Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det var ju det jag försökte få fram. Vi kan ju tänka oss situationen att det blir för hantverkaren på samma sätt som för de flesta anställda, att han får ta sig till och från sin arbetsplats på egen bekostnad. Naturligtvis kan man då argumentera att lönen han använder för att bekosta detta ursprungligen kommer från kunderna, så man hade fått samma effekt genom att fortsätta ta betalt för resorna, men sänka hantverkarens lön.
Men just det faktum att detta med lön och kostnadsersättning för resor sticker i ögonen på kunderna gör att det kan vara en av de första förmåner som ryker när det blir bistrare tider.
 
Att man tar betalt för restid kan jag väl i viss mån tycka är rimligt, det gör man ju inom många branscher. Det jag tycker är mer märkligt är om det är vanligt att man tar en avgift för servicebil, jag menar, det man köper av en hantverkare är ju faktiskt en tjänst och då är det normalt sett underförstått att tjänsteleverantören står för vad som nu behövs för att leverera tjänsten.

Nu vet jag inte hur vanligt det är, men åtminstone här får man ju intrycket att det är ganska vanligt.

Sen är det klart, jag är inte dummare än att jag inser att den intäkt som firman i så fall har på bilen annars skulle behöva tas ut någon annanstans, men vore det inte ärligare att i så fall ta en högre timpenning?
 
Olika företag har olika sätt att prissätta saker som inte är det direkta fysiska arbetet som man som kund märker av. Man kan börja så här med elektriker som exempel (enklast för mig) att där kontoret ligger är för en serviceelektriker det ställe man utgår ifrån, därifrån börjar det ticka pengar för kunden. Jag tar mig innan arbetsdagens början (om jag vore anställd) till firman, byter om och hoppar in i servicebilen och då ska ju någon börja betala för dom kostnader som jag drar på firman genom att vara anställd. Firmorna kan ha en första timme med högre debitering, dom kan ha ett fast pris för "framkörning" eller så som skrivits ett tillägg för servicebil, olika namn fast pengarna ska täcka samma kostnader, dvs att en bil används. Sen kommer ett litet krux som många inte tänker på och det får man skylla/hedra (vad man nu vill) facket för och det är att om jag tex skulle använda min egna bil till en arbetsplats under arbetstid i arbetet så får jag ju ut ersättning för det, något firman vill få in genom fakturering men om jag tex bor 5 mil från firman och får ett arbete på min hemort kan jag fortfarande kräva firman på min ersättning (hur dumt det än låter) för att jag är just det antal mil från "hemmahamnen", dessa pengar vill ju också firman dra in. Vid projekt där det finns möjlighet för ombyte, dusch och matplats (nu snackar vi inte om att använda kundens privata utrymmen) så har man (som elektriker) skyldighet att ta sig till och från jobbet på egen hand utan att det utgår ersättning till mig från firman, då är det deklarationen man fixar det på, lika som resan till och från firmans kontor morgon och kväll för och efter arbetstid.

På stora projekt kan det krävas utrymmen för ombyte, matplats och dusch genom att HE ställer upp en byggbod till sina gubbar och deras UE och därmed tar man sig till arbetsplatsen före arbetsdagens början och hem efter arbetsdagens slut på egen hand (dessa projekt brukar ju också vara offererade så allt ingår ju) men en sån arbetsplats som kanske har en elektriker som kommer under dagen med servicebil blir inte debiterad för användandet av bil (ingår i offerten) men däremot om det ska ske ett extra arbete tex vid stamrenovering och ett trapphus som är färdigt där en boende vill ha något extra så kan den få betala för bil om det är så att elektrikern utgår från firman.

Nu vet jag inte om jag klargjorde något eller snurrade till det mera men det är ju så det funkar på ett ungefär och om inte på samma vis i andra yrken så väldigt lika i alla fall.
 
Som sagt, jag kan köpa att firman måste ha täckning för de kostnader man har, inget konstigt i det, men jag kan tycka att det är märkligt att debitera för exempelvis servicebil, särskilt om man inte nämner det vid den direkta frågan om vad det kostar.

Hellre då att man bakar in det i timpenningen och ger kunden ett rakt svar om vad det kommer kosta. Jag kan tänka mig att det är rätt många kunder som blir irriterade om man frågar efter pris och får en timpenning till svar, sedan tillkommer t.ex. servicebil på fakturan.

Dessutom kan jag tycka att det blir en något märklig uppdelning, jag menar, det är klart att firman har en kostnad för servicebilen. Men de har också en massa andra bakomliggande kostnader som man inte särredovisar. Man blir ju sannolikt inte fakturerad för att firman måste ha ett kontor, eller för att de har ett telefonabonnemang eller någon av alla andra kostnader som finns för att driva firman. Dessa kostnader täcks ju av de ordinarie intäkterna, frågan är då varför inte även servicebilen gör det, om det inte är för att göra det svårare för kunden att uppfatta priserna.

Jag tror att sådant här har potential att vara ett mycket stort problem för branschen, som skulle märkas tydligare om det inte vore sådan efterfrågan på hantverkare för tillfället. Jag menar, jag är förmodligen en ganska normal konsument och min känsla gällande att vända sig till en hantverkare är hela tiden en underliggande oro, eftersom jag vet att det kommer vara jättesvårt att få veta vad det kommer kosta och att risken är stor att det blir mycket dyrare än vad jag trott. Jag vet ingen annan bransch som kan agera på det sättet.
 
Det "tråkiga" att marknaden är konstlad, när det är högkonjunktur så behöver hantverkare ingen stimulans för att ha 100% beläggning å när det är lågkonjunktur så sätts stimulansåtgärder in så att de skall få 100% beläggning. Att man sedan inte kontrollerar hur man delar ut ROT-pengarna gör inte saken bättre.
 
Fast en bil kan man inte räkna som en fast löpande kostnad då det kostar olika mycket beroende på hur långt du kör osv, telefon är säkert också olika från månad till månad men säkert mer lika än vad en bil är. Men som jag skrev så har ju vissa företag en fast summa och vissa kunder tjänar på det medans andra förlorar på det. Själv så tar jag bara ut extra om jag är utanför stan men det informeras kunderna om samt om man frågar sin hantverkare om det blir extra påslag för resa så brukar man nog få ett svar också.
 
Noseone skrev:
Det "tråkiga" att marknaden är konstlad, när det är högkonjunktur så behöver hantverkare ingen stimulans för att ha 100% beläggning å när det är lågkonjunktur så sätts stimulansåtgärder in så att de skall få 100% beläggning. Att man sedan inte kontrollerar hur man delar ut ROT-pengarna gör inte saken bättre.
Inte för att det har med timpeningens storlek och andra kostnader att göra när det är hög eller lågkonjuktur för firmorna tar ut detsamma per timme men när det gäller ROT så är det ju riksdagens bekymmer och huvudbry.

Kontrollen har heller ingen betydelse när det gäller timpeningen utan har gått från ett system till ett annat och fuskare hittar man i alla åtgärdsprogram eller bidragssystem så länge det finns pengar att komma åt, inget specefikt för just ROT.
 
Glufsglufs skrev:
Fast en bil kan man inte räkna som en fast löpande kostnad då det kostar olika mycket beroende på hur långt du kör osv, telefon är säkert också olika från månad till månad men säkert mer lika än vad en bil är. Men som jag skrev så har ju vissa företag en fast summa och vissa kunder tjänar på det medans andra förlorar på det. Själv så tar jag bara ut extra om jag är utanför stan men det informeras kunderna om samt om man frågar sin hantverkare om det blir extra påslag för resa så brukar man nog få ett svar också.
Säkert får man ett svar om man frågar. Men låt säga att man frågar vad det kommer kosta, om firman då svarar att det kommer att kosta si och så många kronor i timmen, plus material, så är det ju inte säkert att man som kund tänker på att fråga om de dessutom kommer ta betalt därför att de har en servicebil.
 
gronfelt skrev:
Säkert får man ett svar om man frågar. Men låt säga att man frågar vad det kommer kosta, om firman då svarar att det kommer att kosta si och så många kronor i timmen, plus material, så är det ju inte säkert att man som kund tänker på att fråga om de dessutom kommer ta betalt därför att de har en servicebil.
Nä, det är ju helt sant, då blir det ju en överrasking.
 
Servicebil är väl i princip mest rörläggarna som debiterar för åtminstonde i min närhet...

Själv specar jag klart och tydligt att det för extraarbeten debiteras löpand timpeng samt ev. milersättning samt hur mycket dessa belopp är... och förstår inte alls svårigheten med detta...
Det upptar EN rad längst ner på offerten...
 
Jag har själv blivit lurad på det där med servicebil, fast det var mycket riktigt en rörmokare. Jag frågar:
"Hur lång tid tar det"?
"Maximalt två timmar".
"Vad tar du i timmen?"
"350 kronor."
Och då tror jag att jag har full koll på kostnaderna. När sedan fakturan kommer så visar det sig att timkostnaden inte var 350 utan 500 kronor, eftersom det tillkommit en servicebil á 150 kronor/h.
Varför frågade jag inte om den då? För att jag hade inte en aning om att det fanns något som hette "servicebil"!
 
Iofs så anser ju rörfirmorna att dom tar med sig en verkstad ut på plats så egentligen kanske man inte ska gny så mycket över det då alternativet skulle vara att dom drar till firman/verkstaden för att svetsa, löda och kröka rör.

En tanke bara.
 
Glufsglufs skrev:
Iofs så anser ju rörfirmorna att dom tar med sig en verkstad ut på plats så egentligen kanske man inte ska gny så mycket över det då alternativet skulle vara att dom drar till firman/verkstaden för att svetsa, löda och kröka rör.

En tanke bara.
Visst, men jag då t.ex...

Jag har i princip en komplett verkstad i min bil och kan såga allt som ska sågas på plats hos kunden, men inte fan kan jag debitera för servicebil för det... :x

Tror denna post kom upp för att de ansåg att de körde runt med ett dyrt lager i bilarna för att bespara kunderna tid när de slapp köra till grossisten och hämta saker stup i kvarten...
Dock gör de ju detta ändå för de har så begränsat lager så de har ändå aldrig det de behöver.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad jag vet så är det frivilligt i Sverige att vara anställd eller att driva eget företag... :rolleyes:
Just det. Så den som inte gillar att jobba 9 och debitera 5h kan ju alltid låta bli.....;)
 
MathiasS skrev:
Just det. Så den som inte gillar att jobba 9 och debitera 5h kan ju alltid låta bli.....;)

:D

Självklart...
men själv föredrar jag att jobba 12tim och debitera de 10 jag är iväg hemifrån... ;)

Pappersarbete och annat administrativt är ju svårdebiterat tyvärr... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.