14000 kWh totalt , bergvärme, har öppen spis i gillestugan som dock är oanvänd under våra två år i huset. 21 grader inomhus.

104kvm + 104kvm källare och ett element i garaget, håller åtminstone plusgrader där hela vintern , byggt -78,
3-glasfönster från byggår, bra isolering i övrigt vad det verkar, lånade hem värmekamera från jobbet i vintras och hittade inga direkta läckage.

2 pers. i hushållet , Östra Uppland
 
125m² dåligt isolerat tegelhus i två plan samt källare på 77m²
Fjärrvärme 2009-09-01 ---> 2010-09-01 ~30 000 kWh
Hushållsel 2009-09-01 ---> 2010-10-01 ~6000 kWh

Förväntar mig en minskning på fjärrvärmesidan framöver.
 
Martina 76 skrev:
Vad är det ni gör som är energisnålt? Själv kommer jag nästan upp i er förbrukning med bara värmen!
Tja, det vanliga. Släcka i rummen. Använda lysrör istället för glödlampor. Ingen fasadbelysning. Fylla tvätt- och diskmaskinen, Inte låta TV:n stå på. Inte duscha för länge.
Det finns ju ett otal saker man kan göra för att minska energiåtgången.
 
Vi landar på senaste året (och då var det ju ändå grisvinter) på 12800 kwh. Då är 7800 värme och vatten och resten hushålls el. Värmer 246 m2 till 22 grader. Håller inte på med något särskilt för att minska förbrukningen. Har bergvärme med separat värmeberedare och arbetstank. Körde tom frikyla hela sommaren (men det verkar inte dra någonting). Golvärme nere radiatorer uppe. Inga termostater, styr med värmekurvan på pumpen. Alla vitvaror har klass A eller bättre. Lösvirkeshus byggt 2009. Ganska mycket belysning och tv och datorer som går rätt mycket.

Blir det vanlig vinter räknar jag med minst 1000 kwh mindre.
 
bumpaberra skrev:
Vi landar på senaste året (och då var det ju ändå grisvinter) på 12800 kwh. Då är 7800 värme och vatten och resten hushålls el. Värmer 246 m2 till 22 grader. Håller inte på med något särskilt för att minska förbrukningen. Har bergvärme med separat värmeberedare och arbetstank. Körde tom frikyla hela sommaren (men det verkar inte dra någonting). Golvärme nere radiatorer uppe. Inga termostater, styr med värmekurvan på pumpen. Alla vitvaror har klass A eller bättre. Lösvirkeshus byggt 2009. Ganska mycket belysning och tv och datorer som går rätt mycket.

Blir det vanlig vinter räknar jag med minst 1000 kwh mindre.

7800Kwh är el och verkningsgraden är 1:4 vilket innebär att det går åt 31.200 Kwh att värma upp 246kvm nybyggt hus. Då ligger man ju inte så illa till med 200-225 kvm gammalt hus med 30.000Kwh. eller har jag tänkt fel?
 
Kanon Berra, så ska det se ut!

Har du byggt själv?
 
Ca 4000 kWh hushållsel + 5 ton pellets som jag räknar är ger ca 20000 kWh
Totalt 24000 kWh på 135 m2 hålls 22° + 80m2 källare som hålls 17°
 
Skåne.
200kvm 1.5 plan
+22gr samt kyla på sommaren
Direkt verkande el
men kör med 2 LLVP
Tot 19400 kWh.
 
Ska försöka vara så ärlig jag kan...

Vi installerade Varmepump (Luft - Vatten) oktober månad -09 Så jag får ta Okt -09 - Okt -10 (Med den jävla vintern som var)

Och hamnar då på exakt 16,565 kw /år för total el. 3 mån rörligt el avtal.

Hus om 200 m2
Byggt -72 (Enplans) Ej tilläggs isolerat. Ca 9 m med glas fasad (3glas).
Resterande (2 glas) 5st fönster. ca 1,7~1,8 m breda + 6 mindre fönster + glas altan dörr Dvs mycket fönster...

165 m2 ~23°C (Vatten buren golvvärme på 5cm isolerning)
35m2 ~9°C El oljefylda element (Snart vatten burren golvvärme)

Pool: April till ~början av September 24/7 ca 470 kw /mån

Fasad belysning: 35 lampor (led och lågenargi) går på skymnings relä. Ej timer.

Dator som går på timer 9-23 alla dagar + 2 stationära datorer som används dagligen

El slukare nr 1 = Takbelysningen 1400watt 230v halogen

El slukare nr 2 = El golvvärme på ca 5m2

El slukare nr 3 = Sambon ;)

Får tillägga att vi inte är snåla, men försöker iaf att vara lite miljövänlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Calliope
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Tja, det vanliga. Släcka i rummen. Använda lysrör istället för glödlampor. Ingen fasadbelysning. Fylla tvätt- och diskmaskinen, Inte låta TV:n stå på. Inte duscha för länge.
Det finns ju ett otal saker man kan göra för att minska energiåtgången.
Tycker att vi gör allt det där, men vi har ändå rätt hög elförbrukning. Vet inte riktigt vad vi ska göra för att komma ner...
 
Jag har också tyckt att min elförbrukning är hög men läser man här verkar den ju vara som många andras...

Mitt hus är från början på 1900 talet, timrat + tegelfasad, dåligt isolerat i golv, mellan våningar och i taket.
Gamla orenoverade 2 glas fönster, vattenburen el värme med kombipanna -71. ca 180kvm i två plan.

2009-07-01 till 2010-07-01 var min förbrukning drygt 23000kwh. (Värme + hushålls el) Då körde jag helt på elpatron med (troligen hela eller delar av vintern) trasigt exp. kärl. Har dåliga dörrar och dåligt isolerade (oisolerade?) kall entrér som kyler hall resp kök duktigt.

Är ingen stor elanvändare, tittar sällan på tv, bara lågenergi lampor, en utelampa, ingen diskmaskin/tumlare eller torkskåp. Kyl/frys 3 år gammal etc.

Nu har jag satt in LLVP pump, nytt expansionskärl och lite termostater. Golven ska isoleras på b.v och ö.v ska det rullas ut isolering på så länge då den knappt används ändå. Kall entrérna isoleras i golv, väggar och tak samt ytterdörren bytas från "papp"dörr till en energi dörr. Fönstrena renoveras till våren/sommaren och då ska inner rutan bytas på LE-glas.

Hoppas kunna sänka ca 5000kwh, röris trodde på mer men jag vill inte förvänta mig och bli besviken.
Nu har jag dessutom satt in diskmaskin (AAA), dock också en ny tvättmaskin (A+) men jag räknar med att denna ska vara billig än min gamla Junga cylinder maskin jag använt nu första året (+ några månader.)
Diskmaskinen sitter på kallvattnet och körs enbart när den är full.
Dock gillar jag att duscha, länge och varmt det är väl min "slösa" sida ihop med att jag helst vill ha runt 23 grader inne...


Kul tråd BTW, jag tänkte här om dagen på samma sak och sökte på gamla trådar... :)
 
Dalarna 180 kvm, nybyggt hus med bergvärme och frånluftsåtervinning.
Senaste 3 åren mellan 10 600 och 12 000 kWh per år för uppvärmning och hushållsel.
 
Martina 76 skrev:
Tycker att många har fantasiskt låg energiförbrukning i sina hus! Vi ligger på ca 800 kWh/månad mitt i sommaren, vilket då inkluderar el och varmvatten. Dvs utan någon värme i huset överhuvudtaget ligger vi på ca 10.000 kWh per år. Med värme landar vi på ca 20.000 kWh/år (250 m2 med tak lyft till nock på övervåningen). Vi har bergvärme. Vad har ni andra för energiförbrukning?
Att värma 250 kvm med 10 000 kwh är inte så farligt. Fast hushållsel på 10 000 är lite högt. Har ni gammla vitvaror? Tvättar ni mycket? ( har man några barn så drar det iväg)
Kör ni mycket motor+cupevärmar på vintern, det är dyr. Billigare om ni bara kör motorvärmare, fast då måste man ju skrapa rutorna!. Byt ut alla lampor utomhus till lågenergi. Har ni eget vatten? det förbrukar litegrann.
Själv så bor vi 2+2 i ett hus på 150kvm och eldar med ved. Nya vitvaror kör en del torktummlare+ värmare i bilen mycket tvätt. Ligger på ca 7500kwh + ca 25m3 ved till vedpannan. Gissar att ni inte har de nyaste vitvarorna!
 
Ang motor+cupevärmare drar de inte så mycket, Räcker köra med timer o max 2 timmar = ca 2 kWh/bil..
Man använder motorvärmaren max 6,5 månader/år o kanske inte varje dag heller så med 2 bilar kommer man inte upp i 400 kWh/år..

Men visst finns de dom som är duktiga på att bränna hushållsel, En kompis med nybyggd villa på 206 m2 med överdimensionerad VP anläggning o blockerad tillskottsel med externberedare 200/300 L kollade vi hos i sommar.. Dom hade då 1000 kWh/månad då det bara va vv som vp gjorde o ingen extra värme i stallet o hästarna va ute dygnet runt så inga fläktar gick, Men därimot så går pojkarnas datorer 24/7 samt plasman hela dagarna fast ingen är inne..
Jag körde elpatron från 1/4 o under maj då det krävdes endel värme gick det ca 1000 kWh totalt med hushållsel :)
 
Enplansvilla på 165 kvm byggår 2008 med ComfortZone FLVP.

Totalt 25.000 kWh/år ... :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.