När det är som kallast får ja ca 40c tillbaks till acktank.Pannrummet svinkallt knappa 4c.Så finns det någon som kopplat en fläktkonvektor på returen o på så sätt sänkt sin returtemp + fått lite go värme i pann/hobby rum,nån som vet hur det blir i praktiken?:)
 
Är returen för varm, så måste väll en eller flera radiatorer har för högt flöde.
 
Jo ja håller med dig.. har 4st stora radiatorer utan strypventiler på returen.Bekväm vedeldare som man är går gärna enklaste vägen.Har provat ett par dygn med en elradiator med fläkt 2000w.För att hålla +17c inne i pannrum går den konstant ca-6c ute. Jula har en Konvektor 4,3kw,i beskrivningen står att den kräver +50c i framledning för att ge 3350w,med nästan +40c i framledning får ja ut 2000w då,får ja sänkt returtemp till acktank då,vad tror ni?Ja vet inte ...bara spånar lite.. Mvh.
 
Håller med CarMan.
Det är väl bättre att få tillbaka 40 gradigt vatten till tanken än att bara kyla bort värmen.
Att det är kallt i pannrummet tyder endera på alldeles för mycket isolering på panna och tank och/eller för lite i väggar och tak. Kan ju också vara ett väldigt stort pannrum.

Protte
 
Det fina med att sänka returtempen genom att sätta konvektorn på returen jämfört med att sätta den parallellt med övriga radiatorer är att den utnyttjar en tidigare outnyttjad lagringsresurs. Men energin som går åt är den samma...
 
Kan ju även vara intressant att veta hur mycket mindre förluster det blir ur tanken då temperaturen runt den stiger med 10-15°C.
Kanske blir en vinst att ta ut några grader extra från returen för att värma pannrummet.

Sedan är ju inte 40°C en direkt hög returtemp strypa in radiatorerna och sänka ca5°C eller sätta en konvektor på returen och få ett uppvärmt rum till för liknande temp sänkning.
Jag hade då valt konvektorn för mina erfarenheter av strypa radiatorer har slutat med kalla rum och funderingar på större alt effektivare radiatorer.
 
Hmm..Får bli en söndagstur in till Jula då...Nån som har tips på lämplig placering utav konvektorn? På vägg precis över golv eller högt upp o blåsa neråt..
 
4000 spänn för den där? Herregud åk på bilskroten och köp dig en kylare sen köper du en billig fläkt som blåser igenom och voila.

Själv köpte jag en kylare med elfläkt och sänkte 4l/min med 30 grader det ger dryga 8kW ;)

Kostnad då? Ja 250:- :D Såklart tillkom rördelar men det gör det ju alltid, jag kopplade in min med PEX. Fick dock tillverka väggfästet och anslutningar från R15 till kylarslang själv men det var inte särskilt mycket jobb precis.

Enda problemet är att kylfläktarna är på 12V och drar saftigt med ström så man får ha ett rätt kraftigt nätagg för att driva dem.
 
Är verkligen 40 grader tokhögt? Ja, om du har en tilloppstemp på 45 grader kanske, däremot helt rätt om du skickar ut 55 grader.
 
v-g skrev:
4000 spänn för den där? Herregud åk på bilskroten och köp dig en kylare sen köper du en billig fläkt som blåser igenom och voila.

Själv köpte jag en kylare med elfläkt och sänkte 4l/min med 30 grader det ger dryga 8kW ;)

Kostnad då? Ja 250:- :D Såklart tillkom rördelar men det gör det ju alltid, jag kopplade in min med PEX. Fick dock tillverka väggfästet och anslutningar från R15 till kylarslang själv men det var inte särskilt mycket jobb precis.

Enda problemet är att kylfläktarna är på 12V och drar saftigt med ström så man får ha ett rätt kraftigt nätagg för att driva dem.
Låter som ett roligt projekt.
Kan du lägga in lite bilder på ditt hemma bygge?
 
-vg- Prylen var restad hos Jula,dom skulle inte få hem nytt förens i slutet utav Feb,ska det behöva ta så lång tid att få hem lite finesser från Kina..Får väl ta ett varv till skroten istället kolla upp läget.Som sagt bilder vore fint att se.
 
lordi skrev:
Är verkligen 40 grader tokhögt? Ja, om du har en tilloppstemp på 45 grader kanske, däremot helt rätt om du skickar ut 55 grader.
Trodde man skulle sträva efter att få +/- 0c i returtemp. Skämt o sido.. tänkte mest bara om man kunde utnyttja det 40c returvattnet till mer varmt i pannrummet.:)
 
Det är ju ingen skönhet precis men fungerar gör den även om den (ännu) inte använts så mycket, detta pga att jag fn inte kör med ved utan spånförugn och då blir källaren varm ändå. Det blir samma lösning sen om man ska bygga ett garage det kan jag lova, grymt billigt och bra värme _snabbt_.

Är man man av ordning så kan man enkelt bygga en låda av vad man nu vill runt.

Bilder enligt förfrågan:
 
  • IMGP4947.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4948.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP4950.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smidigt! Kul att se när folk vågar tänka ett steg till och prova lite egna lösningar!
 
Bra ide... Har ja fattat rätt,2st personbils kylare som är serie kopplade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.