-MH- skrev:
Om frihet från lån är värt allt
För min del är det inte skuldfriheten jag vill åt, utan låga fasta utgifter.
 
Jag startade en tråd om ngt liknande för ett tag sen - den spårade, som vanligt ut i en mer ideologisk argumentation om skulder och "frihet" :)

Jag skulle iaf lagt in 1-2 millj kontant i huset. Sedan en stor andel som en buffert.
En lite mindre del skulle jag förgylla tillvaron med (säg 100-400 kkr), kanske en familjeresa lite längre bort, en obelånad ny bil, ngn investering i huset som tex solvärme eller modern värmepump etc

Jag resonerar iof som så, att även med en obelånad villa så är jag inte på ngt sätt alls "fri" - den skall underhållas, värmas osv. Jag skall ha mat, försörja familjen och kanske klämma inte lite nöjen emellanåt med.

Vad är "frihet" ?

Ett lån på 1 mkr betyder inte skillnaden mellan konkurs eller gratis, inte ens med 5% ränta, om jag har en hyfsad inkomst.

Och om jag lånar 1 mkr och betalar räntan genom att ta av den miljonen, som ligger på ett konto, så har jag "köpt" mig 20 års boende (sett till räntekostnaden). Säg att jag också behöver lite värme och mat på det så säg att jag har 15 års fri tillvaro på den miljonen då. Dvs i teorin kan jag sluta jobbet och leva på sparkaptial i 15 år. Räknar man med ngn form av avkastning på miljonen så förlängs tiden naturligtvis.

Har jag 0 i lån, så måste jag iaf ha en inkomst som täcker mat och el/värme.
Nog för att jag personligen gärna vill ha boende och mat mer än 15 år framåt - men bara för att illustrera poängen...

Sen kommer vi till en annan poäng: Om jag vinner 3 miljoner men bor och lever precis som idag, fast utan bolån - känner jag mig som en vinnare ?
Vissa gör säkert det - och mår gott av vissheten att huset inte är belånat iaf.
Själv, mår jag också bra om jag har mindre lån, men ngn slags guldkant skulle jag nog vilja ha för en liten del av de där 3 miljonerna iaf - ngn resa, kanske en nyare bil eller nått...även om jag "bara" skulle ha halverat mitt bolån...

/K
 
A
klaskarlsson skrev:
Sen kommer vi till en annan poäng: Om jag vinner 3 miljoner men bor och lever precis som idag, fast utan bolån - känner jag mig som en vinnare ?
Vissa gör säkert det - och mår gott av vissheten att huset inte är belånat iaf.
Själv, mår jag också bra om jag har mindre lån, men ngn slags guldkant skulle jag nog vilja ha för en liten del av de där 3 miljonerna iaf - ngn resa, kanske en nyare bil eller nått...även om jag "bara" skulle ha halverat mitt bolån...
/K
Genom att spara pengarna man annars skulle betalat i amorteringar och räntor så får man råd att resa.

Man behöver inte skaffa sig guldkant genom att konsumera. En fördel med att inte konsumera upp pengarna utan ha kvar dem (på banken eller som avbetalt hus) är att det s.k. "dra-åt-helvete-kontot" blir ganska stort. Man får möjlighet att kunna be arbetsgivaren "dra-åt-helvete" om man så önskar. Man behöver kanske aldrig utnyttja det. Men bara vetskapen om att man skulle kunna gör nog att vissa kan förändra sin syn på jobbet och kanske våga ställa andra krav på sin arbetsgivare som man inte vågat tidigare.

Låga omkostnader och pengar på banken kan göra att man vågar byta jobb, våga starta eget, be om mer semester, vara föräldraledig längre/mer, kunna vara hemma när barnen är sjuka, gå i pension tidigare, ta tjänstledigt om man vill ha mer ledigt än vad semestern tillåter, ta ett sabbatsår för att omskola sig, gå ner i arbetstid.

Det finns många guldkanter man kan skaffa sig utan att för den skulle konsumera upp lottovinsten.
 
Redigerat av moderator:
Nyfniken skrev:
För min del är det inte skuldfriheten jag vill åt, utan låga fasta utgifter.
Det är där som låga eller inga amorteringar kommer in. :)
 
bra-byggare skrev:
Genom att spara pengarna man annars skulle betalat i amorteringar och räntor så får man råd att resa.

Man behöver inte skaffa sig guldkant genom att konsumera. En fördel med att inte konsumera upp pengarna utan ha kvar dem (på banken eller som avbetalt hus) är att det s.k. "dra-åt-helvete-kontot" blir ganska stort. Man får möjlighet att kunna be arbetsgivaren "dra-åt-helvete" om man så önskar. Man behöver kanske aldrig utnyttja det. Men bara vetskapen om att man skulle kunna gör nog att vissa kan förändra sin syn på jobbet och kanske våga ställa andra krav på sin arbetsgivare som man inte vågat tidigare.

Låga omkostnader och pengar på banken kan göra att man vågar byta jobb, våga starta eget, be om mer semester, vara föräldraledig längre/mer, kunna vara hemma när barnen är sjuka, gå i pension tidigare, ta tjänstledigt om man vill ha mer ledigt än vad semestern tillåter, ta ett sabbatsår för att omskola sig, gå ner i arbetstid.

Det finns många guldkanter man kan skaffa sig utan att för den skulle konsumera upp lottovinsten.
Det är ju precis det jag skriver. MEN "på banken eller som avbetalt hus" stämmer ju inte - eller ?
Om pengarna "finns i huset" så har jag ju inget "dra-åt-H-E" konto - för jag komemr inte åt dom.
Säger jag upp mig på dan så står jag, visserligen utan lån på huset, men med en elräkning och matkonto som är tomt - och jag kan inte låna på huset för jag har inget jobb...

har jag istället 1 mkr i lån, och 1 mkr på banken, så står jag med en ränta, men med 1 mkr som kan betala räntan och levnadsomkosntader i många många år...

Samma sak med "starta en firma" - har jag inga pengar på banken så kan jag inte bara göra det - utan måste ansöka om riskkapital (banklån eller "riktigt" dito). Har jag istället 1 mkr så kan jag starta ett företag och ha tillräckligt med pengar för både uppstarten och billiga levnadsomkostnader i iaf ett par - tre år...

Konsumerar man ALLA pengar så har man förstås varken eller, och kanske står med en dyr flashig bil och sommarställe i Frankrike (som man inte har råd att flyga till) eller så - men i denna tråd så har jag inte sett ngn som förespråkar att bränna alla pengarna :)
I mitt fall så skulle jag so sagt spenderat "en mindre del" som lite guldkant dock - för det skulle få mig att må bra - men om jag har 2.8 mkr eller 3 mkr efter denna guldkant så är det nog inte skillnaden mellan konkurs och lycka :)
/K
 
A
klaskarlsson skrev:
Det är ju precis det jag skriver. MEN "på banken eller som avbetalt hus" stämmer ju inte - eller ?
Om pengarna "finns i huset" så har jag ju inget "dra-åt-H-E" konto - för jag komemr inte åt dom.
Säger jag upp mig på dan så står jag, visserligen utan lån på huset, men med en elräkning och matkonto som är tomt - och jag kan inte låna på huset för jag har inget jobb...

har jag istället 1 mkr i lån, och 1 mkr på banken, så står jag med en ränta, men med 1 mkr som kan betala räntan och levnadsomkosntader i många många år...

Samma sak med "starta en firma" - har jag inga pengar på banken så kan jag inte bara göra det - utan måste ansöka om riskkapital (banklån eller "riktigt" dito). Har jag istället 1 mkr så kan jag starta ett företag och ha tillräckligt med pengar för både uppstarten och billiga levnadsomkostnader i iaf ett par - tre år...

Konsumerar man ALLA pengar så har man förstås varken eller, och kanske står med en dyr flashig bil och sommarställe i Frankrike (som man inte har råd att flyga till) eller så - men i denna tråd så har jag inte sett ngn som förespråkar att bränna alla pengarna :)
I mitt fall så skulle jag so sagt spenderat "en mindre del" som lite guldkant dock - för det skulle få mig att må bra - men om jag har 2.8 mkr eller 3 mkr efter denna guldkant så är det nog inte skillnaden mellan konkurs och lycka :)
/K
Jag tycker också att det kan vara bättre att ha pengar lätttillgängliga på banken jämfört med att amortera bort allt och behöva be om banken om lån när man behöver pengar (det är en av anledningarna till att jag tagit lån från banken och placerat på högräntekonto).

Men man har ett d-å-h-e-konto även om man amorterat bort allt eftersom man har mindre månadsutgifter. I Sverige kan man oftast både starta eget och bli arbetslös och ändå klara sig hyfsat bra ändå om man har låga omkostnader med hjälp av starta-eget-lån, A-kassa och andra sociala skyddsnät som man kan utnyttja.

Det jag mest försökte poängtera var att man inte behöver konsumera genom att köpa något dyrt materiellt för att få guldkant på tillvaron utan det finns många andra sätt att få guldkant.

Men jag håller med, bränna iväg en hundring eller några stycker gör kanske knappt varken från eller till. Om man inte köper en bil som kostar lika mycket i värdeminskning, bränsle, skatt och försäkring som de amorteringar och räntor man just gjort sig fri från förstås. :|
 
bra-byggare skrev:
I Sverige kan man oftast både starta eget och bli arbetslös och ändå klara sig hyfsat bra ändå om man har låga omkostnader med hjälp av starta-eget-lån, A-kassa och andra sociala skyddsnät som man kan utnyttja.
Om starta eget betyder investering av sig ganska blygsamma 50 kkr, så kan det bli mycket svårt att få till det. Någon A-kassa när du startat eget blir det ju inte, och har du 50 kkr så får du inget från socialen heller.

Starta-eget bidrag utgår (utgick i alla fall år 2004) endast till de som blev arbetslösa, och inte till de som sa upp sig från sitt jobb för att pröva lyckan.

Sparat kapital slår låga omkostnader alla gånger. Och att ha 3miljoner investerat i småhus, det är ett högt risktagande det. Bättre att sprida tillgångarna mellan hus, aktier och banken.
 
A
Marksten skrev:
Bara en fråga som jag själv har funderat över. Hur skulle du göra om du stod inför ett husköp på ca. 3 miljoner och vann det på lotto. Skulle du köpa huset kontant eller låna till huset och ha pengarna kvar?

För att besvara ursprungsfrågan. Jag skulle köpa huset kontant bortsett från några hundratusen (kanske en halv miljon) jag skulle sätta på ett högräntekonto och ha som buffert för att slippa gå till banken om jag skulle behöva pengar och samtidigt göra mig en slant på ränteskillnaden.

Eftersom jag stod inför ett husköp har jag antagligen också räknat ut hur mycket jag skulle behöva betala i månadsutgifter i amorteringar (eller sparande) och räntor. Jag skulle spara (cirkus) hälften av denna summa varje månad i aktier. Den andra hälften skulle jag låta vara kvar på lönekontot och betrakta som "löneförhöjning".
 
Redigerat av moderator:
betalat 1,5- 2 miljoner på huset.
betala av mitt studielån på 100 tusen samt billånet.
säga upp mig från jobbet och börja plugga alt jobba 2 dagar vecka och plugga resten (beroende hur ekonomin påverkas av uppsägning från jobbet)
Investera det som blir över.
Förutsätter ju så klart att min respektive fortsätter jobba så att vi kan behålla nuvarande levnads standard utan min inkomst :)
 
Jag skulle liksom flera andra lägga ca 1 miljon på huset och låna två miljoner till huset.
Med tanke på ränteavdrag och låga räntor är det bättre med pengarna i handen, eller snarare investerade i mer lönsamma tillgångar. Då har man möjlighet att kunna amortera av vid ev. framtida slopat ränteavdrag och/eller stigande räntor, om man inte ser några bra investeringsalternativ.
 
Om vi struntar i lottovinsten och antar att man sitter på ett obelånat hus värt 3 miljoner. Gäller samma "rekommendationer" även då, tex låna upp 2 miljoner och köp en sportbil eller investera i aktier?
 
A
Min röst: Inga 2 miljonerslån, max 1 miljon. Ingen sportbil men däremot högräntekonto och en smula aktier. Samt rejält månadssparande i aktier.
 
Maba skrev:
Om vi struntar i lottovinsten och antar att man sitter på ett obelånat hus värt 3 miljoner. Gäller samma "rekommendationer" även då, tex låna upp 2 miljoner och köp en sportbil eller investera i aktier?
Om man tyckt det sistnämnda vore en bra idé, så sutte man aldrig i ett obelånat hus. Så varför skulle man ändra sig helt plötsligt.

Möjligen när man inser att ett obelånat hus inte är sådär mycket roligare än ett halvbelånat tex.
 
1'' i huset och 2'' i VP
 
3'' räcker ju inte till ett hus iallafall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.