Har liksom milkshaken en rav4 dock ej widebody utan snikvarianten utan lyxen, haft den i 8 år nu och har aldrig haft några större problem vare sig med bilen i sig eller väghållning, det enda jag saknar är urkopplingsbar 4wd gärna låg/hög samt farthållare.

Toyota för mig är precis som de säger och lär nog hålla mig till de även efter denna om man nu inte råkar ha mer slantar för då skulle en ny audi a6 diesel vara ett annat alt.
 
falegname
saturnus skrev:
Jeep har tydligen tagit sig själv i kragen,och bytat ut sina bensinslukande motorer, och gått över till Dodge. De större Jeeparna kan man nu få med Dodge HEMI på 360 hp
MOPAR d^_^b!!
 
falegname skrev:
MOPAR d^_^b!!
Ja helt rätt, tyvärr har jag vigt mitt liv åt GM, men visst, Mopar ligger i en högre division. Enligt historien, fick Chargern vänta in Mussen i varje gathörna, när Bullit filmen spelades in, och då med en gammak snubbe vid ratten.....d^_^b
 
saturnus skrev:
Ja helt rätt, tyvärr har jag vigt mitt liv åt GM, men visst, Mopar ligger i en högre division. Enligt historien, fick Chargern vänta in Mussen i varje gathörna, när Bullit filmen spelades in, och då med en gammak snubbe vid ratten.....d^_^b
Det är iofs sant, men jag hade hunnit me Chargern i min Impala SS 396 me M22 lådan :cool:
 
Jan-Å skrev:
Det är iofs sant, men jag hade hunnit me Chargern i min Impala SS 396 me M22 lådan :cool:
Oj då, är det kanske en -63, en av de vackraste,men förrästen, det låg väl en 409 i dom?
När skall ni visa bilderpå kurarna?
En av mina tidigare var en GTO -65 med 6-pack, hurst låda. På den tiden var denna bil den accelationssnabbaste standardbilen som gick att köpa.

Men Jan-Å, det vet i fan om en tung Impala med 396-a hade hunnit med chargen med 440 cu in. Men inga vinterbilar precis!
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Helvete. Fastnade mitt i korsningen i samhället. Att man inte ens kan komma till huset! Har vinterhjul (utan dubb) Nokian men bilen bara ville inte. Tack till dessa främlingar som hjälpte mig.

Vad ska man ha för bil? Eller småla däck?
Har 215/55/17.
Eller bör man satsa på fyrhjulsdrift?

Vilken bil vintertid?
Har ni en spade med er?
Fyrhjulsdrift och breda dubbdäck förespråkar jag. :)

På vår uppfart står det:
Volvo V70 T5 2006 - Manuell, bensin, FWD, ~300hk, 205/50/16 dubb
Citroën Berlingo 1,9 2005 - Manuell, bensin, FWD, ~90hk, 175/65/15 dubb
Audi Q7 4,2 TDI 2011, Automat, diesel, AWD, 340hk, 275/40/20 dubb

Audin är överlägsen på det mesta utom bromssträcka, där är V70:n bäst. Berlingo-aset är totalt värdelös på allt. Ska man lyssna på alla förstå-sig-påare så borde ju Berlingon ta sig fram bäst med sina smala däck. Men ärligt talat har jag aldrig vart med om en bil med smala däck som tar sig fram bra (bortsett WRC-bilar då kanske). Satsa på en Audi eller Subaru tycker jag.
 
Jag tror att denna tråd tar priset i helt knasiga jämförelser och slutsatser.

Menar du på allvar, 1337, att bara för att din Q7a tar sig fram bäst av dina bilar så är din slutsats att breda däck är bäst? Säg att det inte är så och att jag missar ironin i ditt inlägg......
 
Jag kör endast med breda Yul Brynner däck, och dom är odugliga i vinterväglag.................
 
Tyresö
MathiasS skrev:
Jag tror att denna tråd tar priset i helt knasiga jämförelser och slutsatser.

Menar du på allvar, 1337, att bara för att din Q7a tar sig fram bäst av dina bilar så är din slutsats att breda däck är bäst? Säg att det inte är så och att jag missar ironin i ditt inlägg......

Han har inte förstått att Audi Q7 har Haldex-system
Citroen Berlingo har INTE Haldex-system.
Han förstår inte vilken enorm nytta Haldex-systemet gör för framkomligheten på vintervägar, det är därför han inte är ironisk.

Min fru och jag har Haldex-system i våra bilar - så jag förstår skillnaden - den är enorm.
 
Milkshaken
Wester skrev:
Ja eftersom du inte vet omständigheterna så ska du nog bara vara tyst ang varför avkörningarna inträffade.
.

Självklart vet jaginte omständigheterna Wester... Men samtidigt säger min erfarenhet... ca 170.000 mil (Yrkeschaufför) att man nog borde kolla upp sig i olika situationer... Jag har varit i ett otal med olika situationer,,,, både med och utan livet som insats....... Så kom inte till mig och säg vad jag ska tycka eller ej... Utan prata isf ur skägget så ska jag förklara mycket om hur svenskar är i trafiken..... Tror du kommer bli mörkädd....

jag har dock inte varit med om nåt bankrån, kidnappning eller liknande,,,, om det är det du ska relatera till.... Där vinner du isf..... :)

Förklara gärna mera Wester.....
 
Milkshaken
Alpha skrev:
Har liksom milkshaken en rav4 dock ej widebody utan snikvarianten utan lyxen, haft den i 8 år nu och har aldrig haft några större problem vare sig med bilen i sig eller väghållning, det enda jag saknar är urkopplingsbar 4wd gärna låg/hög samt farthållare.

Toyota för mig är precis som de säger och lär nog hålla mig till de även efter denna om man nu inte råkar ha mer slantar för då skulle en ny audi a6 diesel vara ett annat alt.

Nu e de ju inte jag som har Widebody.. Det är ju Cheetah....:)
men.... Jag skulle om jag hade råd gärna ha en äldre RAV4 också.... Just som pendlar/bruksbil..... Men har inte råd med det ,, Raven behåller sitt värde otroligt bra,,,, Vilket gör att den lyckliga som kommer över en, är ju nästan garanterad att få tillbaka pengarna vid försäljning... ja inom rimlig tid alltså..... Går ju inte att hålla på en bil i 5 år inte...
 
Redigerat:
Milkshaken
1337 skrev:
Fyrhjulsdrift och breda dubbdäck förespråkar jag. :)

På vår uppfart står det:
Volvo V70 T5 2006 - Manuell, bensin, FWD, ~300hk, 205/50/16 dubb
Citroën Berlingo 1,9 2005 - Manuell, bensin, FWD, ~90hk, 175/65/15 dubb
Audi Q7 4,2 TDI 2011, Automat, diesel, AWD, 340hk, 275/40/20 dubb

Audin är överlägsen på det mesta utom bromssträcka, där är V70:n bäst. Berlingo-aset är totalt värdelös på allt. Ska man lyssna på alla förstå-sig-påare så borde ju Berlingon ta sig fram bäst med sina smala däck. Men ärligt talat har jag aldrig vart med om en bil med smala däck som tar sig fram bra (bortsett WRC-bilar då kanske). Satsa på en Audi eller Subaru tycker jag.
Jodu, visst finns det bra smaldäcksnötare... Vad sägs om Volvo 140 ... 165x 15 och Saab V4 155x15... helt otroliga på att ta sig fram i halt som torrt som blött som...... '

Alla kan inte köpa en Audi eller Volvo eller en Subaru..... Då får man se till vad som finns därefter....
Vad gäller Subban, så e de en drömbil för mig... Men har redan haft 2 st drömbilar (Lexus, LS.400 och IS 200 SportCross) så jag får väl hoppas att jag får råd med en Subba såsmåningom..... Men visst är dom i särklass....
Jag skulle vilja ha Legacyn, och frugan min en Imprezza.... Hon valde en egen Toyota istället för det skiljde nästan 50 tusen i pris... Kvalitet densamma..... Dock ej 4-hjulsdrift i Toyan...
 
Men X-BOW är ju inte fyrhjulsdriven och markfrigången är inge vidare... ;)
 
Tyresö
snaggletooth skrev:
Men X-BOW är ju inte fyrhjulsdriven och markfrigången är inge vidare... ;)

Jag kan inte garantera att jag har rätt, men jag är ganska säker på att jag har läst någonstans att den finns i 4 x 4-version också.

Men du har ju helt rätt i markfrigången......definitivt.
Men jag tror att vi är helt överens om att det troligtvis är en riktigt rolig leksak för vuxna män
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.