timmelstad skrev:
EDIT: Att jag aldrig lär mig.. Självklart skulle jag gått bakåt i tråden och sett att ni tagit upp detta tidigare, jag ber om ursäkt för att jag drar upp gammalt skräp igen... :rolleyes:
Tänkte just påpeka :) Naturligtvis bör man läsa igenom inläggen i en tråd innan skriver i den. :)

Se även detta diagram över de amerikanska huspriserna sen 1890.

http://www.byggahus.se/forum/priser...upp-eller-ner-snillen-spekulerar-43.html#1286

Själv skulle jag ha gissat att priserna steg med ekonomisk tillväxt och befolkningsökning. Men kurvorna tyder inte på det. Diagrammen ger tvärtom intryck av att priserna följer inflationen, på lång sikt. Ingen reell värdetillväxt, alltså. Om det här stämmer har vi en rejäl bubbla i Sverige.

Här har vi en aningen svårtolkad kurva över bostadspriserna i Paris, via http://flutetankar.blogspot.com/

Boligpriser-Paris-1200.png

Notera att skalan är logaritmisk. Även här har man kompenserat för ändringar i penningvärde. Här ser vi en viss värdetillväxt, men bara 0.6 % per år.

Här http://2.bp.blogspot.com/_yXw4bIcY1.../WzORuhMBHSA/s1600/Boligpriser-Paris-1200.png hittar ni diagrammet i ett lite större format.
 
Redigerat:
På fredag skriver vi kontrakt, så nu rasar det! :D
 
Mikael_L
Den bästa prognosen sedan trådstarten ... :D
 
Nyfniken skrev:
På fredag skriver vi kontrakt, så nu rasar det! :D
Murphys lag ... :(

Jag köpte nytt i somras - så då är väl risken ännu större nu ?
Hopaps du har såld eller kan få nuvarande hus sålt fort iaf då ?
/K
 
klaskarlsson skrev:
Hopaps du har såld eller kan få nuvarande hus sålt fort iaf då ?
Hyresrätt! d^_^b
 
Nyfniken skrev:
Hyresrätt! d^_^b
Aooj - antingen är det bra eller dåligt då om priserna går ned.
Har du redan en hög pengar att skjuta in så spelar det ju mindre roll, tex från tidigare försäljningar.
Kan ju vara lite jobbigt om du i efterhan har gått in på en väldigt hög nivå i marknaden...
Däremot är det ju bra eftersom du inte behöver oroa dig för försäljningspriset av din gamla bostad :D

/K
 
klaskarlsson skrev:
Aooj - antingen är det bra eller dåligt då om priserna går ned.
Har du redan en hög pengar att skjuta in så spelar det ju mindre roll, tex från tidigare försäljningar.
Kan ju vara lite jobbigt om du i efterhand har gått in på en väldigt hög nivå i marknaden...
Däremot är det ju bra eftersom du inte behöver oroa dig för försäljningspriset av din gamla bostad :D
Sjunkande priser är jag inte speciellt orolig för. Vi har tänkt bo kvar. ;) ...så länge banken inte ringer så... :S

Jag hör ju till de som tycker att bostadsmarknaden är sjukt övervärderad och tror stenhårt på sjunkande priser. Tyvärr var det inte ett alternativ att bo kvar och just det här huset såldes till ett (för tillfället) mycket fördelaktigt pris. Sjunkande priser skulle därför i viss mån ge mig en prestigevinst d^_^b
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Taket beslutade i början på juli, (8:e?). Och med tanke på att de tillämpar 3 månaders medelvärde är det ju först i oktober (eller egentligen januari) vi kommer kunna läsa om priser baserat på tre månader med bolånetak.
Någon gång i nästa vecka kommer vi första uppdateringen från ett kvartal med bolånetak. Någon som tror på dramatiska ras eller måttliga nedgångar? Själv vet jag inte vad jag ska tro längre. Det här korthuset borde ha rasat för länge sen. :blushing:
 
Nyfniken skrev:
Någon gång i nästa vecka kommer vi första uppdateringen från ett kvartal med bolånetak. Någon som tror på dramatiska ras eller måttliga nedgångar? Själv vet jag inte vad jag ska tro längre. Det här korthuset borde ha rasat för länge sen. :blushing:
Jag tror att bolånetaket varit verkningslöst och att det måste till betydligt tuffare tag från FI.
 
A
Saxat från "Effekterna av en belåningsgräns på låntagarnas kostnader" från Riksbanken.


"En begränsning av belåningsgraden på 85 procent kommer att motsvara en räntehöjning på omkring 1,5 procentenheter för nya låntagare som tar bolån med hög belåningsgrad. Eftersom bara ca 20 procent av nyutlåningen av bolån har en belåningsgrad på över 85 procent kommer de flesta nya låntagare inte att påverkas av de nya riktlinjerna."
 
Har räknat lite på min egen situation och med de ursprungliga villkoren från banken när jag började bygga och dagens ränteläge så skulle månadskostnaden bli ca 8000 (räntor + amortering). Med dagens villkor inklusive amorteringskrav skulle jag landa på 9000 i månaden (båda exklusive ränteavdrag). Visst det blir lite dyrare, men inte så mycket dyrare att det egentligen påverkar min situation. Har man så lite marginaler att en tusenlapp extra i månaden spelar en avgörande roll ska man inte ge sig in i borallyt idag.
 
lurk12345 skrev:
Själv skulle jag ha gissat att priserna steg med ekonomisk tillväxt och befolkningsökning. Men kurvorna tyder inte på det. Diagrammen ger tvärtom intryck av att priserna följer inflationen, på lång sikt. Ingen reell värdetillväxt, alltså. Om det här stämmer har vi en rejäl bubbla i Sverige.
Naturligtvis.

Det finns ingen som helst möjlighet att huspriserna långsiktigt kan stiga snabbare än hushållens köpkraft.
 
mycke_nu skrev:
Naturligtvis.

Det finns ingen som helst möjlighet att huspriserna långsiktigt kan stiga snabbare än hushållens köpkraft.
Jag tror att du får lov att putsa glasögonen och läsa vad jag skrev en gång till. :)

Jag nämnde två faktorer som jag tyckte "borde" ge en prisökning, ekonomisk tillväxt och befolkningsökning. Den statistik som finns tyder dock på att ingendera påverkar priserna långsiktigt. Ekonomisk tillväxt innebär ju att hushållens köpkraft ökar, så det är lite svårt att se poängen med din kommentar.
 
Ekonomisk tillväxt är en generell faktor. Att BNP förändras säger inte ett dugg om prisutvecklingen. Än mindre säger det något om prisförändringar i avgränsade delar av ekonomin som byggbransch, fastighetsförvaltning och egnahemsförsäljningar.

Också befolkningsökning är ett väldigt svepande begrepp. Två samhällen kan ha samma folkökning. Men de har helt olika social, ekonomisk och politisk struktur. Därför ser det olika ut i de båda ländernas marknader för nya och begagnade bostäder!

Ändå stämmer utsagan från "mycke_nu". Därför har den sin poäng. Med hänsyn tagen till alla nyanser kan kollektivet alla hushåll inte konsumera upp mer bostadsresurser än de totala resurser samma kollektiv i det långa loppet disponerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.