Huset är betalt, och du lånar till ev. driftkostnaderssänkande åtgärder. Tillägsisolering, jordvärme, solpaneler, fönsterbyte, dränering och så vidare. Banken är frikostiga till sådant, räntan kan förhandlas och du får det ännu billigare i det långa loppet. Sikta på långsiktighet... Det är ju inte så att du inte har kapitalet kvar.. du förvaltar det bara lite billigare, samtidigt som du ökar på det.

Eller göra som nån annan sa... Vin kvinnor och sång. Eller ranch i Venezuela....
 
Jag skulle låna 2,5 miljoner till och köpa ett hus för 5 miljoner med 2,5 miljoner i kontantinsats och en båt för 0,5 miljoner.
 
Förstår inte varför man skulle låna pengar till att köpa hus om man ändå vunnit 3 mille. Vad är det för vits då med att låna och få betala massa räntor och amorteringar? Helt onödigt!!
 
raveper skrev:
Förstår inte varför man skulle låna pengar till att köpa hus om man ändå vunnit 3 mille. Vad är det för vits då med att låna och få betala massa räntor och amorteringar? Helt onödigt!!
Har du läst tråden ?

/K
 
Ja såklart.
 
En långivare anser tydligen att den bästa placering han kan göra är att låna ut sina pengar och få ung. 2,5% ränta på pengarna.
Då kan man ställa sig frågan varför jag som låntagare anser att jag kan göra en bättre affär än långivaren genom att satsa de lånade pengarna i värdepapper? Om det skulle vara så enkelt och riskfritt skulle ju långivaren hellre satsa pengarna i värdepapper också.

Visst kan det finnas en poäng i att ha likvida medel, men man bör vara medveten att det oftast innebär en extra kostnad att ha det så (om man inte lyckas bra på börsen). Men det är ju inte säkert att man har tur alla gånger även om man har vunnit på Lotto. :)
 
raveper skrev:
Ja såklart.
Då såg du bla mitt resonemang om pengar i huset vs fritt ?

/K
 
Skulle lägga två miljoner på huset och låna en. Då har jag pengar kvar om jag vill ändra på något i huset eller unna mig något roligt. :)
 
Maba skrev:
En långivare anser tydligen att den bästa placering han kan göra är att låna ut sina pengar och få ung. 2,5% ränta på pengarna.
Då kan man ställa sig frågan varför jag som låntagare anser att jag kan göra en bättre affär än långivaren genom att satsa de lånade pengarna i värdepapper? Om det skulle vara så enkelt och riskfritt skulle ju långivaren hellre satsa pengarna i värdepapper också.
Långivaren får inte de där 2,5% alls, utan långivaren får mellanskillnaden mellan det han kan låna in för och det han lånar ut för.

Visst kan det finnas en poäng i att ha likvida medel, men man bör vara medveten att det oftast innebär en extra kostnad att ha det så (om man inte lyckas bra på börsen). Men det är ju inte säkert att man har tur alla gånger även om man har vunnit på Lotto. :)
Man bör medveten om att det oftast innebär en minskad kostnad att spara pengarna på banken istället för att binda dem i huset.
 
Nyfniken skrev:
Va? Har man en kåk värd 3 miljoner och är obelånad så är man självklart miljonär. Jag hade tveklöst låtit bli att låna.
Även om man hade haftett lån på 3 miljoner i lån på sin 3 miljonersvilla så är man miljonär. Iaf enligt den socialdemokratiska fastighetspolitiken.
 
-MH- skrev:
Långivaren får inte de där 2,5% alls, utan långivaren får mellanskillnaden mellan det han kan låna in för och det han lånar ut för.
Maba menar så här: Långivaren får 2.5% av låntagaren, men tjänar mellanskillnaden mellan in- och utlåningsräntan. Skulle långivaren vara lika säker på t.ex. 3% avkastning i aktier så skulle han placera pengarna där i stället .
 
Dr.Sofia skrev:
Maba menar så här: Långivaren får 2.5% av låntagaren, men tjänar mellanskillnaden mellan in- och utlåningsräntan. Skulle långivaren vara lika säker på t.ex. 3% avkastning i aktier så skulle han placera pengarna där i stället .
...fast det är ju den där mellanskillnaden som långivaren placerar i andra värdepapper och tjänar pengar på...
 
Riktigt kul diskussion med uppenbarligen väldigt olika åsikter. Men om man nu tycker att det känns väldig bra att vara skuldfri och betala hela vinsten för att köpa huset kontant så har man självklart en lägre boendekostnad, men när realiserar man den "vinsten"? Att äga ett obelånat hus när man trillar av pinnen är väl knappast någon bra investering om man inte tänker på arvet till eventuella barn. Jag tycker många gånger att målet för många verkar vara att äga sin bostad, vilket absolut inte är något fel med, men när ska man realisera det värdet? Att kila vidare med en förmögenhet, oavsett om det gäller ett hus eller pengar känns inte vidare attraktivt. Jag kan tycka att vinner man 3 miljoner, har en hyfsad ekonomi, så kan man faktiskt göra något kul för delar av pengarna och investera en stor del istället för att lägga allt i huset och "bara" sänka sin månadskostnad med några tusenlappar.

Om jag ska vara krass mot mina stackars barn så är väl ett hus som är belånat så det täcker begravningskostnaderna fullt tillräckligt. Jag hoppas mina föräldrar resonerar på samma sätt och verkligen njuter av sina tillgångar när de har chansen och sätter sprätt på sina korvören innan de blir så gamla så att pengarna inte längre har betydelse.
 
mr_bygg skrev:
Riktigt kul diskussion med uppenbarligen väldigt olika åsikter. Men om man nu tycker att det känns väldig bra att vara skuldfri och betala hela vinsten för att köpa huset kontant så har man självklart en lägre boendekostnad, men när realiserar man den "vinsten"?
Varje månad när räkningarna skall betalas naturligtvis. Det blir 4-6 tusen till drift och underhåll, resten är fritt att bränna på vin, kvinnor och sång! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.