Tycker att många har fantasiskt låg energiförbrukning i sina hus! Vi ligger på ca 800 kWh/månad mitt i sommaren, vilket då inkluderar el och varmvatten. Dvs utan någon värme i huset överhuvudtaget ligger vi på ca 10.000 kWh per år. Med värme landar vi på ca 20.000 kWh/år (250 m2 med tak lyft till nock på övervåningen). Vi har bergvärme. Vad har ni andra för energiförbrukning?
 
200m2, byggår 1979, 10.000Kwh per år exklusive uppvärmning, 4 personer.
Pellets som uppvärmning.

Totalt ca 30.000Kwh/år inklusive pellets
 
Redigerat:
Ca 14000kwh / år inklusive allt.
3 personer i hushållet
Huset är på ca 200m2 byggt 80 och ligger på gränsen till Dalarna.
 
Håller med TS här, jag tycker också att vår elförbrukning är anmärkningsvärd bara sett till hushållselen (vi har bergvärme), jag har riktat mina misstankar mot alla de downlights som vi har gödslat med i taken, insåg att det i kök/hall/vardagsrum sitter knappt 1 kW i effekt. I nedervåningen sitter drygt 600W som går rätt mycket också. I och med att frugan är hemma med småbarnen så är belysningen tänd dagtid mycket. Nu menar jag inte att hon ska famla runt i mörkret men jämfört med den belysning som satt tidigare så är det åtskillgt mer effekt nu.

Vi håller oss delvis borta på vinterhalvåret och har då bara runt 12 grader i 280 kvm kåken som är byggd -75 men ligger ändå på en årsförbrukning på 12.000 kWh.Med 21 grader inne året om så är förbrukningen uträknad att ligga på drygt 20.000 kWh.

Planerar att göra lite strukturerade mätning av elförbrukningen för att få en uppfattning om vad det är som kostar egentligen, det är först då man kan fundera över vad som går att minska.
 
11.500kWh totalt april -09 till april-10
Bergvärme
200m2 + 80m2 källare 15°
Vanligt hus, ingen passivvärme osv.

Familj drillad att tänka energisnålt.
 
Johan Gunverth skrev:
11.500kWh totalt april -09 till april-10
Bergvärme
200m2 + 80m2 källare 15°
Vanligt hus, ingen passivvärme osv.

Familj drillad att tänka energisnålt.
Vad är det ni gör som är energisnålt? Själv kommer jag nästan upp i er förbrukning med bara värmen!
 
Hehe då verkar vi ha ganska högt.

126kvm, 2 personer, byggt 1885. Förra året hade vi 25 000kWh!!! Fast då körde vi elpatron i ackumulatortank och hade inga tätningslister i fönstrena!
 
Jag bor ensam i ett fritidshus från 1969 på 64 kvm i Sörmland. Värmer med direktel som får lite hjälp av rörspisen. Knappt 9000 kWh har jag förbrukat under det senaste löpande året. På sommaren blir det inte mycket. Juni: 151 kWh Juli: 132 kWh. Det är så mycket fönster i huset att man på sommaren inte behöver tända några andra lampor än de över köksbänken.

Erik
 
30 kbm ved plus 22 000 kWh i 300 m2 dragig kalkstenskåk. Ca 900 kWh/månad på sommaren.

Förhoppningsvis börjar den nyinstallerade jordvärmen fungera vilken dag som helst!
 
ca 25 kbm ved + 4000kWh hushållsel
120km + källare
 
Martina 76 skrev:
Tycker att många har fantasiskt låg energiförbrukning i sina hus! Vi ligger på ca 800 kWh/månad mitt i sommaren, vilket då inkluderar el och varmvatten. Dvs utan någon värme i huset överhuvudtaget ligger vi på ca 10.000 kWh per år. Med värme landar vi på ca 20.000 kWh/år (250 m2 med tak lyft till nock på övervåningen). Vi har bergvärme. Vad har ni andra för energiförbrukning?
Martina,
jag tror att det finns en del som uttrycker sig selektivt:x

Jag tror att man kan resonera som så:
Hushållsel (normalbelysning, vitvaror, tvätt), ~5.000kWh/år
Tonåring (dator, mycket tv, släcker aldrig nånstans o.s.v.) ~1.000kWh/år
Värmepump 30-75kWh/m2/år

Ungarnas speldatorer är fruktansvärda el-slukare
 
22000 kWh/år, vattenburen värme med elpanna, samt luft/luftvärmepump. 3 personer, 142 kvm, byggt -43 och dåligt isolerat.
 
För 2009: Fjärrvärme 23683 kWh
El 8305 kWh. 165kvm+80kvm källare.
 
  • Gilla
Muki-73
  • Laddar…
18000 kwh / år ink allt på 170m2 byggt 1945
 
Har just fått elräkningen för oktober 2010: 356 kWh
Nybyggt hus utan egentligt värmesystem förutom braskamin.
Och handdukstorkar 2x80 W förstås.
Skall bli intressant att se vad det landar på efter vintern.
Två pers, 110 kvm, Södra Halland.

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.