Hej,

Hade ett polsk företag som heter Termoplus hemma som räknade på nya fönster i PVC. De verkade seriösa men jag skulle vilja ha lite referenser. Är det någon annan som anlitat denna firman? Tydligen finns det en svensk firma kopplad till detta företag som heter VM-konsult.

www.termoplus.se
www.vm-konsult.se (VM Konsult som fönsterleverantör har upphört. / Red anm.)
 
Redigerat:
Lite sent svar, men jag och mannen har anlitat dem. Funderar du fortfarande på det så är det bara att fråga på.
 
Dom har just färdat upp det sista på installationen hos mig. Jag är överlag mycket nöjd! Både service, leveranstid, bemötande och pris har varit bra! Kan bara rekommendera denna firman.
 
Som lite hjälp om du tvekar att anlita dem så läs gärna min erfarenhet. Vi har fått fönster monterade denna veckan i vår 1-plans villa med källare av VMKonsult/Termplus och är extremt nöjda!

Efter initial mailkontakt så ringde de upp efter några dagar för att bestämma tid för mäta på plats för offert. 1 minut efter bestämd tid ringer det på dörren och efter 45 minuter har de en utskriven offert till mig i handen.

14 fönster (varav 7 källarfönster. 1 stort badrumsfönster frostat)
2 fönster fullhöjd (det ena bredvid entrédörren frostat)
1 altandörr
5 meters parti med skjutdörrar (ej skjutdörrar hela vägen)

Totalkostnad: 57000 kr inklusive montering, utvändig plåt/puts och ROT-avdrag. Firman har självklart F-skattesedel. Alla fönster/dörrar 3 glas. Som jämförelse för samma längd på skjutdörrspartiet begär Elitfönster 80000 kr för enbart materialet.

Efter påskrift så lovade de att fönstrena skulle levereras inom 3 veckor. Mycket riktigt så kom det en lastbil och lämnade av allt i garaget. Först vid detta tillfället så ska 70% av summan betalas, dvs du kan inte bli lurad på pengarna. Bokning av tid för montering gjordes med chauffören ca 2 veckor senare. Beräknad tid för montering var 4 dagar.

På utsatt dag anländer 2 montörer precis som de har lovat.

-Dag 1: 14 gamla fönster demonteras och de nya sitter på plats. För er som undrar angående PVC och hur de monteras så skruvas de öppningsbara fast genom karmen och på de fasta så monteras glaset ur från insidan och karmen skruvas fast. Förutom detta används självklart fogskum. Detta mycket proffsigt gjort med varken för lite eller för mycket skum. Dagen avslutas med städning av allt byggspill.

-Dag 2: Delar av tegelväggen monteras ned och gamla fönster och altandörr demonteras. Ett 5 meter långt parti därav hälften är skjutdörrar monteras. Detta tar i princip hela dagen då det är ett väldigt stort parti samt lite problem med tegel och trädäck.

-Dag 3: Resterande altandörr och fönster monteras. Även montering av två nya ytterdörrar görs. Fullständig städning görs inomhus och rengöring av alla fönsterkarmar. Förberedelser inför utvändigt plåtjobb.

-Dag 4: Hela dagen går åt till plåtjobb. Ovan 5 meters partiet var det ganska mycket plåtjobb och de var färdiga vid 23:00 på kvällen. Allt byggspill snyggt staplat och övriga ytor sopade. Här efter besiktning av resultatet överlämnas fakturan på resterande 30%.

Under dessa 4 dagar har de knappt pausat eller ätit utan verkligen slitit med monteringen. Det enda de har frågat efter är kaffe. Jag kommer så långt det bara går i framtiden att undvika svenska hantverkare då jag är otroligt trött på deras nonchalans, slarv, beteende att inte dyka upp på avtalad tid och prissättning!

VMkonsult/Termoplus har varit extremt noga med att göra ett bra jobb och att upprätthålla ett gott rykte! Till alla er som tvekar eftersom det är polska fönster med polska montörer, eller får höga offerter från andra kontakta dem så kommer ni att bli nöjda. Detta var långt över min förväntat på hur noga de skulle vara.
 
  • Gilla
mudder
  • Laddar…
Hur får man ROT-avdraget när företaget förefaller vara registrerat i Polen? Jag inte kan hitta det i Bolagsregistret. Kanske figurerar det under ett annat namn än Termoplus, VM-konsult?
 
isolde: Kolla ifall du kan hitta bolaget KERAN SP. Z O.O. registrerat i Bolagsregistret. Det kan annars stå registrerat på VMkonsult men min faktura är utställd ifrån KERAN och där är ROT-avdraget angivit och jag har redan fått besked från Skatteverket att ROT-avdraget har godkänts så att säga.
 
Ja, Keran sp zoo finns med.
http://allabolag.se/5020674130
Trodde inte att utlandsregistrerade företag var berättigade till ROT, men tydligen är de det.
 
Är det någon i linköpingstrakten som har erfarenheter av termoplus? Jag har läst en hel del i vi i villa tråden och alla verkar väldigt nöjda med det här företaget. Jag är helt ny vad det gäller fönster men det känns helt galet att betala tre gånger så mycket för svenska fönster av trä eller aluminium. PVC känns helt rätt måste jag säga.

Däremot undrar jag om man ska välja 2 eller 3-glas? U-värdet sjunker rätt så bra med 3 men blir det för lågt när det hamnar neråt 0.6-0.7? Jag har ju hört talas om frost på fönstren.
 
Termoplus verkar ha ställt in sin produktion på 3-glas eftersom prisskillnaden var marginell. Därför valde jag 3-glas. Deras 3-glas fönster har ett u-värde på ca 1.

Ytterligare en fördel med 3-glas är att ljuddämpningen är bättre än med 2-glas.

Jag har absolut inga problem med imma eller frost på mina fönster.
 
Funderar också på att använda mig utav Termoplus. Nån som har använt dom i jönköpings-trakterna?? Eller finns det några andra företag i samma prisklass som ni kan rekommendera?? Det e ju lite av en djungel det här =)
 
o-town skrev:
Termoplus verkar ha ställt in sin produktion på 3-glas eftersom prisskillnaden var marginell. Därför valde jag 3-glas. Deras 3-glas fönster har ett u-värde på ca 1.

Ytterligare en fördel med 3-glas är att ljuddämpningen är bättre än med 2-glas.

Jag har absolut inga problem med imma eller frost på mina fönster.
Det låter kanon, då blir det 3-glas :).
 
Hej!
De har varit hos också, och nu ska jag och maken bara försöka bestämma oss.... Suck... Men de verkade väldigt seriösa vid besöket i alal fall!
 
Florimell, fick ni ett bra pris? Hur många fönster och fönsterdörrar tänkte ni byta, och vad skulle det gå på? Jag funderar även jag på dem och har bett dem höra av sig för ett hembesök.
 
Sitter också och väntar på Termoplus.Dom skulle ha varit här i föra veckan men en timme efter att dom skulle varit här fick jag ringa upp dom och efter ytterligare en timme ringde någon tillbaka och sa att dom kommer inte!!!?? Dom skulle höra av sig två dagar senare vilket blev fyra dagar istället, så nu ska dom komma idag.Vi får väll se om dom dyker upp denna gång. Tur att man har tagit in offerter från andra företag med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.