Jag köpte en borrhammare för 600kr. Den låg i en plastportfölj med diverse borr och mejslar, fungerade klockrent..sedan vet jag folk som utnyttjar garantin för att få en ny vid behov (har ej behövts för denna maskin).
Men jag köpte ändå en bosch för det tiodubbla och den byter jag inte.

Dremels billigare konkurrenter, tycker jag känns mer prisvärda. Iallafall c.olssons cotech som är kompatibel med dremel..

Sedan är jag nyfiken på om någon har jämfört julas tillbehör till feins multimaster?
Skulle vara najs om man slapp orginalets obilliga tillbehör.
 
Budgetval:
Lågvarvig borrmaskin som används till att blanda betong/kakelfix och borra med stora (>100mm) dosfräsar. Tror det är en Ferm, kostade väl 299 eller 399, och har gjort sitt jobb i fem år nu...
Handsåg, Byggmax a 39:-. Då gör det inget om man sågar i en spik. Köpes oftast i 5-pack...
 
vojma skrev:
Budgetval:
Lågvarvig borrmaskin som används till att blanda betong/kakelfix och borra med stora (>100mm) dosfräsar. Tror det är en Ferm, kostade väl 299 eller 399, och har gjort sitt jobb i fem år nu...
Handsåg, Byggmax a 39:-. Då gör det inget om man sågar i en spik. Köpes oftast i 5-pack...[/QUOTE]

Nae,
en bacho superior är riktigt bra skit, väl värd sina 200kronor jämförelsevis..:).
 
Drakir skrev:
Nae,
en bacho superior är riktigt bra skit, väl värd sina 200kronor jämförelsevis..:).
Tills du stöter på en 4" galv ja... Sen är den värdelösare än mina 4 oanvända Byggmax-sågar.
 
vojma skrev:
Tills du stöter på en 4" galv ja... Sen är den värdelösare än mina 4 oanvända Byggmax-sågar.
för rivningsjobb har man ju tigersågen så att köra in en fogsvans i en 4" spik känns lite långt borta
 
Meec bultdragaren från Jula som bara används när däcken skall skiftas duger utmärkt.

Annars är det kvalitét som gäller, billiga tigersågar är exvis bara skräp medan min 18V DeWalt är en riktigt slitvarg.
 
Nimajneb skrev:
för rivningsjobb har man ju tigersågen så att köra in en fogsvans i en 4" spik känns lite långt borta
Även en 25mm dyckert kan fördärva en såg.

Back to topic.
 
Tyresö skrev:
Sen är det ju frågan om du menar byggverktyg eller meka med bilen-verktyg - det är mer okej att göra avkall på kvalitet på meka med bilen-verktyg, eftersom dom dåliga verktygen troligtvis håller om man använder dom på rätt sätt
Detta håller jag inte alls med omq(;^;)p är det nån gång man vill riktiga grejer så är det i trånga utrymmen med fastrostade bultar. Men TS menar nog byggverktyg iofs
 
Tyresö
Jan-Å skrev:
Detta håller jag inte alls med omq(;^;)p är det nån gång man vill riktiga grejer så är det i trånga utrymmen med fastrostade bultar. Men TS menar nog byggverktyg iofs
Kanske inte ska göra så stor grej av det, men även du har väl mekat en hel del med bilar och även billiga blocknycklar håller väldigt bra, och i trånga utrymmen....även billiga verktyg är utformade som dom dyra, enda skillnaden är stålkvaliteten. Rostiga bultar tar man i värsta fall bort med vinkelkapen eller en bågfil. Problemet är att man ofta använder förlägningsskaft (rör) på blocknycklar, då håller ju självklart inte dom billiga verktygen.

Jag kör själv mest med Kamasaverktyg eller Bahco, men även Kamasaverktygen går sönder. Biltemas hylsor håller till och med för mutterdragaren (kors i taket)
 
Tyresö skrev:
Kanske inte ska göra så stor grej av det, men även du har väl mekat en hel del med bilar och även billiga blocknycklar håller väldigt bra, och i trånga utrymmen....även billiga verktyg är utformade som dom dyra, enda skillnaden är stålkvaliteten. Rostiga bultar tar man i värsta fall bort med vinkelkapen eller en bågfil. Problemet är att man ofta använder förlägningsskaft (rör) på blocknycklar, då håller ju självklart inte dom billiga verktygen.

Jag kör själv mest med Kamasaverktyg eller Bahco, men även Kamasaverktygen går sönder. Biltemas hylsor håller till och med för mutterdragaren (kors i taket)
Nä ingen stor grej å nästan OT dessutom på ett byggforum ;) men jag har skruvat mycket på gamla bilar och även hjälpt andra som köpt billiga förpackningar med lednycklar där hylsan lossnar från skaftet, u/ring nycklar som böjt sej för handkraft, spärrskaft som antingen fastnar i ett läge eller bara snurrar, skruvmejslar som blir som åttor, lednycklar som drar bultskallarna runda pga dålig passform (1/2 tum är 13 mm tex) osv osv finns hur mycket skit som helst att köpa.

Men visst duger Biltemas grejer långt ofta, jag har minnen av betydligt sämre prylar än så :( å egentligen menar vi nog ungefär samma sak ;)

Beror på vad man ska göra, en billig skruvdragare med ett batteri duger nog till att dra i skruv men ska man skruva upp tak i hela huset föredrar jag min AEG med 2 batterier som dessutom är vändbara så att balansen blir perfekt för att skruva uppåt i tak. En 400 kronors sticksåg som aldrig sågar ett snitt rakt genom nåt som är tjockare än 7 mm är aldrig ett alternativ som jag ser det men visst sågar den av det man sätter bladen i.
 
Tre faktorer avgör för mig:
1) Kommer jag att använda verktyget mycket?
2) Är det stor skillnad i prestanda eller precision?
3) Hur farligt är verktyget och skiljer sig säkerheten åt mellan billig och dyr?

Dvs skruvdragaren köpte jag bra kvalitet, för den använder jag mycket flitigt. Cirkelsågen är ett farligt verktyg som gärna får hålla bra kvalitet. Sticksågen och kap/gersågen kräver kvalitet för att få snygga snitt.

Tigersågen däremot har jag bara till grovjobb, så den är billig. Dock med kvalitetsblad, vilket gör den nästan lika effektiv som en betydligt dyrare med samma effekt. Vinkeslipen är relativt farlig, men samtidigt en simpel konstruktion, så det blev en halvbillig Black&Decker. Borrhammare kommer jag att köpa en billig för enstaka uppgifter.
 
A
Vinkelslip att såga betong- och stenplattor med kan vara av billig kvalité enligt mig. Oavsett pris kommer den inte palla uppförandet av en stenläggning pga av damm och skit, så en vinkelslip för 150 kr duger utmärkt, när den går sönder köper man en ny för 150kr och sen en till för 150kr och när den går sönder är man färdig och priset blev 450kr vilket är billigare än en kvalitetsmaskin som ändå är slut när man är klar.
 
bra-byggare skrev:
när den går sönder köper man en ny för 150kr och sen en till för 150kr
Mindre bra för miljön dock...
 
A
H skrev:
Mindre bra för miljön dock...
Men bättre för plånboken och plånboken vinner över miljön i de allra,allra flesta fall i de flesta hushåll är jag helt övertygad om.
 
Jag har framförallt ett billigt verktyg som sticker ut, och det är borrhammaren. Den första dog visserligen och jag fick byta in den under garantitiden, men då hade den bilat massor, borrat massor med hål, allt från 5 till 25 mm. Den jag bytte till har använts frekvent men inte lika tufft som den första, den går ännu och behövs verkligen när man bor i ett hus helt byggt av stenhård betong.

Kap/ger har jag en grön bosch som gör sitt jobb med precision tillräckligt för mig. Tvingar och handverktyg har jag även det köpt rätt billigt och klarar mig för det mesta, troligen för att jag inte vet hur det är att jobba med en dyr hammare eller dyra tänger. Något som ofta klankas ner på här på forumet är att köpa billig kofot. Jag gissar att jag är för klen för att drabbas, för jag har rivit både länge och mycket med mina billiga i olika storlekar. Skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg är det som är dyrast i min samling, förutom bits, borrar, sågblad osv som får kosta lite mer men inte riktigt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.