Någon som har samma fenomen ang att det inte piper då det laddar klart då?
 
Kjelle säljer oxo sladdställ med Europakontakter... Eller möjligen var det förlängningssladdar med Europakontakter, har iaf köpt hos dem.
 
Du har väl antagligen slagit av ljudet, följ instruktionerna på laddaren, det är en bild som är svår att missförstå så har du snart slagit på ljudet igen, eller kanske bytt det till nån annan piffig melodi.
 
Tokv41 skrev:
Ja absolut.. Batterierna laddar som det ska men den lever om rätt rejält.. Ett starkt surrande ljud...

Sen piper den inte då betterierna laddat klart men annars funkar allt.. Lampoerna lyser som det ska.. Antar också att det är fläkten som låter...
Att fläkten hörs är inget fel. Det behövs bra med kylning för att trycka i nära 3.0 Ah på 22 minuter...
 
Där ser man.. Hade inte en tanke på att läsa instruktionsboken för en laddare. Men det var ju snabbt åtgärdat... Tackar för infon...
 
Att den låter är helt normalt, de tänkte nog inte på ljudnivå på fläkten när de installerade den, hantverkare på ett bygge stör sig nog inte på detta så mycket.
 
Mikael_L skrev:
Jo men är man osäker och vill fråga så är det väl bra att göra det.

Sen finns det en twist. Ska man hårdra det hela (nu förutsätter jag att det handlar om dubbelisolerad laddare med endast två ledare i sladden) får man inte använda jordad Schuko-kontakt.
Symbolen för dubbelisolerad hittar du här: [länk]

Jordad Schuko [bild]

Egentligen ska det sitta eurokontakt [bild]
Som däremot inte finns att köpa för eftermontering. Då blir det att byta hela sladdstället.

Eller gammal ojordad stickpropp [bild]
Men då går den inte sätta in i ett jordat uttag sen. :@

Men det finns faktiskt att köpa dessa [bild]
Som får sättas på dubbelisolerade apparater, och sen fungerar i alla uttag.

Men rent pragmatiskt sett innebär en vanlig jordad schuko-kontakt påmonterad på sladden till laddaren ingen säkerhetsrisk alls av något slag, så det går att skruva dit en utan alltför mycket dåligt samvete.

Sen ska de två ledarna i sladden (blå och brun) få kontakt med varsitt stift i stickproppen, vilket håll dom hamnar har ingen betydelse. Glöm inte att se till att dragavlastningen är tillräckligt ordentlig och ligger på sladdens ytterhölje, inte endast över de inre ledarna.

edit:
Nimajneb, skulle du tycka tråden blev ännu mer underbar om jag berättade hur mycket tid jag la ner på att hitta alla små bilder jag bifogade ... :blushing: ;)
Hittade denna lite dammiga tråd när jag sökte i ämnet men tar upp den igen.
Det finns viss information här som jag måste fråga om. Det är olika bud överallt om vilken kontakt som är det bästa. Först läste jag att det var jordad kontakt man skulle ha men efter att ha läst i manualen från makita blev jag osäker. Där stod det att man absolut inte skulle byta till jordad kontakt. Efter det blev jag påmind om att det måste vara en jordad kontakt för att den ska kunna stoppas in i uttaget. Nu blev jag osäker igen då jag såg Mikaels bilder. Både europakontakten och den sista är väl inte jordad? Ytterligare en sak. Man tar bort säkringen som finns i kontakten läste jag och ersätter med en som inte har men eftersom vi har säkringen i skåpet så spelar det ingen roll? Om man då skulle åka tillbaka till England och använda en adapter eller sätta tillbaka ursprungskontakten är det inte bra? Vad är det man ska?
Någon som kan slå fast det en gång för mig? :)
 
Redigerat:
Vad ska man ha nu då? Ojordad kontakt (såsom europakontakt och bild 4 ovan som går in i ett jordat uttag) eller jordad kontakt?
 
spelar ju ingen roll i praktiken, ta det som dom har i kiosken runt hörnet.
 
Gör det snyggt och köp ett sladdställ med pågjuten europakontakt.
 
phl skrev:
Gör det snyggt och köp ett sladdställ med pågjuten europakontakt.
jag skulle inte råda till detta då vi inte vet vad loftby har för maskin.

Europakontakterna o deras sladdställ brukar väl bara komma med 0,75mm ledning och det skulle jag inte vilja koppla in till bordssågen bara för att säga något.
 
Framgår det inte tydligt av rubriken att det gäller en Makitaladdare? :)
 
joflopp skrev:
Framgår det inte tydligt av rubriken att det gäller en Makitaladdare? :)
Men nu är Loftby inte TS utan frågar i massa trådar ung samma fråga som är lika relevant oberoende om han köpt en GTS10 eller en batteriladdare.
 
Nimajneb skrev:
Men nu är Loftby inte TS utan frågar i massa trådar ung samma fråga som är lika relevant oberoende om han köpt en GTS10 eller en batteriladdare.
Ja, varför jag frågar samma fråga flera gånger är helt enkelt eftersom jag får olika svar varenda gång. Det verkar svårt att klargöra vad som är det bästa alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.