Mikael_L skrev:
Egentligen tycker jag du borde sätta en lite annan approach på din investeringsbudget.
Ta den tjocka änden först, dvs investera mycket nu i början (men noggranna val ändå) och litet mot slutet.
Om du ändå förr eller senare kommer att äga alla verktyg är det ju lite löjligt att köpa en del fina grejer när arbetsuppgifterna nästan är slut.

Jag har lärt mig den hårda vägen. Väntat och väntat med att köpa för att sen när jag till sist slår till börjar undra varför jag dröjt. :blushing:
Eller köpt något billigt småkrappigt, sen göra hälften av jobbet innan jag totalt lackar ut på skiten och köper den fina grejen jag bort köpa direkt från början.

Så sedan en tid tillbaka så gäller här devisen "En bra maskin (eller handverktyg) direkt då behovet uppstår, eller inget verktyg alls! punkt".

Och efter du gjort arbete motsvarande 20 hantverkartimmar så har du ju 10.000:- insparat som lämpligtvis får kvitta verktygskostnaden, sen börjar du "tjäna" pengar.
Helt rätt !! De fina och lite dyrare maskinerna kan man sen sälja om man inte längre har behov för dem. Vårdar man sin a maskiner så är det bra andrahandsvärde och blir då billigare i TCO än att köpa en billig maskin. (Total cost of ownership)
 
Rund_skruvad skrev:
Där håller inte jag med dina vänner.
Jag köpte en billig tigersåg (199kr HN) för ett "en gångs" projekt, men f-n vad den har använts till mycket. Det viktiga är märkessågblad (använder bara lenox blad)
+1 på det. De flesta verktyg man köper visar sig sedan väldigt användbara till många andra situationer. Enkelt uttryckt, ju fler verktyg man har, ju fler använder man.

Speciellt tigersåg och vinkleslip kan man köpa billiga och ändå få ut mycket av (det finns dock många trådar där det också hävdas att även för de skall man köpa dyra verkyg). Hellre ä att hyra en dyr tigersåg, köp en billig, det är så mycket lätare att jobba om man har tillgång till vertkygen när man behöver dem. En tigersåg som inte längre används tar väldigt lite plats.

--- Mats ---
 
Hej igen!

Idag är det måndag och mäklaren har ännu inte hört av sig angående vårt bud. Därför ligger verktygssatsningen fortfarande i vila. Ska bara kommentera några inlägg...

Nimajneb skrev:
Sätt en verktygsbudget så kan folket på forumet hjälpa er.

Väljer man ett hus med stora renoveringsbehov s måste man ju sätta undan pengar för detta motsvarande vad man tjänar på att köpa ett hus i bättre skick.

Behöver ni snabbt renovera för 2-300.000 så är verktygskontot nog 10% av denna summa.
Jag har ingen genomtänkt verktygsbudget, slutbudget, utan jag kör olika budget för olika verktyg. Så ett verktyg jag tror mig kommer att använda mer, är jag även beredd att lägga ut mer pengar för...

Men 10% är tyvärr alldeles för högt för min budget. Jag räknar med att renoveringen kommer att kosta ca 8-900 000 kr inkl material och hantverkarhjälp. 80-90 000 för verktyg känns overkill med mina kunskaper! (Friskrivningsklausul: Har läst om folk som har skapat ett beroende och bara köpt mer och mer, så jag kastar in en friskrivning ifall detta även skulle drabba mig;) )


Mikael_L skrev:
Egentligen tycker jag du borde sätta en lite annan approach på din investeringsbudget.
Ta den tjocka änden först, dvs investera mycket nu i början (men noggranna val ändå) och litet mot slutet.
Om du ändå förr eller senare kommer att äga alla verktyg är det ju lite löjligt att köpa en del fina grejer när arbetsuppgifterna nästan är slut.
Mycket kloka ord. Särskilt sista meningen! Jag tar åt mig och har definitivt det i beaktande när jag ska gallra!


slacker skrev:
3000 räcker inte långt i maskinparken då du kommer garanterat att behöva följande:

Grattis och hoppas att huset blir ert!
Ett litet förtydligande. 3000kr var den tänkta budgeten för kap- och gersågen. Inte hela parken. Men efter läst alla rekommendationer får jag höja budgeten och gå upp till en GCM istället för P.

Och tack så mycket! Om jag blir överbjuden eller husköpet inte blir av, väntar jag också med inköpen av de stora verktygen i väntan på kampanjer, fyndpriser etc... (är jag inte husägare är jag ju inte i behov av verktyg) Jag uppdaterar mot slutet av veckan!
 
Flikar in med att Hornbach säljer PCM 8 S för 2495:-
 
Har du kollat på på Metabo KGS 216? Halva priset mot GCM8 (1900 med frakt på flera ställen), men med i stort sett samma kvalitet. Spöar PCM alla dagar i veckan tycker jag (som kört båda).
 
Gizmokvack skrev:
Hehe, bor ju som sagt i en hyresrätt, så ville inte borra och damma ner lägenheten. Så jag testborrade ett litet hål i en björk.... och blev så exalterad av dess kraft att bytte till ett större borr och borrade mer och mer och mer... och till slut... bara föll björken...
Det som lät så logiskt för mig för en stund sen låter nu helt plötsligt som ett seriemördarbeteende... :blushing:
Nej för sjutton, låter helt normalt :wow: Vad skulle man annars gör med en bra borrmaskin. (Börjar så smått tänka på den "mordiske" jägaren i serien Helge...) Nu när du börjar känna dig varm i kläderna är även tallar lämpliga offer. Eller ekar.... Passa dig bara för upptäckt. Går en tråd här om någon som fick räkning i miljonklassen för några träd.
 
Mikael_L
Gizmokvack skrev:
Men 10% är tyvärr alldeles för högt för min budget. Jag räknar med att renoveringen kommer att kosta ca 8-900 000 kr inkl material och hantverkarhjälp. 80-90 000 för verktyg känns overkill med mina kunskaper!
Men så dyrt blir det inte på långa vägar.

Ett exempel:
Sticksåg, vilken blå bosch som helst är ett bra köp:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1062
2300:-

Cirkelsåg, en Hitachi C6BU2 gör dig ej besviken, lovar. Men annars denna Metabo:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=438
1600:-

Kap/ger, Metabo KGS216 verkar vara ett intressant budgetval, jag har aldrig klämt och känt på en sådan dock. Den gröna boschen PCM8s är säkert duglig, blå GCM 8s är ändå så nära i pris ...
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5442
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5896
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5282
3900 - 5000:-

Två skruvdragare:
3000-4000:-

En tigersåg, jag vet inte riktigt hur avancerad man ska köpa.
Men ni som ska riva en hel har säkert grym nytta av en.
Säg 1000-3000:

En Bosch PMF180 kommer ni också lära er att älska snabbt.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3835
1000:-

En bygg/klyvsåg är faktiskt guld värt, även om den kostar mycket, tar mycket plats och kanske används relativt sällan.
Men hur ska ni annars kunna fixa till läkt och passbitar i rätt dimension då och då?
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=816
3000:-

Nu tog jag för enkelhetens skull alla verktyg från en enda site, vilket ni kanske inte bör göra.
Se er om lite så pressar ni säkert priserna.
Använd t.ex. Bauhaus lägsta-pris-garanti samtidigt som någon annan butik har erbjudande så får ni kanske en Bosch PMF180 för 6-700:-

Sen behöver ni en massa handverktyg.
Två st schyssta hammare.
Ett skruvmejselset, en enkel hylsnyckelsats.
En liten och en stor kofot av bra kvalla, Tove eller hultafors.
Ett kort (60cm) och ett långt vattenpass, snåla inte köp ett bra, t.ex. hultafors (ej hultafors hobby)
Kanske även ett kort torpedvattenpass.

En talmeter, ett långt måttband, några tumstockar om ni är lagda åt det hållet, ett snörslå.

Två fogsvansar, en ful som används där det behövs (risk för spik och annat) och en fin som du är rädd om. (Personligen kör jag med billiga 50-60 kronors och byter ut när dom blivit för tråkiga, andra förordar fina fogsvansar)

Sen finns det givetvis mer.
Har man betong i huset kanske en borrhammare är bra.
En 230V borrmaskin kan vara bra att ha. Men köp en stark tvåväxlad så kan man blanda flytspackel och borra stora hål med dosborrar.
En laser, men oj så jobbigt att börja råda här, med det enorma utbudet av modeller och funktioner.


Sen ska man givetvis kika lite på annonser och reor.
Själv har jag köpt kap/ger, sticksåg, en laser, bygg/klyvsåg och gipsautomat begagnat och mycket annat på reor eller med prisgaranti.

Här har vi väl kommit uppemot 25000:- så en hel del pengar är det ju.
Men allt detta är proffsverkyg som du säljer bort för halva pengarna när du är klar.
(Men då kommer du aldrig kunna skiljas från dom, om det inte beror på att du köper ännu bättre grejer ... :D)
 
Det var i den nivån jag ville hamna då jag trodde renoveringen i mtrl skulle kosta 2-300k.
 
Rörande bygg/klyvsåg så funkar det hyfsat att montera en handcirkel i en workmatebänk för enstaka moment, inget för grövre reglar men läkt, några bräder och passbitar klarar man galant.

Annars så leta efter en begagnad ELU TGS, det finns skäl till att så gott som alla byggare har en sån och man hittar dem ibland för ett par tusen, pengar som man garanterat har igen sen.
Bra klingor är guld värt och Biltemas cirkelsågsklingor tycker jag är riktigt bra, däremot kan man kasta deras andra som till tigersåg och sticksåg.

/Kent
 
Hej!

Metabo KGS254 kap/ger säljs på Bauhaus (och kanske även Hornbach) för drygt 3000kr, verkar vara helt OK när man känner på den (har inte använt den).

Handcirkel: Jag köpte Biltemas mellanmodell för ca 500 kr (det skall vara den med aluminiumsula) (numera har den även laser) och den funkar OK. Lite tyngre och klumpigare är bättre märken men fungerar.

Handverktyg som mejslar rekommenderar jag Biltema, de som har 10 års garanti. Samma för blocknycklar, hylsor m m. Köp dock inte eggverktyg på Biltema (undantag: stämjärn som man har för att skrapa ren betong) utan slanta upp för Bahco eller Sandvik eller liknande.

Batteriborrmaskin: Har bara haft sunk, dvs Black&Decker. Samtliga har brunnit. Just batteriborrmaskiner är så användbara för allting (som t ex att dra skruvar) att man gärna kör dom hårt. Har nu en Biltema 14.4 V (köptes när jag var P-A-N-K, och acken håller ingenting och laddar på 3 timmar => du blir vansinnig, skall importera en bättre från U.S.A) Kort laddtid på batterier och förmåga att köra hårt utan att brinna får man på bättre märken. Lägg lite pengar här, köp ett känt märke och kolla att ackarna laddar på mindre än en timme. Har du inte 230V indraget så kolla att det finns billaddare eller köp dig ett Kinaelverk. Fortsätt på den inslagna vägen med Makita.

Köpte just en Leica Disto Lite 5 avståndsmätare på Tradera, tror du skall titta närmre på en laser om du skall riva och sen bygga upp.

/Anders
 
Ja som Anders_Nilsson är inne på så är en laseravståndsmätare guld värd, tyvärr fick jag inte tummen ur att köpa en innan jag var färdig utvändigt.
Men den är klockren till att ha och mäta inomhus med t.ex vägghöjd och även i tak.

Men som tidigare nämnts, köp elverktyg av bra märken direkt istället för att köpa billigt och sedan dyrt ändå efteråt.

Jag började med en uppsättning biltemaverktyg men nu är nästan allt utbytt mot kress, aeg, dewalt, metabo och liknande märken.

Mycket roligare att använda riktiga prylar! (lättare att få bra resultat också)
 
UPPDATERING

1. Efter mycket om och men med en mäklare som är fullständigt oresonlig har jag och min sambo kommit fram till att mäklaren får behålla sitt hus för sig själv. Det går inte att föra en diskussion med den mannen (mäklaren) så vi har bestämt oss för att titta på andra objekt som säljs av andra mäklare. Jättetråkigt, men jag har försökt på alla sätt. Det går inte gå framåt med detta objektet.

Uppdatering 2:
Så här i jultider rör man sig mycket ute. Jag träffade häromdagen en kompis som jag gick i gymnasiet i hop med... i berusad tillstånd, vid 03.30 när man var på väg hemvinglandes... Direkt när jag såg honom kom jag att tänka på hans pappa som då jobbade på Hitachi.
Jag frågade givetvis om han jobbade kvar och om han kunde fixa nice price. Svaret blev positivt d^_^b

Så tråden får helt plötsligt en ny vändning åt ett helt annat håll och egentligen borde jag starta en ny tråd, men i denna finns all bakgrundsinformation.

Så nya frågan blir:
Vilka verktyg ska jag köpa av märket Hitachi om jag får ett bra pris?

Min förslagslista:
Hitachi C8FSE - KAP & GERSÅG LÄNK
Pris Toolab: 4299kr

Hitachi Hitachi M12V2 - Handöverfräs LÄNK
Pris Toolab: 3549:-

Hitachi C6BUY - Cirkelsåg LÄNK
Pris Toolab: 2799:-

Hitachi CJ110MVA - Sticksåg LÄNK
Pris Toolab: 1749:-

Hitachi CR13V2 - Tigersåg LÄNK
Pris: 1999kr
CR13VBY LÄNK är nån ny med "mycket låga vibrationer"... Kostar dock dubbelt så mycket.. 3999kr så den ovannämnda duger kanske fullgott?

Observera att priserna endast är affären Tool ABs priser och referenspriser. Vilket pris jag får får jag veta när jag bestämt mig för hur min verktygslista ser ut. Då får jag en offert.

Så ni som har erfarenhet av ovannämnda verktyg får jättegärna flika in korta utlåtanden om verktygen...
 
Mikael_L
Handöverfräsen är väl inte det viktigaste verktyget så här i början.

Har du ingen eller bara en skruvdragare så kan du nog satsa på en Hitachi, dom är rätt bra.
 
Mikael_L skrev:
Handöverfräsen är väl inte det viktigaste verktyget så här i början.

Har du ingen eller bara en skruvdragare så kan du nog satsa på en Hitachi, dom är rätt bra.
Ja, just det.... det tillägget glömde jag. Jag har en 18v Makita BHP452 som jag är fruktansvärt nöjd med. Så ingen skruvdragare och inga batterimaskiner eftersom Makitas batteri inte passar....

Och ang handöverfräsen så kommer jag, precis som du säger, förmodligen inte använda den på 1-2 år... Utan jag tänkte mer att om jag får ett väldigt bra pris så kan jag "köpa på mig".
Men den kanske ändå är så pass mkt billigare om 1-2 år att det inte lönar sig alternativt att det har kommit nåt nytt, mkt bättre?
 
Har ej använt Hitachis kap/gersåg, men Hitachi håller generellt sett en hög kvalitet, så med ett riktigt bra pris hade jag slagit till. Kanske kan du testa den någonstans?

Hitach M12V (dvs föregångaren till M12V2) är en klassiker med mycket gott rykte. Misstänker att version 2 också är bra - men som sagt, ditt behov kanske inte är enormt just nu. Dessutom är det en rätt stor pjäs, jag hade personligen börjat med en mindre fräs, i 1000W-klassen.

C6BUY har jag inte provat. Den har säkerligen släktskap med C6BU och C6BU2, som anses vara bäst i klassen. C6BUY har framförallt ett stort kapdjup i förhållande till klingans diameter. Dock använder jag sällan mer kapdjup än vad man kan få ur tex C6BU. C6BUY har 20mm hål, de andra 30mm.

Hitach sticksågen har jag bara "torrkört". Verkade vettig och kändes helt OK, men samtidigt är Bosch eller Festool ofta ett mycket säkert val här, som jag personligen skulle gå på. Bosch gst85 är lite billigare, 135:an eller Festool ps300 dyrare men bättre.

Har ingen erfarenhet av tigersågar från hitachi. Det viktigaste är att de har pendling. Finns ej pendling så titta vidare. Du behöver generellt sett inte en jättedyr maskin - men köp däremot blad av hög kvalitet - det är som natt och dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.