Har nu inlett ytterliggare ett projekt som involverar mitt första försök med fanér. Har hört att man måste fanéra bägge sidor av materialet för att det inte ska slå sig och uppträda konstigt. Jag håller på med ett par högtalare i mdf och ska alltså fanéra med ek på utsidan. Måste man sätta faner även på insidan innan man skruvar ihop lådan???

Någon som har erfarenheter av detta?
 
Bara om du vill ha plana ytor:)
När limmer fuktar fanéret utvidgar det sig och när det sedan torkar och drar ihop sig buktas ytan det sitter på om det inte finns motsvarande kraft som håller emot på den motsatta sidan.
/B
 
Men du kan använda ett fulfanér(abachi eller liknande) om du vill snåla lite...
 
Om jag får gissa så bygger du i mdf om inte så kan jag rekommendera att du gör det.
Du behöver inte fanera på båda sidor av mdf skivan om du bygger en högtalare.

Jag har limmat många kvm faner på bara ena sidan av mdf och det är både i fanerpress, vacuumpress och med tvingar. Det är extremt sällan det handlar om så stora ytor att tex sidan på en låda buktar av att det saknas spärrfaner. Och skulle det vara så stora ytor så är ändå lådan stadgad på något sätt så jag rättar mig själv det slår sig aldrig. Mindre lådor går utmärkt att fanera efteråt då lådan redan är bygd.

Det är tvärt emot vad som gäller för vanlig möbelfanering det är som bengtn skriver att man nästan alltid behöver spärrfaner.

Ezcobar du kan med gott samvete bara fanera på ena sidan av skivan


Mvh Pär H
 
Tack Pär H det var precis vad jag behövde höra. Jag bygger mycker riktigt i mdf och tanken var att bygga hela lådan och sedan fanera. Ytan är inte stor ungefär 460 x 210mm och den ytan är stagad på två ställen tror jag det blir.

Tanken var att använda kontaktlim och bre ut den med en fin tandad spackel. Har ni några andra förslag på tillvägagångsett tar jag gärna emot ideer!
 
A! Verkar vara ett kul projekt, det är alltså dags att damma av dom gamla högtalartalangerna igen?! Hoppas du postar bilder på mästerverket? Eller vfr inte en bygglogg?
Förresten var köpte du faneret ifrån? Behöver fanera bordet till fräsbordet...

Ha´t d gamle el-gnagare

/Matthias
 
Man kan använda kontaktlim men det är inte åldersbeständigt kan hålla i allt från något år till 10-15 om man har tur. Det brukar börja med att släppa i kanterna.

På en sådan liten yta så tycker jag att du skall använda vitlim.

Mvh Pär H
 
Masse... Visst är det kul, frågan är bara om det bär hela vägen denna gången. Har börjat på detta projektet 4 ggr nu, men inte blivit nöjd eller inte har haft kunskap att göra den lådan jag velat. Nu blir lådan NOG bara fyrkantig utan några invecklade former eller ideer. Faneret är inte inköpt ännu, men jag tror jag kunde köpa loss lite av vår snickeri lärare Per. Annars blir det fredicssons trä i malmö.


Pär H... Så du säger vanligt trälim till faner. Det bör ju kunna gå OM jag väljer att bygga lådan helt fyrkantig och utan några runda hörn. Annars börjar det bli jobbigt att sätta press på hela ytan. Hur mycket tror du man måste runda av hörnen för att kunna vika faneren utan att det knäcks?!
 
Jag tror att jag körde stål med radie 12,7mm (1/2") på mina högtalare. Dessa lyckades jag utan problem att fanéra med körsbärsfanér. Använde då kontaktlim och fuktade fanéret lokalt där det skulle böjas.
 
phl, du har inte haft problem med att kontaklimmet inte håller som pär h beskriver tidigare.
 
Istället för att runda kan du väl fasa höger och vänster framkant på baffeln det är snyggt om inte annat så är det bättre ljudmässigt och lättare att få till snyggt om man inte har gjort det för.

Det finns mjukmedel för faner som gör att du kan få väldigt små radier tex 2mm men tror inte det finns att få tag på i Sverige Jag har i alla fall inte hittat något.

För att svara på frågan. Så som phl skriver 12 mm kan säkert gå med mindre radie beror nog på vilket faner man väljer

Mvh Pär H

Ps kan tipsa om ett väldigt bra forum om man tycker det är kul med högtalare osv http://www.faktiskt.se/
 
Mitt kontaktlim har inte släppt på ~6 år. Högtalarna i fråga är HFLS-1:surprised:r så min forumkontring blir http://www.hififorum.com :)
 
är det inte hififorum.nu och inte com du menar för på com dök det upp en massa olika hifi forum men det kanske var det du menar?

Mvh Pär H
 
jo, .nu var det jag tänkte på... var ett tag sedan jag hängde där. Har kommit ett hus och två barn emellan :)
 
Har tittat och blivit jäääkligt intresserad av vakuum fanering... Det verkar ju otroligt smidigt. Verkar inte vara så svårt att fixa till själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.