Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
nikasp skrev:
Det räcker med en dödsolycka som beror på att dubbfritt inte gjorde jobbet så var det inte värt det. Tycker jag i alla fall
Ja, jo, men om det alltid är värt det så ska ingen åka omkring i småbilar och ingen borde åka omkring i en bil som inte fått 5 stjärnor i krocktester och som inte har all tänkbar säkerhetsutrustning som går att köpa för pengar. Om det alltid är värt det ska man byta bil så fort som en ny säkerhetsdetalj har uppfunnits och finns att köpa.
 
Redigerat av moderator:
Om vi ska vara ärliga så har väl ingen seriös djupgående undersökning gjorts med siffror över alla olyckor, utgång av olyckor, väglag och typ av däck. En massa tester med förespråkare från olika håll och tester lobbade av däckbolag finns det ju massor av.
Personligen tycker jag det är ganska enkelt, val av däck till vintern ska ju grunda sig i vilken typ av väglag man kör på mest, vana av att köra och vilken typ av körning man utför. Den som säger att man känner sig säkrare på dubbdäck och därmed gasar på och är en möjlig trafikfara har nog mer att kolla upp i skallen än att kolla upp vad man ska göra för däckval.

Det är inte många cm som har vägkontakt på ett däck och vinterdäck hat ju en "grövre" mönstring än sommardäck, det kan vi ju alla vara med på. Om man har en vägyta med ett tunt lager is eller i princip obefintligt med is så bär dubben upp på de få cm man kör på, inte bra helt enkelt, inte mycket vägkontakt där. Har man lite mer tjockare islager och/eller snö och is så biter dubben mer i isen och där snön är inblandad så använder sig däcken av sin mönstring, alltså, dubbdäck är kanon och odubbade kanske inte borde vara förstahandsvalet. Mjukare väglag tex med tjockare snötäcke innebär att dubben inte gör ett skit så länge dom inte har något hårdare att greppa i så där handlar det om mönstringen på däcken och då lär det ju inte spela nån roll om man har dubb eller inte.

Hur många i hela landet åker en hel säsong på samma underlag??? Vissa år kanske de som bor mest söderut eller mest norrut men min slutledning är att det är helt onödigt att käfta om dubb eller inte på den nivån som vissa nu gör här, kör man över sin förmåga så spelar det inte så stor roll vad man har för sulor så det sitter i huvudet, inte i däcken.

Men det är min åsikt det.
 
Dubben tryck in i däcket, och och du får ingen bättre kontakt med vägen om du tar bort dubben från däcken. -ialla fall om du har lättviktsdubb som är standard sedan många år tillbaka.
Kan dock konstatera att det är inte fel att ha den extra säkerheten som dubben medför, men inget tar ju från en ansvaret att anpassa hastighet efter väder och väglag.
Att säga att man kanske bara råkar ut för att behöva dubbdäck en gång under vintern och att då kan man köra på dubbfrritt, är lite som att säga varför skall jag ha flytväst på mig när jag skall ut på sjön, det är ju så liten chans att det händer, eller att ha hjälm på mig när jag åker motorcyckel...
Rent teoretisk slits gummit fortare på ett dubbfritt vinterdäck då det är en mjukare gummiblandning, och ett dubbfritt som är minst en vinter gammalt är inte lika bra som det var första vintern .-precis som det är för dubbdäcket.
Sedan gör den mjukare gummiblandningen i det dubbfria vinterdäcket att däcket inte är lika stabilt i sidcorden, viket gör däcket sämre vid en snabb undanmanöver.
Enligt mig får folk göra som de vill med valet av vinterdäck, själv så kör jag dubbat och med förstånd.
 
falegname
il_duce skrev:
Du "glömde" några ganska viktiga punkter i rapporten:

"Om bilen har antisladdsystem är det troligt att däcktypen inte spelar någon roll, men här behövs ytterligare studier."

Det är det som är lite jobbigt här, man måste vara papegoja och repetera saker ständigt. Om du läst lite längre upp i tråden så har jag redan tagit upp detta!!!

"Studien baseras bland annat på granskande av olyckor med omkomna personbilister under vintersäsongerna 2000-2009. Endast olyckor med personbilar utan antisladdsystem men utrustade med godkända vinterdäck har granskats."

Sveriges bilpark är i genomsnitt ca 10 år gammal. Dels har det hänt en hel del med bilarna på 10 år och dels har det hänt en hel del med däcken på sedan 1990.

Hälften av Sveriges bilpark har idag 2010 inte ESP och det handlar inte om hur ny bilparken är utan om ESP finns installerad i bilen!

Dessutom för att ett vinterdäck ska vara godkänt skall det vara märkt med M+S (mud&snow). Alltså många däck ansedda för terrängkörning är även godkända som vinterdäck och dessa är i statistiken odubbade vinterdäck.

Beklämmande att ett statligt verk tar fram sådana här rapporter som bäddar för sensationsjouralistik och feltolkningar.
Det här är ju fakta du, jämfört med alla tester som visar olika resultat!
 
Konstaterade i morse att jag med min Fiat Croma och dubbfria Bridgestone Blizzak på 5:e säsongen, kom upp för den isiga backen vid dagis. Det gjorde dock inte föräldern med sin nya Audi A4 och dubbade Continental-någonting.

Tokigt. ;)
 
Johan Gunverth skrev:
Konstaterade i morse att jag med min Fiat Croma och dubbfria Bridgestone Blizzak på 5:e säsongen, kom upp för den isiga backen vid dagis. Det gjorde dock inte föräldern med sin nya Audi A4 och dubbade Continental-någonting.

Tokigt. ;)
Det är fusk att jämföra med verkliga situationer. :rolleyes:

Säger kanske mer om föraren än däcken i detta fall, men åxa hur marginellt lite dubbdäck påverkar i verkligheten.

Nu skriver snart alla Dubbdäcksförespråkare igen att om man kör i 200km/h på blöt spolad is med bortkopplad elektronk så bromsar dubbdäcken på en 10% kortare distans... och jag tror inte att det finns någon som anser det finns någon anledning argumentera emot detta.:rolleyes:
 
Johan Gunverth skrev:
Konstaterade i morse att jag med min Fiat Croma och dubbfria Bridgestone Blizzak på 5:e säsongen, kom upp för den isiga backen vid dagis. Det gjorde dock inte föräldern med sin nya Audi A4 och dubbade Continental-någonting.

Tokigt. ;)
Här spelar ju saker som vridmoment, bilens tyngd, tryck på drivaxeln etc också in. Vissa bilar spinner loss hur lätt som helst.
 
falegname
Johan Gunverth skrev:
Konstaterade i morse att jag med min Fiat Croma och dubbfria Bridgestone Blizzak på 5:e säsongen, kom upp för den isiga backen vid dagis. Det gjorde dock inte föräldern med sin nya Audi A4 och dubbade Continental-någonting.

Tokigt. ;)
Ja, det va tokigt.

Det låter både naturligt och logiskt att så är fallet :D.

Men ni som tror att dubbfria däck klättrar bättre uppför isbackar än däck med dubb kanske är lite för tokiga:D.

Hoppas Benjamin eller någon annan som åker på ruggade vägar snart visar underlag på den gummiblandningen som ger ett bättre grepp på is än dubbar.
Ser med spänning fram emot detta inlägg:D
 
Debatten "men på blankis" har en viss tendens att spåra ur. Som exempel:

- Dubbat har en bromsssträcka på 70 meter vid 50km/h och våt blankis
- Dubbfritt har en bromssträcka på 120 meter vid 50km/h och våt blankis

Pöbelns slutsats: Dubbat är nästan dubbelt så bra som dubbfritt
Verkligheten: Båda två har kört för fort och kommer att smälla lika hårt i framförvarande bil.
 
Jo jag har försökt hävda att det är andra saker än dubbar som styr säkerheten men det är bara en medlem i dubbmaffian som valt att kommentera det.
 
Jag raderade lite personliga påhopp i den här tråden. Skärpning tack, annars måste jag stänga den.
 
falegname
Johan Gunverth skrev:
Debatten "men på blankis" har en viss tendens att spåra ur. Som exempel:

- Dubbat har en bromsssträcka på 70 meter vid 50km/h och våt blankis
- Dubbfritt har en bromssträcka på 120 meter vid 50km/h och våt blankis

Pöbelns slutsats: Dubbat är nästan dubbelt så bra som dubbfritt
Verkligheten: Båda två har kört för fort och kommer att smälla lika hårt i framförvarande bil.


Men trådens rubrik är väl tydlig nog?? Dubbat vs odubbat.

På isbana funkar dubbat bäst, och på sommarbana funkar odubbat bäst.
 
falegname
MathiasS skrev:
Jo jag har försökt hävda att det är andra saker än dubbar som styr säkerheten men det är bara en medlem i dubbmaffian som valt att kommentera det.
Det är klart att andra verktyg finns för att slippa blåsa av vägen.

Men i vår familj har vi två st -06 or och ingen har EPS, men ingår väl i kategorin "modern bil" ? eller?.
Vi bor i norra stockholms skogar och har även ett sommarställe i roslagen där vi pendlar i mellan sommar som vinter.
Jag jobbar även i roslagen vintertid.
Vi har liksom inte tid eller råd att åka i diket pga miljöknuttars miljötänk . I Roslagen är dubbdäck miljötänk, så tänker vi.
Den som tycker jag och min fru / även ungar) ska ha odubbat får gärna göra sig hörd och komma med konkreta förslag.

Hade för övrigt en svensksåld grand cherokee med M/S däck. Bilen var helt suverän förutom handbromsen. När jag köpte min -97-a -01 var den dyr.
En V-8 lyxutrustad, kostar idag inte många tusen. Jag tror att jag kommer köpa tebax en grand.
Så ni som bor lite utsocknes, köp en jeep grand cherokee, det är ett riktigt bra köp.
 
falegname skrev:
Men trådens rubrik är väl tydlig nog?? Dubbat vs odubbat.

På isbana funkar dubbat bäst, och på sommarbana funkar odubbat bäst.
Och det har alla varit överens om i samtliga inlägg.

Men däck handlar ju om så mycket mer än blöta isbanor.
Och det är ju att väga dubbdäckens alla nackdelar mot bromssträcka på isbana.
Det är ju här man gör det medvetna valet.
 
Johan Gunverth skrev:
Debatten "men på blankis" har en viss tendens att spåra ur. Som exempel:

- Dubbat har en bromsssträcka på 70 meter vid 50km/h och våt blankis
- Dubbfritt har en bromssträcka på 120 meter vid 50km/h och våt blankis

Pöbelns slutsats: Dubbat är nästan dubbelt så bra som dubbfritt
Verkligheten: Båda två har kört för fort och kommer att smälla lika hårt i framförvarande bil.
Det här var en otroligt märklig argumentation. Om bromssträckan är 50 m kortare med dubbat kommer de ändå att smälla lika hårt i framförvarande bil? Vid en sådan situation gäller det ju att få ner hastigheten för att undvika kollision eller att minska krockvåldet. Det kan vara en skillnad på liv och död. Skillnaden på underlag kan komma plötsligt, att då en hastighet av 50 km/h skall vara oansvarig behöver inte vara sant.
Att kalla de som har en annan åsikt för pöbel undviker jag att kommentera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.