Hej,

Jag funderar lite på att byta ut delar av fordonsparken för att skaffa mig bättre möjligheter att dra tungt. Detta är drivet av ett behov av att i första hand dra båtar och byggmaterial. Det har visat sig att jag relativt ofta har behov av att ha 3500kg på kroken och då behöver dragbilen anpassas till det. Idag är det en stackars volvo som får kämpa med detta och det blir inte bra i längden.

Jag skulle därför vilja ha lite förslag på lämpliga bilar som uppfyller följande spec:

1. Max släpvagnsvikt 3000-3500kg
2. Automatlåda
3. Lågväxel (möjligen listans enda börkrav)
4. cirka 60kkr (inte 100k, inte 80k, kanske 65kkr). Ej flexibelt.
5. Rosthögar som bara funkar som byggbilar är inte ett alternativ, ska även funka som andrabil i familjen.
6. 4x4

Jag tänker just nu i termer av:

Jeep Grand Cherokee (finns i alla prisklasser och skick)
Mercedes ML

Vad mer finns? Bilen kommer rulla drygt 500 mil om året gissar jag, så bränsleförbrukningen är struntsamma.

Tahoe's, Silverados, Dodge Rams i denna prisklass är ofta jäkligt ruttna eller så har dom rullat 98000mil. Nått japanskt kanske?
 
KingCab eller L200 är väl självskrivna kandidater och Landrover Defender?
Den kombinationen kräver BE men utgår från att du vet det.

Fördelen med pickuper är att de är rambyggda och inte lika känsliga för rost i bärande delar såsom självbärande konstruktioner såsom cherokee.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Den kombinationen kräver BE men utgår från att du vet det.
/Kent
ALLA fordon som ska kunna dra 3000-3500kg kräver BE-kort.
 
Ska användas som andrabil i familjen... Innebär det dubbelhytt i så fall?

Kan annars rekommendera en Cheva pickis.
Är grymt nöjd med min 1500 silverado stepside d^_^b
Dotterns absoluta favoritbil dessutom.

Min är mer en "byggbil", men budgeten var också mindre än hälften än din :blushing:
 
Ola78
Toyota Hilux är väl en annan kandidat som borde kunna uppfylla dina krav.
 
King cab fanns det inte många av på blocket, men dom verkar inte få dra mer än 2500kg och det duger inte. En L200 fick dra ännu mindre så det går också bort. Dock är det ju avsevärt bättre dragbilar än en XC70.... :=) Men, släpvikten är ett skallkrav så dessa japps går bort.

Landrover Defender går nog bort - jag gissar att du tänker på Discovery-modellen - det skulle nog kunna funka....!

Körkort: Ja, givetvis är BE en grundförutsättning.
 
V8dc skrev:
Ska användas som andrabil i familjen... Innebär det dubbelhytt i så fall?

Kan annars rekommendera en Cheva pickis.
Är grymt nöjd med min 1500 silverado stepside d^_^b
Dotterns absoluta favoritbil dessutom.

Min är mer en "byggbil", men budgeten var också mindre än hälften än din :blushing:
Ja, det är nog så att det måste kunna åka fyra i bilen faktiskt. Kolla vad jag råkade springa på när jag tittade lite:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Chevrolet_stepside_1500_silverado_4x4_30474454.htm?ca=11&w=3 :wow:d^_^b:) Och jag som ska till Sundsvall på onsdag.....

Ser fruktansvärt fin ut men vad har den för motor egentligen?

Jag tittar förstår på chevor också, men har inte riktigt hittat rätt där ännu.... Egentligen är det ju en modern Dodge Ram jag vill ha, ju större desto bättre, men det har jag inte pengar tilll.....
 
Den där verkar ju kanonfin!
Hade inte tvekat om det inte varit för enkelhytten då.
Min stepside ser ju likadan ut (ja inte lika fin) och är reggad för tre pers inklusive föraren.

Motor på den är väl samma som min, en 350.

Annars så kanske en dodge durango skulle passa?
Är svag för dessa... Enda nackdelen skulle väl vara att jag tror inte de har sålts i sverige.
Nu rättar nog någon mig, men tror att alla är importer. Om nu det är en begränsning.
 
Jag har en Jeep Grand Cherokee, en 97a me lilla V8an på 5,2 liter. Den är (till skillnad från vissa andra märken) :cool: rostfri, har aldrig rostat utan är hel och fin efter 23000 mil.
Den är kanon att dra med och mycket trevlig för övriga familjen att ha som andrabil, till skillnad från rambyggda pickisar och sånt har den personbilskomfort. Lättskruvad bil med gott om reservdelar och som funkar på riktigt i skogen inte minst på lågväxel.
Rejält med lastutrymme eftersom den är en kombi med nedfällbart baksäte.

Det sämsta med den är väl kostnaden för bensin men det beror ju i första hand på skatter och inte på bilen :p
 
Nope, Defendern, popnitad alukaross på en ram i nästintill järnvägsräls så rostproblemet är väl löst där. Som familjebil? Tja, barnen lär uppskatta att åka i en ThombRaider-bil *S* däremot är den inte så kul på motorväg men det går.
Att man sen _garanterat_ tar sig fram i _alla_ väglag är ju inte helt fel, däremot så kan det vara smart att sätta i en extra spärr till diffspärren så den inte läggs i av oförstånd/okunskap, lite väl lätt att dra sönder saker om man inte vet vad man gör men den vanliga 4x4 (permanent) funkar i de flesta fall.

Som dragbil? tja inte provat men klarar en traktor av att dra ekipaget så lär Defendern göra det med, men då med 4x4 och diffspärrar. Finns skäl att de är vanliga runt om i världen.

Ett tips oavsett vilken du väljer, byt alla oljor direkt och se till att ha högsta kvalitet i diffar, fördelningslåda och växellåda. Jag körde med Castrol och QS som var MIL-specade och bytte dessa var 2000'e mil. Rätt smart tycker jag eftersom det är mycket belastningar där men just det där missköts ofta. Finns inga oljor som klarar flera år och speciellt inte om man rekommenderas EP-tillsatser.

/Kent
 
V8DC - Durangon ser lite mesig ut så den slipper jag gärna. Nu har vägverket stängt sin upplysningstjänst så jag kan inte heller kolla vad den får dra. Misstänker att den är lite klen.

JanÅ - du som har en GC, vad är det som går sönder på dessa bilar? Vilken modell ska man ha/inte ha?

Snickarboden: Jag hade en Transit med cirka 50hk förut. Det funkade som byggbil (perfekt) men iövrigt var den en katastrof. Defendern kräver nog lite mer av entusiasm över just den modellen för att funka. 100hk i en sådan är mindre än jag orkar med till vardags. Vid närmare eftertanke är det nog så att bilen måste funka som bil #2 också, dvs japanska hyttbilar eller plåthögar som defendern funkar nog inte i praktiken. Bra tips om oljorna, ofta behövs det ju inte så mycket för att grejorna ska rulla problemfritt - lite sunt förnuft bara.
 
Tyresö
V8dc skrev:
Ska användas som andrabil i familjen... Innebär det dubbelhytt i så fall?

Kan annars rekommendera en Cheva pickis.
Är grymt nöjd med min 1500 silverado stepside d^_^b
Dotterns absoluta favoritbil dessutom.

Min är mer en "byggbil", men budgeten var också mindre än hälften än din :blushing:

Cheva pickis finns med "dubbelhytt" och heter då "Extender". 6-fotsflaket heter "Shortbed" och 8-fotsflaket heter "Longbed"

Den optimala bilen (som dessutom utstrålar manlighet) för dom dragvikterna och hyttkraven är:

Chevrolet 1500 (alt. 2500) Silverado Extender Shortbed.
350-motor med lågväxel och 4 x 4.

En 90-talare kostar inte mycket över 30.000 kr
 
MathiasS skrev:
Ja, det är nog så att det måste kunna åka fyra i bilen faktiskt. Kolla vad jag råkade springa på när jag tittade lite:

[länk] :wow:d^_^b:) Och jag som ska till Sundsvall på onsdag.....

Ser fruktansvärt fin ut men vad har den för motor egentligen?

Jag tittar förstår på chevor också, men har inte riktigt hittat rätt där ännu.... Egentligen är det ju en modern Dodge Ram jag vill ha, ju större desto bättre, men det har jag inte pengar tilll.....
Men den kan väl inte dra 3,5T?
 
Näe, jag tror faktiskt inte det. Och tre platser funkar inte heller för mig. Men den var jäkligt fin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.