Är det någon som sitter på en färsk uppgift av hur lång tid ett bygglov kan förväntas ta för ett enplanshus i bymiljö utanför planlagt område i Uppsala? Huset ska byggas i regi av en husfabrikant och allt från avstyckning/bygglov osv sköts via dem.

Mycket tacksamma för lite information kring detta då vi funderar över huruvida vi får flytta in i huset till sommaren eller till ännu nästa sommar? :rolleyes:
 
Inte samma lika alls men alla fall rätt stad. Vi sökte bygglov för ett förråd som står 80 cm från tomtgränsen första veckan i juni och fick det beviljat och utmätt på 3 veckor. Kanske tar längre tid för ett hus men å andra sidan ligger det ju utanför planlagt område.
För vår del så är vi positivt överraskade av såväl handläggningstid som bemötande från handläggarna, svarade i telefon eller ringde upp när dom inte svarat. Inget onödigt krångel eller strul på annat sätt heller.
 
Det är nog väldigt olika. Jag sökte om bygglov för ett garage för 1 1/2 år sedan och kämpar forfarande för att de ska börja titta på mitt ärende... Haft 4 olika handläggare.
Det är nog mycket lättare utanför stan. Lycka till.
 
Kan inte vara möjligt. Det måste ju vara nåt de inte tycker om som gör attd et tar tid.
 
Oj vilka skilda erfarenheter! Hur som helst är vi tacksamma för inputen. Intressant att höra. Ingen i trakten som byggt/bygger hus på landet just nu som har någon inflikning?
 
Hemmakatten
har det inte blivit lag alldeles nyligen om att handläggningstiden för bygglov inte får överstiga 10 veckor? Samt att enklare fall skall klaras av på 4 veckor?
 
Jag har för mig att det var en handläggningstid för bygglovet på omkring 2-3 månader när jag ville bygga ut huset förra sommaren. Utanför planlagt område men i samlad bebyggelse.
 
@Hemmakatten: Det är precis det min make hört vilket satte oss lite frågande eftersom all information vi hört hittills är att det är lååååång handläggningstid från några månader upp till ett år. Detta ger ju ett inflyttningsscenario som skiljer sig rätt rejält åt. Vi flyttare dessutom från Sundsvall till Uppsala så en hel del dagis/jobbtekniska grejer att kunna planera för.

@injonil: Okej, tack för info!
 
Vi hade ett avstyckningsärende (utanför tätbebyggt område) hos lantmäteriet i Uppsala våren -08. Efter ett drygt år flyttades ärendet till dito för Stockholm och hösten -09 blev det klart. 18 månader för att stycka av en tomt är ett stort skämt. Har hört att tiden för avstyckning skulle kunna vara uppemot 2 år, men hur det är i dag vet jag inte.

Vill inte grusa dina förhoppningar, men något är/har varit fel hos lantmäteriet i Uppsala.

Lycka till!
 
Desmo72: Intressant. Vi väntar alltså på både avstyckning och bygglov. Av olika anledningar har vi inte bråttom in i huset och lååång handläggningstid (kanske inte full så lång som er dock) är det vi har räknat med. Det är nästan värre med en kortare handläggningstid för oss men vi måste ju anpassa oss till vad som gäller. Vore ju himla trevligt att kunna planera med mindre än ett år att bolla med bara. (Finns bl a en tonåring som gärna får hinna gå klart skolan här inblandad)

Jaa, spridda budskap. Någon mer? :)
 
Att det får ta max 10 veckor att få ett beslut i ett bygglovsärende (från det att samtliga nödvändiga papper lämnats in, bör tilläggas) är något som står i nya Plan- och Bygglagen (PBL), som dock inte trätt i kraft än. Den börjar gälla från den 2 maj 2011 (om inget ändrats sist jag hörde nåt).
 
Okej. Det visste jag inte heller. Bockar och tackar.
 
Det var så lite så! Det här forumet är smått fantastiskt, det finns så gott som alltid NÅGON som sitter inne med kunskap, erfarenheter och information som andra behöver. Som ägare av ett renoveringsobjekt så har jag nästan alltid något att hämta här varje dag, och då delar man mer än gärna själv med sig av det man själv kan och vet.
 
Ganska fantastiskt. :)
 
Det kan faktiskt ta lång tid om det som i mitt fall:
Garaget ligger i tomtgränsen inom stadsplanelagt område.
Handläggaren är inkompetent vad gäller för regler...
Fick ny handläggare för 3:e gången den 4 Juli som slutade 4 augusti.
Pg.a av att de tagit sån lång tid har grannen hunnit ångra sig från ursprungliga ritningarna som de godkännde.
Efter att nya ritningar skickades in den 26 augusti tittade de på de först den 28 september efter samtal.

Detta är bara ett urval.. Kan nog bli en bra artikel om Uppsalas handläggare...

Men kanske nästa år kan jag börja bygga mitt garage, men de kan glädjas åt att jag kommer aldrig ansöka om flera bygglov. Jag tar hellre vite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.