Status
Tråden går ej att kommentera.
MathiasS skrev:
Nu tror jag det går bra att stänga den här tråden i en vecka och sedan öppna den igen när flugorna lämnat sockerbiten. Det är ärligt talat mest trams som skrivs nu från alla håll och kanter.
MYCKET bra skrivet... gör slag i saken Mathias ! d^_^b

Jag måste snart inta ryggläge och stänger du inte är ju risken att man missar någonting. :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag rankar dem personligen i ordningen med ex.moms priser...
(Dessutom vill jag tillägga att efterfrågan naturligtvis höjer dessa pengar)

Målare - 300
(Har ganska liten maskin & verktygspark och kräver ingen speciell lokal el. bil)
Plåtslagare - 350
(Har behov av lokal för tillverkning men ganska få verktyg & maskiner i sitt behov)
Snickare - 375
(Har behov av ganska stor bil samt lokal och har ett stort behov av många ofta dyra maskiner)
Bilmekaniker - 500
(Har behov av lokal och en del dyra maskiner, lyftar m.m samt specialutbildningar)
Advokat - 500
(Lång och i många fall kostsam utbildning, dock tycker jag det spårat ur med över 1200:-/tim)
Jag anser nog att man ska titta på pensionsåldern också, timpenningen ska faktiskt också räcka till pensionen. Av de ovan listade kategorierna, anser jag att advokaten har högst pensionsålder och behöver sätta av minst pengar till framtida pension.

Dessutom har vi glömt rörläggare och elektriker.
Jag undrar vilken beläggningsgrad som de har, dvs hur många timmar de verkligen kan debitera för per vecka.
Snickare har definitivt högre beläggningsgrad, de är ofta ute hela dagar på samma ställe. För en rörläggare tar det en timme att byta min kran, sedan ska han till nästa ställe. Det är tveksamt om han hinner byta 8 kranar om dagen.
Ju lägre beläggnigsgrad som branschen har - desto högre timpenning
 
KungAnka skrev:
Tips till hanntverkare som vil ha gott om jobb: Sätt ihop ett bra CV med referensjobb samt telefonnummer till referenserna. Varje gång du gjort ett bra jobb frågar du kunden om hon vill vara referens, sen sätter du upp uppdraget på ditt CV. CV:t kan sen skickas med varje offert. Det blir lite jobb framför datorn, men offerterna får bättre genomslag.
Hej och hå att jag skulle ställa upp på att folk ringde mig i tid och otid.

Det finns nog andra som kan ställa upp mot en smärre ersättning...

Men lite mera allvarligt, jag tror inte att seriösa referenter ställer upp på det.
 
detta är ju ingen nyhet, this is the shit, så här är det, welcome to the reality,

hantverkare vinner på på att acceptansen är olika hög, kunden vågar inte klaga, vet inte bättre.

jag renoverar ett 1910-tals hus. skorstensmannen siliconade plastventil på fasaden, siliconkanten runt om var lika bred som skorstensmannens käft när han fick jobbet, snickarens vattenpass måste varit sönder eller var han tung på droger, murarens känsla för finess försvann långt innan vintern kom och jobben blev få, kakelsättarens faktura var lika saltad som jobbet var dåligt utfört.
nä, bättre att göra själv. efter att haft "en riktig hantverkare" på plats (det verkar finnas ungefär 1 på 5), så vet man hur det går till.
Mina råd till husrenoverare är följande:
1. köp ALLTID ALLT material själv (gå inte på tjafset om att hantverkaren får det billigare, inte ens om hantverkaren är din gamla skolkamrat, svåger, brylling, eller din gamla kompis från högstadiet).
2. Alla jobb över 10 000 kr, plocka in en besiktningsman.
3. Fråga efter FAST PRIS.
4. Blir du lurad och inte kan göra något åt det, "spread the words, let the people know", gå om på alla sajter, rejta, eniro, facebook, etc. och berätta om hur lurad du är, skäms lite, men den som skäms mest är den som lurat dig.
5. Åter igen, KÖP ALLTID MATERIALET SJÄLV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! annars betalar du för optimeras priser när hantverkaren handlar på byggmax. (ifrågasatte senaste hantverkarens (en kompis kompis) materialkostnad som var 300 procent högre än inköp).

lycka till :)
 
dast skrev:
Hej,

Det märks att du inte vet vad du pratar om. Jobbar inom industrin, och på mitt företag är det ingen som tjänar nån storkovan. Jag är anställd som vilken arbetstagare som helst, och har en lön något över meddellön för min ålder. Dock så har jag 5 år studieskulder och därför även 5 års utebliven inkomst (1,25 miljoner?) att tjäna igen på de som började jobba direkt efter gymnasiet.

Till det ska jag kanske tillägga att för vår yrkesgrupp är det i princip omöjligt att jobba svart, så några "dolda" inkomster är det inte tal om.

Smutsa ner mig gör jag dessutom gärna på min fritid! d^_^b

Kanske är det så att de hantverkare som blir över till oss privatpersoner är bottenskrapet, och de bästa och med mest serviceanda knyts upp av företag till större jobb. Bara en teori...
Hur många gamla hantverkare har du sett, kontra med folk nära pensionen på din firma?
Har bekanta som tvinga omskola sig pga ryggproblem före 30 års ålder. Jobbar själv på kontor och är glad för att inte behöva slita ut mig
 
Efterfrågan styr priset och om det är rätt har väl diskuterats i många trådar. Jag tycker det är OK. Det som är det stora problemet är när man betalar för något som är undermåligt, inte fackmässigt och inte motsvarar den tjänst man beställt. Oavsett om man tar mycket eller lite betalt så ska man leverera den tjänst som kunden kan förvänta sig och/eller vad man kommit överens om till det pris man avtalat. Jag har precis som många andra råkat ut för problem med hantverkare, men har också många positiva erfarenheter. Det som är knepigt är få hantverkare/entreprenörer som gjort ett dåligt jobb som konstaterats av oberoende besiktningsmän att ta sitt ansvar och åtgärda problemen.

Min svärfar är snickare och flera av mina bekanta är hantverkare, så jag såg det överhuvudtaget inte som ett problem att råka ut för klantiga eller oseriösa hantverkare när vi skulle bygga nytt (blåögd javisst) Men, med tanke på vad jag läst så la vi ner oerhört mycket tid på avtal etc vilket var räddningen. Jag har hört de flesta ursäkter till varför man inte ska behöva ta ansvar för det man gjort och det är tragiskt att man måste ta till advokat eller liknande för att få något gjort. Men att få bort oseriösa/okunniga byggare bygger på att vi som kunder har kunskap om hur slutresultatet borde se ut och också vågar ta striden när det inte blir som man kan kräva.

En av våra besiktningsmän sa rakt ut att han tycker att det är eländigt hur VISSA hantverkare/entreprenörer behandlar privatpersoner och vägrar ta ansvar för uppenbara byggfel eller ich fackmässigt utförande. MEN det som han anser krävs är att man som kund ställer krav och vägrar gå med på taskiga undanflykter och billiga försök att köpa sig fri om inte nu undanflykterna funkar. Som han ser det så måste det kosta att göra fel, fuska eller medvetet slarva och det är i slutänden ingen annan än vi som konsumenter som har det ansvaret att driva krav när man fått ett undermåligt arbete utfört. Ett väldigt gott exempel är Herr Peter på badrumsforumet som efter lång process med advokat fick rätt. Jag håller med besiktningsmannen att kostar det mer än det smakar att göra fuskjobb så då är det inte värt det.

Tyvärr finns det nog ingen enkel lösning att slippa de mindre seriösa hantverkarna, men tydliga avtal ger bättre möjligheter att driva saken, ingen betalning före besiktigat jobb ger chans att dra i handbromsen om det är käpprätt åt skogen och jag kan hålla med många andra som kräver att branschen tar ett mycket större ansvar för att "hjälpa" kunderna att hitta de seriösa hantverkarna. Både privatpersoner och seriösa hantverkare tjänar på att göra det svårare för skojare.

Jag tycker faktiskt, trots att några hantverkare blir fullständigt vansinniga, att det är bra att man delar med sig om alla problem man haft med olika hantverkare. Det hjälpte mig väldigt mycket att läsa om vad andra råkat ut för och jag tyckte att jag gjorde allt för att undvika samma situation och ändå gick det lite åt skogen:(, så alla erfarenhet är bra oavsett om de är dåliga eller bra!
 
Redigerat:
hans j w skrev:
detta är ju ingen nyhet, this is the shit, så här är det, welcome to the reality,

hantverkare vinner på på att acceptansen är olika hög, kunden vågar inte klaga, vet inte bättre.

jag renoverar ett 1910-tals hus. skorstensmannen siliconade plastventil på fasaden, siliconkanten runt om var lika bred som skorstensmannens käft när han fick jobbet, snickarens vattenpass måste varit sönder eller var han tung på droger, murarens känsla för finess försvann långt innan vintern kom och jobben blev få, kakelsättarens faktura var lika saltad som jobbet var dåligt utfört.
nä, bättre att göra själv. efter att haft "en riktig hantverkare" på plats (det verkar finnas ungefär 1 på 5), så vet man hur det går till.
Mina råd till husrenoverare är följande:
1. köp ALLTID ALLT material själv (gå inte på tjafset om att hantverkaren får det billigare, inte ens om hantverkaren är din gamla skolkamrat, svåger, brylling, eller din gamla kompis från högstadiet).
2. Alla jobb över 10 000 kr, plocka in en besiktningsman.
3. Fråga efter FAST PRIS.
4. Blir du lurad och inte kan göra något åt det, "spread the words, let the people know", gå om på alla sajter, rejta, eniro, facebook, etc. och berätta om hur lurad du är, skäms lite, men den som skäms mest är den som lurat dig.
5. Åter igen, KÖP ALLTID MATERIALET SJÄLV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! annars betalar du för optimeras priser när hantverkaren handlar på byggmax. (ifrågasatte senaste hantverkarens (en kompis kompis) materialkostnad som var 300 procent högre än inköp).

lycka till :)
De gånger jag varit med om att kunder köpt allt material själv så har det i 100% av gångerna blivit dyrare för kunden i slutändan. Detta inte pga att materialet i sig är dyrare, utan de är oftast mycket billigare, utan anledningarna har varit:

* Då kunden köper material själv kan h*n endast köpa hela förpackningar/hela rullar med kabel tex. Kunden får alltså själv betala för spill, vilken h*n inte räknat med.
* Kunden köper dåligt material som inte går att använda, får sedan problem att återlämna skräpet (speciellt om det är köpt på nätet)
* Kunden köper fel typ/modell av material som inte passar ihop osv..
* Kunden köper material som hantverkaren inte är van att arbeta med = går åt mer arbetstid.
* Om en egeninköpt produkt går sönder inom garantitiden så måste kunden själv byta denna, eller betala för att någon kommer och byter den.

Slutsats: Köp gärna material själv, men gör då också arbetet själv!
 
Redigerat:
HEM2121 skrev:
6000,00 är inte så många kronor om man slår ut det X antal kunder/år.
Är väl använda pengar för att särskilja sig från de oseriösa företagen.
Dessa 6000 kr/år ser jag som en marknadsföringskostnad.

Det är väl värda pengar om man vill expandera sin verksamhet.

Men om man ändå har tillräckligt med jobb, varför ska man då lägga ut pengar för att få fler kundkontakter som man inte klarar av att serva och tjäna pengar på?

Om orderboken är full, varför ska man lägga pengar på att överfylla den?
 
Jag håller till viss del med Magnu, men träffar man på en hantverkare som har tid och inte är ansluten till seriös organisation, ska man då skippa den rakt av. För hantverkaren som har fullt upp spelar det mindre roll men för att en kvalitetsstämpel ska bli effektiv så måsta alla seriösa vara ansluten annars försvinner poängen lite.
 
storkarp skrev:
Bjoern. var har du vari de senaste 20 åren? Tror knappast att man latar sig inom kummunsektorn numera. Uppdragen är numera ofta så pressade att de är helt omöjliga att hinna med. I det privata anställer man en till om man inte hinner med men inte i det offentliga. Där kör man personalen i botten och tar sedan in nya.
Det beror nog på vilken del av det kommunala man jobbar. Jobbar man inom produktionen med relativt okvalificerade tjänster och låg utbildning, då håller jag med dig.

Däremot, om man jobbar högre upp i administrationen, där är jag inte lika säker på att det förhåller sig så.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Till sist ska det tilläggas att jag absolut inte försvarar alla katastrofer till hantverkare som finns men någonstans måste man ju inse att det finns katastrofer inom i princip alla yrkeskategorier i detta landet.
Kan jag absolut intyga.

Enda skillnaden är att det inte är privatpersoner som betalar deras löner.

Tänk vad underhållande det skull vara att läsa ett forum där chefer ondgjorde sig över sina medarbetare inom alla branscher
 
som ensamstående med behov av att äga bil för dagiskörningar insåg jag i våras att lönen jag får som lärare efter 4 års studier och 10 års arbetserfarenhet i en av sveriges största städer inte räcker till.

kanske borde jag prioritera bort semester men det är nu som min dotter vill resa så något kände jag att jag behövde göra. efter att ha tröttnat på att be om att få arbeta extra så bestämde jag mig för att jag ville testa att köra på ett eget företag. eftersom renovering är något av det roligaste jag vet så var valet ganska så enkelt trots att jag saknar utbildning.

så efter att ha kollat och dubbelkollat med försäkringsblaget, knepat ihop en halvkass Blocketannons och efter en tid en ännu sämre hemsida utan egen domän så började telefonsamtalen komma in.

i kontakten med kunderna är jag helt ärlig och talar om vad jag har för erfarenhet, avsaknad av utbildning och att jag behöver dela upp arbetet över tid eftersom jag inte kan lägga min fasta tjänst åt sidan. jag är också väldigt noggrann med att inte ta på mig arbete som jag inte vet att jag klarar av kunskapsmässigt eller tidsmässigt.

eftersom detta är ett extraknäck för mig och jag fortfarande känner mig för hur mycket jag vill arbeta och vilken inriktning, så går min verksamhet inte att jämföra med en firma som ska dra in en hel lön men jag har trots detta dragit några slutsatser:

* folk är otroligt rädda för att bli lurade och är trötta på arroganta försenade hantverkare.
* när jag sätter ett tak på tidsåtgången så är det ofta betydligt lägre än offerter som tagits in från erfarna hantverkare. detta trots att de har varit betydligt mer erfarna, med större maskinpark och med bättre erfarenhet att i förutse materialåtgång etc. mina planeringar har hållt förvånansvärt bra.
* behovet av kvalitativ hantverkshjälp är enormt.
* kunder tar aldrig/mycket sällan kontakt med referenser vid mindre arbeten
* många väntar till sista sekunden med att leta upp hantverkare för projekt som de planerat i månader - här öppnas det upp för desperata beslut och risken att man "tar vad man får tag på"
* vvs-branschen skär guld med täljkniv
* att man ofta kommer ut till kunder som råkat ut för hantverkare (även etablerade firmor) som absolut inte sett till helheter, estetik eller gett relevanta råd.
* visst kan man räkna fel på tid ibland, men det får man ju stå för själv och försöka sprida ut på samtliga kunder. men med erfarenhet så har man ganska så bra koll på hur lång tid saker och ting tar. kunder har förståelse för det och i offerten kan man faktiskt påtala att det finns okända faktorer som man t ex kan fakturera per timme.

för att få tag på bra hantverkare tycker jag att man ska utnyttja sina nätverk, kompisar, arbetskamrater, barnens kompisars föräldrar osv för att pejla av terrängen så bra som möjligt, ofta får man fler tips än man räknar med. det är också viktigt att man börjar i tid, man kan inte riva köket och sen komma på att någon ska komma om 2 timmar och koppla in blandaren och diskmaskinen. då får man ta vad man förtjänar.

helt kan man inte vaccinera sig, har haft riktigt dåliga hantverkare på rekommendation.

för mig som företagare är varje kund värd enormt mycket som reklampelare och det bästa berömmet är självklart när nöjda kunder återkommer.
 
Rrrrr skrev:
De gånger jag varit med om att kunder köpt allt material själv så har det i 100% av gångerna blivit dyrare för kunden i slutändan. Detta inte pga att materialet i sig är dyrare, utan de är oftast mycket billigare, utan anledningarna har varit:

* Då kunden köper material själv kan h*n endast köpa hela förpackningar/hela rullar med kabel tex. Kunden får alltså själv betala för spill, vilken h*n inte räknat med.
* Kunden köper dåligt material som inte går att använda, får sedan problem att återlämna skräpet (speciellt om det är köpt på nätet)
* Kunden köper fel typ/modell av material som inte passar ihop osv..
* Kunden köper material som hantverkaren inte är van att arbeta med = går åt mer arbetstid.
* Om en egeninköpt produkt går sönder inom garantitiden så måste kunden själv byta denna, eller betala för att någon kommer och byter den.

Slutsats: Köp gärna material själv, men gör då också arbetet själv!
Konstigt att du har den erfarenheten,
av samtliga hantverkare jag anlitat så har pålägget varit extremt långt över Marknadspriserna av de hantverkare jag anlitat som talat om för mig att jag ska köpa materialet själv, har det alltid blivit billigt.
Jag är inte så korkad att jag köper skitmaterial eller storförpackningar. köper inte heller skit där man måste tänkta på garantitid. MAN KAN JU FAKTISKT FRÅGA HANTVERKAREN SJÄLV VILKA MATERIAL SOM ÄR BRA.
summa summarum är att HANTVERKAREN GER F-N I MATERIALET bara hantverkaren på något sätt kan göra pengar på det.
Jag är inte dum i huvudet. Jobbar inom fastighetsbranschen och ser alltför ofta hur hantverkare gör allt för att göra så mycket pengar som möjligt. En gång i tiden när man var lite grön så klockade jag hur lång tid saker egentligen tog och hur mycket materialkostnaden egentligen var. Ex. laga porttelefon, pris, över 2000 kr för lagningen, emedan jag nästföljande gång byte hela enheten utan förkunskaper på 15 min, summa materialkostnad + tid ca, 520 kr. Byte av blandare tar enligt företag mellan 3-4 timmar, vad tror du det tar egentligen? Max 45 min, med ställtid, max 1 h och 45 min.
Byte av displaylock på portelefonsystem, pris enligt hantverkare/företag 4600 kr. Pris då man lägger 10 minuter på att ringa och kolla reservdelar och laga det själv 20 kr + 20 kr i verktygskostnad + tid 20 minuter (kan man säga 200 kr för 20 minuter?) okej, då blir summan 240 kr. Nä, antingen bor du på en plats där hederligheten står som galjonsfigur för ens levnadssätt eller så har du haft tur. ;.) Förresten så väntar jag fortfarande på fakturan på företaget som gjorde min skorsten, jag såg att det lagt en lapp i huset om materialkostnad på att den lilla plywoodplattan som de hade runt skorstenen kostade 1000 kr i material, ojsan jag såg en likadan och lika stor på byggvaruhuset för 200 kr.
 
hans j w skrev:
Konstigt att du har den erfarenheten,
av samtliga hantverkare jag anlitat så har pålägget varit extremt långt över Marknadspriserna av de hantverkare jag anlitat som talat om för mig att jag ska köpa materialet själv, har det alltid blivit billigt.
Jag är inte så korkad att jag köper skitmaterial eller storförpackningar. köper inte heller skit där man måste tänkta på garantitid. MAN KAN JU FAKTISKT FRÅGA HANTVERKAREN SJÄLV VILKA MATERIAL SOM ÄR BRA.
summa summarum är att HANTVERKAREN GER F-N I MATERIALET bara hantverkaren på något sätt kan göra pengar på det.
Jag är inte dum i huvudet. Jobbar inom fastighetsbranschen och ser alltför ofta hur hantverkare gör allt för att göra så mycket pengar som möjligt. En gång i tiden när man var lite grön så klockade jag hur lång tid saker egentligen tog och hur mycket materialkostnaden egentligen var. Ex. laga porttelefon, pris, över 2000 kr för lagningen, emedan jag nästföljande gång byte hela enheten utan förkunskaper på 15 min, summa materialkostnad + tid ca, 520 kr. Byte av blandare tar enligt företag mellan 3-4 timmar, vad tror du det tar egentligen? Max 45 min, med ställtid, max 1 h och 45 min.
Byte av displaylock på portelefonsystem, pris enligt hantverkare/företag 4600 kr. Pris då man lägger 10 minuter på att ringa och kolla reservdelar och laga det själv 20 kr + 20 kr i verktygskostnad + tid 20 minuter (kan man säga 200 kr för 20 minuter?) okej, då blir summan 240 kr. Nä, antingen bor du på en plats där hederligheten står som galjonsfigur för ens levnadssätt eller så har du haft tur. ;.) Förresten så väntar jag fortfarande på fakturan på företaget som gjorde min skorsten, jag såg att det lagt en lapp i huset om materialkostnad på att den lilla plywoodplattan som de hade runt skorstenen kostade 1000 kr i material, ojsan jag såg en likadan och lika stor på byggvaruhuset för 200 kr.

hmmm?
så om du har hål i nån tand lr behöver rotfylla så tar du en borrsvängen lr köper fogskum å fyller igen så klarar du daj på en hundring?d^_^bd^_^b
tar nåra min bara....
då sparar du många tusingar....:rolleyes::rolleyes:
 
estwing skrev:
hmmm?
så om du har hål i nån tand lr behöver rotfylla så tar du en borrsvängen lr köper fogskum å fyller igen så klarar du daj på en hundring?d^_^bd^_^b
tar nåra min bara....
då sparar du många tusingar....:rolleyes::rolleyes:
korkad liknelse, hantverkare lr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.