Milkshaken skrev:
men stå på er och håll er varma ......
Det var ju också ett sorts småroligt skämt i stundens allvar.

Kom och tänka på vår granne vars hus brann p.g.a. en laddare till en mobiltelefon blev överghettad och tog eld men skadade bara det rummet som den var i, försäkringsbolaget fixade med hantverkare och allt och en målare råkade sätta eld på hela kåken så det brann ner till grunden med hjälp av en värmepistol,
 
Well... grejen är att det känns bättre att göra ngt än inget, sitta och rulla tummarna medans man väntar på besked från FB och att det ska svalna av nog mycket för att man ska kunna ta sig in i ruinerna och leta efter ngt som ev klarat sig är mer påfrestande än att skriva här osv.
År det föresten ngn som har erfarenhet av kassaskåps motståndskraft?
Under brandens slutskede mätte jag upp yt-tempen till ca 550C med IR- termometer och brandkåren sprayade det med vatten så gott det gick men kan papper osv i dom överlevt tror ni?
Återigen tack för stödet alla!


Milkshaken skrev:
Riktigt tråkigt det där må jag säga, men viktigast att alla klarade sig iaf....
men du verkar vara mycket stark måste jag säga....
Jag vet inte om jaghade haft ro att sitta vid datorn och skriva bara några timmar efter att mitt hus brunnit ned......
men stå på er och håll er varma ...... Vi finns här på bygga för er...
 
Lider med er :(
 
J
Stackare..

Hoppas du inte har Länsförsäkringar för de är för jävliga när det händer något
 
falegname
Bittert, men det verkar som allas hälsa är i behåll vilket i sig är en vinst i nitlotten.
Material går nästan alltid att ersätta.

Det här är allas mardröm.
Har själv " brandövat med ungarna som bor på övervåningen vilket jag vill påpeka till alla hur viktigt det är när/ om olyckan är framme. Det kan handla om att behöva utrymma via ett takfönster eller hoppa ut på ett garagetak. Då är det alltid bra att testat på, att ta sig ut och klättra nerför taksteg tex innan/ om det blir skarpt läge.

Mycket snyggt hus, ser nästan ut som ett gammalt stationshus:).
Det där bygger du snart upp igen!:)
 
Tyresö
Jag lider verkligen med er - det är en av dom värsta verkliga mardrömmarna man kan uppleva....
 
Ja det var ett gammalt stationshus faktiskt så det var lite speciellt, man kan ju inte ersätta det med ett älvsbyhus precis...
Det som svider mest är alla personliga saker som foton, trofeer, minnessaker osv.


falegname skrev:
Bittert, men det verkar som allas hälsa är i behåll vilket i sig är en vinst i nitlotten.
Material går nästan alltid att ersätta.

Det här är allas mardröm.
Har själv " brandövat med ungarna som bor på övervåningen vilket jag vill påpeka till alla hur viktigt det är när/ om olyckan är framme. Det kan handla om att behöva utrymma via ett takfönster eller hoppa ut på ett garagetak. Då är det alltid bra att testat på, att ta sig ut och klättra nerför taksteg tex innan/ om det blir skarpt läge.

Mycket snyggt hus, ser nästan ut som ett gammalt stationshus:).
Det där bygger du snart upp igen!:)
 
Hemskt tråkigt det du råkat ut för.

Men hamnade jag i samma situation som du skulle jag kontakta Cheesus som råkade ut för en liknande sak för en tid sedan.
Cheesus var tidigare väldigt aktiv här på forumet när hans hus brann och han har nog en hel del erfarenhet, som han kan dela med sig av.
Han har troligen en del tips om vad man bör tänka på när det gäller försäkringsbolag och andra som blir inblandade när en sådan här sak händer.

Lycka till!
 
Tack för tipsen, mail till Cheesus skickat...
 
John J skrev:
Stackare..

Hoppas du inte har Länsförsäkringar för de är för jävliga när det händer något
Det där var väl rätt så OT, men jag vill ändå anmäla avvikande åsikt. Jag har LF och har haft flera skadeärenden, vilka de alltid skött till min fulla belåtenhet.
 
C
Nej fy helvete vad hemskt, jag lider verkligen med dig. Det blir nog hemmasprinkler efter återuppbyggnaden va? Det är iaf jag starkt inne på i ett framtida husbygge. Brand är nog absolut värsta mardrömmen för en husägare
 
J
andersmc skrev:
Det där var väl rätt så OT, men jag vill ändå anmäla avvikande åsikt. Jag har LF och har haft flera skadeärenden, vilka de alltid skött till min fulla belåtenhet.

Med tanke på att Länsförsäkringar är det utav försäkringstagarna mest stämda bolaget så anser jag mig nog ha helt rätt.

Enligt en advokat jag talade med är Länsförsäkringars inställning är att det är bättre för dem att neka utbetalningar när det gäller större summor och låta kunden stämma dem.

Vinner de bara några utav dessa fall så är det lönsamt och juristerna som de har anställda kostar pengar i alla fall.
 
Tyresö
John J skrev:
Med tanke på att Länsförsäkringar är det utav försäkringstagarna mest stämda bolaget så anser jag mig nog ha helt rätt.

Enligt en advokat jag talade med är Länsförsäkringars inställning är att det är bättre för dem att neka utbetalningar när det gäller större summor och låta kunden stämma dem.

Vinner de bara några utav dessa fall så är det lönsamt och juristerna som de har anställda kostar pengar i alla fall.

Du har säkert rätt i ditt påstående, men du kan väl ändå visa TS lite respekt i den här tråden, genom att strunta i att berätta om struliga försäkringsbolag. TS har nog med problem ändå.
 
Faktum är att det troligtvis inte hjälpt i detta fallet, spridningen verkar ha skett till stor del i mellanbjälklag och i nedbyggda tak och där hade inte sprinkler gjort ngn större nytta.
Som syns på bilderna så var en väldigt stor del av både väggar och tak klädda med panel, isolering i mellanbjälklag tjärpapp, tidningspapper och kutterspån så när det väl tog sig så gick det snabbt och hett till.
Vet inget om återuppbyggnad än men nog känns det som om man vill bygga med parocväggar, alminiumfönster och glasfiberklädd gips på plåtregelvägg inne i nästa hus...
Men å andra sidan vet jag inte o jag skulle vilja bo i ett sådant hus :S
Känns liksom extra ironiskt med detta när man vidtagit alla försiktighetsåtgärder vad gäller brandsäkerheten, massor av brandvarnare (6st radiolänkade), bytt ut all gammal el och instalerat JFB och tom meggat anläggningen för att vara säker.
En 9kg kolsyresläckare en 12kg pulver, två små 2kg handsläckare och tom riktig brandpost med slang och strålmunstycke i pannrummet men vad hjälper det i ett övertänt hus när man inte kommer åt den...
Såhär i efterhand så funderar man på om man kunde fått på sig dyktuberna och svetshjälmen stannat kvar inne och släckt men det är lätt att vara efterklok och troligtvis hade man väl blivit fast där inne istället då:S

cheetah1 skrev:
Nej fy helvete vad hemskt, jag lider verkligen med dig. Det blir nog hemmasprinkler efter återuppbyggnaden va? Det är iaf jag starkt inne på i ett framtida husbygge. Brand är nog absolut värsta mardrömmen för en husägare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.