Hej!

Ni som har LED belysning i ovandel av fönstersmygen, är ni nöjda?
Vad ska man tänka på? Vill ha varmvitt (eller vitgult) sken. INTE blåvitt...
Vad kostar det att få /fönster i ett nybyggt hus?

Att ha eluttag i fönstersmyg för tex fönsterlampa..Hur har ni löst det snyggt?
Är det värt det?
Hur mycket extra kostar det?
Kan ni visa på bild hur det ser ut?

Ska troligen bygga med Myresjöhus eller Trivselhus under 2011.

Mvh
Susanne
 
Då blir vi nästan grannar (Sånghusvallen)
Jag bytte helt enkelt bort lamputtagen ovanför fönstren mot fördragen el till spottar i fönstersmygen, borrade hål och monterade dem själv. Har satt halogenspottar, sk möbelspottar på 20 watt styck då jag inte tycker LED har kommit tillräckligt långt ännu, och det är enklare att byta enbart lampan mot en LED-dito än hela armaturen.
Det blev skitsnyggt, bland det bästa vi gjort, använder bara dessa på kvällen som allmänbelysning, inga övriga lampor behövs.
 
Vi brukar sätta LED i fönstersmygar. Tänk på att sätta med rätt spridning (beroende på hur högt fönster du har).

Är det ett "normalstort" villafönster så brukar vi sätta dessa:

E7452502p-1.jpg


Om det är ett högt fönster så brukar vi sätta dessa:

20100504161332.jpg


Till byggahus.se admins: Varför i hela världen går det inte att förminska bilderna? (De går fast de blir ändå ingen skillnad)
 
Raskus skrev:
Då blir vi nästan grannar (Sånghusvallen)
Jag bytte helt enkelt bort lamputtagen ovanför fönstren mot fördragen el till spottar i fönstersmygen, borrade hål och monterade dem själv. Har satt halogenspottar, sk möbelspottar på 20 watt styck då jag inte tycker LED har kommit tillräckligt långt ännu, och det är enklare att byta enbart lampan mot en LED-dito än hela armaturen.
Det blev skitsnyggt, bland det bästa vi gjort, använder bara dessa på kvällen som allmänbelysning, inga övriga lampor behövs.
Skoj!:)
Sånghusvallen har vi också kikat på tomter i, men vill gärna bo kvar i Östersunds kommun. Vi står inte heller i tomtkö i Krokomskommun, så vi lär ligga långt bak i kön om vi ställer oss där nu;)

Låter intressant! Vore ju inte så dumt att skippa vanlig fönsterbelysning. Åtminstone i de stora fönstren i matrum och vardagsrum!
Har du bilder?

Susanne

Monterade du dem innan innerväggar var isolerade och klara, eller hur har du löst dragning av kabel och transformatordelen?
 
Rrrrr, märket eller inköpsställe för dylika armaturer?
 
Ser ut som fina lösningar båda två!
Ska kika närmre på dessa.
Vad kostar LED spotarna styck? Har för mig att de brukar kosta en del.
Å andra sidan är det främst tänkt för vardagsrum/allrum och matplats...

Tack för snabba svar:)
Susanne
 
Den som Rrrr visar överst till vänster har jag satt i våra smygar. Funkar fint. Köpte dom på clas ohlson, 3 -pack för 379 tror jag det var. Har dom kopplade till vägguttag som är styrda av skymningsrelä samt timer.
 
Jadu, någon proffsfotograf är man ju sannerligen inte.
Ser bättre ut i verkligheten än vad jag lyckades få det till på bilden.
 
  • DSC02915.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
eran skrev:
Rrrrr, märket eller inköpsställe för dylika armaturer?
Du kan läsa mer om dom genom att klicka på bilden. Båda sorterna finns på elbutik.se tror jag samt alla lokala elektriker. Nån liknande (kanske finns rent av samma?) som dem första bilden (Hide-a-lite) finns på nån affär typ CO, Jula eller liknande.
 
Hur har ni löst installationen rent praktiskt - Dvs, hur följer ni standards vid en dylik installation?

Rör med FK fram, trafo i takdosa?

Vill nog ha samma installation i delar av huset men inser att det blir en del jobb att sätta i en takdosa och VP rör till var smyg, all dragning uppe på vind. Men ska det vara ska det fanken vara ordentligt! d^_^b
Sista biten då - Där VP kommer ur smygen? Värmeskydd från LED'n?

Btw - Novis på LED - Finns det LED drivare avsedda för Dosmontage liknande 12V trafos for Väggdosa/takdosa?
 
Redigerat:
slacker skrev:
Hur har ni löst installationen rent praktiskt - Dvs, hur följer ni standards vid en dylik installation?

Rör med FK fram, trafo i takdosa?

Vill nog ha samma installation i delar av huset men inser att det blir en del jobb att sätta i en takdosa och VP rör till var smyg, all dragning uppe på vind. Men ska det vara ska det fanken vara ordentligt! d^_^b
Sista biten då - Där VP kommer ur smygen? Värmeskydd från LED'n?

Btw - Novis på LED - Finns det LED drivare avsedda för Dosmontage liknande 12V trafos for Väggdosa/takdosa?
I mitt fall (nybygge) drog elektrikern el till en väggmonterad dosa via brytare såklart, sedan tomslang från dosa till fönstersmyg. Sedan borrade jag hål i smygen med en hålsåg (ja, det var nervöst) och där fanns slangen. Sedan drog jag kabel, monterade dostrafos och satte i spottarna.

Ja det finns led-drivare för dosmontage, exempelvis:
http://www.kjell.com/?item=88017&path=
 
Hej "Brittsbo". Nedan finner du hur vi har löst det. Vi har 3 watts LED samt uttag för hängande armatur. Jättenöjda generellt.
Nackdel, lite svårt att se ut fördelen överväger dock.

fonster.jpg
 
Raft och Raskus!
Ser supersnyggt ut! Blir nog sådana för mig. Sen är det inte dumt med extra uttag ovan fönstren, på vägg ändå (tack för bilderna också! Den med uttaget på vägg ovan fönster ska jag speciellt spara och visa upp!), om jag vill ha tex en julstjärna under jul:)

Tack för alla tipsen. Ska notera allt och förmedla till elektrikern den dag det blir aktuellt:)

Mvh Susanne
 
När vi gjorde ett hus på tallbacken satt vi ledspottar i smygen, lamputtag ovanför och halva vägguttaget vid golvet styrt över olika brytare om de i framtiden ville ha stående lampor, hängandes eller bara använda ledspotten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.