Beställde från Rinkaby rör den 1/12 och dom skickade samma dag via DHL .

Kollade via en länk i orderbekräftelsen var paketet fanns varje morgon .

Klockan 22:45 den 2/12 var paketet i Umeå .
Eftersom dom levererar varje dag till fabriken där jag jobbar
utgick jag ifrån att paketet skulle komma med fredagsturen .

Inget paket kom .
Ringde för att fråga varför , uppgav paketnumret .
Damen på kundcenter säger att mitt paket inte finns !

Jag svarar att det finns i Umeå enligt deras egen sida ,
damen svarar att det inte syns i deras dator , Rinkaby kanske
inte skickat något paket .....

Nu är jag rätt uppretad så jag ringer Rinkaby som sedan ringer speditören .

Fem minuter senare ringer en mycket sur kundcenterdam för att
meddela att mitt paket kommer på Torsdag !!!

Jag frågar då varför det tar två dagar från Skåne till Umeå men
en vecka de sex milen från Umeå till Rundvik ??

Svaret blir att man bara kör ut paket på torsdagar !!
Jag frågar då om det inte blir rätt fullt på lagret eftersom det
ju kommer in paket under alla veckodagar ??

Svaret blir : om det inte passar kan du köra ditt paket själv !!!
 
Som jag sagt flera gpnger tidigare. DHL har överhuvudtaget aldrig lyckats få fram någonting till rätt plats på rätt tid. Det är min erfarenhet både privat och i jobbet.

Rinkaby har ju nyligen infört att man själv får välja om det skall skickas med DHL eller Schenker eller posten (posten tror jag hade en viktbegränsning). Detta är ju en helt lysande service av Rinkaby.
 
På tal om Schenker så har dom sedan FÖRRA måndagen lyckats transportera ett lite paket från Nibe i Markaryd till Stockholm.

Om endast YTTERLIGARE två dagar lovar dom att det skall finnas i Visby.. q(;^;)p
 
H
Tror att alla speditörer har vad de kallar uddaort = till de orter som inte lönar sig att köra daglig = inte så många paket att man kan fylla en lastbil/dag. gå in på resp. www. adress och kolla leveranstid och om det är uddaort så vet ni på förhand vad ni har för leveranstid. Så slipper en massa energi gå åt i frustration. :)
 
DHL funkar bara om man har all tid i världen och skickar saker ingen vill ha.
Om man som i normala fall vill skicka något vettigt som helst skall komma fram i tid använder man sig lämpligen inte av DHL.
Senaste gången gjorde jag en tidsbokning eftersom jag samtidigt behövde beställa en truck som kunde lyfta ut grejjerna. 1h efter bokad tid ringde jag till DHL och dom visste inget om att dom skulle komma. Efter ytterligare 1h så kom dom. Då hade trucken stått och kostat pengar i 2h plus att över 1h av min arbetstid hade försvunnit. Ville DHL ta sitt ansvar och stå för merkostnaden p.g.a. deras inkompetens? ICKE!
 
H
Gilgo skrev:
DHL funkar bara om man har all tid i världen och skickar saker ingen vill ha.
Om man som i normala fall vill skicka något vettigt som helst skall komma fram i tid använder man sig lämpligen inte av DHL.
Senaste gången gjorde jag en tidsbokning eftersom jag samtidigt behövde beställa en truck som kunde lyfta ut grejjerna. 1h efter bokad tid ringde jag till DHL och dom visste inget om att dom skulle komma. Efter ytterligare 1h så kom dom. Då hade trucken stått och kostat pengar i 2h plus att över 1h av min arbetstid hade försvunnit. Ville DHL ta sitt ansvar och stå för merkostnaden p.g.a. deras inkompetens? ICKE!
Beställer du saker som ingen vill ha med DHL? Förlåt, kunde inte låta bli :D
 
Det är ju mängder med orter som DHL själva inte kör ut till. De samlar sakerna centralt vid en större ort och sen får mindre lokala åkerier köra ut sakerna = 1-2 dagar till mot normal tid. Kom också ihåg att det är jultider med extremt mycket högre belastning på alla leverantörer.
 
Kan bara instämma. Här är min senaste DHL-historia.

Jag får faktiskt hem en brevavisering om en leverans via DHL en onsdag, vars lager för mig finns i Luleå. Jag bor 25 km utanför tätorten, med andra ord ingen sträcka. Aviseringen säger inget om utkörningen utan hänvisar att jag som kund ska ringa och boka den. Frugan är föräldraledig på måndagar, så det skulle passa mig bra att ta emot på måndag. Nej och nix, ingen utkörning på måndagar, bara tisdagar och fredagar. Ja, ok då då får ni min tillåtelse att lämna på uppfarten (Det var ett par pallar med fönster, så stöldrisken är ganska liten). Nej, det vägrar de göra. Ni får väl spela in telefonsamtalet med mitt godkännande då? Nej icke. Men du kan ju komma och hämta godset själv om det inte passar (3 pallar ca 500 kg !!!). Efter många om och men beslutar jag mig för att vara hemma från jobbet på fredag fm för att ta emot leveransen. Inget annat fungerar för DHL.

torsdag eftermidag ca kl 15:30 ringer schauffören och frågar om han kan komma på en halvtimme?? Nej självklart inte jag är ju på jobbet. Men har du ingen granne som kan ta emot godset säger han och låter sur. Då måste jag ju åka den här turen igen i morgon!!! JAAA, det är ju det vi har bestämt. Jag står på mig att bestämt är bestämt, men då vill han ändra tiden (som var bokad till kl ca 09.00. Han dyker upp kl 07.00 fredag och jag får godset efter många turer och ca 2 veckors "förvaring" på DHL i Luleå.

Nej jag väljer aldrig DHL om jag tydligt ser att det är dem. Men tyvärr framgår inte speditören alltid när man gör en beställning.
 
Min erfarenhet är att DHL inte prioriterar leverans av paket till privatpersoner, kundservice är sällan intresserad av att hjälpa till speciellt mycket heller.
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
H
Kundservicen är kass på samtliga bolag.
Går snabbare att åka till terminalen själ och titta.
 
HEM2121 skrev:
Tror att alla speditörer har vad de kallar uddaort = till de orter som inte lönar sig att köra daglig = inte så många paket att man kan fylla en lastbil/dag. gå in på resp. www. adress och kolla leveranstid och om det är uddaort så vet ni på förhand vad ni har för leveranstid. Så slipper en massa energi gå åt i frustration. :)
DHL kör ut till Rundvik VARJE VARDAG så man kan ju tycka att mitt
paket kunde åkt med i bilen , om inte i fredags så igår .

En jobbarkompis fick då sina grejer från Rinkaby idag .
Med samma DHL-bil som mina inte fick åka med.....
 
Håller med!!!!

DHL har hittills INTE funkat för mina paket, 100 % missar av 4 försök. 1:an kom inte, jag hade tagit ledigt hela den uppgjorda leveransdagen, fick ta ledigt ett par timmar dagen efter och hämta på terminalen istället. 2:an dök aldrig upp, fick beskedet efter tre vecker att den var "försvunnen", 3:an kom inte heller, efter 3 veckor hittade de paketet, på väg i retur till avsändaren och 4:an fick jag levererad till jobbet idag efter att ha fått ändra leveransadress. När jag kom hem efter jobbet med paketet låg en aviseringslapp i brevådan, att jag hade ett paket att hämta ut (samma som jag höll i handen....)

Jag bor i Göteborg, mitt i stan!

Schenker och posten har utlämningsställen här och där där man kan hämta fram till 21 på kvällen, alternativt kan de köra ut mellan 17 och 21. Det är en j-a skillnad. Och där har hittills ingenting kommit bort för mig i varje fall.
 
Jag håller med, DHL har aldrig, på rätt många försök genom åren, lyckats leverera ett enda paket till mig utan strul.

Tyvärr är det dock så att samma gäller för övriga klåpare i branschen, Schenker, Fedex, UPS, Posten etc. Det finns idag helt enkelt inget företag i Sverige som klarar av att leverera till privatpersoner, men uppdragen accepterar dom ändå, och tar häftigt betalt för...

Som exempel så importerade jag drygt tre ton glas från Kina för en tid sedan. Frakten från fabriken till hamnen i Kina, omlastning till fartyg, och sjötransport till Stockholm kostade c:a $500 och gick helt smärtfritt. Dom sista 16 milen från Stockholm till Gävle kostade $1500 och strulade från start till mål...

/fth
 
  • Gilla
patrikke
  • Laddar…
P.S. för paket som går att hämta själv så funkar ju, som Niclas skriver ovan, Schenker och postens utlämningsställen utmärkt, det är leverans till dörren som det tydligen är helt omöjligt att få till...
 
Haha, jag har en kompis som kör ut DHL-paket. Han säger själv att han aldrig någonsin skulle drömma om att skicka grjer med dom. Han berättade bland annat hur det brukade se ut när han väntade inne på deras lager. Lagerpersonalen spelade bokstavligen fotboll med paketen! Mitt framför ögonen på cheferna, som inte brydde sig det minsta. Alla bara skrattade typ. "Ojdå, den här tappade jag visst, haha" Och sedan fotboll med paketet genom hela lagret. Han trodde inte sina ögon.

Har ingen aning om hur dom andra transportörerna är, men DHL vågar jag inte använda mig av. Skall tilläggas att jag dock hittills aldrig fått en trasig vara av dom de gånger jag tagit emot varor andra skickat via .tex tradera etc.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.