J
linnar skrev:
Optimalt flöde ligger runt 50 m3/h x ytan i m2.
Lite högre flöde om värmen går över 70 grader
Lite lägre flöde omvärmen går under 70 grader

Försök att inte gå över 70 grader. Dels så tål de flesta fläktar inte
mer än 70 grader kontinuerligt och dels så sjunker verkningsgrade
dramatiskt över 70 grader. Värmen börjar helt enkelt att stråla ut
ur solfångaren genom glas och isolering över 70 grader.

Om du menar kallras ur luftröret från solfångaren så kan det delvis lösas med att du ex.vis gör en böj på röret uppifrån och ner och tillbaka upp igen. Nästan som ett vattenlås. Dvs kall luft är tyngre och hamnar i botten som en propp mot luft som strömar in.
Det finns också spjäll som öppnas av trycket från fläkten men i övrigt är den stängd. Går att bygga själv med lite träskivor och en gummiduk.
Ok så 70 grader är det som gäller, bara att räkna efter det då.

Tror du man skall ha 80, 100 eller 125 rör på en LSF på 1500x700?
 
F
Känslan är att ölburksfångaren ändå är effektivare, troligtvis pga aluminium och väldigt tunn sådan?
 
John J skrev:
Ok så 70 grader är det som gäller, bara att räkna efter det då.

Tror du man skall ha 80, 100 eller 125 rör på en LSF på 1500x700?
Det finns en formel för detta, kan inte hitta den just nu. Men jag tror att 125mm rör till 10m2 solfångare duger. Man kan kompensera för lite rör me dstarkare fläkt om man råkat ta för liten diameter. Tänk också på att större diameter ger både större yta att läcka ut värme ur och lägre lufthastihet som gör att luften också stannar längre tid vid den stora ytan.

Egentligen handlar det om tvärsnittyta i cm2.

80 mm = 50 cm2
100mm= 79 cm2
125mm= 123cm2

Skillanden i diameter mellan 80 och 125 är 76% medan ytan är 146% större med 125mm.

En bra tummregel borde då vara 13cm2 röryta/m2 solfångare men aldrig mindre än 50cm2.

Alltså
1m2 skall ha ett 80mm rör.
10m2 skall ha ett 130mm rör (=125mm)
40m2 skall ha ett 520mm rör eller 4 125mm rör.
 
fsn skrev:
Känslan är att ölburksfångaren ändå är effektivare, troligtvis pga aluminium och väldigt tunn sådan?
Kollektortjockleken avgör hur snabb solfångaren är. Dvs hur snabbt den reagerar på solen. Kanske möjligt att en sådan är något marginellt snabbare än en med ByggMax-plåt (0,4mm plåt). För min del tror jag skillnaden är akademisk.

När det gäller effektivitet i att få ut mest luft/m2 vid 70 grader handlar det om kollektoryta om allt annat är samma. Kollektorns yta är den man kan se framifrån alltså ser man halva rören. Det betyder att en sådan solfångare har samma yta som en vanlig solfångare, även en med helt plan plåt.
Jag har sett rörsolfångare med mellanrum mellan rören (burkraderna). Tanken är att den varma luften skall värma också bakom rören. Det är ett feltänk av två orsaker:

1. Merparten av kollektorns uppvärmning är strålning direkt mot kollektorn
2. Använder man luften för att värma rörens baksida kommer luften på framsidan att bli lite kallare och värma framsidan lika mycket mindre som de värmer baksidan samtidigt som den värmande ytan blir större. Summan blir att de tar ut varandra.

Alltså är det så att man förlorar i solfångaryta om man sätter rören glesare för att värma också baksidan. Med glesare mellan rören bli solfångaren större.

Alltså minskar verkningsgraden/m2 med rörsolfångare om man låter luften värma baksidan av rören.
Till detta kommer att en rörsolfångare måste ha spridarvolym på inluftsidan och sammlarvolym på utluftsudan. Detta tar också upp värdefull yta av solfångaren.

Alltså borde en rörsolfångare vara mindre effektiv/m2 yta än en med plan kollektor där man tar luften bakifrån kollektorn (om alla är lika bra byggda).

Skillnaderna är dock så små att jag vill inte avråda någon att bygga solfångare med burkar. Den blir ju billigare att bygga än andra modeller. Tänk bara på att den modell av denna typ av solfångare som byggs ofta byggs idag har alldeles för stort avstånd mellan glas (plast) och kollektorn. Det minsta avståndet skall vara 20mm och största 50mm.
 
J
linnar skrev:
Det finns en formel för detta, kan inte hitta den just nu. Men jag tror att 125mm rör till 10m2 solfångare duger. Man kan kompensera för lite rör me dstarkare fläkt om man råkat ta för liten diameter. Tänk också på att större diameter ger både större yta att läcka ut värme ur och lägre lufthastihet som gör att luften också stannar längre tid vid den stora ytan.

Egentligen handlar det om tvärsnittyta i cm2.

80 mm = 50 cm2
100mm= 79 cm2
125mm= 123cm2

Skillanden i diameter mellan 80 och 125 är 76% medan ytan är 146% större med 125mm.

En bra tummregel borde då vara 13cm2 röryta/m2 solfångare men aldrig mindre än 50cm2.

Alltså
1m2 skall ha ett 80mm rör.
10m2 skall ha ett 130mm rör (=125mm)
40m2 skall ha ett 520mm rör eller 4 125mm rör.
Så jag borde alltså ha ett 80 rör eftersom ytan ligger mycket närmare det än 10m2 är det så du menar?

Får bli en datafläkt då antar jag eftersom det väl inte finns några andra 80mm fläktar.

linnar skrev:
Det minsta avståndet skall vara 20mm och största 50mm.
Hur kom du fram till det?
 
John J skrev:
Så jag borde alltså ha ett 80 rör eftersom ytan ligger mycket närmare det än 10m2 är det så du menar?

Får bli en datafläkt då antar jag eftersom det väl inte finns några andra 80mm fläktar.
Skall du ha en datafläkt tror jag det är bäst med 100mm. Beror på hur långt röret skall vara också. Fick inte med det i min beskrivning.


Det minsta avståndet skall vara 20mm och största 50mm.
Hur kom du fram till det?
En forskare i solenergi och då mest för solfångare skrev det på internet någonstans. Jag hittar det inte nu. Han har tydligen byggt olika fångare med olika avstånd och mätt verkningsgraden. Har för mig att han också fotat med värmekamera för att se vad som händer innanför glaset med olika avstånd.
De olika måtten 20-50mm är mått för liggande och stående solfångare. Jag minns inte vilket mått som var till vilket men skillnaden var marginell så länge man använder 20-50mm.
 
J
linnar skrev:
Skall du ha en datafläkt tror jag det är bäst med 100mm. Beror på hur långt röret skall vara också. Fick inte med det i min beskrivning.

En forskare i solenergi och då mest för solfångare skrev det på internet någonstans. Jag hittar det inte nu. Han har tydligen byggt olika fångare med olika avstånd och mätt verkningsgraden. Har för mig att han också fotat med värmekamera för att se vad som händer innanför glaset med olika avstånd.
De olika måtten 20-50mm är mått för liggande och stående solfångare. Jag minns inte vilket mått som var till vilket men skillnaden var marginell så länge man använder 20-50mm.
:S

Rören blir väl 250-300 mm gissar jag så det är ingen låg väg det var därför jag kände att det skulle räcka med 80mm.

När det gäller datafläktar så finns det mycket olika fläktar att välja på och en utav dem jag har blåser med en otrolig kraft..
 
Mikael_L
Problemet med merparten av datafläktarna (axialfläktar) är att dom jobbar urkasst då mottrycket ökar. Så är det lite längre luftkanaler så blir dom snabbt olämpliga.
 
J
Mikael_L skrev:
Problemet med merparten av datafläktarna (axialfläktar) är att dom jobbar urkasst då mottrycket ökar. Så är det lite längre luftkanaler så blir dom snabbt olämpliga.
Men för mig som har korta kanaler så borde det fungera då?

Undrar just om man inte får mycket sämre effekt av fläkten om sätter den på inblås istället för utblås..
 
En 80mm datafläkt blåser inte mycket ens om det är en sån som ylar på högvarv.
Ska du sen höra på den med så kan det fort bli jobbigt ;)
Bättre med en 120mm på lägre varv för motsvarande luftflöde i så fall.
Själv ska jag försöka hitta nån mer "seriös" fläktlösning.
Men kanske det slutar med datafläkt ändå :)
Fördelen med en datafläkt är ju att man kan göra det väldigt enkelt för sig genom att koppla den till en solpanel.
Lyser solen är det förhoppningsvis varmt i LSF och lyser solen startar fläkten.
Då slipper man tänka på termostatstryrningar och annat.
Finns 200mm med :)
98326.jpg
Jättefläkt på hela 200 mm. Perfekt för datorfixaren. Kan även monteras i tv-möbeln för bättre ventilation. TriCool, 3 hastigheter: 400/600/800 varv. Otroliga 83-134 CFM men ändå tyst. 4-pin kontakt.

Specifikationer
Dimensioner200 * 200 * 30 mm Hastighet800 rpm (600/400 rpm) Kontakt4-pin LagerDubbla kullager Ljudnivå30 dBA (27/24 dBA) Luftflöde CFM134 (108/83) Luftflöde m3/h228 (183/141) Spänning12 VDC Strömförbrukning0,3 A (0,17/0,08)
http://www.kjell.com/?item=98326&path=97000000,119000000,131500000,132500000
 
Det är exakt så som Mikael_L beskriver. Jag kan lägga till att de också är dåliga på att tåla värme. De tål värme upp till 70 grader som oftast men går det upp mot 100 grader är det slutmed fläkten. En vanlig kanalfläkt som tål 70 graderbetyder att den klarar det kontinuerligt i 25 år utan problem. De klara också 100 grader någon timma då och då utan problem.

Det går bra med 80mm om du använder en radialfläkt. Använder du en datafläkt (axial) så sjunker kapaciteten avsevärt om det finns en trång passage och det räcker med att passagen är 1mm lång.
Du kan ju testa med dubbla datafläktar efter varandra om det blir för lågt flöde.
Man kan koppla en större fläkt till ett mindre rör, tror det är bättre än en liten fläkt till ett litet rör, inte optimalt man vad är optimalt....

En riktig radialfläkt kostar runt 700kr av kanaltyp.

Det finns små industrifläktar för omk 300kr men jag kan inte hitta någon längre som säljer dem. Vet att Clas i sjön hade sådan förr i tiden.
 
Redigerat:
Skillnanden mellan en datorfläkt och en riktig 230v kanalfläkt är otroligt stor. Nästan som att jämföra en hårtork med en hökanon (om stadsborna vet vad en sån är ;) ).

Det hela handlar om fläktkurva dvs fläktens förmåga att leverera vid mottryck, gör man en enkel solfångare med kort slang och stor slang duger datorfläkten men för längre sträckor så är det tvärstopp.

Varför man inte ska ha hög temp i solfångaren är exakt samma som för en vattenburen dito, man tappar verkningsgrad eftersom förlusterna blir större. Det tråkiga är att dessa förluster till stor del har med yttertempen att göra dvs de kan vara acceptabla på sommaren men på vår/höst/vintern så.... :( Gissa när man vill att fångaren ska fungera bäst ;)

Vad gäller fläktar så är datorfläktar inte bra om man kollar på de billiga deras lager tål inte långa driftstider med höga temperaturer. En kanalfläkt snurrar vid lägre varv och större lager "tål" mer glapp.

En billig fläkt är denna fast hur länge den håller det vet jag inte.
 
Jo, långa rörkanaler så går det bara inte med en datorfläkt.
Vid temepraturer över 70 garder tar de också stopp efter ett tag.

Jag köpte en riktig kanalfläkt (radial), och en liten radialfläkt när jag byggde min värmeväxlare.
Den lilla fläkten hade glidlager medan den stora hade kullager.
Den lilla fläkten gick sönder (lagrena utslitna) 5 år före den stora fläkten och då hade den
stora gått flera år med obalans pga ojämn smuttsbeläggning. Fläkten var dock så bra upphängd
att jag inte hörde skakningarna. Båda fläktarna var inbyggda i var sin låda som både var ljddämpare,
filterlåda och fläktlåda.

Den lilla gick 22 år och den stora 27 år....
Alltså en otrolig slitstyrka på dessa fläktar. 2003 köpte jag en ny dator, med datorläkt. 2009 köpte jag
en ny dator. Då var datorfläkten helt slut i lagren. I 6 år höll den.

Stor skillnad på livslängd alltså.

Min provsolfångare hade en datorfläkt. End ag så steg tempen isolfångaren upp mot 150grader. Vad hade hänt. Jo, datorfläkten hade bokstavligt talat smält ihop. Det var en billig datorfläkt, de är av PVC de dyra är av nylon. Nylon tål högre värme.
 
22år får ändå anses va en bra livstid :)
Numera är väl allt gjort för att hålla max en dag längre än garantin sträcker sig...
 
F
John J skrev:
Men för mig som har korta kanaler så borde det fungera då?

Undrar just om man inte får mycket sämre effekt av fläkten om sätter den på inblås istället för utblås..

Titta på effertförbrukningen. Det finns 120mm 12DC fläktar med ett maxflöde på 170-180m3/h men som vid 40-50Pa inte ger nåt flöde öht och andra med runt 200m3/h som ger 100m3/h vid 100Pa.

Vid så stora flöden som verkar krävas så är det säkert ett betydanade tryckfall.

EDIT: Den ölburksfångarn på 2,55m2 som tråden handlar om har en kanalfläkt med ett maxflöde på 270m3/h. I texten står det att den kördes på 170m3/h. Om det är oreglerat på full effekt så motsvarar det ett tryckfall på hela systemet på ganska exakt 150Pa. En sådan fläkt ger 200m3/h vid 100Pa tryckfall.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.