Berkan skrev:
När jag frågade om momssats fick jag ett stort frågetecken tillbaka, de hade ingen aning om vad det var för regel jag frågade om. Det tolkar jag som att det är brittisk moms som gäller.

EDIT: Det är Toolstop jag snackar om.
Utan att egentligen veta så tror jag att den där momsregeln är ganska ihålig, för det finns ingen av de inblandade som vill efterleva den. Köparen är inte intresserad då vi i Sverige har högst moms i hela EU, så allt är bättre än svensk moms, säljaren är inte intresserad då det mest troligt innebär andra rutiner och därmed ett merarbete för vederbörande att följa regeln, om de nu ens känner till den. Slutligen är det då skatteförvaltningen i säljarens land, och vari ligger drivkraften för dem att tvinga inhemska företagare att istället för att betala moms till det egna landet skicka slantarna utomrikes? Jag kan tänka mig att det är bättre ställt när det gäller stora affärsuppgörelser där ett eller kanske två köp gör att säljande företag kommer över gränsen istället för en mängd småköp till privatpersoner på 3000-10000skr, men som sagt, inget jag har belägg för utan det är spekulationer alltihopa.
 
Jag tror som föregående talare att det där inte är något man behöver tänka på. Jag tror det är så att man vil kunna förhindra att svenska postorderföretag och andra företag registrerar sig utomlands för att kunna ta ut en lägre moms.
 
La en beställning hos Toolstop den 3 feb och dom kör med brittisk moms.
Återkommer när jag fått paketet.
 
Springare, vad beställde du för något från Toolstop, är nyfiken på vart du hamnar viktmässigt. Har nämligen kikat där också och tycker att de har bra priser. Vet du hur mycket du får betala i frakt. Väntar med spänning på att följa din leverans.

Ha de bra
 
Jabba77 skrev:
Springare, vad beställde du för något från Toolstop, är nyfiken på vart du hamnar viktmässigt. Har nämligen kikat där också och tycker att de har bra priser. Vet du hur mycket du får betala i frakt. Väntar med spänning på att följa din leverans.

Ha de bra
Jag beställde följande 090203 kl 13:57

1st Bosch BL2L Laser Level + BM1 Wall Mount ________________£139.95
1st Bosch GSR10.8V-LI-2 + GDR10.8V in Systainer (2 Batteries) __£149.95
2st Bosch GLI10.8V-LI Power LED Torch _______________________£18.55 (st)
1st Bosch 2607019108 Circular Saw Blades 254mm - Twinpack_____£28.95

Subtotal : £355.95
Shipping : £28.75
Tax Total : £46.43 (15%)

Total: £384.70

Kursen var 11,92kr och SEB lägger på 1,65% i valutaväxlingspåslag så det blev 12,1171kr.
4661,30kr drogs från visakortet direkt.
Paketet är just nu i Danmark så jag återkommer när jag har fått det.

/Springare
 
Redigerat:
Power-tools tar 22 pund i frakt för en naken Bosch GOP 10,8V. Bara så att ni vet.
 
Matix skrev:
Yes, det funkar att beställa från [länk]. Fick det bekräftat via mail.
Ett paket på 16kg med 5 maskiner varav 2 body kostar £31 att skicka. ...
Jag mailade över en förfrågan om fraktkostnad på en liten order, och fick detta till svar:
power-tools-pro.co.uk skrev:
Good afternoon,
Are you a business if so can we have the full address and vat # if applicable. We will advise the total cost on Monday once we have all your details.
Regards,
Power Tools UK
Hade de nån liknande frågeställning till dig, eller angav du kanske ditt momsnummer, eller var det det jag tänkte beställa som fick dem att tro att jag var en firma?
 
Det är bara att meddela att du inte är ett företag, så får du betala brittisk moms. För att dom ska få dra av momsen måste dom ha VATno på köparens företag.
 
mrfrenzy skrev:
Det är bara att meddela att du inte är ett företag, så får du betala brittisk moms. För att dom ska få dra av momsen måste dom ha VATno på köparens företag.
Ok tack
 
Min första beställning från http://www.power-tools-pro.co.uk håller på att genomföras,
Första frågan jag fick på beställningslistan jag mailade var om jag var privat eller företagare.

Slantarna drogs tidigt från kontot.

Nästa grej är att de behöver confirmera att du med ditt namn och att du har en adress som överensstämmer med betalnings kortets adress. De bad mig skicka maila tex en räkning. Jag citerar deras mail mailet "can you e-mail a gas or electric bill or any other bill advising your name and address as we do not get confirmation regarding cardholder and address."
Scannade en vatten & avloppsräkning och skickade över....
Var lite orolig att det var nåt knas så jag ringde idag eftermiddag och fick meddelandet att grejerna bör skickas måndag från Power Tools dvs allt var grönt.

Meddelar vidare när grejerna kommer.

/Mattias
 
Redigerat:
Suck, att det fortfarande finns folk som håller på med det där...
Hur svårt är det inte att scanna valfri räkning och skriva dit valfri adress?
Det finns ju numera nymodigheter som 2cv och SecureCode... Eller Paypal för den delen. Men dom kommer väl dit så småningom dom med ;)
 
Har fått hem min första beställning från Lawson-HIS.co.uk, det blev två Makitamaskiner, en slagskruvdragare samt en borr/skruvdragare.

Beställde för en vecka sedan, bestämde mig för att ringa dem runt middag i dag då deras "consignmentnumber" inte existerade hos det transportföretag(City link) de länkat mig till i deras konfirmationsmail. Det visade sig vara så att deras mailsystem har en automatiserad funktion som själv väljer City Link, vilka endast levererar inom UK, och att leveranser utom UK gick med EXPD international. På EXPD internationals hemsida fungerade sifferkombinationen och jag kunde se att paketet passerat Danmark, färdats genom vårat avlånga land till Västerås och vidare mot Dalarna. Tre timmar senare ringde det på dörren. Jul afton!

Nu vill jag bara dubbelkolla med er kunniga. Är det bara att byta ut strömkabeln till batteriladdaren och köra? Bifogar en bild för att jag är av den nojjiga typen.
 
  • charger1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt att det gick att spåra paketet.

Den där laddaren fungerar alldeles utmärkt på vanlig svensk nätspänning, bara byta kontakt.
 
Bra information fransfredrik! Tack för den.

Elkontakter Makita
Diskussionen om att byta elkontakt har tidigare varit uppe.
Noterade efter mina första UK grejer att kablarna på maskinerna bara var tvåledare. Ingen av sladdmaskinerna hade 3 ledare dvs skyddsjord var ej kopplat tillvägguttaget. Min tanke var att det var en delanledning till det dyra priserna på Makita i Sverige. Men va fel den tanken var.... Idag var jag inne på Bauhaus och undersökte sladdmaskiner från Makita. Kollade upp 9020SF, BO3700, 4351, planhyvel och 6833. Alla maskiner hade en sak gemensamt det är bara två ledare i strömkablarna. Jag bara läste på vad stod tryckt på kabeln. Det var ju riktigt skönt att få bekräftat. Vet att det var någon som nämt tidigare detta med grejerna är dubbelisolerade och att det är fullt tillräckligt. Dubbelisoleringen finns med på typskylten (se symbol ovan längst upp till höger). Det innebär att det bara är att klippa kablarna och byta stickpropp, vilket jag snart kommer börja med.

/Mattias
 
Fransfredrik, tack för info. Försökte hitta min order hos citylink men det funkade ej-däremot hos EXPD. Har själv beställt en Bosch GCM8s och ett Makita LXT 202 från Lawson. Frakten blev rätt dyr (45 pund) då det ej gick att få i ett paket, tror dock att det är betydligt billigare än att köpa hemma.

Axminister ville skicka en GCM800s och hävdade att det var samma som 8s, se upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.