Just det! Det tog bara 5-6 månader att hitta rätt exemplar. Rena impulsköpet.
 
MathiasS skrev:
Äntligen någon med ett enkelt problem att lösa. Köp bara en WJ från 02 och framåt så är du safe. Om jag inte minns fel så beror på problemen med topparna på bristfällig kylning vilket i sin tur beror dålig fläktdrivning som inte funkade korrekt. Kan leta upp detaljerna kring detta om du vill.

Köp en WJ. Helst en Overland förstås men dom kan vara lite sega att hitta i bra skick.
Tack för tipset! Jag får gräva lite djupare om WJ.

När jag läste om dessa problem uppfattade jag det som att det inte bara berodde på underdimensionerat/felkonstruerat kylsystem utan en felaktig tillverkningsteknik när man värmer/kyler/pressar i ventilsätena och att det även gällde 5,7L och 6,1L som tillverkades på samma sätt. Om du har lite länkar med mer info är detta uppskattat!

sir_daniel skrev:
Det du tänker på är L322 den efter 00 som fick BMW motor, den hade dessa problem, motorerna innan är i grunden en buick motor som byggts om och förbättrats av landrover/rangerover.
har just nu en p38 -96 4.0 manuell. Väldigt nöjd förutom vid kökörning (iof är jag alltid det när jag inte kör automat)
billiga delar från England och lätta att skruva med :)
Har precis som "Ullberg" uppfattat det som att problemet med Land Rovers v8 i allra högsta grad gäller P38 och Discovery 2, där Rover snarare förstört än förbättrat Buickmotorn genom att borra till 4,6L och inte underhålla tillverkningsverktygen vilket medfört att toleranser ligger utanför spec redan då bilen är ny.

Jag skruvar gärna själv och är inte avskräckt av alla andra egenheter som Land Rovers verkar ha, men detta är tyvärr en dealbreaker för mig.

http://robisonservice.blogspot.se/2009/10/all-you-ever-wanted-to-know-about-land.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.