Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    464
Nimajneb skrev:
BobbyEwing, bra och i mitt tycke helt korrekt beskrivning.
Vad man kan tillägga är ofta att dom som förordar tex en helstekt oxe över öppen eld på pampas så handlar det mer om helheten i att sitta vid en lägereld under stjärnhimelen o grilla än Gasol vs ved/kol.
Lite samma sak som Rosevinet på ett Cafe i Provance eller Ouzon på den grekiska tavernan... hur kul är det att sitta o sörpla på en Novemberkväll i en förort på 9e våningen......
Du har en poäng där. Samtidigt är det en enorm skillnad, rent objektivt, på riktigt bra grillat kött, och den stackars entrecoten jag brukar kunna åstadkomma med vårt vanliga spannmålsuppfödda kött på weber-klotet (eller gashällen) en fredagkväll. Jag önskar att alla kunde få prova på hur riktigt gott kött smakar, det är stor skillnad mot vad de flesta av oss är vana vid i Sverige....:)

Läser du runt på riktigt seriösa matbloggar där man rest jorden runt i jakt på det perfekta grillade köttet (orkar inte lista länkar...) så tar man förvisso upp de smakmässiga fördelarna med vedkolsgrillade köttet framför propangasgrillat (insatta amerikaner skyller deras försämrade grillköttskvalitet just på spridningen av denna ovana, även om jag tror spannmålsuppfödning, feedlots, hormoner och antibiotika också spelar in där).

Men en större faktor är vilka styckdelar som används (där vi i Sverige inte styckar för grillen), i vilken utsträckning boskapen betat gräs (svårt i Sverige av naturliga orsaker), vilka köttraser som används (har har vi på senare år börjat använda köttrasdjur, men fortfarande i mycket blygsam utsträckning) och vilka kor som väljs ut (det blir mycket smaklös ungtjur i Sverige eftersom vi främst använder kor för mjölk).
Och så självklart hur grillningen utförs. Den behöver få ta tid helt enkelt.

Så jag är ledsen om jag gör någon besviken, det är inte globalknivsetet eller Webers ultramaxmodell som gör det, utan främst råvaran och tillagningssättet, där min erfarenhet säger att fördelen med gas är att det går snabbt. Men vill man åt smaken, ska man använda bra kött och grilla över indirekt värme med kol/ved.

Edit: Här en vettig kommentar från http://www.smh.com.au/travel/travel-news/the-worlds-best-steak-20100513-uze2.html :

"People are too focused on tricks," he said. "If you are dealing with really good beef, you don't need any of that. In fact, you could probably boil it and it would taste good."

/A
 
Redigerat:
Alko... du har helt rätt i när det kommer til kvaliteten på Svenskt kött. Spelar ingen roll vad Hemköp, Trädkramare o Svenska bönder säger... Svenskt kött är INTE en kvalitetsstämpel!
I Sverige vill vi käka pytt-i-panna och föder upp o styckar därefter.
 
Nimajneb skrev:
Alko... du har helt rätt i när det kommer til kvaliteten på Svenskt kött. Spelar ingen roll vad Hemköp, Trädkramare o Svenska bönder säger... Svenskt kött är INTE en kvalitetsstämpel!
I Sverige vill vi käka pytt-i-panna och föder upp o styckar därefter.
Oj! Den insikten hör man inte ofta!:)

Jag brukar säga att jordgubbar ska vara svenska, när jag vill vara patriot ;)
Men kött, nej, där har vi inte mycket att hänga i julgranen. Det gäller också allt gårdsuppfött, närproducerat och allt vad det så trendigt ska heta numera.

Så kontentan blir väl egentligen - köp vilken landmann/weber superduper/gasol- eller kolgrill ni vill. Den snyggast designade kanske? Vi har ändå inget kött som kan göra skillnad.

Det är lite som att vi diskuterar vilka vinglas som är bäst, när vi ändå bara har tillgång till Hasses tredagars turbovin, eller California White på tetra...:D

/A
 
Ante mig att denna tråden behövde sig en puff för att ta fart igen... :)

Angående kött, visst är det en satans skillnad på kött och kött - även här hemma i lilla Svedala. Nu har jag inte vart runt och smakat på Kobe-biff etc men våran ICA här på hemma säljer ett "finare" kött som är från Hälsingestintan. Detta kött är hängmörat och då givetvis dyrare, men vilken skillnad det är sen på det och vanligt vacuumförpackat ICA-kött. Går inte ens att jämföra mörhet mm.
 
Jo, jag har provat det köttet vid ett par tillfällen. Och visst, aningens bättre än det vanliga svenska. Men ändå så långt ifrån vad riktigt bra kött kan vara. Men nu börjar det bli OT, så nu avslutar jag just den diskussionen för min del. :)

/A
 
Jag brukar köpa grillcharken i Saluhallen i Göteborg. Kenneth Dohsé eller Araz beror på utbud. Tidigare Håkanssons men de la ner. Naturligtvis är det styckat för grill. För mig är repeterbarheten i grillandet viktigt. Jag skall kunna lita på värmekällan. Har vid minst två tillfällen misslyckats med svindyrt kött pga sekunda kol/briketter som inte brinner tillräckligt. Då spelar det ingen roll om jag har full kontroll över mängd pch tid. Sånt hände inte förr. La ner kolgrillandet efter detta.
Har idag en Weber Q220 som fungerar förträffligt. Gjutjärnsgaller med tyngd ger bra tryck i kontaktvärmen. Bara reduceringsventilen som är lätt trimmad.

Annars håller jag med om att ved är riktigt bra för grill om man har möjligheten. Hos en kompis finns både virke och stor grillplats som vi tänder 3 timmar i förväg. Det gäller bara att planera i god tid.
Alko har en poäng i det han säger, men det var egentligen inte det tråden handlade om.
 
Milkshaken
Vi har en nystartad köttaffär i vår stad, Nötkött,,, Riktigt fin kvalitet, egen uppfödning och styckning. Vilket kött, det bästa är att dom har verkligen alla bitar man kan önska sig, inte inplastat Ica/konsumkrafs utan färskt fint i alla former...
Testade deras T-bone för någon månad sen... Mums...
Självklart i gasolgrillen med lock..:)
 
Grillade 200g BlackAngus-hamburgare till hela familjen idag i en billig klotgrill med locket på. Det ger en härlig, lite rökig grillsmak. Jag har svårt att tror tidigare inlägg om att det inte skulle bli röksmak pga av allt för kort tillagningstid på grillen, det stämmer inte med mina erfarenheter iaf.
Drömmer om en Weber Performer!
 
Som sagt, OT - men när vi ändå pratar råvara (som jag hävdar är viktigast tillsammans med tillagningssätt där man inte bör ha för bråttom t.ex., om man vill ha ut maximal smak) så bör ni som är köttintresserade åtminstone en gång i livet prova på nötkött från köttrasdjur som fötts upp utan hormoner och antibiotika, strövat i det fria hela livet och enbart betat färskt naturligt gräs, året om.

Och så ska det vara rätt styckat för grillen naturligtvis. Sen kan vi prata gasol, kol och lock (som hör hemma i barbecuetraditionen och inte behövs för annan grillning) :)

/A
 
Redigerat:
Alko skrev:
Som sagt, OT - men när vi ändå pratar råvara (som jag hävdar är viktigast tillsammans med tillagningssätt där man inte bör ha för bråttom t.ex., om man vill ha ut maximal smak) så bör ni som är köttintresserade åtminstone en gång i livet prova på nötkött från köttrasdjur som fötts upp utan hormoner och antibiotika, strövat i det fria hela livet och enbart betat färskt naturligt gräs, året om.

Och så ska det vara rätt styckat för grillen naturligtvis. Sen kan vi prata gasol, kol och lock (som hör hemma i barbecuetraditionen och inte behövs för annan grillning) :)

/A
Vi har förmånen av att lokal höglandsboskap i grannskapet. Det är i grund och botten en miljöprojekt som drivs av de lokala lantbrukarna. Målet för dem själva verkar dock vara att lära sig stycka och sälja lokalt. Hoppas att de har intresse för detta.
 
I denna diskussion mer än någon annan tror jag man måste ge akt på att vi pratar om subjektiva upplevelser. Inbillar man sig att briketter smakar eller är bättre än träkol så är det rätt. Tycker man det går lika bra med stekpanna eller ugn så ok.....kör på det. Även om smaken etc är exakt densamma från en klotgrill eller siemens inbyggd ugn så är upplevelsen något helt annat, både för den som grillar och den det grillas åt.
 
Milkshaken
Mathias tråddödaren..:)
 
Milkshaken skrev:
Mathias tråddödaren..:)
Ja, precis. Han är snart 11.000 inlägg gammal. Rutinen dödar. :D
 
Johan Gunverth skrev:
Orkar inte läsa genom denna mastodonttråd utan skriver kort och gott:

Trådskaparen glömde alternativet "Gasol, eftersom jag har genomskådat myten med grillsmak av kolgrill". Den hade jag röstat på. Har sedan länge "lurat" våra middagsbjudna med naturlig grillsmak från gasol och hett gjutjärnsroster.



Så kunde jag ju givetvis skrivit också min mening fullt ut :D
Grejen med kol är ju mest för stämningen:rolleyes: i och för sig inte att förakta.
Men enkelheten med gasol är ju slående.
 
MathiasS skrev:
I denna diskussion mer än någon annan tror jag man måste ge akt på att vi pratar om subjektiva upplevelser. Inbillar man sig att briketter smakar eller är bättre än träkol så är det rätt. Tycker man det går lika bra med stekpanna eller ugn så ok.....kör på det. Även om smaken etc är exakt densamma från en klotgrill eller siemens inbyggd ugn så är upplevelsen något helt annat, både för den som grillar och den det grillas åt.
Den enda känsla man får framför en ugn är dåligt samvete för dålig rengörning.
Den där kocken Paul har ju bara lagat mat åt bamba och som alla vet har barn inga smaklökar.
Kol är det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.