Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag har märkt att min AC220 ibland står och knôr runt en trädstam. Den har på något sätt bestämt sig för att det borde gå komma förbi hindret . Resultatet blir en cirkulär svag jordfräs på 1 meter i diameter runt stammen. Hur den kommer på att den skall sluta vet jag inte.
 
Pojen skrev:
Vad har ni för programversion?
Jag har 220AC 02.61. Vad heter den senaste och framförallt vad skiljer?

Är det värt att lämna in den för uppgradering om en sådan finns?

För att se vilken version ni har gör följande:
Tryck in 0 håll intryckt och då får ni fram programversionen.
Tror det är 02.7 som är senaste. Inga stora förändringar, tror det var något om GSM-modulen bara. Uppdatera den i samband med nästa service istället.

Det är för övrigt svårt att jämföra programversioner sådär, det är olika nummer på olika modeller så för en riktig jämförelse behövs även produktnumret.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag har märkt att min AC220 ibland står och knôr runt en trädstam. Den har på något sätt bestämt sig för att det borde gå komma förbi hindret . Resultatet blir en cirkulär svag jordfräs på 1 meter i diameter runt stammen. Hur den kommer på att den skall sluta vet jag inte.
Är trädet avgränsat som ö med slinga eller är det bara krock? Står trädet nära tomtkanten? Är det en ö kan det bero på korsade kablar.
 
Nonkan skrev:
Är trädet avgränsat som ö med slinga eller är det bara krock? Står trädet nära tomtkanten? Är det en ö kan det bero på korsade kablar.
Nej, det är ett träd mitt ute på gräsmattan som klipparen krockar mot. Ingen begränsningsö. Gräsmattan går ända fram till stammen. Runt 2 meter till närmaste begränsningslina. Min anläggning är helt felfri i övrigt. Det är väldigt sällan det händer. Jag funderar på om det inte har hänt när parkeringstimern slår till och klipparen har befunnit sig precis bredvid stammen och försökt vända sig rakt in i stammen.
 
Nonkan skrev:
Tror det är 02.7 som är senaste. Inga stora förändringar, tror det var något om GSM-modulen bara. Uppdatera den i samband med nästa service istället.

Det är för övrigt svårt att jämföra programversioner sådär, det är olika nummer på olika modeller så för en riktig jämförelse behövs även produktnumret.
Okey, en sak jag inte gillar riktigt är när man anger i procent hur många ggr den ska klippa på ett område, om jag har förstått det rätt så slumpar klipparen varje gång den ska ut.
Om man anger följ slinga ut i 25% av fallen innebär det inte att den går dit var fjärde gång utan att den har 25% chans att den följer slingan ut..
Idag har den varit på framsidan 3 gånger på raken.. Därför jag hoppas lite på en uppdatering av mjukvaran :)
 
Johan Gunverth skrev:
Nej, det är ett träd mitt ute på gräsmattan som klipparen krockar mot. Ingen begränsningsö. Gräsmattan går ända fram till stammen. Runt 2 meter till närmaste begränsningslina. Min anläggning är helt felfri i övrigt. Det är väldigt sällan det händer. Jag funderar på om det inte har hänt när parkeringstimern slår till och klipparen har befunnit sig precis bredvid stammen och försökt vända sig rakt in i stammen.
Det kan vara så att du har en ganska hög korriorbredd på begränsningen och när den då följer slingan hem på långt avstånd från tråden och krockar mot trädet försöker den köra runt, men fastnar i loop. Mycket skumt i alla fall.

Testa med att ändra korridorbredd ett snäpp. Tillåter tomten kan du ju testa en annan trädgårdsform också... Eller så inträffar det så sällan att det inte är ett stort problem :)
 
Pojen skrev:
Okey, en sak jag inte gillar riktigt är när man anger i procent hur många ggr den ska klippa på ett område, om jag har förstått det rätt så slumpar klipparen varje gång den ska ut.
Om man anger följ slinga ut i 25% av fallen innebär det inte att den går dit var fjärde gång utan att den har 25% chans att den följer slingan ut..
Idag har den varit på framsidan 3 gånger på raken.. Därför jag hoppas lite på en uppdatering av mjukvaran :)
Ok. Inget jätteproblem alltså :)
Det känns riktigt korkat ibland när den följer flera gånger i rad, men tricket är att inte bry sig och lita på att gräset blir klippt som det ska i slutändan. Slår du ut klippningarna på en eller två månader så ska du se att den klipper sina 25% på rätt ställe...
 
Nonkan skrev:
Det kan vara så att du har en ganska hög korriorbredd på begränsningen och när den då följer slingan hem på långt avstånd från tråden och krockar mot trädet försöker den köra runt, men fastnar i loop. Mycket skumt i alla fall.

Testa med att ändra korridorbredd ett snäpp. Tillåter tomten kan du ju testa en annan trädgårdsform också... Eller så inträffar det så sällan att det inte är ett stort problem :)
Har endast guidekabel hem, men tror fortfarande att det är rena tillfälliheter att den har tagit i stammen.
Skall testa att ändra i konfiggen.
 
var köper ni knivar till AM?
blir det billigare att handla i utlandet?
 
sök på automower på e-bay
/Krille
 
Ameh???

Har en fem år gammal Automower 230CX, som har gått som en klocka. Har bara bytt knivar regelbundet och framhjul ett par gånger. I år verkar installationen behöva servas. Har haft glapp i begränsningsslingan och senast hade laddströmskabeln ärgat (!) av.

Allt frid och fröjd till idag när en helt ny felkod dyker upp i displayen:

"Dags att mata in PIN kod".

Knappsatsen verkar också helt död, då den inte reagerar på någon som helst tryckning. Normalt vid stopp brukar det stå "Ange PIN kod" och ett pip hörs då knapparna trycks ned. Helt säker på att min PIN-kod är rätt då den inte bytts på fem år.

Någon som råkat ut för detta eller som har tips hur jag kommer förbi problemet?
 
marmit skrev:
Ameh???

Har en fem år gammal Automower 230CX, som har gått som en klocka. Har bara bytt knivar regelbundet och framhjul ett par gånger. I år verkar installationen behöva servas. Har haft glapp i begränsningsslingan och senast hade laddströmskabeln ärgat (!) av.

Allt frid och fröjd till idag när en helt ny felkod dyker upp i displayen:

"Dags att mata in PIN kod".

Knappsatsen verkar också helt död, då den inte reagerar på någon som helst tryckning. Normalt vid stopp brukar det stå "Ange PIN kod" och ett pip hörs då knapparna trycks ned. Helt säker på att min PIN-kod är rätt då den inte bytts på fem år.

Någon som råkat ut för detta eller som har tips hur jag kommer förbi problemet?
Laddströmskabeln var felaktig 2006 och tidigt 2007, en sparsam underleverantör snålade på materialet, så kabeln tålde inte utomhusvistelse. Den borde du fått utbytt tidigar? Vi byter fortfarande -06 och -07-kablar på garanti när vi får se dem, så det borde din ÅF också göra, säg till vid service.

Det med PIN-kod beror förmodligen på glapp/ärg i kontakterna på kabeln mellan displaykortet och huvudkortet. Lite elektronikrengöringsspray (vi använder CRC:s) bukar lösa det, annars får man byta kabel. Det kan även bero på microbrytaren som sitter till STOP-knappen, är den trasig så reagerar inte maskinen på att luckan är öppen och därmed funkar inte knappsatsen.

Observera att båda dessa fel kräver att man lyfter displaytornet, och därmed ska skarven fettas in (många verkar tro att det här med fettet inte är så viktigt, men det är det faktiskt).

Det borde även snart vara dags för batteribyte om den är fem år(inte säkert, men borde), och definitivt nytt fett mellan chassihalvorna om det inte är gjort (tippar på inte, eftersom du bara skriver att du bytt knivar ;) ), så jag rekommenderar en grundlig service på verkstad under vintern/framåt våren.
 
Nonkan - tack för bra och extremt snabbt svar!

Maskinen har varit på service hos ÅF för ett par år sedan, men de gjorde nog inte mer än nödvändigt. Jag har inte på egen hand öppnat skalet - hur gör man det? Hittar bara fyra stora insexskruvar på toppen av skalet - börjar man där? Och sedan? Finns någon servicemanual på nätet?

Hade tänkt att lämna den för rejäl service senare i höst (Byta batteri & framhjul. T o m bakhjulen börjar bli blankslitna!), men vill gärna ha den igång en månad till - gräset växer fortfarande så det knakar.

En annan fråga: Min klippare går över en del kalkstensgångar (Ölandssten) som är skrovliga. Det både skramlar och skakar. Tror att det kanske är orsaken till att mina framhjul spricker och nöts. Har sett på nätet att det finns tyngre framhju http://www.husqvarna.com/se/homeowner/accessories/product-accessories/tillbehor-robotklippare/tyngre-framhjul,-kit/l. Skulle dessa hjälpa mot skramlet och nötningen?
 
Börja med att lossa skalet med de 4 stora insexskruvarna. Sedan öppnar du höjdinställningsluckan och lossar det bronsfärgade clipset vid stoppknappen. Då kan du lyfta microbrytaren och peta ner genom hålet i karossen. Sedan drar du ut kabeln mellan kaross och chassi genom att dra i den grå enomföringen i framkant av chassit och dela kabeln i kontakten. Då är karossen löst från chassit. Håll reda på taggbrickorna som sitter fast med de främra insexskruvarna, de brukar rulla iväg.

Sedan sitter både torn och chassi ihop med en massa torxskruvar. Se till att allt är rent innan du öppnar kaross, och ska du öppna, se till att fetta in skarven efterråt, fett finns nog hos din HVA-ÅF. Garantin har ju gått ut så ingen kan hindra dig från att göra det här, men det är på egen risk.

Finns ingen servicemanual för konsument.

Förmodligen beror det på stenarna, hjulen är ihåliga, och fastnar de till så kan hjulen gå emot knivarna då tidigare 230 hade smalare framhjulsaxlar som kunde böjas vid hinder, 230 är ruggigt stark.

Byter du till tunga framhjul så sitter grövre axlar på dem. Dock måste du öppna chassit för att byta. De tyngre hjulen är massiva.

Ett litet tips ang framjulen... Priset på HVA sida är per st, men det står ingenstans. Det märks först när man fått hem dem (been there, done that). GPL-shop verkar ha missuppfattat det och skriver på sin sida att det är per par, så beställ därifrån innan de kommer på sitt misstag, jag tänker inte berätta för dem då de är konkurrenter och vill de sälja för under inköpspris är det deras problem :)

http://www.gplshop.se/husqvarna-automower/automower-tillbehor/tyngre-framhjul-automower.php
 
Super - tack igen! Bra tips om hjulen. Det står (07-) för de tyngre hjulen på GPL-shops site. Funkar dessa också på min gamla maskin (05 alt 06). Passar de grövre axlarna t ex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.