Nuno skrev:
Det larmet du talar om tror jag är en äldre/något enklare variant. Samt att detta larm endast har vanlig telefonuppringare och inte en GSM baserad (vilket betyder att du måste placera den vid första telejacket/ eller ett telejack). En annan nackdel är ju om du råkar ut för mer sofistikerade tjuvar som kapar teleledningen och går in varpå larmet visserligen går, men de kan då lugnt gå runt och tysta eländet. Dock lär utesirenen som följde med i detta paket forstätta yla (tror jag...).

Det paket vi köpte var detta:

[länk]

Motsvarande hos Alarmera.se (minus strömadapter á 100 spänn samt en extra trådbunden magnetkontakt á 45 spänn): [länk]

Till paketet behövs aven en investering i ett kontantkort, vi köpte Telias då de inte har något krav på att man laddar det varje år, utan endast att man ringer/alt. sms:ar minst  1 gång/år. Larmet kan utföra detta automatiskt genom att de ringer upp ett nummer t.ex. Fröken ur var tredje månad och lägger på luren efter 10 s.
Jag sliter mitt hår i förtvivlan! Finns det ingen tjuv på forumet som kan tala om hur en tjuv tänker när den står i begrepp att göra inbrott? Det här med GSM uppringning verkar ju jättebra men det, liksom allting annat är ju förknippat med en kostnad, och man kan ju tänka så här; i vårt hus finns inget speciellt som kan locka tjuvar t ex värdefull konst, dyra smycken etc - vi har bara det vanliga datorer, gammal TV, sunkig DVD etc. Inte ens jag vet var telekabeln kommer in i mitt hus så en tjuv som är tillräckligt avancerad för att snabbt räkna ut att larmet inte är GSM kopplat samt var kabeln kommer in och kapa den måste ju verkligen vilja in i just mitt hus och inte nöja sig med att sno grannens olarmade TV! Om de nu verkligen vill in i just mitt hus (där de kommer att bli grymt besvikna på innehållet) undrar jag om de låter sig stoppas av ett larm vilket som helst? Så jag nöjer mig nog med utesiren och skippa GSM kopplingen för där jag bor finns det grannar inom höravstånd!
Jag tror jag har skapat mig en bild av det larm jag behöver nu (tack för hjälpen som diskussionspartner Nuno, Snickarboden, MrMagic, TN_funkis och ni andra) - det enda som fortfarande känns lite osäkert är hur många IR detektorer jag behöver det beror ju på om man kan ha den i samma rum som luft/luft pumpen (vilket inte Snickarboden tror men jag uppfattade den tekniska debatten innan som att andra kanske hade andra uppfattningar?). Finessen med en luft/luftpump är ju att man placerar den så att den kan sprida varmluft till många rum. Betyder det att vi inte kan ha IR detektorer någonstans dit varmluften från luft/luftpumpen når (dvs eg hela nedervåningen)? Om man nöjer sig med de baspaket som säljs (ofta en magnetkontakt, en IR detektor) kommer ju stora delar av huset att vara olarmade men hur vet tjuven det? Går tjuven helt enkelt förbi ett hus där det finns dekaler som varnar för larm (då kanske man bara behöver skaffa larmdekalerna och inte larmet ;D) eller gör de inbrott ändå och testar hur väl larmet funkar?
 
Jag önskar dig all lycka till (vi vet alla att det är en djungel av prylar). Förhoppningsvis blir du nöjd, vad du än väljer.
Skriv en rad när allt är installerat och klart (eller om du får problem med installationen...) ;)
Angående placering av detektorer, är mitt förslag att du pratar med supporten hos det företag du bestämmer dig att köpa ifrån.

Hur en tjuv tänker är nog väldigt svårt att föreställa sig, men om du har en altandörr som inte har lås på insidan och som dessutom ligger väl skyddad från insyn så tror jag att den vägen skulle vara mysig att ta sig UT igenom. In kan man ta sig genom en ruta... Larm är som sagt endast ett komplement till bra lås och övriga detaljer som välbelyst hus, uppfart med rörelsesensorstyrd belysning, tömd brevlåda, klippt gräsmatta...
Min brors granne är aningen paranoid och lämnar radion på när dom åker bort, dock skall tilläggas att denna person är aningen paranoid.

/Nuno
 
Själv kör jag med spikmatta dvs en hög med bröte så att de får städa om de skall kunna bära ut något, det lär avskräcka de flesta *S*

Tjuvar tar det hus som ser enklast ut om vi nu pratar vanliga pundare. De går helst inte in ifrån gatan utan på baksidan och de uppskattar precis som sagts inte en tjutande utesiren.
Källarfönster och källardörr är svaga punkter och tyvärr ger den vägen ofta även en väg in i huset.
Angående värden så kan en flaska vodka eller en dunk bensin vara värt att begå inbrott för för en del idioter medans andra vill ha datorer, tv mm.
Ett annat tips är att se till så att de inte kan parkera på uppfarten, de vill inte springa runt på gatan med saker utan de vill göra det i skymundan.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.