Hej!

Jag går också på känsla för viskositeten. Den ska vara ganska blaskig (mellan kaffegrädde och filmjölk som Raceman sa). Jag målar med Alcros Servalac, både grundfärg och lackfärg S1502-Y (vattenbaserad och köpt på bygghemma.se). Dörrarna målade jag stående med grundfärg och första lackstrykning. Sista gången målade jag dem liggande för att minimera risken för rinningar. Se till att du lägger på tillräckligt med färg så att det flyter ihop bra. Inga s k torrsprut. Vi har nu målat tio innerdörrar, foder och golvlister till hela det blivande huset och vi är än så länge väldigt nöjda med resultatet.
 
Kan man sprutmåla vit bets ? Har en massa furupanel som jag skulle vilja betsa så den ej blir heltäckande.
 
Jag går i färgsprutar tankar och har inriktat mig lite på 105:an ska måla tak, men hur brett blir det när man målar ett "drag"? Folk skriver att det går fortare att rolla? Blir det bara 20 cm brett typ?
 
Jag har en 65:a och det blir inte speciellt brett, vad kan de va 5-10 cm tror jag.
Äntligen har jag fått till blandningen av färgen, blandade lösare än jag tidigare gjort å nu gick det som en dans, ser super bra ut men men det har inte torkat än... Får se hur det blir.

Tack alla för hjälpen!
 
Hmm, alltså inte i klass med wagner 665? http://www.youtube.com/watch?v=0G2-Sj7Z02k

Nu är ju denna tråd om boschen men hur funkar det att måla snickerier (trapp, stolar m.m) med wagnern då, någon som vet? Är färgbilden för stor?
 
Jag har haft min i två somrar nu. Köpte den för ovanlighetens skull utan timmar av research. Jag såg den och sa "den tar vi".
Under första sommaren så sprayade jag en del grövre prylar. Bla. 2 st. utebord med plyfaskiva och 2"2 reglar till ben och som stag. Jag sprayade också några hyllor till en "grovingång" och lite småsaker som klädhängare, skyltar och sånt. Bra träning kan man säga :)

Nu i somras tog jag alla stolar på familjens sommarställe. Runt 12 st stolar och något barnbord skulle få samma svarta färg då det var olika ålder, färger och former på nästan alla stolar. De flesta hade fyra eller fler pinnar i ryggen och flera var svarvade också. Inget som skulle gått att få ens okej (för oss i familjen) med pensel alltså. Men nu med 65an. YES!

Resultatet blev fantastsikt. inte en färgdroppe på en enda stol. Allt var slätt och fint.

Jag körde endast på 1an för färg-genomsläpp, spädde färgen på känsla ganska tunn, körde två vändor direkt efter varandra första vågrät andra lodrät. Lät stolen "vila" när jag gick vidare på andra. La sedan stolen på rygg och körde en gång till. Stolvila följt av en sista gång på "ansiktet".

På det sättet kom man åt alla vinklar och vrår smidigt. Allt man behöver är tålamod och känna att det inte gör någonting att "stället där inne under pinnen" inte fick någon färg de två första gångerna nästa gång har stolen ändrat läge och man kommer åt bra.

Nu skall jag måla inner- och garderobsdörrar, köksluckor, pallar och stolar igen och är inte det minsta orolig för resultatet. Jag gör ordentligt förarbete på så mycket som möjligt som skall ha samma färg innan jag börjar. Köper en bra färg, späder den ordentligt, kör på 1an :) och löser resten på plats. (Liggande, stående, hängande osv.)
 
Hazard skrev:
späder den ordentligt, kör på 1an

Hur mycket är ordentligt 30% eller 40%? Instruktionen säger 10% men det är för tjockt :S
 
Mitt munstycke blev inte rengjort ordentligt senast. Nu är det igentäppt... Har badat det i lacknafta under ett dygn, utan resultat. Nån som har ett tips på hur jag för rent det?
Undra om man kan köpa ett nytt munstycke nånstans...
 
Hade varit intressant att veta vad en viskositet skall vara på om man tex köper Julas viskositetsmätare
 
svara mig själv efter att ha mailat till BOSCH.
"Hej Andreas,

Anledningen till att det ibland inte räcker med 10% spädning kan det finnas flera orsaker till.

Dels varierar tjockleken på färg beroende på tillverkare, dels så är en del färger anpassade endast för färgpåstrykning och inte för färgsprutning.

Annars kan man säga att man ska mäta enligt standarden 30sek DIN kopp 4mm, för att det ska bli rätt viskositet för att användas i våra färgsprutor.

Hoppas detta besvarade dina funderingar."
 
snillefille skrev:
Mitt munstycke blev inte rengjort ordentligt senast. Nu är det igentäppt... Har badat det i lacknafta under ett dygn, utan resultat. Nån som har ett tips på hur jag för rent det?
Undra om man kan köpa ett nytt munstycke nånstans...
Kan det gå att peta bort med en tunn mellanrumsborste för tänder om färgen är mjuk nog?
Nu står det ju att man inte får peta men en mellanrumsborste i minsta storleken har ju borsten som (förhoppningsvis) skyddar.
 
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
snillefille skrev:
Mitt munstycke blev inte rengjort ordentligt senast. Nu är det igentäppt... Har badat det i lacknafta under ett dygn, utan resultat. Nån som har ett tips på hur jag för rent det?
Undra om man kan köpa ett nytt munstycke nånstans...
Prova med cellulosaförtunning, det är lite "starkare", det har funkat väldigt bra även på vattenbaserad färg. Du måste skruva bort munstycket och rengöra varje del ordentligt för att få bästa sprutresultat.
 
Redigerat:
jag blev lurad av att man kan dela muntyckedelen mer än bara den röda vriddelen. bakom sitter en svart del som går o ta loss med. efter det är det nästan omöjligt o inte få allt perfekt rent :)

hade problem med ojämnt färgpåslag, men det var för jag missat ta loss den svarta delen när jag skulle rengöra!
 
Nu har jag äntligen fått hem min PFS 105E, men tyvärr så får jag inte till det färgen... Sprutan är helt fantastisk och resultatet ser kanonbra ut, men efter kanske 10min så rinner färgen ner...Eller snarare pigmentet i färgen( jag kan inte känna att av rinningarna med handen men jag ser dem). Jag har nu kört med en vattenbaserad grundfärg från Norsjö och spätt ut den kanske 30-40% men den vill ju aldrig torka... Så jag antar att jag måste köpa oljebaserade färger när jag måste spä så mycket för att färgen skall torka nån gång... Så istället för att spruta trappen har jag nu rollat den...
 
Vadgöra skrev:
Prova med cellulosaförtunning, det är lite "starkare", det har funkat väldigt bra även på vattenbaserad färg. Du måste skruva bort munstycket och rengöra varje del ordentligt för att få bästa sprutresultat.
Tack! Cellulosaförtunning funkade! Den fick bada ett dygn, sen släppte det. Så nu funkar an igen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.