H
Samma över hela linjen, Posten är värst om man skall bedömma av alla historier man hört.
 
En sak till, man skall tydligen undvika att rita pilar och varningar med "OBS OBS OBS! ÖMTÅLIGT!!" för det gör bara att det "tappas" ännu mer.

Man borde skicka ett paket med kamera i för att se hur det går till egentligen... :(
 
Mikael_L
Stackars bävrar !!! :blushing:





Förövrigt har jag själv inte haft några problem med DHL, absolut inget anmärkningsvärt.
Men jag har väl bara fått paket en 4-5 ggr med DHL, så snart smäller det väl till. :)
Håll i trä !
 
Har haft med DHL två ggr att göra. Ena gången fick jag meddelande att hämta ett paket på deras "omlastningsstation" men när jag kom dit så fanns inget paket där. Två dagar efter fick jag efter sökande reda på att paketet av någon anledning hade hamnat hos kunden direkt (som faktiskt skulle ha det) men montering av det som var i paketet blev då fördröjt totalt med 4 dagar pga DHL. Det andra var att en chaffis ringde mig en förmiddag och frågade om adressen där jag ville ha paketet låg precis efter vidukten....hmmm, tänkte jag, finns ingen viadukt på den här gatan, efter lite snack med chaffisen så visade det sig att han var i fel stad fast han kom härifrån och inte visste att det fanns en gata med det namnet här utan på eget bevåg antog att dom skrivit fel stad på adressen. Jag räknade då självklart med att jag skulle få paketet samma eftermiddag eller senast dagen efter....det tog 6 dagar (inkl helg) att få ut paketet på rätt ställe efter det.
 
Visst strular även andra transportörer ofta, men DHL är i en klass helt för sig själv, de lyckas överhuvudtaget aldrig.

UPS som exempel lyckas för det mesta, de levererar rätt 99 gånger av hundra. Men den hundrade gången så går det totalt fel. Väntar man på någonting med UPS som skall vara framme före 12.00. Då vet jag av erfarenhet att är det inte framme senast 11.55 så är det antingen helt försvunnet för gott, eller så blir det 2 -3 veckors försening. Men det är som sagt sällsynt.

För ett antal år sedan så väntade jag på ett paket som DHL skulle transportera som "handburen kurirpost", dvs en person tar det som handbagage på flyget och släpper det inte ur blicken på hela resan. Transporten gick från London till Stockholm, kostar en förmögenhet.

Vi behövde prylen (som hade hämtats med helikopter från en liten ö utanför Skottland). För min arbetsgivare var det värt över 10 miljarder att vi fick fram prylen (aktiemarknaden skulle bara vetat...), vi hade ungefär en vecka på oss att utföra vissa mätningar.

Nåväl "kuriren" tappade bort paketet i Bryssel, DHL kunde aldrig redogöra för vad han överhuvudtaget gjorde i Bryssel. Troligen hade de skickat det med sin vanliga service (som har omlastning i Bryssel).

Vi kunde få fram samma pryl från Asien, och när paketet hade varit försvunnet i 5 timmar så åkte en av mina kolleger som kurir och hämtade, stackarn fick tillbringa 3 dygn på flygplan och flygplatser.
 
hempularen skrev:
Visst strular även andra transportörer ofta, men DHL är i en klass helt för sig själv, de lyckas överhuvudtaget aldrig.

UPS som exempel lyckas för det mesta, de levererar rätt 99 gånger av hundra. Men den hundrade gången så går det totalt fel. Väntar man på någonting med UPS som skall vara framme före 12.00. Då vet jag av erfarenhet att är det inte framme senast 11.55 så är det antingen helt försvunnet för gott, eller så blir det 2 -3 veckors försening. Men det är som sagt sällsynt.

För ett antal år sedan så väntade jag på ett paket som DHL skulle transportera som "handburen kurirpost", dvs en person tar det som handbagage på flyget och släpper det inte ur blicken på hela resan. Transporten gick från London till Stockholm, kostar en förmögenhet.

Vi behövde prylen (som hade hämtats med helikopter från en liten ö utanför Skottland). För min arbetsgivare var det värt över 10 miljarder att vi fick fram prylen (aktiemarknaden skulle bara vetat...), vi hade ungefär en vecka på oss att utföra vissa mätningar.

Nåväl "kuriren" tappade bort paketet i Bryssel, DHL kunde aldrig redogöra för vad han överhuvudtaget gjorde i Bryssel. Troligen hade de skickat det med sin vanliga service (som har omlastning i Bryssel).

Vi kunde få fram samma pryl från Asien, och när paketet hade varit försvunnet i 5 timmar så åkte en av mina kolleger som kurir och hämtade, stackarn fick tillbringa 3 dygn på flygplan och flygplatser.
Det där låter ju helt sanslöst... :O Huvuden måste ju ha rullat? Skadestånd? Konsekvenser? Är det för övrigt alltså så omöjligt att få en vara från A till B idag alltså? Rätt fantastiskt i denna globaliserade tid.
 
H
För några år sedan försvann 2 riktigt stora paket, Schenker kunde inte hitta dem någonstans, åkte till terminalen och där fanns paketen, på rätt plats för rätt avgående bil, hade de tittat så hade de hittat paketen, bad terminalkillen lasta ut dem på bryggan under tiden jag hämtade bilen, när jag parkerat bilen vid bryggan några minuter senare var det inga paket på bryggan och killen var försvunnen. Lastade då på paketen och åkte, 1 månad senare ringde SCHENKER och sa att de inte hittade paketen.
Berättade då för dem att jag själv hade hittat paketen osv. de frågade varför jag inte hade ringt och berättat, mitt svar var att det var intressant hur lågt tid det tog innan schenker hörde av sig när det visste att det var brådskande. 1 månad tog det!
 
HEM2121 skrev:
För några år sedan försvann 2 riktigt stora paket, Schenker kunde inte hitta dem någonstans, åkte till terminalen och där fanns paketen, på rätt plats för rätt avgående bil, hade de tittat så hade de hittat paketen, bad terminalkillen lasta ut dem på bryggan under tiden jag hämtade bilen, när jag parkerat bilen vid bryggan några minuter senare var det inga paket på bryggan och killen var försvunnen. Lastade då på paketen och åkte, 1 månad senare ringde SCHENKER och sa att de inte hittade paketen.
Berättade då för dem att jag själv hade hittat paketen osv. de frågade varför jag inte hade ringt och berättat, mitt svar var att det var intressant hur lågt tid det tog innan schenker hörde av sig när det visste att det var brådskande. 1 månad tog det!
Alltså man undrar ju dom bär sig åt. Liksom, hur svårt kan det vara med dagens teknik att hålla reda på ett paket från A till B? På med en streckkod direkt där paketet vägs, och sedan skall alla som rör paketet läsa av koden. Infon lagras direkt och kan läsas av alla. Liksom, hur kan man misslyckas?

Min åsikt är att man misslyckas för att man kan. Som med alla tjänster idag så är vi konsumenter alldeles för mesiga. Man kommer undan med dåliga tjänster eftersom vi är för lata för att bry oss. Ta bara alla dessa patetiska mobiloperatörer, som tom tar ut en avgist på 300kr(!) för att du ens skall få SLUTA använda deras tjänster!
 
Den enda jag hämtat ut försändelser från som använder sträckkoder fullt ut verkar vara Posten. Posten har också sina begränsningar, men kör ut varje dag och utlämningsställena har goda öppetider. Beställde varor igår och betalade extra för att slippa DHL (som var gratis förvalt alternativ).

Posten - helt ok, men dyrare än de andra
DHL - dålig service, långa tider, risk för borttappat gods, korta öppetider på terminalen
Schenker - dålig service, långa tider, risk för borttappat gods, ännu kortare öppetider på terminalen
Bussgods sämst service, normala transporttider, obefintliga öppetider på bussterminalen
 
Redigerat:
SOCKEPLAST skrev:
Det där låter ju helt sanslöst... :O Huvuden måste ju ha rullat? Skadestånd? Konsekvenser? Är det för övrigt alltså så omöjligt att få en vara från A till B idag alltså? Rätt fantastiskt i denna globaliserade tid.

I ett sådant läge så är det ingen som vill riskera att marknaden får nys om hur viktig en försändelse är.
 
H
norrbottenstorpet skrev:
Den enda jag hämtat ut försändelser från som använder sträckkoder fullt ut verkar vara Posten. Posten har också sina begränsningar, men kör ut varje dag och utlämningsställena har goda öppetider. Beställde varor igår och betalade extra för att slippa DHL (som var gratis förvalt alternativ).

Posten - helt ok, men dyrare än de andra
DHL - dålig service, långa tider, risk för borttappat gods, korta öppetider på terminalen
Schenker - dålig service, långa tider, risk för borttappat gods, ännu kortare öppetider på terminalen
Bussgods sämst service, normala transporttider, obefintliga öppetider på bussterminalen
Posten skulle jag aldrig våga använda, har folk som jag känner som jobbar på posten.
En bekant skickade ett paket i förra veckan, företagspaket garanti kl. 9.00 dagen efter, posten tog betalt (svindyret med 9.00) men det visade sig att den tjänten inte gick att använda på den motagarorten, då går paketet över som en vanligt paktet 16.00 utan garanti!
Det mest naturliga vore att nästa tjänst (går att att använda på den orten) som skall vara ute kl.12.00. Otroligt!
 
Jag har försökt få DHL att komma med mitt expansionskärl till jobbet
eftersom de ändå kör ut dit varje dag men det duger inte att jag skriver
på mottagarbeviset där .

Idag skulle varorna komma "mellan 11 och 14 nån gång , kan du vara hemma då ?"

Fanns ingen möjlighet att få 3 timmar ledigt med så kort varsel men DHL lovade att ringa
så jag kunde komma och ta emot varorna då bilen var framme .

Inte ringde dom inte utan kvart över två fick jag sitta i telefonkö för att få rätt på
att varorna lämnats på min altan .

När jag undrade varför man inte kunnat slänga av grejorna vilken veckodag
som helst eftersom jag tydligen inte behövde ta emot dom fick jag svaret :

- nu då det är halkigt behöver vi inte köra ut varje dag , det måste du ju förstå !!
 
Tror nog mycket beror på vilket åkeri som kör åt DHL på just DIN ort. Jag har bara goda erfarenheter från Växjö men när ja sen flyttade till Ystad så är det betydligt mer krångel...
 
TommyJ skrev:
Tror nog mycket beror på vilket åkeri som kör åt DHL på just DIN ort. Jag har bara goda erfarenheter från Växjö men när ja sen flyttade till Ystad så är det betydligt mer krångel...
Du har helt rätt, beror på vilket åkeri som kör på orten.
Har bara erfarenhet från jobbet, och där funkar Schenker bäst tätt följt av DHL, DSV kommer ganska så långt efter.
Schenker o DHL är ganska så lokala, med fasta chafförer.
DSV är inte så lokalt och stor omsättning på personal = funkar inte alltid så bra.

Någon skrev att UPS var bra, för oss funkar det bättre med TNT, men då har vi bra kontakt med de som kör hos oss med, kan ringa direkt till chafören och få reda på exakt när han kommer eller om det är illpanik så kan vi få reda på vart vi kan möta bilen.

UPS strulade till det för ett tagsen. levererade en trälåda med maskindel i 40 kg, det endavi fick var trälocket till lådan.
 
Zixten skrev:
UPS strulade till det för ett tagsen. levererade en trälåda med maskindel i 40 kg, det endavi fick var trälocket till lådan.
:D:D:D !! Hur är det möjligt lixom??!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.