*ler* Fast nu är väggen målad och det gick trots allt ganska bra. Jag hade som tur var täckt över taket med en presenning och den mesta färgen hamnade där.
 
Mikael_L
En liten och oförarglig blooper hände mig idag.
Försökte jobba snabbt med häftpistolen och handskar på händerna.
 
  • handske.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
En liten och oförarglig blooper hände mig idag.
Försökte jobba snabbt med häftpistolen och handskar på händerna.

Ähhh, erkänn!

Du var bara sugen på en fika paus! :D
 
Förutom rena byggmissar man gör allt som oftast som självbyggare så kan jag dela med mig av vad som hände häromdagen när jag satte isolering under trossbotten...det regnade och på vår bergiga och leriga tomt skulle jag in i huset och hämta någonting, och av någon anledning går jag med isoleringskniven (En sylvass 60centimeters machete..)...och halkar till i leran...jag landar på armbågen och kniven ställer sig rätt upp med spetsen mot min hals..och av någon anledning har jag hållt upp huvudet medan jag ramlar så spetsen tränger inte genom min tjocka polokrage. Jag kallsvettas bara jag tänker på vilken tur man hade och att efter ha skyddat mig från höga fall hela sommaren med diverse anordningar höll på att stryka med av en så enkel anledning som att mammas uppmaning inte hörsammades: Gå inte runt med knivar i händerna!
 
Oj, vilken hemsk historia. Den kunde ju verkligen ha fått oönskade effekter...
 
Forbo skrev:
av någon anledning går jag med isoleringskniven (En sylvass 60centimeters machete..)...och halkar till i leran...jag landar på armbågen och kniven ställer sig rätt upp med spetsen mot min hals..
Det där har jag också råkat ut för en gång i min ungdom...fast med en skarpladdad kpist. Det var alltså i lumpen under en skarpskjutningsövning på vintern. Jag var en i en grupp som skulle framrycka genom en bit skog fram till en eldställning där vi skulle skjuta. Men den där skogen var litet sumpig, så under nysnön fanns det på sina ställen frusna pölar. På en sådan halkade jag så att benen for ut åt höger och jag föll som en fura åt vänster. Kpisten fick jag under mig med rörkolven mot marken och pipen mot sidan av min hals, och jag hörde som i slow-motion det dubbla klick-klick när dess tunga slutstycke först slog i botten och sedan upp igen...i säkringsläget. Hade den gått upp åt andra hållet hade skottet mycket väl kunnat gå av. Det fina blåmärket från mynningen visade att den kulan skulle ha klippt både strupen och halspulsådern.

Eftersom tråden handlar om byggbloopers får väl slutsatsen bli: Spring aldrig med spikpickan i en isig skog. ;) Och att det var tur att jag aldrig fick ut bajonett till kpisten.
 
Mikael_L
Forbo skrev:
...och av någon anledning går jag med isoleringskniven (En sylvass 60centimeters machete..)...och halkar till i leran...
Ja uschhh vilken historia, bra att du klarade dig.

Jag har isolerat lite de två senaste dagarna och tänker då givetvis på din händelse då och då :O
Men hur ska man göra, man måste ju förflytta sig då och då med kniven. Den har ju ingen slida.

Jag får leja någon från ett bemanningsföretag som bär kniven åt mig ... ;)
 
Mikael_L skrev:
En liten och oförarglig blooper hände mig idag.
Försökte jobba snabbt med häftpistolen och handskar på händerna.
Mikael gör vad som helst för en bra bild, typ

Protte
 
Mikael_L skrev:
Ja uschhh vilken historia, bra att du klarade dig.

Jag har isolerat lite de två senaste dagarna och tänker då givetvis på din händelse då och då :O
Men hur ska man göra, man måste ju förflytta sig då och då med kniven. Den har ju ingen slida.

Jag får leja någon från ett bemanningsföretag som bär kniven åt mig ... ;)
Mmm..det är väl som med allt annat, man får aldrig slappna av med någonting och känna sig säker. Har använt kniven i helgen också och varenda förflyttning så har jag gått med kniven ut från kroppen och tittat vart jag gått...har inte berättat händelsen för frugan så hon tittar konstigt på mig:)
 
Ola78
Håller med om att Forbos historia låter hemsk, ryste när jag läste den, innan jag läste den hade jag inte tänkt så mycket på isoleringskninen men visst, den är ju inte ofarlig. Själv har jag väl inte gjort några större bloopers när jag renoverat här hemma, men däremot på jobbet. Skulle spika en gavel och våra spikpistoler är såna att man kan bara hålla inne avtryckaren och sen slå ner nosen så skjuter den, ja jag vet man bör inte göra det men det går väldigt mycket snabbare. Hur som helst, jag tog min pistol, min kollega höll i biten som var en 3 m ungefär och sen sköt jag. Problemet var bara att pistolen efter första skottet studsade till och sen träffade biten igen och sköt en spik till.............i mitt långfinger. Kände bara att det brände till och såg sen att den satt där. Konstaterade faktum och gick in till min förman och gav honom fingret:D, han körde mig till vårdcentralen. Där kom nästa problem, spiken var en 4 tum och hulingförsedd så läkaren insåg ju att han var tvungen att dra den genom fingret. Först tog dom fram en liten tång som skulle klara pianotråd, dom brukade använda den för fiskkrokar, men det gick ju inte, dom fick hitta på nåt annat. Efter att fått vänta en 20 min så kom en sköterska tillslut tillbaka med en vaktmästare som hade med sig en bultsax, han räddade mig från spiken. Spiken sparade personalen, då dom aldrig varit med om detta och skrattade lite när det utveckalde sig som det gjorde.
 
Sällan har så mycket roligt skrivits av så många för att glädja ännu fler som i denna tråd!
 
Gjorde en byggblooper som slutade väl... Hade byggt ett vitrinskåp i MDF och det var bara vit-lackering kvar. Stod och målade i verkstaden när sambon kom in och frågade något om färg, och jag sade att det var samma färg som jag just använde som hon skulle ha. Men det är ju väggfärg säger hon !!!!
Jag hade tagit fel burk i hyllan, dom var nästan identiska, en enlitersburk med vägg och takfärg för kök stod jag och kladdade med på mitt nybyggda vitrinskåp!
Eftersom mycket redan hade torkat målade jag iaf klart med väggfärgen, och med ett topp-lager med riktig lackfärg verkar det fungera.
 
Jag (inte direkt händig men jag är inte dum i huvudet) och svärfar som är gammal rörmokare skulle bygga för ett dörrhål i vår lägenhet mellan sovrummet och vardagsrummet. Det var viktigt att reglingen blev exakt mot vardagsrummet då väggen måste vara helt plan då det endast va en tv placerad mot den. Vi skulle sätta gipsskivor kan i kant med betongväggen. Svärfar hade mätt tjockleken på väggen och varit till en snickare och hyvlat till reglarna, borrat hål exakt i centrum för fäste osv. Jag påtalade direkt för svärfar att han nog inte kunde lita på att väggen var jämntjock och att det var bättre att använda mellanlägg för att kunna flytta gipsskivan ut och in. Detta var struntprat enligt svärfar, detta kunde inte gå fel. Gissa vad som händer då vi bultat fast regelstommen? Jo, naturligtvis är den skev, såpass att gipset kupar sig flera mm på ett par ställen, vi försöker fixa detta med mellanlägg men det går inte att få till utan att börja karva i regelstommen. Så då återstår endast spackelspaden! 1½ kg spackel senare ser det dugligt ut, men rör sig väggen eller reglarna det minsta kommer det att synas direkt på den ljusblå tapeten i vardagsrummet!

Som tur var så rörde det inte på sig under de 3 åren vi bodde där. Lärdomen av detta är att även om man inte är "händig" så ska man inte blint lita på dem som sägs vara det. Jag har lärt mig att använda huvudet och att gärna fråga flera olika hantverkare eller fackmän, ibland får man olika bud på vad som gäller och då får man tänka till.

Problemet med svärfar är att han är för gammal för att hänga med anpassningarna, eller rättare sagt inte inser själv att han är för gammal. Numer går en del av min tid åt till att gömma bort saker då han är på besök så han inte ska "fixa" dessa... :)

Jag har rätt måna missar på lager vad gäller svärfar, får fylla på senare.
 
Garage/verkstadsbygge skulle reglas upp, och svärfar skulle hjälpa till. På med syllen på lecan, inga problem.
-Så, nu öser vi på med reglarna så får vi gjort det här idag säger svärfar, hur högt ska det vara?
-3,5 m säger jag
-Ok, syll och hammarband blir 10 cm (ohyvlat virke), kapa 3,40 så spikar jag.
Där borde jag ha reagerat, men det skulle ju stressas så... I alla fall, reglar och hammarband åkte upp med en j***a fart. Sen tog det nog en vecka innan det hände så mycket mer. Det var när jag började sätta kortlingar att skarva skivorna på jag blev lite fundersam på höjden.

Vi skulle ju ha räknat bort två varv leca också...:blushing: Jag har alltså en takhöjd på 3,90 i stället för 3,50 som det står på bygglovsritningen.
Men men, det är minst en mil till närmaste detaljplan, och lite extra höjd är väl aldrig fel med tanke på att billyft är planerad.d^_^b
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Tyresö
frasse skrev:
Här kommer en nyligen inträffad händelse från vårt bygge.

Eftersom vi har valt oljad parkett så bestämde vi oss för att olja på en gång till innan inflytt för att öka på hållbarheten och få det lite extra snyggt.
Sagt och gjort, olja inhandlas och polermaskin hyres.

Vi kör på och det ser riktigt fint ut, men efter ett tag börjar det lukta konstigt. Bränt liksom. Sniffar på maskin och vi bestämmer att det kommer därifrån, det blir ju ganska varmt av friktionen. Kör vidare och det luktar starkare. Sniffar på masikn igen och inser att det inte kommer därifrån.

Sakta börjar en tanke att forma sig långt in i hjärnbarken, som gammal träbåtsägare har man ju slabbat med linolja en hel del och har hört talas om faran med linolja+trasor+värme.

Tar en titt på de använda trasorna men ser inget, tar då tag i den översta men släpper den igen med ett förvånat yl. Den är brännhet och brunbränd på undersidan. Samlar ihop de övriga likaledes tokvarma trasorna och kastar ut allt i den kalla natten och efter ett tag slutar det pyra.

Som tur var hade vi vårt traslager på klinkersplattorna i hallen så det blev inga skador alls.

Skulle vart kul att bränna ner hela skiten några dagar innan inflytt.

Som sagt, vi har hanterat mycket linolja och trasor men aldrig sett detta fenomen tidigare, bara hört varningshistorier.
Ni som oljar, let´s be careful out there ;)
Har själv råkat ut för liknande, fast mina linoljedränkta trasor hade jag lagt på en frigolitskiva, som började pyra, så brandvarnaren började tjuta mitt i natten och rökångorna sved i lungorna.

Linoljedränkta trasor är ingen myt, och vilken tur att brandvarnaren väckte hela familjen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.