(Ni ska veta hur dum jag känner mig som skriver om detta)
Jag tror inte på spöken, andar, mumbojumbo hokus pokus. Jag tror på vetanskap o tror att allt har en rimlig förklaring.

Men, jag har ett problem...

För ett och ett halvt år sen köpte jag ett litet torp, mitt drömställe. Har kollat på det i många många år och sagt att det skulle man ha och göra ett riktigt hus av, För läget är perfekt. Otroligt nog fick jag köpa det, för ett helrätt pris dessutom :wow:

Så, jag satte igång och renover och utvidga det lilla torpet, som byggdes ca 1890, från 34kvm till 105kvm, 95% av huset är nytt, bytt o fräsht.. Allt är inte hundra klart än men sen i sommras bor jag i huset.

När jag först började sova där märkte jag, efter jag lagt mig och stängt av dator o tv att det lät på undervåningen, typ som att huset satte sig, Det knackade lite i brädor ungefär som att de satt i spänn och brädorna höll på att sätta sig tillrätta. Hittade små sprickor i spacklade väggar som styrkte min tes om att huset satte sig nån millimeter lite då och då.

Efter två månader, nu är vi i höstast, fick jag in möss, eftersom ljudet fortsatte men inga nya sprickor kom i spacklet så började jag skylla på att det va mössen som gjorde lätet, Råttfällor och råttgift sattes in och sen nån månad är jag säker på att mössen är döda, helt säker på det.

Ljudet har inte upphört, det har gradvis förvärrats :S

När jag sitter på övervåningen i soffan, så hör jag inga ljud, Ca 5-10 min efter jag har lagt mig (har en väldigt öppen planlösning så det finns bara två dörrar hos mig, en till badrummet och en till "fin" rummet, inga dörrar till övervåningen) så börjar ljudet och jag skulle nästan kunna gå i ed på att något går upp för trappan, någon utan skor och kanske lite fuktig om fötterna..


Såna här nätter har jag: Går o lägger mig, väntar ett par minuter sen låter det som någon balk elr liknande försöker vrida sig rätt, som att huset sätter sig. ibland bara en dov smäll ibland flera, Efter det så låter trappan lite, och strax efter trappan står min tv som börjar låta som om man just har stängt av den, ni vet det, varm plast som svalnar. Detta får mig alltid att kolla åt både trappan o tv men såklart ser jag inget mistänksamt där. Tänder jag och går och kolla i huset så börjar detta ljudet om, börjar med trä, sen trappan sen tv:n.. :x

Jag känner mig dum som hör ljuden. Jag är inte rädd att sova i huset men jag tror detta påverkar min sömn, vaknar inte alls utvillad. Det blir att man ligger och lyssnar och kollar.

Troligast är att jag dels fantiserar, dels så rör huset något på sig (de e ju jag som byggt det så allt är kanske inte är 100% fackamannamässigt gjort). Men jag börjar fan undra på hur länge ett hus kan hålla på att "sätta sig", hur långt tid ska det gå innan balkar känner att de sitter där de sitter och inte ska röra på sig.. Och, eftersom jag inte hittat några nya sprickor på flera månader, rör vekligen huset på sig..

Hur ska man ta reda på vad som orsakar dessa ljud? Enda gången jag hör de är när jag ska sova, Måste jag läggas in på dårhus nu?

Mvh Micke..
 
Minns du filmen?
Sweetheart, do you remember last night when you woke up, and you said "They're here.'?

;)
 
Poltergeist :p

Liten anekdot till detta är att min mor tror att jag har sett ett spöke när jag varit liten, typ 4år elr så, när vi bodde i ett hus som bara ligger 200m från mitt d^_^b men jag va alldeles för lite för att komma ihåg detta. Nu låter de lite så att hela familjen tror på spöken o dylikt men så är det inte kan jag lova..
 
Är du van vid att bo i hus eller har du bott i lägenhet? Jag är uppväxt i ett gammalt hus och det lever rövare för fullt av temperaturväxlingar och annat. Tycker det låter rätt normalt!
 
Väldigt van, bott på bondgård 30år av mina 31år på denna jord, jag vet hur "gammla hus" kan låta och det har alltid funnits en simpel förklaring, blåst, värme/kyla elr nån ventilation. Men jag har inte hittat nån sån simpel förklaring nu.. Aldrig behövt fundera över nåt sånt här åtekommande och "vandrande" läte.
Är snart sovdax igen.. kan ge en uppdate imon.. om jag lever då.. ;)
 
Håll oss uppdaterade, roligt med en lite "annorlunda" tråd. Spännande kan det ju också bli. Själv skulle jag tro att det är trä som spelar dig ett spratt, trä är ju ett levande matrial som förändrar sig efter tex temperatur om du gått upp för trappan på kvällen kan den nog "låta" efter en stund.
 
Kan vara temperaturdifferanser som spökar, dvs du har olika isolerat, olika grunder... på olika delar av huset då blir de att röra sig olika när tempen faller på kvällen och där får du dina vandrande ljud.

Nåt element som slås av på kvällen?

/ATW
 
Inga element men golvvärme, termostaterna till golvvärmen hör jag när de går av och på.
Olika grunder har ja, i ca 14 kvm (som inte används än) är det fortfarande torpagrund och resten av nerevåningens ca 50kvm är det frigolit sen betong, golvvärme, flytspackel och antingen klinkers elr klickgolv... Det kan förklara att nåt trä vill slå sig, men inte trappan som är på andra sidan av huset elr tv:n..

Han såhär innan läggdax berätta vad jag vet för historia om mitt hus. 100m från detta hus ligger grunden till ett soldattorp, den soldaten hette blixt och när han blev avskedad så gick han och byggde detta huset ca 1890, nån exakt siffra har jag inte men det är då detta huset började dyka upp i historieböckerna. Lilla torpet såldes ett par gg tills -56 då några som heter blixt köpte det. en blixt började släktforska på senare år och upptäckte då att det va hans farfarsfar som byggde huset de hade köpt och hade som sommarstuga. Inte alla som köpt sin farfarsfars hus utan att veta om det :)
 
Sätt upp kameror. Helst en modell med väldigt dålig bild. Filma och allt som ser det minsta ut som en rörelse skickar du direkt till Malin Berghagen på TV4+.

Ha så trevligt och slutar du skriva här och vi ser ett torp till salu vet vi hur det gått :)
 
Vi har ett timmerhus som är 200+ gammalt, och det låter rejält, särskilt nu när det är så kallt och även när det är stora temperaturväxlingar mellan dag och natt. Timmer och trädetaljer krymper och sväller och det knäpper i väggarna och låter på alla möjliga sätt. Gamla hus är ju konstruerade med tanke på detta - tänk t.ex. på hur mycket avståndet mellan golvbrädorna varierar i ett gammalt skurgolv, eller i ett gammalt tak - på vintern är det stora springor, på sommaren små. Men konatruktionen är ju gjord så att det kan röra sig utan problem.
 
Jag har inga svar på dina frågor, men en egen upplevelse att bidra med. Köpte ett hus för drygt 3 år sedan, brevid min sambos föräldragård. Jag höll som bäst på att riva allt invändigt för ny planslösning och totalrenovering när jag fick besök av vad jag trodde var ännu en granne, jag kände inga där ute men det var många nyfikna som hälsade oss välkommna så det var inget konstigt med detta. En äldre herre, 70-80 år kanske presenterade sig som Arne och berättade att han och hans fru hade byggt huset på 60-talet och frågade vilka vi var som tagit över. Vi gick runt och kollade, berättade lite om oss osv. Han tyckte att det lät väldigt bra med planerna, och sa att hans fru alltid velat ha vardagsrummet där vi planerade det. Han gick och hälsade oss lycka till. Jag fortsatte med mitt rivande.
När min sambo kommer förbi så berättar jag naturligtvis att vi haft besök av Arne som byggde huset och hon titta på mig och ser ut som en fågelholk ungefär och säger att jag måste missförstått det hela, Arne dog för 15 år sedan?

Jag vet inte vad jag ska tro, han har inte hälsat på något men jag fick ju hans välsignelse och det är ju skönt att veta.
 
  • Gilla
  • Wow
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Ännu en natt har gått och naturligtvis, när man vill visa något onormalt så går det inte..

Brädorna/brädan slog sig två gg, trappan och tv:n va tysta. Har en kattunge på 8 veckor som ligger under mitt täcke och spinner, trotts ihärdigt spinnande från katten låter de som någon smyger omkring på övervåningen. No big deal, det kan jag avfärda som allt för ihärdigt lyssnande från min sida :)

Skit me att just denna natten var lugn. Jag som ville ge er nåt riktigt kul att läsa..

Marive: En av mina grannar heter Arne, är runt 80 och.... han lever.. Shit..;)

Skämt o sido, vist är de ändå lite kul med saker man inte kan förklara, hade varit hur härftigt som helst om det fanns en "ande värld" som kunde besöka oss. Men förnuftet sätter sig imot det tankesättet, iaf mitt förnuft.

Jag får sätta upp ett par kameror, sätta på sterion och släppa filmen som Paranormal Activity - White Noise 3 d^_^b

Mvh Micke..
 
Jag ser bara 3 möjlga svar.

1. du bor i ett spökhus
2. du blev skrämd som barn och tolkar det mesta som du vill/galenskap
3. huset lever och uppför sig som vilket gammalt hus som. Glöm inte att även gammal trä lever.

För att lösa ditt problem.
1. be spöket snällt och bestämt att lämna huset.
2. sök psykolog hjälp.
3. renovera huset och skaffa modern tv.
Stör oljudet, sätt på en cd med havets/natur musik och somna till detta.
 
Kom just ihåg en liten dj-vulsk manick som någon monterade in i taklampan hos en intet ont anande studerande i en korridor i Linköping.

Ca 20 minuter efter att det blivit mörkt i rummet började ett högfrekvent ljud - ni vet av det slag som inte går att lokalisera. Killen hoppar ur sängen och tänder lampan. Tystnad.

Killen hittar givetvis inget, släcker lampan och går till sängs, 20 minuter senare börjar det igen..
 
  • Gilla
  • Haha
lynnigeamatören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.