hus leverantör?

Vi har skirivt på med Trivselhus. Men nu har det strulat till ordentligt med en säljare som backar på allt han lovade. Vi funderar över att dra oss ur för att inte förstår våra dröm att bygga nytt. men vi vill känna oss säkert innan vi ta den vägen...

Men frågan är: är det verkligen så stör skildnad mellan alla dessa hus leverantör? Alla verkar klara av Bo kravet för 2010..Den Trivselhus vi egentligen ska bygga kostar ca 2,5 för 140 kvm. Rörvikshus kan bygga samma sorts hus NF för 2,6 men då är det 168kvm sen slutligen har vi Vårgårdahus Emyhil som är 2,5 NF för 187 kvm. alla hus är ungefär lika. Om ni skulle jamföra dessa 3, vad är egentligen för skildnad? alla har tjockaväggar, hög standard o.s.v...

hoppas någon har tid att hjälpa oss.... vi vill verkligen uppleva vår dröm av att bygga...
 
Hejsan
finns de inget skrivet på de som säljaren lovade? en tumregel är att allt som lovas ska finnas på papper, vi va stenhårda på detta i våra kontakter med vår säljare och bad om en uppdaterad levdeklartion varje gång vi la till eller tog bort något och de fick vi.
 
Svårt att svara på rakt av, man måste jämföra så mkt. Som uppvärmningen t.ex. Trivselhus har bergvärme som standard som är ca. 100 000 dyrare än FLVP t.ex.

Sedan måste man jämföra vad som ingår invändigt i olika sammanhang. Trivselhus har ju väldigt hög standard på mycket invändigt i badrum, kök, ektrappa m.m.

Det är ganska olika hus du jämför också, framförallt Emyhill är ju ett 2-planshus. Vill minnas att det tillkommer kostnad för grund på deras NF-priser också, så det stannar nog aldrig på 2.5.

Se för övrigt mitt PM jag skickade till er! Vore intressant att se om vi har samma säljare.
 
Sorry, 140kvm alternativet kanske också är 2-plan, missuppfattade för att det lät lite litet för 2 plan och högt pris.
 
Vår säljare på Trivselhus lovade verkligen också för mycket som sedan inte hölls. Om jag hade fått göra något ogjort i mitt liv skulle jag vilja ångra allt negativt, vilket inte vill säga lite, som jag upplevt med detta husföretag.
 
Gusten_12 skrev:
Vår säljare på Trivselhus lovade verkligen också för mycket som sedan inte hölls. Om jag hade fått göra något ogjort i mitt liv skulle jag vilja ångra allt negativt, vilket inte vill säga lite, som jag upplevt med detta husföretag.
Oj, kan du ge några exempel på vad det handlade om? Hade det mer med säljaren i sig att göra än själva företaget?
 
B
dom kan lova mycke som försäljare. bästa är lägga en exakt offert förfrågan. kolla vilka som är billigast, bäst service och bäst att ha att göra me.
 
Inget vi har upplevt alls! Extremt flexibla, god ordning på vad som ingår etc. är vår bild hitills! Kanske är person beroende men som hitills väldigt possitivt...

Vi har kunnat dra ifrån och lägga till annat märke utan problem och ingen diskussion om vem som skall göra vad vid installationen. Är det motsvarande saker sätts det in i alla fall...
 
Kan det vara så att ni talar om olika försäljare?
Stockholm ligger inte i Skåne.
 
kamilenski
Stockholm ligger inte i Skåne
:Dd^_^b ;)
 
varför inte kontakta deras hk och klaga pådom löften ni fått och sedna blivit blåsta på.
hota med plus och allt.
 
blizzet skrev:
Svårt att svara på rakt av, man måste jämföra så mkt. Som uppvärmningen t.ex. Trivselhus har bergvärme som standard som är ca. 100 000 dyrare än FLVP t.ex.

Sedan måste man jämföra vad som ingår invändigt i olika sammanhang. Trivselhus har ju väldigt hög standard på mycket invändigt i badrum, kök, ektrappa m.m.

Visst låter det bra med berg/jordvärme som standard, men då tycker jag ni ska fråga er varför? jo för dom klarar inte energikraven med flvp. Och det är billigare att slänga på en berg/jordvärme än att bygga hus som är så pass isolerade att dom klarar energikraven. Många husföretag fick öka isolering i grund väggar och tak för att klara de nya energikraven som kom 2010, Trivselhus tog den enkla vägen och la in berg/jordvärme istället.....Så frågan är hur hög standard det egentligen är??
 
Redigerat:
Malmöbyggaren skrev:



Visst låter det bra med berg/jordvärme som standard, men då tycker jag ni ska fråga er varför? jo för dom klarar inte energikraven med flvp. Och det är billigare att slänga på en berg/jordvärme än att bygga hus som är så pass isolerade att dom klarar energikraven. Många husföretag fick öka isolering i grund väggar och tak för att klara de nya energikraven som kom 2010, Trivselhus tog den enkla vägen och la in berg/jordvärme istället.....Så frågan är hur hög standard det egentligen är??


Vi har diskuterat detta förut i specifik tråd fram och tillbaka som jag startade. A-hus som vi jämförde med har snäppet bättre isolering t.ex. Men Trivselhus provtrycker alla sina hus STD, vilket inte direkt många fler gör och har väldigt bra värden på sina provtryckningar, så det räcker åtminstone för oss.

Trivselhus har levererat bergvärme som std i runt 6 år så fanns väl ingen anledning för dem att byta med de nya kraven till något SÄMRE, eftersom de klarade kraven redan innan de nya hårdare 2010 sattes? Så det är fel att säga att "man satt dit det först nu för att klara energikraven nu".

Med Nibe 750 som alla använder numera för att klara kraven så klarar nog Trivselhus dem också. Annars skulle jag bli förvånad, då VÄLDIGT billiga andra tillverkare gör det t.om utan att nämna några namn. (Eller säger sig göra åtminstone).

Vi kom i alla fall till slutsatsen att Trivselhus och bergvärme blev självklart eftersom husen vi jämförde hade samma pris och A-huset varm indre, då vi lär spara ett antal tusenlappar per år i uppvärmning jämfört med Nibe 750. Möjlighet till FTX och kyla försvinner också med Nibe 750.

Hade det skiljt 200 000 eller något mellan husen så kanske vi hade valt A-hus då payofftiden för bergvärme inte hade betalat sig.

Ett ytterligare mer välisolerat hus hade inte betalat sig förrän den dagen det finns ännu bättre uppvärmningar än idag, och vem vet hur långt fram det är? Då tycker jag det är roligare med högre std invändigt som är något man lever i dagligen. Men smaken är som baken, gillar man sina väggar mer än resten så...

Dessutom är väl inte hög standard bara uppvärmningen, utan då menar jag allt invändigt, isolerade innerväggar, spån bakom gips i både innervägg/yttervägg, badrum, kök, detaljer etc. Det gjorde dem överlägsna i våra jämförelser p.g.a modellen vi ska bygga med TH i offerten blev ovanligt billig.

Eftersom TH är flexibla så hade man kunnat öka på det om man vill med isolering och bygga rejält energisnålt med TH om man vill det. De har ju ett helt koncept för energihus, och "Äntligen Hemma-huset" har ju hyfsad konstruktion och täthet...
 
Med Nibe 750 som alla använder numera för att klara kraven så klarar nog Trivselhus dem också. Annars skulle jag bli förvånad, då VÄLDIGT billiga andra tillverkare gör det t.om utan att nämna några namn. (Eller säger sig göra åtminstone).

Klicka på bifogad länk så kan du läsa att dom endast klarar kraven med frånluftvärmepump i skåne. Detta är Trivselhus information så det borde väl stämma??
http://trivselhus.se/sv/att-bygga-trivselhus/lagenergihus/

Dom har heller ingen installationszon, dvs att plasten ligger precis innanför gipsen. Så när man sätter upp en tavla eller ngt så görs det hål i plasten och värmen läcker ut ur huset, det känns väldigt budget tycker jag.
Trivselhus är fantastiskt duktiga på arkitektur och marknadsföring, dvs det som ögat ser. Men det som ögat inte ser bryr dom sig uppenbarligen inte så mycket om....
 
Redigerat:
Malmöbyggaren skrev:
Klicka på bifogad länk så kan du läsa att dom endast klarar kraven med frånluftvärmepump i skåne. Detta är Trivselhus information så det borde väl stämma??
[länk]

Dom har heller ingen installationszon, dvs att plasten ligger precis innanför gipsen. Så när man sätter upp en tavla eller ngt så görs det hål i plasten och värmen läcker ut ur huset, det känns väldigt budget tycker jag.
Trivselhus är fantastiskt duktiga på arkitektur och marknadsföring, dvs det som ögat ser. Men det som ögat inte ser bryr dom sig uppenbarligen inte så mycket om....
De där siffrorna fanns där innan Nibe 750 började säljas...så det är siffror från innan den kom till skulle jag kunna säga med 95% säkerhet då de varit där väldigt länge. De borde dock uppdatera med info om t.ex. värden på Nibe 750 eller hänvisa till med vilken pump värdena är hämtade för på de som står där. Jag var medveten om redan för ett halvår sen när vi började vår process.

Plasten innanför gipsen, det håller jag med om, det är en liten nackdel. Men det är också något som fungerat väl i många år. Jag har inte tänkt göra några enorma hål i ytterväggarna så att det skulle bli några enorma skillnader på energiåtgången. Då får du nog göra rätt bra STOOORA hål och hänga upp 1000 tavlor....och ja...då kan jag ta den minimala energiåtgången extra som iaf kommer vara lägre än med Nibe 750.

Budget och budget, det är mer budget att inte ha spån innanför gipsen ens som många inte har std. Isolerade innerväggar är heller sällan std som i t.ex. Myresjöhus mfl.

På tal om budget är det också pinsamt låg std invändigt hos andra leverantörer på sådant som borde vara självklart för de flesta att att välja till. D.v.s. pengarna springer iväg där på deras undermåliga kök och vitvaror.

Men du verkar vara typen som vill kunna skryta med dina väggar, vilket nog imponerar på föga få framför helheten. Framförallt vid en ev. försäljning så lär du få bättre betalt och fler intressenter om du har hög std på allt annat än ber mäklaren framhäva "vilka enormt grymma väggar" det här huset har. :)

Summa sumarum, det finns bättre väggar m.m, vi har gått igenom marknaden fullständigt i princip. Hade jag byggt ett hus och haft obegränsat med pengar hade man tagit allt det bästa självklart och då hade vi nog byggt lösvirke, men man får kompromissa och detta var det klart bästa för oss för dessa pengar.

För din vetskaps skull så klarar t.ex. inte Eksjöhus heller FLVP på större hus när vi var där (Osäker på om de använde nibe750). De har installationszon och plasten längre in också.

Jag anser att många leverantörer spelar på låga priser genom att ha just FLVP vilket ger kunden dyrare driftskostnader och mindre möjligheter.

Du försöker framhäva budget genom att bara titta på en sak, man får se lite mer till helheten. Vi har redan gjort vårt val, så det är svårt att påverka oss, men jag skulle välja samma leverantör igen för dessa pengar och standard, och maximal flexibilitet som de erbjuder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.