Tack för förslaget, tror också det skulle ha funkat men nu sitter det glasmosaik under skåpen. Om jag tar ner skåpen och sätter en list just ovan mosaken så kommer vi att få problem med de nya hålen för fästena då dessa kommer att hamna precis ovanför de gamla hålen i gipsen. De skulle aldrig hålla ens med mollygipsankare.
 
Som någon skrev...

Plocka ner alltihopa och öppna gipsen samt fäll in kortlingar och skruva tillbaka gipsen innan ni monterar upp det hela igen.

Det enda rätta som blir snyggt också.
 
Luddmilla skrev:
Hur ska vi kunna rädda detta? Undrar om det går att sätta in kortlingar i efterhand eftersom det finns så få reglar.
Vad har firman för kommentar angående din kritik mot skåpfästningen? Du skriver inte om du diskuterat problemet med dem!

Andra har svarat att det går att ner skåpen och få dit kortlingar, men varför ska du göra det själv om det är ett dåligt utfört jobb?

/Peter
 
Ser ut som "driva" skruv fast gjort i plast istället för metal. Dom har ca enkelt omräknat från kN tvärkraft 27kg och utdragskraft 8kg. ialla fall dom som är i metal i 13 mm gips

http://pdf.schneider-electric.nu//files/partnumbers/1220106_document.pdf

Ser att folk skriver Molly (skulle vilja säga okunskap!) men glöm det! Gör om, gör rätt för er egen skull!

Byggaren verkar ju ta för givet att blåbären fattar något om belastning, jag skulle tagit byggarn i örat!

Enklast skulle varit att dom satt en osb-skiva bakom gipsen från början! Nu är det nog som några skriver att riva och kottla upp bakom!

Personligen om jag (må 1000 kamelloppor hemsöka mitt... ;)) skulle "glömt" osb alt, kottling så hade jag inte rivit gips!

Jag hade rivit ned skåpen, satt en 2 st vågrätta* plan/råspont minst 22 mm som jag fäst i dom reglar som finns (om nu det finns ;))

*(en för infästning och en bit ned nära kanten)

Skåpen kommer ju tyvärr ut 22mm vilket du får fixa någon list på avslutande sida. Det ser jag som det enklaste här om du inte orkar banka skiten ur byggar´n.

Eller vad säger ni andra? ( Säg inte molly :@ bara)

mer:
Kollade lite avseende det man i folkmun kallar "molly", jag har alltid fått höra att det heter gipsexpander. Men den verkar vara i samma "klass" som driva. Och nu har jag kollat Essve som jag vet prof gärna använder.
 
  • Gips.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tocke skrev:
( Säg inte molly :@ bara)
Vad är det för fel på att säga Molly då? Det är ett smeknamn lika som dansk skalle. :)
Är gipsexpander bättre?

//Patrik
 
Man kan ju plocka ner skåpen kapa gipsen och ersätta med plywood/OSB.
Kan även fälla in tidigare omtalade 22 mm reglar så bygger det bara 9 mm tjockare.

Men jag har en undran, hur monterar storfräsarna (de som bygger hyreshus) köksskåp, sitter det inte bara i en gips eller är de också byxis och måste ha en massa trävirke bakom?

Protte
 
Patrik_Hed skrev:
Vad är det för fel på att säga Molly då? Det är ett smeknamn lika som dansk skalle. :)
Är gipsexpander bättre?

//Patrik

:)
Spelar ingen roll egentligen! Men tycker folk litar för mkt på själva skruven och skiter i vad dom gör själva infästningen i!
 
prototypen skrev:
Man kan ju plocka ner skåpen kapa gipsen och ersätta med plywood/OSB.
Kan även fälla in tidigare omtalade 22 mm reglar så bygger det bara 9 mm tjockare.

Men jag har en undran, hur monterar storfräsarna (de som bygger hyreshus) köksskåp, sitter det inte bara i en gips eller är de också byxis och måste ha en massa trävirke bakom?

Protte
Helt rätt! Ännu bättre! :)

Jag tog bara den kortaste och lataste vägen!

Vet inte på rak arm, men har ofta sett att dom använder en kakellist/list som dom ställer skåpen på. Och det tar ju en hel del av lasten än att det bara hänger i 2 skruvar.
 
Redigerat:
Kakellist känns lite old school.

Annars går det även att sätta remsor av 12mm plyfa utanpå väggen och sedan skåpen på det. Dock får man ju då lite luft mellan skåp och vägg men det finns ju lister till sådant.
 
Redigerat:
Den "remsan" tycker jag isf ska vara nästan lika bred som höjden på skåpet.

Protte
 
Har gjort så och den övre remsan vart bara 16cm på en vägg gjord med masonit. och 45 reglar
 
prototypen skrev:
Man kan ju plocka ner skåpen kapa gipsen och ersätta med plywood/OSB.
Kan även fälla in tidigare omtalade 22 mm reglar så bygger det bara 9 mm tjockare.

Men jag har en undran, hur monterar storfräsarna (de som bygger hyreshus) köksskåp, sitter det inte bara i en gips eller är de också byxis och måste ha en massa trävirke bakom?

Protte
Man sätter först regelstomme cc 60 , sedan OSB-skivor och därefter gips ! (Dubbla skivlager alltså, & gula apparatdosor för elen....). Denna typ av bygge (OSB + Gips) har ju fördelen att det går att sätta upp det mesta (även tunga saker) med vanlig träskruv, samtidigt som gipsens brandskydd och släthet finns kvar, och man behöver inte leta reglar eller kortlingar att fästa i..och när man sätter gipsen har man full frihet att välja 90 eller 120 bredd, oavsett regelstommen under....

Fast om vi pratar hyreshus är det nog fortfarande i huvudsak betong eller lättbetong man bygger väggarna med...
 
Redigerat:
Thomas59
Visst kan man börja riva väggen och kortla eller ersätta gips med OSB osv men i ärlighetens namn räcker det med att byta infästningen. Glöm Molly, använd SnapToggle gipsankare istället. 161 kg per gipsankare borde räcka om ni inte ska förvara blytackor i överskåpen. Det kommer garanterat att blir bra och hålla och ni slipper fula lister eller att skåpen hamnar en buit ut från väggen. Det är också den enklaste och snabbaste lösningen.

Har fäst mina överskåp i tvättstugan på detta sätt och det finns inte en chans i världen att dom varken svajar, svikar eller lossnar. Skåpen går sönder innan infästningen brister.
 
prototypen skrev:
Men jag har en undran, hur monterar storfräsarna (de som bygger hyreshus) köksskåp, sitter det inte bara i en gips eller är de också byxis och måste ha en massa trävirke bakom?

Protte
Är på ett bygge som är på sluttampen nu, bostadsrätter. Där är det betongväggar som snickarna sedan har reglat ut med plåtreglar (för att vi ska kunna dra el) och satt OSB-remsor där skåpen skruvas fastoch sedan skruvat på enkelgips.

//Patrik
 
Men då fick vi veta hur proffsen gör.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.