P
har länge sneglat mot en kantfräs och tänkte höra vad ni här på byggahus har för erfarenheter?
Bosch GFK 600 ser onekligen intressant ut och den finns till bra pris ifrån axminster just nu, eller om man tar hem GFK600 CE ifrån tyskland ,då är det väll så att man får 1/4" hylsa ifrån England och 8mm ifrån Tyskland ? nu finns väll båda hylsorna som reservdel skulle jag tro?

MEN då man är så insyltad i träsket så ger Festool OFK 500 ännu mera habegär,
inte hittat så mycket om just OFK 500/700 här på forumet!
vad är skillnad på R2 och R3 modellen? hittar inget om det på Festools hemsida.

eller ska man slå till på 700 modellen på en gång? :wow:

Tack på förhand
 
Jag sitter med samma fundering..
Enligt den här mannen http://thewoodwhisperer.com/episode-48-new-festool-tools/ verkar festools 700 serie klå det mesta.Speciellt om man kantlimmar inte bara kantlister i plast utan även i trä.Risken för urslag elimineras då den har en vinkling på 1,5 grad samt ett anhåll som verkar vändbart och med bra stabilitet.
Och det får nog bli en sån...
 
Redigerat:
Hej,
jag slog till på en Bosch 600 i våras och är helnöjd. Jämfört med den B&N i fullstorlek som jag använde tidigare så är den otroligt smidig att använda. Det följer med en stödplatta i akryl som är riktigt bra vid kantfräsning, känner att jag har mycket bättre kontroll på tryck och hastighet.

Se bara till att få med Collars i de storlekar som du behöver. de var slut när jag köpte fräsenoch fick beställa hos Elektrolindning vilka tog en evighet på sig att leverera.
 
pleqtiz skrev:
...Bosch GFK 600 ser onekligen intressant ut och den finns till bra pris ifrån axminster just nu...
Det har tidigare rapporterats att 8 mm hylsor inte funkar i UK-varianten. Kolla här (fram till inlägg #314). Kan vara bra att veta...
 
Om man beställer en bosch gfk 600 från tex axminster så är det med 1/4". Men går det att ändra till 6-8mm
Fick för mig att det inte går att ändra till metrisk att det var någonting med den modellen som lanseras uk och usa är det någon som vet hur det är.
Har länge varit på väg att beställa en bosch fördelen med den jämfört med festoolen är att boschen är lättare och smidigare den är gjord för att köra med en hand.
Festool är gjord för tvåhandsfattning.

Mvh Pär H
 
Bygga bo skrev samtidigt som jag och han hade svaret

pär
 
Finns en trevlig hyvelliknande jigg för en kantfräs i boken "Ingenious Jigs " Shop Accesiores" från The Taunton Press.
Jo, den boken är guld :)

/K
 
Har haft en i ca 2år och den gamla Mof96an får vila väldigt mycket nu. Det som är allra bäst är den smidiga engreppshanteringen som gör att man får en "hand extra" och inte alltid behöver spänna fast trästycket vid mindre fasningsarbeten. Det enda jag tycker är lite så där är finjustering som kunde vara lite mjukare och man ibland måste släppa på huvudspännet för att få till det.
 
P
tack för svarena. blir det en GFK600 så blir det ifrån Tyskland och då en CE version, just att man kör den med en hand gillar jag,

ingen som vet vad R2 och R3 är för OFK500 maskinen? såg iaf att det ligger ute mest bara R3 maskiner på ebay så det är väll sån man ska kolla på isånnafall.

har sen tidigare en OF1010 men tycker det blir alltför omständigt att hålla på att byta stål hela tiden :S



btw är det någon som vet om Festool lanserar sin hantverkar tidning "Magazin"
här i sverige? eller om den kanske redan finns? fick med ett ex av den när jag fick hem CXS skruvdragaren... mycket intressant tidning men då allt stod på tyska och min tyska är inte sådär jätte bra så vart det mindre lyckat:blushing: fanns väldigt mycket fina hantverkar knep och hur man använder sina maskiner till max..

http://holzidee-magazin.de/hi9.htm
 
Redigerat:
pleqtiz om du hittar en bra och billig leverantör från tyskland kan du väl säga till själv är jag väldigt dålig på att söka på tyska sidor.
Vil lnämligen själv ha en Bosch GFK600


Mvh Pär H
 
Redigerat:
Skall rätta mig själv när jag skrev att festool är jord för två handsfattning då tänkte jag bara på 700
glömde bort att dom har en dedikerad avrundning/fasfräs nämligen 500.
700 går inte att jämföra med boschen
Däremot 500 och boschen är likvärdiga båda är jorda för en handsfattning. Har klämt på båda vid olika tillfällen och enligt mitt minne så tyckte jag att festoolen var klumpigare tyngd punkten var högre
framför allt så är det special fräsar till festool 500 som jag mistänker är väldigt dyra.
Och boschen har en vinklingsbar botten platta som verkar väldigt trevlig

Skilnaden mellan R2 och R3 tror jag har med radien på frässtålet att göra

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
pleqtiz om du hittar en bra och billig leverantör från tyskland kan du väl säga till själv är jag väldigt dålig på att söka på tyska sidor.
Vil lnämligen själv ha en Bosch GFK600
Mvh Pär H
I Polen kostar dom från 130€:)
 
Tack Nimajneb men har du eventuellt en webbadress så att man kan kolla vad frakten landar på.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Tack Nimajneb men har du eventuellt en webbadress så att man kan kolla vad frakten landar på.

Mvh Pär H
Översikt:
http://geizhals.at/eu/a287645.html

Många står att dom bara levererar till PL men ofta brukar det gå bra om man frågar.
Har inte hittat några frakter men det lär nog landa som från Tyskland på 15€ ung.

Använd Google Chrome om din Polska är lika ringrostig som min:p
 
tack Nimajneb

pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.