Skulle mäta spänningen till en lampa i boden, bara att universalinstrumentet var inställt på amperemätning och inte voltmätning. Det blev en smäll och säkringen gick, anslutningsskruven till lampan är numera svart och inte mässingsfärgad
 
Som 1:årsmontör, kopplade fas på jord i ett perilexuttag, kontrollerade ej och körde därifrån. -Har mardrömmar fortfarande
 
Följande visar hur jag drabbades av någon annans okunskap.
Vi höll på med en ombyggnad i en större livsmedelsbutik.
Butiken var öppen under hela ombyggnadstiden, vilket gjorde jobbet extra besvärligt.
Bl.a så skulle servis och huvudcentraler bytas ut.
Den nya centralen var 3-4m lång och den hade vi byggt upp framför den gamla.
Båda centralerna var spänningssatta paralellt och när alla grupper var överflyttade så
kunde vi riva den gamla och skjuta in den nya på plats.
Den befintliga elanläggningen var rätt risig och vi hittade hela tiden den ena tokigheten efter den andra.
Märkningar saknades i stort sett helt, så det blev till att rent visuellt följa varenda kabel från ena änden till den andra, för att vara säker på att allt var korrekt.
Jag hade följt en FKKJ 4*16 till en kylmaskin och var nu framme vid centralen. Kabeln gick in i botten på en säkringslåda längst ned. Jag gick ned på knä för att se exakt var den gick in.
När jag tog i kabeln exploderade hela världen, sen blev allt svart.
När jag vaknade låg jag mot motsatt vägg 2m från centralen, tröjan glödde, inte ett hårstrå i ansiktet var kvar och vita blixtrar studsade fortfarande på näthinnan, när jag stapplade ut ur rummet svart i fejan och med ett stort rykande hål i tröjan
Kabeln som jag tog i gick in i lådan utan någon förskruvning, man hade bara borrat ett hål i kappslingen.
Isoleringen hade kallflytit mot den vassa plåtkanten, så det räckte med att jag tog i den för att det skulle smälla.
Det visade sej senare att kabeln var ansluten direkt på fasskenorna och således bara avsäkrad med servissäkringen på 630A !!
Den säkringslådan som kabeln gick in i var i princip helt ren efter smällen, porslin och metall hade smält och sprutat ur lådan.

Anslutningen var utförd av en sk. "behörig" kylkille, kom fram så småningom.
 
WATTisPOWER skrev:
Följande visar hur jag drabbades av någon annans okunskap.
Vi höll på med en ombyggnad i en större livsmedelsbutik.
Butiken var öppen under hela ombyggnadstiden, vilket gjorde jobbet extra besvärligt.
Bl.a så skulle servis och huvudcentraler bytas ut.
Den nya centralen var 3-4m lång och den hade vi byggt upp framför den gamla.
Båda centralerna var spänningssatta paralellt och när alla grupper var överflyttade så
kunde vi riva den gamla och skjuta in den nya på plats.
Den befintliga elanläggningen var rätt risig och vi hittade hela tiden den ena tokigheten efter den andra.
Märkningar saknades i stort sett helt, så det blev till att rent visuellt följa varenda kabel från ena änden till den andra, för att vara säker på att allt var korrekt.
Jag hade följt en FKKJ 4*16 till en kylmaskin och var nu framme vid centralen. Kabeln gick in i botten på en säkringslåda längst ned. Jag gick ned på knä för att se exakt var den gick in.
När jag tog i kabeln exploderade hela världen, sen blev allt svart.
När jag vaknade låg jag mot motsatt vägg 2m från centralen, tröjan glödde, inte ett hårstrå i ansiktet var kvar och vita blixtrar studsade fortfarande på näthinnan, när jag stapplade ut ur rummet svart i fejan och med ett stort rykande hål i tröjan
Kabeln som jag tog i gick in i lådan utan någon förskruvning, man hade bara borrat ett hål i kappslingen.
Isoleringen hade kallflytit mot den vassa plåtkanten, så det räckte med att jag tog i den för att det skulle smälla.
Det visade sej senare att kabeln var ansluten direkt på fasskenorna och således bara avsäkrad med servissäkringen på 630A !!
Den säkringslådan som kabeln gick in i var i princip helt ren efter smällen, porslin och metall hade smält och sprutat ur lådan.

Anslutningen var utförd av en sk. "behörig" kylkille, kom fram så småningom.
Fy satan.. Som sagt tur att vissa av oss kan sitta här och skriva.
Jag vet inte vad jag hade gjort i den sitsen, men för att tillfredställa mig själv hade jag nog letat upp den där kylkillen och tagit ett grundligt snack med honom i närmsta mörka gränd.
Hoppas han blev åtalad och dömd för det iaf..
 
Hum.. Var ska man börja? Får man skriva anonymt? :cool:

Var lärling och kopplade belysning i klassrum på ett universitet. De var lysrörsarmaturer med 0-10V styrning. Då jag skulle koppla in strömbrytarna/dimmrarna så kastade jag om en tändtråd och brände således 20st dyra fina armaturer :blushing:

Bättre nuförtiden med sk. "multispänningsingångar" där man kan köra 230V switchdim och 0-10V på samma don. Då går det nästan inte att förstöra nåt :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
När jag var i trakterna av 8-10 år och hade märklinjärnväg provade jag att koppla ihop sekundären på en trafo (lågspänningssidan) till den andra. Och jävlars vilken kyss jag fick av primären (stickproppen) på den andra trafon.
Lite dumt experiment kan man tycka. :)
+1!

Man lärde sig en hel del om el - den hårda vägen - i den åldern.

Bla fick jag för mej att mäta hur mycket ström man kan få ur ett vägguttag. KABOOM!

Sedan samma sak med ett bilbatterl. KABOOOOM! (Den gången dog 10A området på multimetern för gott och jag började fatta galoppen.)

När jag ett antal år senare (färdig Civing!) byggde segelbåt och skulle koppla in de dubbla batterierna till dieseln lyckades jag mycket riktigt koppla polerna tvärs över kontakterna på startreläet. KAAAABOOOOM. Fick dock nya batterier på garanti, det blev något fel på dom.. (Shhhh!!)
 
Redigerat:
Ville anknyta till berättelsen om ljusorgeln jobbade på Josty Kit som bla annat sålde elektronikbyggsatser, killen som hade hand om reklamationerna fick in en ljusorgel som bara funkade på en av tre kanaler, det visade sig att han monterat alla komponeter på fel sida om kretskortet.....
 
WATTisPOWER skrev:
Anslutningen var utförd av en sk. "behörig" kylkille, kom fram så småningom.
En behörig kylkille är just det, en person som har ett certifikat för kylanläggningar. Jag har gått teoridelen för ett sådant cerifikat och visst nämns el, men bara effekt för att räkna ut verkningsgraden. Du kan inte säga säkert att en kyltekniker kan byta en glödlampa.
 
I går lyckades jag nästan ta död på mig själv, när jag skulle sätta upp en lampa i hallen i den nya lägenheten. Tog en lamppropp, en sån där IKEA-sak med två trådar färdiga att skarvas i en sockerbit. Fick hjärnsläpp och måttade med proppen mot kontakten i taket för att kolla om den passade. Givetvis var strömmen på och jag satte in stiften tillräckligt långt.... Pop!! kortslutning och säkringen löste ut.
 
Belaruz skrev:
En behörig kylkille är just det, en person som har ett certifikat för kylanläggningar. Jag har gått teoridelen för ett sådant cerifikat och visst nämns el, men bara effekt för att räkna ut verkningsgraden. Du kan inte säga säkert att en kyltekniker kan byta en glödlampa.
Det jag syftade på när jag skrev behörig, var att kylkillen även hade begränsad el-behörighet och därmed rimligtvis hade någon form av utbildning för det jobb han utfört på elanläggningen.
Förvisso långtifrån tillräcklig kunskap
Jag utgår från att kylkillen också var behörig kylmontör.
 
det har väl blivit lite alla möjliga misstag genom åren, det mest frekventa är väl att man lyckats få en pärla när man delar på nollan i en osymetriskt belastad 3-fasgrupp.

Ett av de otäckaste var när jag tappade en blocknyckel när vi höll på att byta ställverk på en industri, jag tappade den naturligtvis i en av de gamla delarna med strömskenorna i botten och fortfarande spänningssatta, hade sådan tur att den la sig på 1 skena.... plockade aldrig upp den blocknyckeln ;)
 
För länge sedan...
Pratade med en tekniker på Värmebaronen och han berättade att jag kunde göra en ampermätning på elpatronen. Vred om multimetern till amperemätning och kortslöt. Vilken jäkla smäll. Pinnarna på multimetern smälte.
 
Och när man talar om trollen så gör man ju såklart en miss idag...

Är i ett gammalt hus och har rivit två styck trefasmatningar till två TM (Den ena är en riktig stenbummling från typ 40-talet på 5 kW.) och ersatt med en ny tvåfasmatning och två uttag. Håller på att installera en JFB på tre centralkapslingar . När jag hade brutit centralen och tagit bort alla kåpor och lossat på lite PEN-ledare och dyl. så var jag tvungen att slå igång igen för att för strömming till borrhammaren.
Spänner åt alla skruvar igen, checkar allt och slår igång. Efter ett tag upptäcker jag att jag glömt sätta tillbaka PEN på 2.5 mm2 till en undercentral i köket. Bryter och skruvar dit den och kör igång igen.

Kunden kom precis hem så jag tror inte någon belastning fanns på den undercentralen och jag hörde inte något från kunden, men känner mig ändå orolig nu om något hänt. Tvivlar på det, men...
Ska dit imorgon igen och då ska jag kolla upp hur det ligger till.

//Patrik
 
Patrik: Köp en batteridriven slagborr! Väldigt bra investering! Jag köpte 3st i år (har inte haft någon alls före) och dom är så poppis att grabbarna nästan slåss om dom. Måste nog köpa fler så vi har en i varje bil :cool:

Sorry för off-topic :rolleyes:
 
Rrrrr skrev:
Patrik: Köp en batteridriven slagborr! Väldigt bra investering! Jag köpte 3st i år (har inte haft någon alls före) och dom är så poppis att grabbarna nästan slåss om dom. Måste nog köpa fler så vi har en i varje bil :cool:

Sorry för off-topic :rolleyes:
Det finns några stycken på firman, men jag har inte någon. Nån servicekille har en och några finns på något bygge och så.

Men jag har nyligen fått en ny Hilti TE - 7C, så kan nog inte gå och kräva en ny sladdlös nu istället. :rolleyes::cool:

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.