Vad ni än gör ni som beställer fönster/arbete av företag. Betala max halva summan i förskott.
 
B
Mockfjärdsfönster använder ju montörer som har egna firmer. egentligen är ju det era separata säljare som gjort fel.
mockfjärdsfönster levererar ju bara fönster som är gjort på beställning.
 
byggare henke.: Till mig sålde Mockfjärd sin s.k Helhetslösning, de var alltså ansvariga för det hela från början till slut.
Tyvärr utfördes inte arbetet som Mockfjärd hade spaltat upp så tjusigt i sin annons, inom den tidsram som utlovades.
 
byggare henke:
Jag förstår inte vart du i följande text, som klippts ut från hemsidan, läser in att Mockfjärds för mig som kund innebär att jag ens ska behöva tänka tanken att den lokala fönstermästaren/säljaren/montören inte är det företag jag gjort affär med (dvs Mockfjärds):
Vi tycker inte att du ska behöva åka till en bygghandel och försöka lista ut vilka fönster som blir bäst hemma hos dig. Istället kommer vi hem till dig. Det är just det som är en av skillnaderna mellan Mockfjärds och våra kollegor i branschen: vi arbetar med kostnadsfria hembesök. Men det är inte bara fönster vi säljer: Vad du egentligen köper är en helhetslösning, där vi tar ansvar för hela fönsterbytet.
För dig är det förstås väldigt bekvämt. Du slipper en massa besvär och ansvaret för att mäta, åka till byggvaruhuset, boka tid med snickare, plåtslagare och målare och inte minst bära och transportera tunga fönster. Istället kommer vår fönstermästare personligen hem till dig för att planera hela ditt fönsterbyte. Till fasta priser och med omfattande garantier.

Problemet med detta skitföretag är ju att de inte alls värnar om mig som slutkund när det visar ha gått fel i deras tillverkning/leverans/montering.
Att då, som du skriver, säga att det är de lokalt anlitade firmorna som bär skulden är inte hela sanningen eftersom det i mitt och flera andras fall visat sig vara allt möjligt såsom felmätningar - tillverkningsfel - leveransskador/förseningar - montagefel som är orsaken till missnöjet!

Att Mockfjärds sedan dessutom inte har vett nog att direkt erbjuda en skälig ersättning för det merarbete/frustration deras misstag eller oturliga fel genererar utan man ska behöva vara påstridig och obekväm för att över huvud taget ens få ersättning är direkt löjeväckande.

Kan med lätthet säga att om jag med facit i hand fick välja mellan de tusenlappar jag efter många om och men fick i ersättning ihop med Mockfjärds kvalitet eller köpa motsvarande enheter av annan leverantör så skulle det senare alternativet vara givet!
 
Ceke : Du hade nog tur som fick flera tusenlappar i ersättning, de 3000 kr som vi fick som premie när vi beställde våra fönster de gick till extrabensin p.g.a att vi inte kunde flytta hem till vårt hus som vi hade tänkt. Vi fick bo i vår sommarstuga en extramånad och köra till och från jobbet en herrans massa mil extra.

Om någon anlitar Mockfjärd betala för tusan högst hälften i förskott. Mitt bästa råd.
 
Varför betala så högt som hälften i förskott, Det är det väl ingen firma som kräver ? 15-25% är mer vanligt i handpenning på beställda/måttbeställda snickerivaror.
 
verktysgurun: Mockfjärd krävde full betalning.
 
sommarfint skrev:
verktysgurun: Mockfjärd krävde full betalning.
De kräver inte full betalning innan montaget är färdigt....inte en chans ! Enda anledningen skulle så fall vara att du typ har betalningsanmärkningar.
Har man påpekat brister på ett bygge som inte är åtgärdade har man som konsument rätt att hålla inne skälig del av fakturan tills felen är avhjälpta.
 
verktygsgurun: Först en handpenning på 15 % sedan resterande före montering. Sedan tog det en jäv.. tid.
 
Har inga bet anmärkningar heller.
 
sommarfint skrev:
verktygsgurun: Först en handpenning på 15 % sedan resterande före montering. Sedan tog det en jäv.. tid.
Men varför valde du ett företag som kräver full betalning av ett arbete innan det är utfört ??
Jag vet att det inte är som du säger...ingen firma kan kräva full betalning av ett arbete innan det ens är påbörjat.
Hur många kunder skulle gå med på det ??
 
Andreas_Hansson skrev:
Mockfjärdsfönster gör väl inga fönster.?
Fönstren kanske görs på flera håll men Edsby fönster är en leverantör (Edsbyn kanske är uppköpta, vad vet jag)

Protte
 
Mockfjärdsfönster tillverkas på samma fabrik som Traryd fönster. Det är i princip samma fönster, det enda som skiljer fönsterna åt är utseendet på karmarna på insidan. :)
 
Redigerat:
verktygsgurun: Jag valde Mockfjärd p.g.a deras s.k "Helhetslösning" den lät helt suverän iaf på papperet.
Det är inget fel på kvaliten på själva fönstren må ingen skugga falla över fönstertillverkaren det företag som monterade gjorde heller inget fel, de gjorde nog sitt bästa med de felmåttade fönster som var levererade.

Den "Helhetslösning" som jag betalade för den var ingen helhetslösning och snabbheten var som bortblåst och "vi avslutar inte förrän kunden är nöjd" det var en dröm.

Jag valde som sagt Mockfjärd .........jag trodde på deras reklam.
 
  • Gilla
Siv Svensson
  • Laddar…
Hur har man författat denna "helhetslösning" ink medföljande ansvar i avtalet mellan slutkund och Mockfjärd? Framgår det att M gör ett helhetsåtagande?

Vad gäller betalningen så är det ju som vanligt så att man ska undvika att betala för saker man inte fått. Dvs, när fönstren levererats är det ok att betala materialet, när installationen är klar kan man betala den osv. Dock vet jag att fönsterbranchen är rätt knepig med detta, jag har själv förskottsbetalat fönster för att få det lägsta möjliga priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.