Det kan även hjälpa att filtrera färgen innan du häller den i sprutan.
Jag använder nedanstående från Jula.
http://www.jula.se/pafyllningstratt-4-pack-129378
De går fint att återanvända dem ett par gånger om man sköljer ur dem direkt. Blöt inte ner dem för mycket då de går sönder eftersom de är av papper.
 
Dåså då var det lackat idag igen då. Men trots att jag endast använder mig av vattenlöslig färg så sitter det stenhårt på sprutan bara efter några minuter. Hur rengör ni den egentligen? Damsugar-delen är numera kritvit av färgdam och det går inte att få bort.

Spelar mindre roll egentligen, men är bara nyfiken på om/hur ni får era rena ordentligt?

MVH
Johan
 
Var köper man 65an över disk billigast idag?
Ska lacka en container tänkte jag.
 
Köpte den för 1000lappen på Bolist igår.
Lackade en container igår kväll med den.

Den lackade väl okej inget att klaga på. När det inte var bra var det nog jag som körde med för tjock färg. (grundade)
Kvalitetskänslan var ingen höjdare. Den känns väldigt rapplig, plastig och skör men för hobbybruk duger det nog.
Inte ens jordad kontakt till den riktigt snik. Men det är ju en grön Bosch för 1000kr så det går inte att begära några underverk.
 
Kaliz skrev:
Dåså då var det lackat idag igen då. Men trots att jag endast använder mig av vattenlöslig färg så sitter det stenhårt på sprutan bara efter några minuter. Hur rengör ni den egentligen? Damsugar-delen är numera kritvit av färgdam och det går inte att få bort.

Spelar mindre roll egentligen, men är bara nyfiken på om/hur ni får era rena ordentligt?

MVH
Johan
Jag använder cellulosaförtunning (lösningsmedel) det funkar väldigt bra. (http://www.farming.se/Produktkatalog/Produktpdf/VIB%20Cellulosaförtunning.pdf).
 
Bosch 65
Bosch 105
Wagner 665
Vilken ska man välja ? vad säger ni som har provat ? har precis köpt ett hus som behöver sig en genomgång av vit takfärg på både väggar och tak
 
Jag har en Bosch 65 och den är väldigt bra för att måla snickerier (målar innerdörrar och lister). Om/när jag ska måla tak och väggar kommer jag säkerligen att rolla. Att måla med 65-an på väggar och tak tror jag inte innebär någon tidsbesparing och knappast någon skillnad på resultatet. Om du ska klå roller i tid för tak- och väggmålning behövs nog rejälare proffsgrejer.

För övrigt är jag väldigt nöjd med min 65a. Lättare och snabbare är pensel, men framför allt roligare (vem vill inte ha en anledning till att utöka verktygsparken...).
 
Jag håller med dig i att en maskin till kan inte vara så farligt, jag har ca 70 kvm furupanel i allrummet och det är inte roligt att rolla
 
Har nu kört 65an sen jag startade denna tråd.. Det jag har kommit fram till är följande, Måla tak med helmatt färg ger ett kanonresultar mot att rolla.. Inga rollermärken å skifningar i mattheten.

Måla vägg, Det ger ingen vinst, inget märkbart bättre resultat annat än när man kommer upp till tak och ner till lister. Maskerar man får man knivskarpa kanter.

Måla lister mm, resultatet blir verkligen kanon, hade jag själv inte vetat att listerna är målade själv så skulle jag inte se skildnad på färdigmålade lister och de jag själv blåste på. Blåste ca 15 m golvlist och 15 meter skugglist utomhus, körde en vända grundfärg och 3 vändor snickerifärg effektiv tid 60 min. Målade i gassande sol, utspädd till ca 10 sekunders rinn från blandstickan.

Jag kommer nog vid framtida husbygge att satsa på en riktig målarspruta som tar större yta och inte behöver annat än målarburken under pumpen. För den saken är klar, aldrig mer rolla tak.
 
Wagner 665 har väl om jag inte missat det helt ett rör man stoppar ner i färgburken ? eller det kanske var storebror som hade på detta sättet
 
Efter att ha läst denna tråd fick jag inspiration att skaffa mig en egen pfs 65. Men efter att ha testat en del med lite olika färger men inte med så bra resultat så undrar jag om ni som har lyckats kan skriva lite mer om vilka färger och blandningar ni haft ?. Kan vara bra med lite riktvärden och sammanställning framförallt på färger som är mindre lyckade att använda.

Kan börja med att White Snow från Jula inte är att rekomendera oavsett blandning.
Står också på burken att den bara kan penslas också så kanske inte så konstigt.

Nu handlar tråden om Bosch pfs men fick se denna idag på hemsidan på Jula.
http://www.jula.se/fargspruta-450-w-123722
Har tydligen en viskosimeter.
 
Hejsan, jag har provat nu ett par gåner att få igång färgsprutandet och jag kan med erfarenhet säga att en viskositetsmätare är nödvändigt för att få rätt viskositet.
Jag köpte en viskositetsbägare på biltema och sedan färgfilter på jula.
När jag nu förtunnar färgen så låter jag alltid tiden vara under 60 sekunder för att tömma viskositetsbägaren och sedan filtererar jag färgen genom färgfiltret (typ melitta filter med sil i botten).....och si nu funkar det!
 
woodrat skrev:
Hejsan, jag har provat nu ett par gåner att få igång färgsprutandet och jag kan med erfarenhet säga att en viskositetsmätare är nödvändigt för att få rätt viskositet.
Jag köpte en viskositetsbägare på biltema och sedan färgfilter på jula.
När jag nu förtunnar färgen så låter jag alltid tiden vara under 60 sekunder för att tömma viskositetsbägaren och sedan filtererar jag färgen genom färgfiltret (typ melitta filter med sil i botten).....och si nu funkar det!
Vilket färgfilter? Har du art.nr. eller länk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.