Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu skall vi ju ha i åtanke att det inte är hastigheten som är det intressanta utan energin som frigörs i krockögonblicket.

Minskar man exempelvis hastigheten från 48 till 45 km/h så reduceras energin med 12%.

Sedan får väl var och en avgöra om man vill ha en 100% eller 88%-ig smäll.. ;)
 
mycke_nu skrev:
Nu skall vi ju ha i åtanke att det inte är hastigheten som är det intressanta utan energin som frigörs i krockögonblicket.
nja... det beror ju helt på hur energin omsätts vid en ev krock. Ränner du rätt in i ett betonghus med en motorcykel så kan man nog nästan säga att det finns en direkt relation mellan hastighetsenergin innan impact och skador. Men kör du in i världens största o tjockaste skumgummi barriär så kommer kan du inte relatera skador och hastighet på samma sätt.

Nu är båda fallen ovan orealistiska och hör eg inte till debatten men genom att belysa 2 extremer så inser vi att det finns en viss komplexitet i detta.
 
Självklart, och för en Fiat är min koloss en bergvägg, så därför försöker jag ta mitt ansvar och köra dubbat i ishalkan. :)
 
Göran.W
Dubbat eller odubbat
 
  • 1290457517712_w427_h440_s3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran.W skrev:
Dubbat eller odubbat
Fyrhjulsdrivet.
 
MathiasS skrev:
Näe vi hoppar över det med. Jag går ner i källarn och kollar på ett avsnitt av Topgear i HD istället. d^_^b
d^_^b

Håller själv på att se om från säsong 1 :)
 
Uppdatering 2: idag var det mer ishalka på vägarna och de odubbade var hyfsat kass faktiskt, nu funkar det ju ändå hyfsat med alla abs, acs+t osv som finns i min bil, men ha dessa på en bil utan hjälpmedel, nej tack.
 
Att ha fyrhjulsdrift har inget med bromssträcka att göra, vilket många 4-hjuls anspråkare brukar okunnigt påstå.
4 hjulsdrift är bra, men inte när man skall stanna....
 
A
dusthall skrev:
Att ha fyrhjulsdrift har inget med bromssträcka att göra, vilket många 4-hjuls anspråkare brukar okunnigt påstå.
Vem skulle kunna påstå något så dumt?
 
falegname
Hubbe2 skrev:
Uppdatering 2: idag var det mer ishalka på vägarna och de odubbade var hyfsat kass faktiskt, nu funkar det ju ändå hyfsat med alla abs, acs+t osv som finns i min bil, men ha dessa på en bil utan hjälpmedel, nej tack.
Kul med en uppriktig och uppdaterad person framför allt d^_^b , all heder åt dig.

Nu börjar det bli polerat då saltat inte biter och dom dubbfria curlingåkarna får mer och mer problem. Har man bil med "autopilot" håller man sig kanske kvar på vägen, men framåt kommer en del inte. T.o.m the southern boy benjamiN kanske snart måste "valla" om :D.

Tur att ni har lite ruggad yta tack vare dubbdäcksmaffian eller kalla oss hellre vallateamet för den delen, för annars hade det blivit helt galet bakhalt minsta lilla uppför som Gunde skulle sagt:).

Själv åker jag med 4WD (HALDEX) som är helt suveränt (för framkomligheten kanske man måste poängtera) och dubbdäck( för säkerheten) på totala isvägar som vissa tydligen aldrig upplevt här på forumet.
Märkligt.

Halkan har även fått igång debatten med dubbdäck på tunga fordon vilket har visat sig kan vara nyttig. Ja,, jag vet! "vinterdäck" men flertal vill ha dubbdäck även på den tunga trafiken.
 
A
Ja, tack till alla dubbdäcksåkare! Här i södra Stockholm skulle jag omöjligen komma varken till eller från jobbet med min XC90 trots AWD, hög markfrigång och hyfsat nya dubbfria vinterdäck om inte ni åkte omkring och förberedde vägen åt mig.

Sen att man får runda en och annan tvåhjulsdriven dubbdäckshjälte som är ute och arbetar för andras framkomlighet får man ta.

;)
 
falegname
bra-byggare skrev:
Ja, tack till alla dubbdäcksåkare! Här i södra Stockholm skulle jag omöjligen komma varken till eller från jobbet med min XC90 trots AWD, hög markfrigång och hyfsat nya dubbfria vinterdäck om inte ni åkte omkring och förberedde vägen åt mig.

Sen att man får runda en och annan tvåhjulsdriven dubbdäckshjälte som är ute och arbetar för andras framkomlighet får man ta.

;)
Jag hade en grand cherokee här på northside för några år sedan med dubbfria och blåste av i en kurva med is, det gick finfint att driva på men när det var dags åt andra hållet var det kört. Tilläggas bör att det var första vintern med fyrhjulsdrift :D, och sista med dubbfritt:cool:.
 
falegname skrev:
Jag hade en grand cherokee här på northside för några år sedan med dubbfria och blåste av i en kurva med is, det gick finfint att driva på men när det var dags åt andra hållet var det kört. Tilläggas bör att det var första vintern med fyrhjulsdrift :D, och sista med dubbfritt:cool:.
Du har inte funderat på att skaffa en Hägglunds bandvagn istället? Alternativt en kurs i vinterkörning med normala bilar? :D
 
falegname
Johan Gunverth skrev:
Du har inte funderat på att skaffa en Hägglunds bandvagn istället? Alternativt en kurs i vinterkörning med normala bilar? :D
Om du läser något högre upp i tråden kanske du kan du kan utläsa att jag hittat min vagn och vilka band jag har till den.
Något som jag har lärt mig efter år av vinterkörning, som andra tyvärr inte lär sig :D.

Hägglunds bandvagnar duger nog till att hämta folk i Hägglunds bussar som har bristfälliga däck för aktuellt väglag, och står stilla eller kanat av:D.
 
Redigerat:
falegname
Johan Gunverth skrev:
Alternativt en kurs i vinterkörning med normala bilar? :D
Angående körs i vinterkörning med bil så hoppas jag att det blir lag på att kör man upp i bil med ESP så ska det stå på lappen och sen ska man köra det.
Vi vill inte ha bilister som inte "kan" köra bil i trafiken.
Nej, dom får hålla på med folkrace eller något om dom ska köra utan autopilot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.