleringen?

Det är den del som skymtar längst till höger i bild, där taket ska reglas ner till i höjd med balkens underkant.
 
  • _MG_9397.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tyresö
AnnaJohanna skrev:
Planerar inköp för att isolera betongskivan som utgör den norra balkongen och tillika taket över köket, men behöver lite tips. Jag ska regla ner ett innertak under denna betongskiva ca 30 cm, men vad ska jag sätta för isolering mot den kalla betongen högst upp så att säga och hur fäster man den isoleringen?

Det är den del som skymtar längst till höger i bild, där taket ska reglas ner till i höjd med balkens underkant.

Tyvärr har jag ingen aning, jag ser ju bara byggena i det skedet du är i nu - jag har ingen aning om hur man bygger vidare på stommen.

Men din husleverantör bör väl veta och ha idéer på en lösning.
 
AnnaJohanna skrev:
Planerar inköp för att isolera betongskivan som utgör den norra balkongen och tillika taket över köket, men behöver lite tips. Jag ska regla ner ett innertak under denna betongskiva ca 30 cm, men vad ska jag sätta för isolering mot den kalla betongen högst upp så att säga och hur fäster man den isoleringen?

Det är den del som skymtar längst till höger i bild, där taket ska reglas ner till i höjd med balkens underkant.
Spännande projekt att följa! Jag tittar på att bygga på liknande sätt.

Vad skall du använda för tätskikt ovanpå balkongen? Gissar att den består av flera delar eller inte är helt tät i sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.