Anledningen till att styrförmågan minskar vid såväl inbromsing som acceleration är att man bara har en viss mängd friktion i budgeten.

Om bilen rullar fritt kan all tillgänglig friktion mellan däck och vägbana användas till att styra med. Så snart vi accelererar eller bromsar går en del - ibland all - friktionskraft åt till detta och styrningen blir lidande i motsvarande grad.
 
W
Milkshaken skrev:
Men herregud människa.... Du kanske ska önska dej körlektioner i julklapp....
Eller kanske en farthållare....

Visst är 4 wd en falsk säkerhet i mångt o mycket. men det är med 4wd som med alla andra hängslen och livremmar... FARTEN..... Håll nere på farten så åker ni mycket komfortabelt, tar er fram i princip överallt, och faktiskt även har greppet i dom flesta situationerna, bar man inte tror att man har sommarväglag året om, bara för man har en 4wd.....

Rav4,an som jag har är konstruerad så att vid vanlig körning driver den på framhjulen, sen när det känns att det är halt, så kopplas bakhjulen in oxå... Jag har även en knapp att spärra 4 hjulsdrivningen så oavsett underlag så är den 4 hjulsdriven, men den kopplas automatiskt bort vid 45 km/h.

Bränsleförbrukningen ligger på ett sommarsnitt på runt 0.76, men nu på vintern när bakhjulen kopplas in, och dessutom snön ger mera motstånd , så springer förbrukningen upp till ungefär 0.83-0.85 Tycker det är godkänt faktiskt...
Ja eftersom du inte vet omständigheterna så ska du nog bara vara tyst ang varför avkörningarna inträffade.
Men jag tror det e rätt vanligt att man kör lite fort med 4wd i början innan man får sitt första släpp. Dock är det nästan alltid överlägset även skit 4wd systemen är ju ofta en extra trygghet.
På dodgen kan man diffa det mesta och tar sig då runt precis överallt i nästan hur djup snö som helst. Dock blir det lite problem med nya lite kraftigare suvar typ x5 x6 etc för ofta kränger man på enorma vinterdäck. Dels behövs det för att få över skivorna men sedan ser det riktigt taskigt ut med för smala hjul och vinteregenskaperna blir ju klart lidande när bredden börjar bli grotesk på däcken.
 
Kraftbolaget dök upp utanför kåken idag, för att märka ut sina ledningar inför kommande VA grävningar. Killen snackade om problem med bilen, en liten japs med flak och plastkåpa, 4-hjulsdrift. Andra gången på 12.000 mil den skall in och få en ny bakaxel och kardan. Trots stödlager, vibrerar bilen sönder. Men det är väl så här det blir, när kostnader och vikten skall hållas nere, det blir klent. Kanske något att tänka på för er som letar begagnad bil med 4-hjulsdrift.
 
Alla 4wd bilar med Haldex är ok. Övriga .....
 
kamilenski skrev:
Alla 4wd bilar med Haldex är ok. Övriga .....
Fast jag tror Du också skulle falla för en Jeep :wow: men annars är jag väldigt nöjd med min Folkvagn ;)
 
Kraftbolag kör nog lite mer off-road i kraftledningsgatorna än vad gemene man brukar göra..
 
Tyresö
Det finns även enbart framhjulsdrivna bilar med Haldex-systemet.
Ex.vis min frus Renault Clio Sport, har Haldex-systemet.

images
 
falegname
kamilenski skrev:
Alla 4wd bilar med Haldex är ok. Övriga .....
Du får mycket bil med en grand cherokee med V8 och vill du åka lite off road någon gång så är den utmärkt. Jag lovar att det är kul, åkte i lervälling efter skogsmaskiner varit ute med min cherokee flera gånger och det var fruktansvärt roligt. Nu har jag folkvagn med haldex och den har jag inte dom möjligheterna med, :(. Men haldexen är jag supernöjd med, men att åka V8 (bensin) är något helt annat än dieselfyra.
 
Tyresö skrev:
Det finns även enbart framhjulsdrivna bilar med Haldex-systemet.
Ex.vis min frus Renault Clio Sport, har Haldex-systemet.

[bild]
Vad levererar haldex till Clion? En diff?
 
Tyresö
MathiasS skrev:
Vad levererar haldex till Clion? En diff?

Det är en diffspärr som automatiskt går in när ett av framhjulen spinner. Framkomligheten på vintern är helt överlägsen vanliga framhjulsdrivna bilar. Bilen är en -08 och ska bytas in nu i januari till en Audi A3 framhjulsdriven - tror att även Audi har Haldex-systemet i sina framhjulsdrivna bilar.

Om du nu ska kolla upp bilen, blanda då inte ihop den med en vanlig Clio - Det är inte ens i närheten lik en vanlig Clio - Clio Sport har runt 200 hk och det finns inte mer än 5 st inreggade Clio Sport i Sverige, meddelades det när vi hade den inne på service.
 
Land Rover!!!!
 
mycke_nu skrev:
Kraftbolag kör nog lite mer off-road i kraftledningsgatorna än vad gemene man brukar göra..
Jo, kan så vara, men bilen, några år gammal, såg ut att vara i nyskick, och anvädes nog mer till lättare servicearbeten.
 
Subarus 4wd är den bästa jag provat iaf.
 
falegname skrev:
Du får mycket bil med en grand cherokee med V8 och vill du åka lite off road någon gång så är den utmärkt. Jag lovar att det är kul, åkte i lervälling efter skogsmaskiner varit ute med min cherokee flera gånger och det var fruktansvärt roligt. Nu har jag folkvagn med haldex och den har jag inte dom möjligheterna med, :(. Men haldexen är jag supernöjd med, men att åka V8 (bensin) är något helt annat än dieselfyra.
Jag behöll min ZJ, får bli hobbybil, kunde inte skiljas från V8an :p Dessutom slipper jag dra sopor, byggmaterial och annat på kärran med Passaten då Jeepen är en perfekt dragbil, så håller sej Folkan snygg längre.
 
Jeep har tydligen tagit sig själv i kragen,och bytat ut sina bensinslukande motorer, och gått över till Dodge. De större Jeeparna kan man nu få med Dodge HEMI på 360 hp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.