PBL 10 kap 4 §:
Byggnadsavgiften skall bestämmas till ett belopp som motsvarar fyra gånger den avgift som enligt taxa, fastställd med stöd av 11 kap 5 §, skulle ha betalats om lov hade getts till samma åtgärd. Om överträdelsen är ringa, får byggnadsavgiften bestämmas till ett lägre belopp än som följer av andra stycket eller helt efterges.

Det finns ett rättsfall där man har tagit beslut på att om bygglov beviljats i efterhand så kan åtgärden ses som ringa. Men det kommer du förmodligen inte få.

Så räkna med 4 ggr bygglovsavgiften.

Och vad är det då?
Om vi antar att det är en carport på 20kvm inom detaljplanelagt område där det blir en mindre avvikelse så hamnar det på runt 3000kr.

Det ggr 4 ger en straffavgift på 12000kr, samt att du ändå måste riva eftersom du inte fått bygglovet.
 
Redigerat:
Jag är inte förvånad över beslutet efter att jag i 1 1/2 år försökt få bygglov på ett garage. Det finns gott om inkompetent folk som handlägger ärenden...
Men när min handläggare inte gillade mitt garage eftersom jag överstiger 25% byggyta av tomten så informerade han att man får bygga ett 15m² stort carport tak utan bygglov.
Helt ointressant för mig men de kanske kan hjälpa dig? Men det gäller i Uppsala.
Lycka till och ge dig inte!
 
Joel skrev:
Jag är inte förvånad över beslutet efter att jag i 1 1/2 år försökt få bygglov på ett garage. Det finns gott om inkompetent folk som handlägger ärenden...
Men när min handläggare inte gillade mitt garage eftersom jag överstiger 25% byggyta av tomten så informerade han att man får bygga ett 15m² stort carport tak utan bygglov.
Helt ointressant för mig men de kanske kan hjälpa dig? Men det gäller i Uppsala.
Lycka till och ge dig inte!
Förklara gärna hur du tänker, inkompetent för att du inte får göra som du vill eller gör dom faktiskt fel?
I det här ärendet vet vi ju faktiskt inte än varför dom fick avslag.
 
Förklarar gärna hur det fungerar i Uppsala:
Jag har aldrig begärt att byta handläggare.
Första handläggaren sa att det inte går att få bygglov för mer än 25% av tomten. Fel. Det är fullt möjligt enligt chefen som skulle ordna ärendet själv. Glömde bort det i två månader.
Fick ny handläggare i Juli i år som slutade i augusti. Varför? Knappast något dom inte visste om. Uppsägningstid?
Nuvarande handläggare glömde vid grannförfrågan hur grannen skulle meddela handläggaren efter ritningsändring...
Nu är handläggare sjukskriven sedan 4 veckor och kommer kanske inte tillbaka. Varför inte ge någon annan ärendet?
Ni som bor i Uppsala vet att det står något om byggnadsnämnden och bygglovsavdelningen minst en gång i veckan i Uppsala Nya Tidning...
Mitt ärende är inte speciellt komplicerat och skulle kunna ha lösts på 1 timme för 1 och ett halvt år sedan.
Tycker synd om de som verkligen är beroende av ett bygglov...
 
Här är jag igen,
nu fick jag brevet och där står som sagt att jag inte får bygga nåt mer enl. detaljplan nr. Px.
och det där som handläggare sa redan till mig i telefon -huste 150 m2 + 25 m" extra som är redan uttnytjad med det gammla huset = så det är allt.

Sen förskade jag lite på kommunens byggsidan och hitade den detaljplanen Px, det är från år 1957, jag hann inte läsa allt, brevet är på flera sidor och det är inte så lätt att förstå, ibland måste läsa flera gånger.

Men att en plan från 1957 gäller fortfarrande, är inte det lite konstigt?
Det står också nåt om 1/6 del kan byggas och min tomt är 1800 m2, vet inte måste läsa igen
Jag har byggt dubbelcarport så att ni vet, den är på 30m2.

Hälsningar
 
En plan gäller från det den tas till det den upphävs eller ersätts av en ny plan. Spelar ingen roll om den är från 1957 eller 2007. Om jag förstår dig rätt så har du innan du byggde din carport redan nyttjat maximal byggyta som tillåts enligt detaljplanen. Oftast är det specat med exakt antal kvadratmeter och inte procentuell andel av tomten. Det enda du kan bygga är då något som inte kräver bygglov, typ enklare carport på max 15 kvadratmeter.
 
Rebeka skrev:
Men att en plan från 1957 gäller fortfarrande, är inte det lite konstigt?
Det står också nåt om 1/6 del kan byggas och min tomt är 1800 m2, vet inte måste läsa igen
Nä, det är inte konstigt att den fortfarande gäller.

Om du enligt detaljplanen har rätt att bebygga 1/6 betyder det i ditt fall 300 m2. Det är ju en öppning anser jag och det borde alltså vara värt att kontakta kommunen och diskutera detta?
 
vänta jag ska läser en gång till och skriva här om detta
 
Varför inte tala med kommunen direkt? De har säkert fortfarande folk kvar på kontoret?

Sedan kan du ju skriva här och berätta hur samtalet fortlöpte... d^_^b
 
citat: - av tomteplats areal får högst 1/6 bebyggas -
 
Hemmakatten
Ofta kan det stå i detaljplaner att t.ex. "20% av tomtens yta får bebyggas, dock maximalt 150 kvm".
 
nja, inte än, jag är som ett barn som vet att den har gjort nåt fel
 
Det brukar ju stå "huvudbyggnad om 150kvm och uthus (eller garage) om max 25kvm.

Då är 5kvm över en mindre avvikelse. Det är en tolkningsfråga men så tolkar jag det.
 
Var planen på nätet?
Lägg upp en länk.
Eller skicka ett pm om du inte vill skylta med det.
 
(Det enda du kan bygga är då något som inte kräver bygglov, typ enklare carport på max 15 kvadratmeter)

kan jag dela i så fall carporten, 2 st på 15m2, brevid varandra :)
uh det är jobbigt det bättre att jag river när allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.