Vi funderar på larm men vad ska man välja? Ska det vara kopplat till en larmcentral - vi bor i utkanten av ett mindre samhälle men efter genomfartsleden och två mil utanför storstan bovarna hinner väl plocka med sig vad de vill innan väktarna kommer? Men blir verkligen bovarna skrämda av bara en ljudsiren och ingen utryckning? Ska det vara trådlöst eller trådbundet - fördelar nackdelar? Vilken leverantör ska man välja? Vi har tagit in offert från Tryggahem (rekommenderas av Villaägarna) men då äger man inte larmet men får ändå pynta över 5000:- för installationen (plus en 300+ i månaden), men visar sig leverantören inte hålla vad man lovar står man där utan larm men utan pengarna! Vi har jycke så därför tyckte de på trygga hem att vi skulle nöja oss med en röresldetektor men sätta magnetkontakter på alla dörrar då: "över 75% av alla inbrott sker genom dörrarna". Men andra leverantörer säger ju precis tvärtom att de flesta inbrott sker via fönstren. Kan någon lotsa mig rätt i larmdjungeln PLEASE!!!!!?????
 
inbrotten kanske inte sker till 75% på dörrarna.. där i mot så gör väll utbrottet det..? Ofta vill dom ju bära ut TV:n o sånt genom en dörr istället för att få ut grejerna genom ett fönster.. ;)

Varför inte sattsa på både magneter i fönster (även glas kross kan ju vara bra) och dörrar? samt någon/några rörelse deckare.. Kan man dessutom köra med Skal skydd dvs ha samtliga magneter & glas kross i gång medans deckarna är av när man ligger och sover..

naktdelen med trådlöst är ju batteri.. samt att det tekniskt sett går att störa ut det systemet (proffs tjuvar).. Fördelen är ju att monteringen går blixtsnabbt.. Samt att man slipper att försöka dölja alla kablar..

Naktdelen med trådbundet är att det är dyrt. Dock så slipper man bry sig om att byta batterier, det fungerar från år till år.. Troligen lättare att bygga ut också, då du kan ta vilken magnet som helst o koppla in..

Så har man råd.. Sattsa på Trådbundet.. sen tror jag att i 90% av fallen så blir det dyrare änn typ 5000:- då man ofta måste komplitera grundpaketet som innerhåller 2 magneter & 1 deckt..

Själv har jag sattsat på Trådbundet med magneter & glaskross, samt dekt. ev så ska jag inhandla en brandvarnare också att koppla in på samma system..

Jobbet gör jag själv. :)

Sen kan man också resonera som så här.. ta det billigaste larmet utan en massa extra grejer som 10 magneter och deckar.. bara man får dom där Falk dekalerna på bravlådan & dv fönster så tar dom grannens hus i stället som inte har larm.. Tjuven vet ju inte hur utbyggt system man har..

 
På senare tid har det kommit ut många bra trådlösa larm. Man slipper en krånglig installation och konfigurering av larmet som det ofta blir med trådbundna larm.

Det finns ingen anledning att satsa på ett larm från larmföretag såsom sekuritas tycker jag. Månadskostnaden är rätt hög och omotiverad. Det är egentligen inte mer service än man kan få från hjälpsamma grannar vid de extremt få tillfällen som det verkligen händer något. Som du skriver så hinner dom ju inte ut i tid och dom gör egentligen inget på plats mer än konstaterar att det varit inbrott eller inte och meddelar dig det. Detta kan som sagt grannar göra istället. Satsa på ett larm som ringer upp och som till viss del är utbyggbart. Det finns bra larm från ca 3000 kr och uppåt som är obundna.

Satsa på ett par detektorer samt dörrkontakter. Skaffa många larmdekaler och inte minst satsa på ett bra skalskydd. Bra lås på föntser och dörrar. Se till att fönsterlister är limmade med selikon så man inte kan plocka ur glaskasetten. Samma sak med speglar i altandörrar. Meddela grannar att dom håller koll på huset när ni åker bort etc.....
/CC
 
Lägger till lite...
Inget larm kan ersätta ett bra skalskydd med lås etc. Det är det viktigaste.

Sen är allt som sagt tidigare bra men vill man så finns det även utesirener som ljuder "en del" och helst med blixtljus då så folk ser varifrån ljudet kommer.
Se till att en sådan har ett eget laddningsbart batteri så de inte tystnar om tjuvarna sliter ner en eventuell centralenhet. Finns inte så många tjuvar som stannar kvar om allt de gör inte funkar *ler*

Placering av rörelsedetektorer är det viktigaste, de flesta vet inte hur de funkar och varje teknik kräver sin placering. Det vanligaste är ir-detektorer och de reagerar på temperaturskillnader i "zoner" så det är ofta lite dumt att rikta dem mot föremål som dels kan störa dessa zoner med t ex luftdrag eller hastiga temperaturskillnader. Det lär inte vara smart att rikta en irdetektor emot en luftvärmepumps innedel *s*

Likaså kan mikrovågor gå igenom väggar och ultraljudsdetektorer detektera ohörbara  ljud så det är lite trixigt att finna rätt placering ibland.  Samma värmepumps innedel lär ge "några" falsklarm på både ultraljud som mikrovågare med om nu någon undrar.

Många falsklarm i offentliga miljöer sker just pga ventilation, med hastiga temperaturförändringar och av ventilationen svängande butiksskyltar. Detektorerna skall nämligen registrera just sånt, de har nämligen ingen inbyggd artficiell intelligens.

Det är lugna miljöer man vill rikta rörelsedetektorer emot och inget annat.

/Kent med ett förflutet som servicetekniker på just larm

 
Tack för svar! Jag tror vi har ganska bra skalskydd (ASSA 2000 evo på alla ytterdörrar samt fixlås på altandörrarna). Vi har mittpost i våra fönster så ska vi ha magnetlås på alla fönster i nedervåningen lär det hansdla om minst 12 st. Och Per-Erik du har väl rätt i att in tar de sig väl via fönstren men knappast ut eftersom vi som sagt har mittpost och de ej ens läsr få ut tvn den vägen. Chris 47 kan du ge exempel på ett bra larm? Kan man köpa till installation även om man ej köper abonnemang?
 
Fyller på lite...
Handen på hjärtat så kan man ofta ha vilka lås som helst på altandörrarna, de är vanligtvis ändå den svagaste punkten. Är altandörrarna av typ pardörr så är det en baggis att få upp dem oavsett spanjolettlås mm. De är oftast helt enkelt inte tillräckligt starka för att stå emot ett koben eller en slägga. Går sen altanen ut mot något ställe där det är lite insynsskydd så bör man förstärka med något om man har större värden i huset.

Det finns skäl till att en del vill ha gallerdörr med sjutillhållarlås just vid altandörrar. Då gäller det bara att se till att dess karm sitter ordentligt fast.

Allt beror på vilka värden man har i huset, gallerdörrar går att få så att det inte ser ut som ett fängelse *ler*

Har du lås på alla fönster så kan du nästan strunta i magnetkontakter där. Men häng inte nycklarna bakom gardinen bara *s* Sätt magneter på dörrarna och glöm inte garaget, Aritech har en suverän magnetkontakt i alu som går att köra över med lastbil och truck, den rekommenderas.
Har man inte jämn temperatur i garaget så kan man skippa irdetektor där, då är det kombidetektorer dvs t ex ir och mikrovåg eller ir och ultraljud som gäller. Det trista är bara att en sån kostar ibland lika mycket som centralen, Aritech's DR835 kostar en del men är suverän.

/Kent
 
Dum fråga kanske, men finns det någon standard? Dvs, kan jag koppla in de trådbundna rörelsedetektorer som sitter kvar i mitt hus från tjänsten de förra ägarna hade, till ett nytt trådbundet larm?
 
Om larmet är lite mera old school och inte har krypterade förbindelser m m så har deckarna i regel bara NC/NO-kontakter som man sedan 'balanserar' med motstånd för att få sabotageskydd. Så svaret är: förmodligen ja. Jag antar dessutom att de flesta larmsystem med stöd för krypterade anslutningar även har ingångar för balanserade slingor.

 
Och troligen finns det även adressenheter till dessa modernare centraler med så att man kör krypterat ut till adressenheter och på dessa hänger på en detektor med NC.
Det var i alla fall så som de centralerna som jag jobbade med fungerade, finns dock nog ingen som har en MSS eller TAZ hemma, det var anläggningar för banker och större företag.

/Kent
 
Jag har precis installerat ett Jablotron larm hemma (JA63GSM). Dock är mina kunskaper om larm ytterst begränsade. Jag satt dock precis som dig och våndades över om jag skulle går på ett larm knutet till vaktbolag eller inte. Det tog dock inte lång tid innan vi bestämde oss för ett som inte var anlsutet till larmcentral. Nu bor ju vi centralt och med grannar runt oss i alla riktningar och med släkt och vänner inte allt för långt borta.

För lite drygt 9500 fick jag följande:

Centralenhet (med GSM uppringare 8 nummer SMS+uppringning samt möjlighet att ringa upp 2 larmcentraler)
2 PIR (med husdjurslins om behov finns +30 spänn)
1 Magnetkontakt
1 Rökdetektor
1 Kontrollpanel
1 Fjärrkontroll
1 Trådbunden siren (110 dB)
1 Trådlös siren (110 dB)
+ lte annat lull-lull som ingick i paketet.
Larmet är helt trådlöst (utom en trådbunden siren).

Inga problem att installera det själv.

Finns på:

www.jablotron.com
www.alarmera.se
www.gb-trading.se



 
Jag är lite orolig för att dessa trådlösa larm slutar funka utan att det märks när batteriet i en detektor tar slut.

Hur funkar sådant?
 
Som referens så bygger vi nytt och sätter in ganska utbyggt Boschlarm i hus och stort garage. Trådbundet kändes naturligt eftersom vi har möjlighet att bygga in det i väggarna redan från början. Ca 25 infällda fönsterkontakter, 6 dörrkontakter, 4 brandvarnare, 3 innesirener, 1 utesiren, 5 kombinationsrörelsedetektorer, 3 manöverpaneler och precis hur mycket larmdekaler vi vill! :) Då kostar rubbet ca 35000 installerat och klart av godkänd larmfirma. Då hade jag fördragit vp-rör till alla anslutningspunkter så att allt blir dolt utan att synas. Sen är klart att man kunde ha glaskrossensorer osv men någon måtta får det trots allt vara.

Självklart kopplar vi till larmcentral. Även om vi har hjälpsamma och uppmärksamma grannar så vill jag inte att dom ska smyga på en kanske påtänd knivbeväpnad inbrottstjuv mitt i natten när dom undersöker vad som hänt. Har själv gått ut då vårt nuvarande larm tjutit mitt i natten (vi bor själva mitt ute i skogen) och man har rejäl puls och vill helst att dom man är rädda om ska slippa behöva uppleva samma sak! :-X Lämna det åt vaktbolaget att gå in och kolla vad som hänt. Dom är utbildade för det och det är det man betalar dom för. Grannarna kan kika bakom gardinerna i stället.

Då har vi alltså ett larm där alla fönster är skalskyddade om vi vill när vi är hemma. Rörelsedetektorer på några ställen inomhus vilket ger möjlighet att få bekräftat larm att någon verkligen gått in i huset, brandlarm i både hus/garage/förråd, några innesirener och en rejäl utesiren samt möjlighet att manövrera larmet från både ytterdörren/grovenre och garage så att det blir smidigt att hantera.

Men det är egentligen mest dekalerna som skrämmer tjuven men eftersom jag har ganska mycket verktyg och liknande så vill jag att det ska bli ett rejält pådrag om någon ändå försöker sig på att gå in. Sen tycker jag att ett billig enkelt uppbyggt larm är en halvmesyr så därför blev det ett fullskaligt och fullt utbyggt redan från början

Eftersom ni redan har hund så har ni nog bland det bästa "tillbehöret" för att avslöja och skrämma tjuvar ;)

Lycka till!


 
Försöker förklara för andra hur det funkar med att ett larm "bekräftas"..
De modernare centralenhetrna klarar av att ge larm och även berätta vilken sektion/adress som avgivit larm. Avger två två olika sektioner/adresser larm inom en viss tid så skickas det dessutom A-larm. i en del polisdistrikt så är det enbart A-larm som polis åker ut på, i andra åker de inte ens på det.

En del mindre avancerade centralenheter skickar bara "Larm" till mottagnde larmcentral, oavsett hur många sektioner/detektorer som avger något. Nu har jag inte kollat detta men misstänker starkt att t ex CO's larm bör fungera just så. I princip så är det ofta reläutgångar som man använder på dessa.

Att lita på hund är ibland dumt, det räcker ofta med ett paket leverpastej och sömnmedel så är man av med det problemet. Vill buset in så tar de sig in oavsett hund dock så skrämmer en hund de värsta pundarna. Är de påtända så är dock risken stor att de skadar hunden så hundar är ett vågspel. Detta med all respekt men det är inget kul att se sin älskade jycke skadad.

Ett bra skalskydd är ett måste om man vill vara säker, larmet är ett komplement och inget annat. En hund funkar bäst med sin förare, de ersätter inte ett skalskydd/larm men däremot så kan de fungera ypperligt som sällskap och skydd.

/Kent som saknar sin älskade Dobber *suck*
 
Robert_Maria skrev:
Jag är lite orolig för att dessa trådlösa larm slutar funka utan att det märks när batteriet i en detektor tar slut.

Hur funkar sådant?

Det skall inte vara något problem då respektive detektor skall skicka en signal om låg batterinivå.
I vårt fall kommer jag få ett SMS som berättar vilken detektor som behöver batteribyte. Går även att få signal om detta vid pålarmning och avlarmning.

Just batteribyten är en av de negativa anledningarna till trådlösa system enligt min mening. Men jag tycker att det är något man kan ta (du får ju en smidig installation).
Skulle nog också ha valt ett trådbundet system om vi hade byggt oss ett nytt hus (nu flyttade vi in i ett nybyggt, fast det var redan klart då vi köpte det...).
 
Oj oj oj 35' och mer därtill för ett larm :surprised: Antar att man prioriterar rätt olika beroende på var i landet man bor samt vilka värden man har i huset som man vill skydda! Nu bor vi i ett litet tryggt samhälle på landet och vi har inget speciellt dyrbart vi vill skydda i huset utan bara det vanliga: Tv datorer etc. Jag tror tjuvar som har utrustning som stör ut trådlösa larm är ute efter mer värdefulla saker än så. Kort sagt vill vi ha ett larm som får tjuven att välja att gå in hos grannen istället för hos oss = vi är inte ute efter "Fort Knox" säkerhetslösning (inga gallergrindar och vill de sno ungarnas snowboard eller pulkor i garaget bjuder jag på det)! Vi bor två mil från närmsta storstad där jag antar väktarna finns. Går larmet hos oss åker väktaren hit på 30 minuter (förutsatt att de åker direkt) om de sedan konstaterar inbrott ringer de till snuten som då tar ytterligare 30 minuter på sig att komma hit (i bästa fall). I bästa fall och under förutsättning att alla reagerar direkt kommer alltså snuten hit en timme efter larmet gått! Då antar jag att en normal begåvad tjuv hunnit ta vad den vill ha och sticka! Så jag tror faktiskt att det där med kopplingen till en larmcentral får vara för oss. Nu har jag googlat lite och hittat DICO plus och undrar om det är ett bra larm (och jag inser att ni som har givit 35' för ert larm INTE anser det men jag undrar om larmet är bra under sådana förutsättningar som jag angivit ovan)? Är det lätt att installera? Om man i framtiden skulle ångra sig kan man koppla det till en larmcentral? Jag skulle vilja ha magnetlås på alla dörrar (vi har en jycke på + 25 kg och om vi ska kunna larma när han är hemma måste vi väl ha magnetlås på dörrarna?) samt två rörelsedetektorer samt en rökdetektor verkar det vara rätt tänkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.