Status
Inte öppen för fler kommentarer.
en liten detalj till....alla diskuterar rot att vara eller inte...en del tror att svartjobben kommer skjuta i höjden igen....
undrar vem som vill ha svartjobben...
kan de va kunden själv som vill de...
kan de ha med den lilla detaljen billigare pris att göra det finns en marknad för skiten av en anledning...
o som vanligt handlar de om pengar igen billigt e bra ända tills kvaliteten blev lidande
det jag menmar e att det e inte endast hantverkaren som e dålig....o skurken i dramat...
mvh laban
 
laban73 skrev:
en liten detalj till....alla diskuterar rot att vara eller inte...en del tror att svartjobben kommer skjuta i höjden igen....
undrar vem som vill ha svartjobben...
kan de va kunden själv som vill de...
kan de ha med den lilla detaljen billigare pris att göra det finns en marknad för skiten av en anledning...
o som vanligt handlar de om pengar igen billigt e bra ända tills kvaliteten blev lidande
det jag menmar e att det e inte endast hantverkaren som e dålig....o skurken i dramat...
mvh laban
klart billigt är bra, jag har inga hundratusen att slänga iväg om jag kan få ett lika bra arbete gjort för 75 tusen. varför skulle jag?
Gör du kunderna till skurkar nu för att man inte har råd att välja en dyrare hantverkare? Det är väl ändå att dra det lite väl långt?

Och ofta är det ju inte så att kvaliten blir lidande, utan arbeter blir helt enkelt inte avslutat på ett sätt som jag som kund beställt.

Varför får jag kännslan av att branchen slår ifrån sig detta gigantiska problem? Och håvar över skiten på kunden?
Ta tag i det istället och jobba för en förbättring, det är ju ni som är i branchen som kan göra något gott och rensa upp i skiten, inte vi kunder.
 
H
Felde skrev:
klart billigt är bra, jag har inga hundratusen att slänga iväg om jag kan få ett lika bra arbete gjort för 75 tusen. varför skulle jag?
Gör du kunderna till skurkar nu för att man inte har råd att välja en dyrare hantverkare? Det är väl ändå att dra det lite väl långt?

Och ofta är det ju inte så att kvaliten blir lidande, utan arbeter blir helt enkelt inte avslutat på ett sätt som jag som kund beställt.

Varför får jag kännslan av att branchen slår ifrån sig detta gigantiska problem? Och håvar över skiten på kunden?
Ta tag i det istället och jobba för en förbättring, det är ju ni som är i branchen som kan göra något gott och rensa upp i skiten, inte vi kunder.
Håller med dig! Man kan undra Varför tar inte de seriösa företagen tag i problemet och skiljer ut sig från de oseriösa, genom tex Svensk hantverksförmedling http://www.svenskhant.se
verkar som det finns en ovilja med att ansluta sig? Rädsla för kontroll? eller ??
 
Redigerat:
När man läser TS tråd kan man ju då undra hur de kommer sig att hantverkare alltid verkar ha så bråttom och köra som idioter i trafiken när dom nu som de verkar är latare än latast.

Skulle aldrig anlita en hatverkare, en yrkesgrupp som inte direkt består av dom mest lyckade personerna skulle jag aldrig lita på att dom gör ett bra jobb. Jag har alltid lyckats göra allt som verkat för svårt för folk själv utan minsta problem.

Det enda fördelen hantverkare har är ju att dom gjort arbetet 100 gånger men verkar likförbannat misslyckas ändå. Så som sagt, aldrig några jag skulle anlita. Känns som om man bara klarat sig förbi gymnasiet och har lite vett i skallen så tror jag man kan skaffa sig den informationen som behövs och ta den tid de tar att göra ett galant jobb själv innan en hantverkare ens påbörjat ditt projekt..
 
Har nog haft hygglig tur med hantverkare kan man tycka, även om allt kan vara bättre. Men, såg något som tyckte man skulle ha en referenssite för hantverkare, och det finns ju på t.ex. Eniro! MEN, problemet är att det verkar som om alla dåliga omdömen kan på något sätt köpas bort eller nått. Jag gav tre hantverkare betyg, två bra för de var bra och en dåligt för han var det som tråden handlar om. Dagen efter kom ett till dåligt på honom. Jag var nog med att vara saklig och inget annat, och det publicerades alltså. En vecka senare var det borta......

men har de bra omdömen är det ju bra, men folk borde sätta betyg där oftare
 
Detta påminner mig om ett mindre rörarbete som jag beställde nyligen:

Muntligt på plats säger rörmokaren att detta arbetet kommer inte att ta mer än en dag. När vi sedan får fakturan har han inte fakturerat en dag utan 1 vecka eftersom han tagit in 3st förståndshandikappade SAMHALL arbetare och jobbet krävde 2 dagar (48h faktureras)

Dessutom använder rörmokaren AHLSELLS "kund prislista" där priserna är 200-300% högre.

Sammanfattningsvis: Vi väntade oss en faktura på 8h + material men vi fick 48h + material x 3
 
Certifierade hantverkare strider nog tyvärr mot EU-direktiv om fri rörlighet om bara sådana skulle få utföra arbetena. Vissttycker jag att Sverige halkat bra efter t ex Tyskland och Polen vad det gäller kvalité men inte bara vid utförande utan även rent byggtekniskt.

Sedan måste man oxå se det som i andra branscher att det finns seriösa utövare och oseriösa. Därför är renomé väldigt viktigt och att man tar referenser, tittar på gamla arbeten men framför allt pratar med fd kunder. Helt klart är dock att svenska hantverkare nog böra öka takten lite och fika mindre. ;)

Men som hantverkare/byggmästare träffar man på lika många oseriösa kunder och vill inte alls lämna kredit utan ett klart kontrakt om betalning måste finnas som följs till prick och punkta av köparen med liksom att kvalitetsgarantier följs upp av utföraren med eventuell besiktning.

Edit: Brabyggare.se är en bra sida där man kan se olika hantverkare med betyg.
 
Jag gör allt själv, tror inte det finns några pålitliga hantverkare. Så är det bara.
 
I takt med ökad standardisering av byggdelar och moment, en ökad insyn i priser hos olika leverantörer (via webben), ökad koll på kvalitet (genom webbforum) och en modernisering av hela byggbranschen kommer nog konsumenterna kunna tillskansa sig mer makt genom just webben. Bello (nej jag jobbar inte för dom) är väl ett första steg att katalogisera hantverkare, skapa betygsättning och på så sätt sålla bort oseriösa aktörer. På Prisjakt finns ju en mängd information om varje liten pryl, det borde gå att skapa ett motsvarande forum för hantverkare. EBay och Tradera har ju ratings för försäljare. Behovet finns och tekniken också. Det borde gå att skapa en bra lösning. Cint, eller numera Knyt, är också en konsumentresurs där hantverkare borde kunna betygsättas.
 
Hej,

Först av allt vill jag säga att jag skäms för mina kollegor i branschen. Många, och fler och fler verkar det som, beter sig som riktiga skitar rent ut sagt. Men det finns vi som vill bedriva vår verksamhet snyggt och städat också, även om vi försvinner i mängden. Jag är en av dom som försöker att bryta det här stereotypmönstret som hantverkaryrket har dragit på sig den senaste tiden. Tyvärr är det svårt för firmor som min/mig att synas och förmedla att vi är pålitliga (håller tider, budget, överenskommelser osv) det hjälper ju knappast att säga att man är duktig och pålitlig, för det säger ju alla.

Kontentan är att alla ägg i korgen är inte ruttna bara för att många är det, tyvärr måste man ju knäcka äggen och lukta innan man kan avgöra om dom är tjänbara eller inte.

Mvh
 
Några frågor ang. detta inlägg ...
Har ni begärt att få se något yrkesbevis från någon av de ni kontaktat eller anlitat? Man är inte snickare bara för att man har en hammare eller en cirkelsåg från Ö&B. Lika lite är man målare för att man har en pensel o.s.v.
Tusentals goda och kunniga hantverkare ser till att de flesta byggen blir både bra och kostnadseffektiva.
Hade ni generaliserat på samma sätt om folkslag så hade det varit solklar rasism.
Vad var det som "idiothantverkaren" fakturerade utöver offert? Var det sånt som skulle ingå i offerten eller något ni tyckte skulle ingå i offerten?
Att begära offert på något som kostar 750 kronor gör nog att många inte vill lägga tid på sånt som kostar mera att offerera än att utföra.
Hur har ni gjort upp med arbetstid och ersättning för ev restid? Ni skriver inget om något avtal, vad som överenskommits innan.

Ni har många exempel på uselt beteende från vissa så kallade hantverkare och man tycker att dessa borde rensas bort eftersom de i mitt tycke inte är hantverkare utan bara påstår det.

Generalisera inte utan var noga med referenser OCH betala aldrig i förskott!!!
Hoppas att reder ut sig för er !


Småhusägaren skrev:
Vi har ett gammalt hus och håller på att renovera detta. Hittills har vi råkat ut för detta:

* En idiothantverkare som fakturerade 60 % (!) över offertpriset och därefter hotade med kriminella hantlangare om vi inte betalade.

* Kanske 10 st hantverkare som kommit hit, tittat noga, tagit mått och hummat utan att därefter någonsin höra av sig igen. När vi frågat dem var offerten är har de svarat "Jaha, ville ni fortfarande ha en offert?" Nej, vi ville bara träffa er och låta er skita ner vårt hus en stund i bästa middagstid med skrikande småbarn i huset eftersom ni är så j**a trevliga?

* Fått offerter på samma arbete på mellan 750 kr och 15 000 kr. Vi tog arbetet för 750 kr och blev nöjda.

* Hantverkarna har gjort som de vill utan att fråga oss hur vi vill placera saker och ting i huset, trots att vi dagligen frågat dem "När ska ni göra xx, vi behöver veta eftersom vi vill informera var vissa saker ska placeras". Följden blir att hantverkarna får bygga om hela skiten.

* Hantverkarna jobbar ca 4 timmar per dag, inklusive lunchrast...

* Hantverkare som fakturerar 4 ggr Bauhaus-pris för exakt samma vara av samma märke.

* Hantverkare som stolt utlovar garanti på X kr vid försening av arbetet. Förseningen dyker upp och då får man ingen ersättning eftersom då har ju tidplanen ändrats- eftersom de blev sena och då gäller inte den ordinarie tidplanen?

och såklart en mängd inbokade möten när man går hemma och väntar, har tagit ledigt från jobbet utan att någon dyker upp.

Om ni inte skulle lägga massor av tid till att åka hem till folk i flera timmar utan att ha några planer på att lämna offerter, att bygga fel eftersom ni inte har frågat kunden vilket mått en dörr ska ha eller var lampor ska sitta eller andra detaljer, eller ha någon som helst ordning på er verksamhet skulle ni kunna sänka priserna utan att försämra kvaliteten.

Aldrig att jag anlitar en hantverkare när jag kan göra saker själv. Fattar inte hur denna yrkesgrupp kan uppföra sig hur som helst.
 
Alltid lika roligt att läsa sånt här! Jag tycker att alla seriösa hantverkare som hänger här skall vara glada över klagomålen, det ger ju er ett gyllene tillfälle att lära er hur ni inte skall bete er ute hos kund. Hade jag verkat i en bransch där det blir så uppenbart för slutkunden om leverantören sköter sig eller inte hade jag och Kamprad varit lika rika nu (men det är jag tyvärr inte).

Det är precis som någon skrev tidigare, man får lust att byta bransch och göra det RÄTT!

VÅRA kunder ringer och klagar om vi kommer 30 minuter för sent och OM vi gör det ber vi om ursäkt (för vi tycker inte att det är ok) och jobbar igen tiden.

Längsta tid jag själv fått vänta är nog tre månader "Jag kommer innan midsommar och gör färdigt" Det blev klart i september.

Eller som den gången vi anlitade en granne som var snickare (gör aldrig det för då är det jobbigare att vara otrevlig om det behövs) och utbyggnaden skulle vara klar till midsommar (ett annat jobb och en annan hantverkare) och han visste att då flyttar vi ut till sommarstugan för att bo där. Då var golvet inte lagt och låg i högar i resten av hustet. Där stod min fru med 3 småbarn utan kök och skit över allt och skulle bo i detta (hade kört 30 mil i tron att allt var klart för ingen hade ju hört av sig och sagt något annat).

Nej, så ni som inte jobbar så, var stolta och ta detta som en uppmaning att inte tappa skärpan! För det har man ju också sett, nystartade firmor som gör kanonjobb när dom har gott om tid och sen degenererar när det blir för mycket att göra och inte kan tacka nej eller planera in jobben.

Ja, det borde finnas nån form av referensförteckning, det vore bra ...

/Luttrad
 
Men snälla nå'n.
Välkommen till verkligheten!

Att det var så här hantverkare "jobbade" insåg jag oerhört snabbt efter att vi skaffat vårt första hus.
Fanns bara en sak att göra - lära sig göra ALLT själv. Och så gör jag nu. Unna inte dessa avarter till arbetstagare att få betalt för de problem de orsakar er. I längden blir det både bättre, enklare och billigare att göra allt själv.
Det tar lite tid i början men efter fem år går allt på rutin. Investera i den tiden och njut sedan av att aldrig behöva kontakta en hantverkare av någon enda anledning.

Och jag håller INTE med om att de flesta hantverkare är bra. Det stämmer inte, enligt mig.
Det är tvärtom. De flesta utnyttjar systemet, skaffar fler uppdrag än de hinner utföra noggrant och slarvar väldigt mycket. De tar också oskäligt betalt för att göra "vaddå"?
Det är min erfarenhet och jag får tycka precis vad jag vill, med den erfarenhet av hantverkare jag själv haft och efter vad mina vänner och släktingar berättat. Och i SYNNERHET när jag nu lärt mig göra allt själv... så vet jag hur hutlösa en del priser verkligen är. Man tar betalt för precis vad som helst som inte tar någon som helst tid eller ansträngning att genomföra. Finns säkert många liknande fall i andra branscher.

Detta är vad jag tycker.
Se'n kan ni andra (hantverkare eller inte hantverkare) få tycka vad ni vill.
Är det inte så det ska vara? VI tycker vad vi vill...
 
Problemet är bara att alla inte kan göra allt själv. Eller inte har tid. Så det vore nog bra om man kunde anlita någon om/när man har behovet!
 
Hehe skrattretande diskution.

Klart de finns usla "hantverkare" men ni får ju ff forska lite innan ni släpper in nån.
Är de så illa att ni inte har nån bekant el arbetskamrat som kan rekomendera nån är de ju tragiskt.

Skippa påhoppen på alla hantverkare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.