Någon som vet vad Bauhaus eller hornbach tar för PFS65 sprutan i dagsläget?
 
Man blir inte riktigt klok på trådens innehåll, 196 inlägg, och endast en som visat bild på en sprutning av ett tak. Man kan därför undra om någon provat att spruta bilen med dessa sprutor? Kunde vara intressant att få en bild på detta, innan jag kör till tippen med mina omoderna sprutanläggningar (tryckluft)

DSCN0791.jpg



harleylack3.jpg
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag kan lägga upp en bild på mina sprutade golvlist och foder om du vill ... :)

Dom ser iaf jättebra ut.
 
Här kommer en bild på en innerdörr som jag målat med 65-an. Det kanske alltid kan glädja någon. Jag tycker den funkar riktigt bra för snickerier. Men jag har iof inte provat att måla något annat...
1283541517_resized.jpg
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag kan lägga upp en bild på mina sprutade golvlist och foder om du vill ... :)

Dom ser iaf jättebra ut.

OK Mikael, men de där listerna finns förmodligen att handla färdigmålade, då kan man undra om det är någon mening med att lägga ned så mycket jobb, på att spruta själv? Att rolla ett tak, brukar ta någon timma i anspråk, att då hålla på med en färgspruta, som fordrar flera lager färg, samt rengöring av intrumentet efter jobbet, är nog mest för att göra av med lite av sin tid.
 
Mikael_L
Man måste ju börja att öva på något ... :)

Du började väl inte med att måla en hel bil, utan startade väl med en moppetank typ? ;)


(Allt kan ju inte ske enligt strikt ekonomisk synvinkel, man skulle ju aldrig ha råd att gå och skita då :D)
 
Kaliz skrev:
Dåså då var det lackat idag igen då. Men trots att jag endast använder mig av vattenlöslig färg så sitter det stenhårt på sprutan bara efter några minuter. Hur rengör ni den egentligen? Damsugar-delen är numera kritvit av färgdam och det går inte att få bort.

Spelar mindre roll egentligen, men är bara nyfiken på om/hur ni får era rena ordentligt?

MVH
Johan
haha, jo Du har helt rätt Kaliz, vad gäller rengöringen, men hur blev resultatet, har du någon bild?
Tänk vad bra det går med en pensel, den kan man lägga åt sidan, och gå och ta en kaffeslurk emellanåt, och så blir det handgjort med känsla.
 
Mikael_L skrev:
Jag kan lägga upp en bild på mina sprutade golvlist och foder om du vill ... :)

Dom ser iaf jättebra ut.
Javisst, säket fler som vill se hur det blir, det färdiga resultatet med denna typ spruta.
Vilken grundfärg använder du, syntetisk eller vattenspädbar, om syntetisk, vad tunnar du färgen med?

Vilken lackfärg använder du?
 
Jo visst är det kul att sprutmåla, så tappa inte sugen om det inte funkar första gången, och alla momenten är lika viktiga, slipning, underarbetet, grundfärg, förtunning och topplacken, och inte minst sprututrustningen.

Så här kunde det se ut för 35 år sedan, när vi lackade våra bilar. Ganska avancerat när man ser det idag = mycket maskering med flera olika kulörer i candy. Här min egen Corvette, som också hamnade i en del motortidningar.

startspeed1974.jpg
 
Claes F skrev:
Här kommer en bild på en innerdörr som jag målat med 65-an. Det kanske alltid kan glädja någon. Jag tycker den funkar riktigt bra för snickerier. Men jag har iof inte provat att måla något annat...
[bild]
Målade du dörren ståendes?
Har haft en spruta ett tag nu å ska snart ge mig på att måla lite innedörrar, men när jag har "övat" så har resultatet inte blivit så bra.
Antingen har färgen runnit eller oxå har jag fått som små klumpar i färgen å de vill man ju inte.
Vad använde du för färg? Å hur blandade du, kom gärna med lite info.
Har som sagt inte fått något super bra resultat än.
 
Jag blir inte klok på min spruta... Jag måste göra ngt väldigt galet, har provat olika färger nu och när jag sprutar så blir det som små "klumpar" som sprutar ut, är en dimma men ändå blir resultatet inte slätt och fint utan som sagt så "skvätter" sprutan ut mer än den sprutar.
Någon som har en aning om vad jag gör för galet... Blir snart slut på att slipa om å spruta men ändå inte få ngt fint resultat.
Har använt mig av vattenbaserad färg.
Tips på vad jag gör fel tro?
 
jonas_720, du kanske fortfarande har lite för tjock färg?
1) Prova att använda en viskositetsmätare (se längre upp i tråden)
2) Rör om mycket noga
3) Prova med att filtrera färgen innan sprutning (färgfilter finns hos Jula, se längre upp i tråden)
 
Okej får testa det, har en viskositetsmätare, men funderar på hur man vet om färgen är "rätt" utspädd för det.
Antar att det ska ta en viss tid för färgen att rinna ut eller så?
Får skaffa färgfilter oxå.
 
Färgens konsistens ska vara någon stans mellan kaffegrädde och filmjölk. Kommer inte ihåg viskositeten för detta men har för mig att det står högre upp i tråden.
 
jonas_720 skrev:
Okej får testa det, har en viskositetsmätare, men funderar på hur man vet om färgen är "rätt" utspädd för det.
Antar att det ska ta en viss tid för färgen att rinna ut eller så?
Får skaffa färgfilter oxå.
Jag går på känsla. Titta på delarna till färgsprutan hur pyttesmå hål det är. Alla gånger det har blivit stopp i sprutan eller har varit dåligt resultat har jag blandat för tjockt. Börja med testa lite på något. Blanda väldigt tunnt till att börja med sen lär man sig med tiden hur tjockt med färg den orkar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.