Hej! Vet någon vad dessa balkar kostar? Jag har planer på ett mellanbjälklag som är 8 m och fribärande. Skulle man kunna bygga egna balkar med t ex 2 st 70*45 och skruvlimmad plywood på vardera sida? Se profilbild.
 
  • Balk.JPG
Redigerat:
På din först fråga kan jag meddela att jag också är intresserad av vad Swelites balkar kostar. Jag har försökt få offert från ett par olika bygghandlare men aldrig fått något svar.
Din andra fråga: javisst kan man göra det. Sådan lådbalkar har jag använt en del. Nu sist till mitt uterum.
Titta också här: http://malcolmsson.se/friggebod/sida1.html
 
Tack för svar. Jag har heller inte fått något svar på prisfråga. Förmodligen dyrt. Helt klart smart med lådbalk. Har du någon känsla för hur hög en en sådan skulle behöva vara för mitt ändamål. Tror att en Swelite behöver vara 450 för att bära 8 m. Kanske jämförbart med lådbalk? Smart med isolering i balken.
 
Är plyfan i Swelites balkar skarvad eller är det hela längder? Borde man inte tappa i bärighet om man gör som han i länken och skarvar kortare bitar?
 
Sist jag var på Bauhaus så hade de masonitebalkar i bygghallen. Vet inte vilka längder och dimensioner men det fanns sådana, LVL och limträ. Själv slog jag till på en 12 meters limträbalk 115x405. Den vägde en hel del...
 
Både masoniten och reglarna är skarvade Swelites balkar. Om jag inte har fel är väl masonitens uppgift främst att hålla isär reglarna. Reglarnas utväxling på belastningen blir större ju längre ifrån varandra dessa är. Kraften tas väl främst upp av reglarna tror jag.
 
Mikael_L
Jo, att masoniten/plyfan är skarvad gör nog inte så mycket, då uppgiften främst är att hålla det inbördes avståndet mellan reglarna.

Men reglarna får givetvis inte vara delade, utan måste vara fingerskarvade eller nån annan liknande jättestark skarv. Det blir antagligen rätt våldsamma dragkrafter i den undre och tryckkrafter i den övre regeln.

Hög kvalitet på reglarna (avs kvist och sånt) oskarvat eller fingerskarvat är nog receptet.
Det är även viktigt att limningen mellan regel och plyfa är orubblig.
 
Jag har faktiskt byggt kopior på Swelites lättbalkar saluförs av byggma group Köpte en 7 meter lång 220 mmbalk kostade nästan 900spänn tyckte det var svinaktigt dyrt Jag kollade www.prtlami.fi Dom tillverkar balkar med vanliga dimensioner i virket typ 45/70 Livmaterialet är i 8 mm masonite K 40 kvalitet virket K 23 sen limmas balkarna med ett fenol recorsinol lim 3 kompnent hållfasthet D4 akzo nobel men Jag bytte till PU lim ochså det D4

Köpte en hållare till Handöverfräsen från woodpeckers USA och en dewalt 2 kw hade jag sen innan beställde frässtål från en tillverkare och har nu byggt reglar till en villa på 190 m2 och ett garage på 80 m2 (väggar)
Materialet hart kostat mig ca 40000:- och en del slit ioförsig men det går och det blir bra

Din konstruktionenligt ovan med 2 st skivor kan jag inte uttala mig om mendet känns som om det borde fungera
Mvh
 
Lindeberg1, får jag fråga varför du valde att göra ditt eget regelvirke som lättbalkar istället för vanligt virke? Är det 'bara' för att minimera köldbryggan eller finns det några andra vinster? Tänkte mest att 40k får man ganska mycket regelvirke för eller? Vore intressant att se lite bilder på hur du gjort dina reglar :)

edit: Har kollat lite på lättbalkar, det ser ut som att man sätter 45x45 reglar runt masoniten, hur funkar det att spika i dem? Inget man behöver oroa sig för, att man 'förstör' masoniten?
 
Redigerat:
Jag byggde mellanbjälklag med Swelites lösning. Det kostade mig ca 30000 för ca 150 m2 med cc 600.
Jag har ca 11 m långa balkar som längst men då har jag en bärande vägg i mitten.
Jag har 45 x 70 reglar och så har jag totalhöjd på balken på 300.

Jag fick hjälp av swelite för dimensioneringen och så var jag tvungen att köpa balkarna via Beijer byggvaror.

Jag är helnöjd. Det kostade mig knappt hälften av vad en limträkonstruktion skulle kostat. Normala plank skulle inte ha räckt till eftersom jag hade lite för långa avstånd. Det skulle bli alldeles för mycket svikt i golvet.

Det går ganska bra att göra hål. Det finns skapligt lättförståeliga instruktioner på deras hemsida angående hur stora hål och var de får placeras.

Jag kunde lyfta alla balkar på plats själv eftersom de var ganska lätta.

Dyrt. Kanske men som sagt. Jag är nöjd. Jag såg dessa för 20 år sedan när jag gick i skolan o blev mycket fascinerad av lösningen men det kanske är dålig marknadsföring som gjort att det inte slagit igenom riktigt ännu.
Denna lösning borde ju funka perfekt om man ska göra riktigt tjocka ytterväggar och man inte vill ha två separata väggar med isolering löst imellan.
 
  • web.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
När jag höjde taket i verkstan så frågade jag på lättbalk men över 8 m så kunde de inte garantera att det håller, det blev limtrå 63x495 mm.

Protte
 
Ja, mellan bjälklag kan jag förstå att det är tilltalande samt att ersätta dyra/tunga limträkonstruktioner. Det jag är fundersam till är just att nyttja dem som regelverk för ytterväggar? Kollar man på : http://byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2472&amid=8723 så säger de att man får 15% lägre u-värde OM man kör med en 220 regel (ej korsreglat misstänker jag).
220 masonite regeln har 'samma' tjocklek på isoleringen som en vägg med korsreglat 175+45. Undra hur u-värdet ser ut på en 175+45 vägg kontra denna 220 regel?

Kanske sjävla mervärdet blir aktuellt när man snackar väggar med riktigt tjock isolering, typ "passivhus" med >>220 isolering?
 
Angående limräbalkar så flikar jag in att det numera finns finfina OSB-konstruktioner som ska vara rejält tåliga. New Beam tillverkar dessa. Dock känner jag inte alls till pris. Se mer på http://www.newbeam.se.
 
Jaha jo visst får man en massa virke för 40 000 Jag ska bygga ett lågenergihus. väggar 450 mm tjocka och 700 mm lösull på vinden (Köpte jag för övrigt ifrån Lettland en långtradare ca 9 ton ) så jag har byggt 140 väggreglar 450 mm 2,6 meter till huset och 65 reglar 300 mm till garaget ochså det välisolerat skulle jag byggt väggarna med massivt virke hade det blivt rejält mkt dyrare tror jag sen e det ju bättre u värde på en swelite vägg med lättregel !
Jag har tagit en del bilder ska försöka lägga upp dom här
Mvh
 
mobilen 035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mobilen 034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mobilen 032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mobilen 030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mobilen 029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mobilen 028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fritt harmoniskt hus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.