IHC kan du koppla ihop med antingen Ethernet om du har de nyare varianterna, eller RS-485 för de äldre. Eller så simulerar du en 16 ingårngars model / 8 utgångers model. If all else fails kan du ju ansluta datorn till ett antal ingångar / utgångar via I/O kort. Det hela beror på antal "pinnar" du vill styra/läsa och arbetsinsatsen. Det är lite hemmapul och hackande som gäller.

Vad exakt vill du göra?
 
Jag har den nya Controllern, och min undran var helt enkelt om det på något sätt går att trigga ingångar på t ex en Input-modul.

Att koppla upp sig via nätverket eller USB ger ju liksom inte någon möjlighet att själv skicka signaler (men väl att se/switcha in-/utgångar genom ServiceView)
 
Hej
Jag bara lånar denna tråd har en liten fråga ang Smarta Hem.
Är det någon som har erfarenhet av Z-wave ?? och finns det några återförsäljare av det i Sverige som ni kan rekommendera. Var på en mässa för några veckor sedan och hittade det systemet och vart helt förälskad.
Verkar så smidigt att ej behöva riva all gammal el utan bara byta brytare/dimmers och sedan kunna styra med Iphone.
Tack på förhand
Svante
 
Bergling skrev:
Jag har den nya Controllern, och min undran var helt enkelt om det på något sätt går att trigga ingångar på t ex en Input-modul.

Att koppla upp sig via nätverket eller USB ger ju liksom inte någon möjlighet att själv skicka signaler (men väl att se/switcha in-/utgångar genom ServiceView)
skulle vara intressant om man kunde hitta relän typ 24 V som man kan styra via internet - då kan man ju trigga ingångar den vägen.

det finns också ett forum www.IHC-user.dk där någon tittar på att göra kod/webservices till IHC.
- är osäker men jag tror att Iphone appen som finns från LK i danmark använder webservices redan och de försöker nyttja de existerande kommandona.

Iphone appen ska komma på engelska i framtiden enligt LK.
 
Hej tack för de svar jag fått=)
Hittade något när jag googlade, Gröna hus tror jag de hette? har beställt nu och väntar spänt på att se om jag får ihop det!
Återkommer om jag undrar något mer.
/
S
 
svantelju skrev:
Hej tack för de svar jag fått=)
Hittade något när jag googlade, Gröna hus tror jag de hette? har beställt nu och väntar spänt på att se om jag får ihop det!
Återkommer om jag undrar något mer.
/
S
Har börjat intressera mig lite för detta med Intelligenta hus, har kollat lite på "Gröna hus sidan" och funderar på om Z-Wave är något att satsa på? Det verkar ju vara lite på frammarsch även i Sverige. Och det verkar ju även ha stöd i många programvaror.

Vad köpte du för prylar svantelju?
 
Hej igen,
Jag köpte en gateway på grona-hus,se som hette Micasavera som sköter all kommunikation, och även ett par dimmers som jag ersatte mina vanliga väggbrytare med. Och dessutom ett par plug-in dimmers för fönsterlampor. Allt har fungerat klanderfritt och jag känner ett stort ha-begär för ytterligare produkter!=)

Jag tror som dig, att z-wave är på frammarsch och eftersom jag inte ville lägga några jättepengar så kändes det naturligt att köpa prylar som inte kräver någon ombyggnad, bara att byta ut det gamla.

Hör gärna av dig om du undrar något annat eller om du hittar några nya intressanta prylar!

//Svante
 
Javene!
Har du hittat något bra Z-wave larm du vill rekommendera ?
Har nu kollat runt och hittar bara Gröna hus som säljer dessa grejer ?
Har du köpt ifrån dom ? och i sådana fall vilka larm prylar? =)
 
Jag bygger nytt och funderar på vilket system jag ska välja för smarta funktioner. Z-wave tilltalar mig pga det verkar vara mycket flexibelt, det finns gott om sensorer och grejer. Tillsammans med Homeseer verkar det som att bara fantasin sätter gränsen och det finns också en snygg remote-app till iPad som kanske är den ultimata smarthem-fjärren med sin fina standbytid.

Men hur fungerar det i praktiken undrar man ju? Och när man bygger nytt har man ju möjlighet att köra trådat istället vilket många förordar. Radio funkar dåligt säger folk. Störningar och räckviddsproblem etc. Vad säger ni som har kört lite? Vilka nackdelar har ni märkt?
 
Bygger du ändå nytt så hade jag ju definitivt, utan att tveka, valt ett etablerat (hos elektrikerna) system som är trådbundet.

Själv valde jag IHC 1999 och det har tickat perfekt ända sedan dess.

Själv har jag använt radio till en del tillfälliga styrningar (ex julgranen).
 
GIRA eller JUNG har "riktig" trådlös komunikation. inte samma som NEXA´s trådlösa fjärr mm.

Det kostar fläsk om man ska ha allt.

Vad är du ute efter?
 
Jag är elektroniknisse så jag förstår precis vad du menar med "riktig" trådlös kommunikation och i den bemärkelsen är ju Z-wave också riktig, eller hur?

Vi hade nyss möte med en ljusfirma och det resulterade i en hel drös med ljuskällor. Runt 40st men då inräknat till fasaden. Jag fick det till en 9-10 grupper som man vill kunna dimma. Det vore fint om man kunde ha scener till dessa grupper samt även koppla in mörkläggningsgardiner som åker ner i "bioläget". Detta skulle man komma långt med tycker jag, men helst vill man ju även att övriga lampor (5-10st) kan styras så att det tex blinkar när larmet går och släcks när man trycker på en bortaknapp.

Att reglera värmen vore kanske en ball grej men jag ifrågasätter nyttan då golvvärmen ändå är så trög och att man kommer kunna ställa veckoschema på värmepumpen.

Vägguttag vore förstås trevligt om man kunde styra men det har ganska låg prio. Vad ska man styra där om 99% av belysningen sitter styrbart i taket? Det kanske blir en eller två golvlampor i huset och det duger om man kan styra dessa via pluginmottagare tror jag.

Ventilationen vill jag kunna styra med hemma/borta också, men det är i princip bara en eller två reläutgångar som behövs som kopplas till FTX:aggets ingångar.

Det är ungefär så jag tänker nu. Självklart vore det ballt att kunna styra allt som kan styras, men om man ska vara lite realistisk så är det belysningen som är viktigast.
 
Jag har styrt en del vägguttag, men det är specialfall så jag håller helt med dig att i 99% av fallen som är det "mobila" prylar och då ointressant.

# Enkla vägguttag i fönstersmygar för lampor (går kanske in under belysning trots allt)
# Uttag till rack med utrustning för Audio / Video eller dator.
# Uttag i "Thorsmanskena" vid labbänken ... lödkolvar kan vara bra att stänga av när man går hemmifrån.
# Uttag för extra cirkulationspump för golvvärme.
# Uttag för kaffebryggare, strykjärn, etc

I princip fasta uttag för saker som alstrar värme eller drar onödigt mycket ström och inte behöver vara till alltid.

I senaste tillbygget har jag dock en utgång som styr alla andra uttag i rummet ... bara för att.
 
Kan man dra kablaget på nåt sätt så att det är ekonomiskt men samtidigt medger att man enkelt i nån dosa kan koppla om ett vägguttag så att det blir styrbart? Att dra från varje vägguttag till centralen ger så klart stört flexibilitet men jag tänket att det kanske blir onödigt kostsamt? Om man istället låter alla vara icke-styrbara so standard och sen vid behov kopplar över detta uttag till separata styrbara trådar i nån dosa. Kan det vara nåt?

Vi ska ju ha möte med elektrikern när som helst och jag vet inte riktigt vad jag ska säga till honom om hur vi vill ha det. Läste nånstans att folk drog som ett stjärnnät med rör i varje rum. Kommer inte håg om det var kanske 7 trådar från centralen till takdosan och sedan från denna ner till vägguttagen. Då kunde man koppla om i takdosan vilka uttag som skulle ha permanent resp. styrbar ström. Det låter billigare/vettigare än att dra ett separat rör till centralen från varje uttag tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.